Avondcursus

KingNine

Active member
Nieuw jaar, nieuw begin zullen we maar zeggen...
Geen idee of dit eerder bij hobby of toch meer studie hoort anyway:

Het zit al een tijdje in m'n hoofd om eens wat bij te leren, buiten mijn saaie job in een gouden kooi.
Momenteel zit ik in een fase dat wanneer je midden 30 bent, je wel eens afvraagt wat je nog allemaal wil bereiken. Op professioneel vlak dus voorlopig niet veel meer gezien de voorwaarden, maar hobbymatig wel. Zodus ook bijleren en alles uit het leven halen. Geen kinderen hier, en wel wat tijd over die ik zo goed mogelijk wil besteden ipv zinloos tv kijken 's avonds bv.

Buiten bepaalde sporten, meer studiegericht zat ik te denken aan kooklessen of fotografie/grafisch vormgever, typische cursussen, maar wel al lang interesse in.
Liefst in een gemoedelijke sfeer, niet te onderwijs en diplomagericht, meer voor de hobbiesten.
Ook om terug wat meer interessante mensen te leren kennen, de laatste jaren is alles achteruit gegaan. Vriendschappen verwateren, de wekelijkse drinkavonden zijn ook eerder een uitzondering geworden.

Wie kan mij goede avondscholen aanraden omgeving Antwerpen?

Voor fotografie zou je eens bij Wisper kunnen kijken. Vaak organiseren die meer thema gerichte workshops, maar soms zit er ook een langere reeks tussen.

WIsper is meer gericht op het artistieke, het creëren en heeft normaal verre van een schoolse aanpak.

Laatst bewerkt:
Zelf ingeschreven voor avondopleiding massagetherapeut in Brugge.
Reden hiervoor is meervoudig
- Vriendin is zware reumapatient
- Verkeerde studies gekozen (getwijfeld tussen Kinesi en Biotech en gekozen voor Biotech omdat ik de vooropleiding had in mijn middelbaar)
- Mogelijkheid om in bijberoep te doen
- Werkt rustgevend voor mijn kinderen en pluskind met ASS en ADHD. (yes, 3 of a kind)

Vroeger had ik hiervoor nooit de tijd omwille van de zorg voor de kinderen en werk.
Nu ik in verlof voor medische bijstand ben heb ik de tijd om hier iets van te maken.

Ik heb al in het verleden sanitair gedaan, 3j maar had niet het gevoel voldoende kennis te hebben om er zelf iets mee in de branche te gaan doen.
Voor thuis herstellingen en andere zaken, mits het juiste materiaal, dat is geen probleem.

Dan een jaartje schilderen / behangen gedaan puur omwille van thuis het schilderen en zelf te willen behangen. Was wel OK

Nu bezig aan elektriciteit, hoop toch binnen 3j zelf mijn zekeringkast te kunnen lezen / aanpassen.
Had een probleem met mijn huidige videofoon, leerkracht had er niet direct een oplossing voor buiten alles afbreken en een nieuw model te installeren op batterijen...

Alles in Lokeren want ben van de regio.

Madeen, respect (y)

Ik heb al in het verleden sanitair gedaan, 3j maar had niet het gevoel voldoende kennis te hebben om er zelf iets mee in de branche te gaan doen.
Voor thuis herstellingen en andere zaken, mits het juiste materiaal, dat is geen probleem.

Dan een jaartje schilderen / behangen gedaan puur omwille van thuis het schilderen en zelf te willen behangen. Was wel OK

Nu bezig aan elektriciteit, hoop toch binnen 3j zelf mijn zekeringkast te kunnen lezen / aanpassen.
Had een probleem met mijn huidige videofoon, leerkracht had er niet direct een oplossing voor buiten alles afbreken en een nieuw model te installeren op batterijen...

Alles in Lokeren want ben van de regio.

Madeen, respect (y)

En je leert dat soort dingen in een avondschool? Is dat dan half theorie half praktijk, of hoe gaat dat?

