Bad niet afgewerkt, meerprijs betalen voor badkamer af te werken

TuLA

Active member
Wij hebben een appartement gekocht bij een projectontwikkelaar. Dit zou een all in prijs moeten geweest zijn. Na heel wat extra kosten was er de oplevering. We zagen dat het bad niet was afgewerkt. In het lastenboek werd er niks van vermeld alsook hadden we het bad genomen dat inbegrepen was. Nu moeten we heel wat extra betalen voor het bad te laten afwerken. Wat gewoon wat tegels tegen het bad zijn. Is dit normaal? Na de zovelen extra’s vond ik dit toch wel de druppel.

We spreken over de kader rond het bad, niet de muur of dergelijke…

Project ontwikkelaar is trouwens Verelst. Nog nooit zo een slechte service gehad to be honest.

Laatst bewerkt:
Hangt allemaal af van hoe het verwoord is. All-in bij een projectontwikkelaar bestaat niet. Of men moet u expliciet niets keuze hebben gegeven en ook geen afwijkingen in hetgeen ze voorzien hebben.

Zodra ze in iets afwijken zit je aan meerwerken. Om die reden moet je ofwel die afwijkingen al direct toevoegen en overeenkomen in het lastenboek. Om die reden werken die projectontwikkelaars dan ook met een formule van dit is voorzien in het lastenboek met een paar stelposten voor bepaalde zaken.

Keukenbudget
Badkamerbudget
Elektriciteitsbudget
sanitairbudget
ketelbudget
vloer en tegel budget. (opgelet : check de kleine lettertjes voor de plinten is een instinkertje om u 1000€ meer te laten betalen indien je geen houten plintjes wenst maar zelfde uitvoering in keramiek of zo)
...

In dit geval badkamerbudget. Waarna men daar een bedrag van 2500 - 5000€ of zo opzet in de meeste projectjes. En u dan laten kiezen bij een firma voor badkamers. Waar de korting die je normaliter zou kunnen krijgen als je als particulier zou gaan of ergens anders het materiaal laat van komen gebruikt wordt door de projectontwikkelaar om het te plaatsen.
Als je dan moet toekomen met een budget van 2500€ voor een badkamer dan vliegt dat geld erdoor alsof het niets is. Een badkamermeubel is vlot voor een kleintje 1000€ en voor een grotere 2000 - 3000€. Dan heb je nog geen douche (500 - 2000€) of bad (500 - 5000€), kraantjes,...

Een ander instinkertje voor de badkamer is dat men hiervoor het tegelbudget gebruikt. En dat er dan staat : er is y budget voorzien voor de (muur)tegels waarbij dit handelt over x op y meter ter hoogte van 1 wand van het band tot een hoogte van y meter vanaf het bad.
Dan krijg je een verrekening voorgeschoteld voor : wens voor tegels tegen de voorkant van het bad. Want niet voorzien. En je krijgt in sommige gevallen een verrekening voor het feit dat deze vb ingezet wordt tegen de 3 wanden en je dus alle 3 wanden tot y meter hoog getegeld wenst. Wens je nog iets meer tegels aan de zijkant om ook daar een verhoogde bescherming te garanderen. Booyah verrekening.
En ten laatste, geldt hetzelfde voor als je de volledige badkamer graag zou getegeld hebben.

Er zijn firma's, ook SOD's, die het anders aanpakken. Maar je kan spijtig genoeg bij uw keuze niet uitgaan van wat er gezegd wordt enkel van hetgeen er op papier staat. En dat is nu eenmaal hetgeen er in het lastenboek staat.

Een gekende aanname is dat je bij de meeste SOD's 10% reserve mag tellen voor verrekeningen. Of tempert in uw wensen. Weinig nieuwbouwen die binnen het vooropgestelde budget blijven. Ook omdat mensen nu eenmaal het anders in gedachten hadden dan initieel gedacht. Of van gedachten wijzigen.

Laatst bewerkt:
Oké dat begrijp ik maar een bad dat in de prijs zit. Dus een bad dat zij standaard voorzien. Zou toch op een minst afgewerkt mogen worden?

Want dat is mijn frustratie net. We hebben het bad genomen dat bij hun “in de prijs” zat. Dan zou ik toch verwachten dat er een minimale afwerking is…. Nu staat er een bad en een kader eronder.

@TuLA: 5 jaar geleden ook SOD gebouwd. Ik had hetzelfde voor met dat bad.
Er waren ook geen tegels zo rondom
Bad voorzien in lastenboek…

Als je dat dan leest nadien, inderdaad, ik had het moeten weten. Maar ze gebruiken een zodanige taal dat een leek daar over leest.

Bij SOD. Lees uw lastenboek 100 keer en laat het ook nog paar keer nalezen door mensen die er iets van kennen.

Ja, zoiets kan ik nooit winnen want Verhelst dekt zijn eigen altijd wel op één of andere manier in. Het kost 750 euro voor het te laten afwerken.

Het gaat me niet zo zeer over het geld maar wel over het zoveelste “prulleke” dat erbij komt.

Ja, ik zou nooit meer SOD-bouwen.
De meerkosten zijn vaak ferm:
-andere tegels: opleg !
- oei, vloerbedekking eerste verdiep is niet inbegrepen: opleg !
- zolder: de chape is niet inbegrepen: opleg
- oprit en tuinomheining en terras: opleg!
-extra velux zolder: opleg !
- keuken: opleg
-badkamer : oei ja opleg
-opleg schilderdeuren naar betere deuren: alsof ik mijn deuren twee keer betaalde
- enz.

