Babyrekening openen

cooLopke

Active member
Beste,

Ik verwacht een dochter in mei. Ik wou een babyrekening openen voor de geboorte. Ik had al gekeken naar KBC start2save, de meest voor de handliggende vermoedelijk. Aangezien deze vrij bovenaan staat. Echter wou ik daarnaast ook een rekening voor te beleggen op ETF's. Maar blijkbaar kan dit niet op mijn kind haar naam gebeuren. Ik kan blijkbaar wel een aparte rekening openen bij Saxo/bolero. Die ik dan overdraag van het moment ze 18 wordt. Maar ook hier weer hoe zit het dan met de meerwaardebelasting van het moment ik deze rekening aan mijn dochter overdraag.

Iemand die hier iets van weet? Thanks!

Rekening op naam van het kind vóór het geboren is, dat zal overal moeilijk zijn. Bij Keytrade kan je voor zover ik weet nog steeds een effectenrekening openen op naam van een minderjarige.

Beste,

Ik verwacht een dochter in mei. Ik wou een babyrekening openen voor de geboorte. Ik had al gekeken naar KBC start2save, de meest voor de handliggende vermoedelijk. Aangezien deze vrij bovenaan staat. Echter wou ik daarnaast ook een rekening voor te beleggen op ETF's. Maar blijkbaar kan dit niet op mijn kind haar naam gebeuren. Ik kan blijkbaar wel een aparte rekening openen bij Saxo/bolero. Die ik dan overdraag van het moment ze 18 wordt. Maar ook hier weer hoe zit het dan met de meerwaardebelasting van het moment ik deze rekening aan mijn dochter overdraag.

Wij hebben een aparte spaarrekening op onze naam geopend als babyrekening. En dan nadien (als er wat meer tijd was) al die gelden in een wereldfonds gestoken. Zo koop je wat tijd om het uit te zoeken, en als je effectief de rekening op naam van het kind etc. wilt hebben, heb je tegen dan al een geboorteakte, kids-ID etc.

Beste,

We zitten hier in dezelfde situatie. De zichtrekening hebben we, de beleggersrekening moeten we nog even fixen. Alles op onze naam, dan hebben we wel zelf controle wanneer het geld vrij komt.

Zolang je de ETF's niet verkoopt is er van meerwaardebelasting volgens mij overigens geen sprake. Je transfereert gewoon de rekening/lijnen over naar je kind wanneer jij dat wil. Op dat moment is dat gewoon een bankgift (0%) of een schenking (3%). Pas wanneer je kind ooit verkoopt zal er meerwaardebelasting op verschuldigd zijn. Ik zou er alleszins niet van wakker liggen, de regels liggen nog altijd niet echt vast en het kan tussen nu en 2045 nog 5 keer veranderen.

Zou het ook op jullie eigen naam zetten ipv het kind. Een kennis wilde wat geld "lenen" van de spaarrekening van zijn kleine, had onverwachte kosten. Hij wilde dat gewoon netjes terug afbetalen op zijn gemak, kind is lang nog geen 18 en de bank deed er blijkbaar moeilijk over.

Zet het inderdaad op je eigen naam. We hebben destijds spaarrekeningen geopend op onze kinderen hun naam bij geboorte, om het geld daarvan over te dragen naar een ander product is ook gewoon zeer moeilijk, bij Argenta bijvoorbeeld is dat eigenlijk een behoorlijk goed geblokkeerde rekening.

Stel dat je ooit cashmatig eens geld daarvan zou kunnen/willen gebruiken, kan dat ook niet als het op uw kind zijn/haar naam staat (voor iedereen in paniek schiet, we wilden dit doen om 3 maanden te overbruggen in afwachting van dividenden en zouden een flinke smak intrest hebben bijgestort op de kindjes hun rekening). Bleek dus dat dit niet zomaar ging.

Terug
Bovenaan