Ik ben ook met dit idee bezig maar dan avondschool voor lassen te leren, in omgeving Antwerpen.
Zoiets zou ik ook nog willen doen, elektriciteit/sanitair/automechanica basiscursussen komt altijd wel van pas denk ik.

Voor fotografie zou je eens bij Wisper kunnen kijken. Vaak organiseren die meer thema gerichte workshops, maar soms zit er ook een langere reeks tussen.

WIsper is meer gericht op het artistieke, het creëren en heeft normaal verre van een schoolse aanpak.
Top, had het al ergens tegengekomen idd.

En je leert dat soort dingen in een avondschool? Is dat dan half theorie half praktijk, of hoe gaat dat?

Ja hoor, hier in België bestaat dat. Nu met hervormingen zal het wel duurder worden en aanbod verminderen buiten voor de anderstaligen.

Maar in avondschool kon je veel dingen bijleren.
Gaande van talen, klussen, hout, lassen, koken.

Ene les zal al praktischer zijn dan de andere afhankelijk van de leerkracht. Grote verschillen daar in...

Dat zou ik dus ook dolgraag willen doen. Alleen, ik ben vrouw en vergeleken met de rest van de studenten waarschijnlijk stokoud. Een hobby-cursus dus, Zuhal... Dat is wat me tegenhoudt; je hebt toch het gevoel dat je - zeker in 't stad - de plek afpakt van een jonge gast die die opleiding echt nodig heeft. En dat ik dus beter in de naaicursus of in de lessen Spaans ga zitten. :oops:

En om op de OP te antwoorden: kijk voor fotografie/grafisch eens naar KISP. Ik durf me niet uitspreken over de opleidingen nu, maar heb in het verleden grafische opleidingen bij hen gevolgd (in Mariakerke, nu zitten ze ook in Antwerpen en op andere locaties) en die waren prima. Ze hebben als ik me niet vergis ook een online aanbod.
Verder ook tevreden van het online aanbod van CVO Focus. Daar IoT gevolgd en moeten afhaken door gebrek aan elektronica-voorkennis. Maar volgend jaar start ik opnieuw. Best wel een OK opleiding als je er zelf veel tijd in kan investeren. Les volg je via Teams en vreemd genoeg werkt dat...

Toch nog deze tip, al is het wat minder geschikt om nieuwe mensen te leren kennen: er staat heel wat brol op LinkedIn Learning maar bij de grafische cursussen zitten er echt wel erg goede dingen, nog een restant van de overname van Lynda.com vroeger. Ideale investering voor een paar maanden als je je Adobe-skills wil opkrikken. Ik zit in de branche en ik gebruik het ook.

Dat zou ik dus ook dolgraag willen doen. Alleen, ik ben vrouw en vergeleken met de rest van de studenten waarschijnlijk stokoud. Een hobby-cursus dus, Zuhal... Dat is wat me tegenhoudt; je hebt toch het gevoel dat je - zeker in 't stad - de plek afpakt van een jonge gast die die opleiding echt nodig heeft. En dat ik dus beter in de naaicursus of in de lessen Spaans ga zitten. :oops:

Absoluut geen waar. Weet niet hoe oud je bent... Maar in mijn klas verschillende leeftijden. Van 20 + tot 50 +.

Ben er zelf 41.

Akkoord weinig vrouwen.
Ik volg les op woensdag, op de dinsdag zijn er nu 2 bezig aan de namen te zien.

Er zitten ook mannen in de kookles..

Laat je dit niet tegenhouden, zou jammer zijn.

Je kan ook aan eender welke universiteit individuele vakken opnemen zolang je de vereiste voorkennis hebt. Afhankelijk van de richting kunnen er lesopnames zijn. Kost relatief weinig.

Ik heb een driejarige cursus residentiële elektriciteit gedaan. Het merendeel waren mannen maar in het jaar later zaten verschillende vrouwen. Mensen van alle leeftijden doen dergelijke cursus. Van 20-jarigen tot gepensioneerden. Ik kan het alleen maar aanraden.

Terug
Bovenaan