Ja, ik zou nooit meer SOD-bouwen.
De meerkosten zijn vaak ferm:
-andere tegels: opleg !
- oei, vloerbedekking eerste verdiep is niet inbegrepen: opleg !
- zolder: de chape is niet inbegrepen: opleg
- oprit en tuinomheining en terras: opleg!
-extra velux zolder: opleg !
- keuken: opleg
-badkamer : oei ja opleg
-opleg schilderdeuren naar betere deuren: alsof ik mijn deuren twee keer betaalde
- enz.
Dat zijn nu wel allemaal dingen die je uit het lastenboek kan afleiden?
Als je niet SOD werkt, en je vergeet vloerbedekking voor het eerste verdiep te kopen, dan is die er ook niet he ;)

Oké dat begrijp ik maar een bad dat in de prijs zit. Dus een bad dat zij standaard voorzien. Zou toch op een minst afgewerkt mogen worden?

Want dat is mijn frustratie net. We hebben het bad genomen dat bij hun “in de prijs” zat. Dan zou ik toch verwachten dat er een minimale afwerking is…. Nu staat er een bad en een kader eronder.

Het probleem is dat dit draait rond interpretatie. Er is geen norm voor het plaatsen van een bad die zegt hoe dat het er esthetisch moet uitzien. Zelfs de catch all phrase van : goed vakmanschap bevat dat niet. Al los je daarmee al veel op. Maar daar draait het dan vooral rond het functionele aspect.

Esthetica is echter iets dat afhangt van de persoon in kwestie. En alles heeft een prijs.
Een normale afwerking voor een bad is een kader errond met een plaat daarin. Soms van de leverancier van het bad zelf. Soms is dat gewoon een kader van een waterbestendige gyproc waar je dan een waterbestendige (plensbestendige) verf op zet. Soms zit daar een luikje in. Maar het is vanuit een functioneel standpunt wel handig als dat gewoon een kader is dat je er vlot uitkrijgt. Als je dan ooit iets moet repareren (vb bij de bubbelbad of...) is dat gewoon nifty.

Sommige anderen die willen daar graag tegels tot zelfs mozaiektegeltjes op. Dat eerste gaar redelijk vlot. Dat laatste is een persoon wel even aan bezig. En bij deze zou je waarschijnlijk ook wel graag een luik voorzien zodanig dat je achteraf makkelijk aan die kranen of de afwateringsbuizen kan. En uw loodgieter u geen gepeperde rekening moet voorzien als er ooit iets aan scheelt en die er niet aankan zonder dat af te breken om het daarna terug deftig afgewerkt te krijgen...

En dan is het zoals alles bij een verrekening. 750€ is wel wat geld, aan de hoge kant maar afhankelijk van uw wens potentieel toch ook weer niet.
Veel onderhandelingsruimte heb je nu eenmaal niet meer, het contract is het contract. En het is nu ook niet dat je nog 3 andere gebouwen of appartementen of whatever bij hen gaat kopen. Dus echte klantenbinding om dat op hun te nemen is er nu ook niet.
Enige wat je kan doen is proberen op het gemoed te werken dat men een tegemoetkoming doet wegens al de andere extraatjes die je al hebt gedaan. Maar als ze bij hun standpunt blijven zie ik niet direct hoe je daar tegenin kan gaan.

Een SOD is niet slecht. Zolang je binnen de versie blijven die zij voorzien. Of een SOD hebt die met u meedenkt en bekijkt op voorhand voordat het budget echt afgesproken wordt. Maar dan spreken we ook over andere eindbedragen. Je kan niet verwachten dat de prijs van een prijsbreker SOD, die puur focust op het minimum minimorum wat er verplicht en functioneel is maar tegelijkertijd ook de meerderheid van de behoefte dekt waar de mensen naar zoeken (en dat succesvol is), zich niet reflecteert in de dienstverlening. En zelfs indien het geen prijsbreker is, zijn er grenzen.

De voorbeelden die Biljart echter gaf zijn de gekende aandachtspunten bij een SOD firma. Waar de effectieve wensen van de eindklant verschillen tussen die van een competitieve prijszetting. En als je crue wil zijn, waar je als SOD kan monetizen omdat je toch weet dat 75% van de klanten toch voor die extraatjes gaat. Waar ze dan hun marge op halen of eventuele verliezen op het project mee opvangen.

Mja, het meeste is hier denk ik wel al gezegd. Zo gaat dat nu eenmaal bij SOD, lastenboek is "wet".

In mijn nieuwbouwappartement was dit hetzelfde. extra netwerkpoortje, 75 excl. BTW, badkamer rondomrond tegelen? € 500 excl. BTW, etc. Ik moet wel zeggen, ze hebben steeds mooi ruim op voorhand de verschillende opties meegegeven. Dus of ik de standaard wenste te behouden of iets extra wou.

Zou kon ik voor een extra beveiligde voordeur gaan of een "standaard" driepuntsdeur. Tjah, die standaard deur was voor mij al genoeg gezien er extra veiligheidsvoorzieningen waren aan de inkom. En zelfs bij een gewone deur moet je al een beetje moeite doen om binnen te geraken (als je uw deur op slot doet).

Ik moet zeggen, na dat alles was ik ook van het idee, SOD, nooit meer, maar nu we zelf aan (nog) aan het verbouwen zijn, alles zelf regelen is ook wat en aannemers doen dit ook gewoon. Iets vergeten te vragen? Wees er maar zeker van dat ze dit aanrekenen.

Terug
Bovenaan