Bakkerij opent zaak voor producten van gisteren

Mormel

Member

Ik juich dit initiatief enorm toe omdat het teruggrijpt naar de gewoonte van vroeger (echt vroeger, dus bijna 100 jaar geleden) van bakkers om oud brood te verkopen tegen korting. Daarnaast is het gewoon ook eerlijk.

Als gewezen bakker kan ik zeggen dat jullie allemaal al jaren in het zak gezet worden. Bij verschillende artisanale bakkers gewerkt en wat ze allemaal doen: brood van de vorige dag 's morgens eens in de oven steken en verkopen als vers. Voor zij die denken "ach als het dat maar is", bij de laatste bakker dat ik werkte stond een taart doorgaans vijf dagen in de vitrine tenzij verkocht, werden pattekes gemaakt op vrijdag, de niet verkochte zondagavond ingevroren en volgend weekend weer uitgehaald en verkocht als vers, en ze maken stuk voor stuk reclame als ambachtelijk zelfs als een deel van hun producten uit de fabriek komt en gewoon afgebakken moet worden waarna ze vijfmaal de prijs vragen voor hetzelfde product dat je in de Lidl vind.

Dus van mij dikke pluim voor deze zelfstandige, zeker als hij het spel eerlijk speelt.

Als gewezen bakker kan ik zeggen dat jullie allemaal al jaren in het zak gezet worden. Bij verschillende artisanale bakkers gewerkt en wat ze allemaal doen: brood van de vorige dag 's morgens eens in de oven steken en verkopen als vers. Voor zij die denken "ach als het dat maar is", bij de laatste bakker dat ik werkte stond een taart doorgaans vijf dagen in de vitrine tenzij verkocht, werden pattekes gemaakt op vrijdag, de niet verkochte zondagavond ingevroren en volgend weekend weer uitgehaald en verkocht als vers, en ze maken stuk voor stuk reclame als ambachtelijk zelfs als een deel van hun producten uit de fabriek komt en gewoon afgebakken moet worden waarna ze vijfmaal de prijs vragen voor hetzelfde product dat je in de Lidl vind.
Dat type 'verse' bakkers haal je er toch snel uit als consument? Ik wissel hier tussen 2 bakkers, en als die gesloten zijn ga ik liever naar de supermarkt dan de andere bakkers.

Wanneer er donuts liggen in de vitrine weet je al hoe laat het is. Idd exact dezelfde donuts als de Lidl maar prijs maal 3 of 5.
Bakkers met een charcuterie toog zijn meestal ook een red-flag. De ambacht van vers brood en patisserie combineer je niet zomaar met andere verse bereidingen (of het moet in samenwerking zijn met een lokale slager).

Volgens mij haal je die er inderdaad snel uit. Ik heb uit de buurt een bakker waar ik naartoe ga voor brood en aanverwanten en een andere voor patisserie. Ik heb ondervonden dat het moeilijk is om een bakker te vinden die in beide echt uitmuntend is.
Maar uit gemak neem ik geregeld ook gewoon een brood mee uit de Delhaize op het dorp. Hebben daar ook prima brood vind ik.

De paar andere bakkerijen uit de buurt mijd ik als de best. Als die al met die trend meedoen, dan doen ze het bijzonder slecht want zelfs met hun "versgebakken" brood kan je iemand neermeppen.

@Li1quid:
Geen idee of de doorsnee klant ze er zo uit haalt. Zelf zie ik bij een bakker quasi dadelijk wat huisgemaakt is en wat afbak is, maar dat is door ervaring.
Voor donuts maak ik persoonlijk een uitzondering omdat ik weet dat weinig bakkers beschikken over het materiaal om ze te maken en klanten graag die uniforme smaak hebben.

Volgens mij haal je die er inderdaad snel uit. Ik heb uit de buurt een bakker waar ik naartoe ga voor brood en aanverwanten en een andere voor patisserie. Ik heb ondervonden dat het moeilijk is om een bakker te vinden die in beide echt uitmuntend is.
Maar uit gemak neem ik geregeld ook gewoon een brood mee uit de Delhaize op het dorp. Hebben daar ook prima brood vind ik.

De paar andere bakkerijen uit de buurt mijd ik als de best. Als die al met die trend meedoen, dan doen ze het bijzonder slecht want zelfs met hun "versgebakken" brood kan je iemand neermeppen.
Je haalt een goed punt aan. Zelf heb ik mij altijd toegelegd op brood, pistolets en sandwiches en ik was daar eigenlijk heel goed in, maar fijne patisserie was dan meer de kwaliteit van mijn werkgever. Eigenlijk had de zaak waar ik werkte alles om een groot succes te worden en we draaiden ook goed tot het moment dat ze besloten om met afbak producten te starten en andere problemen.
Soit, zes jaar nadat ze de zaak overgenomen hadden hebben ze hun derde woning gekocht, dus voor hun zal het wel draaien zoals het moet.

De mensheid wil bedrogen worden. Hier in de buurt ook mix van keep it real en afbak maar de sfeer is 'glossy' dus staat er een rij tot buiten op zondag. Als je locatie en inkleding niet aanspreken kan je nog goed brood hebben, 't zal niet pakken. Beste bakker die ik jaren bezocht in mijn dorp (fantastisch brood, patéekes suckten) is op een gegeven moment gestopt en op Zaventem gaan werken als bediende. Btw hadden de werkuren een invloed op uw gemoed ?

Dus van mij dikke pluim voor deze zelfstandige, zeker als hij het spel eerlijk speelt.
Ik koop zelden brood bij de bakker. Ik koop wel veel taart en gebak.

Afhankelijk van het type taart of gebak smaak je dat toch wel.

Zo van die kleine bosvruchten taartjes = Dat blijft een week goed zonder echt veel aan smaak te verliezen.
Citroentaart = Enkele dagen maar langer niet. Als het plakkerig wordt dan is het echt 'oud'.
Donuts? Na 1 dag smaak ik dat al.
Kaastaart? Als er lucht aankomt na 1 max 2 dagen smaak je dit. Komt er geen lucht aan dan kan het wel enkele dagen duren.
...

Brood? In een verpakking blijft dat enkele dagen goed. Open en bloot? Na max 2 dagen smaak je dit al.

Ik vind het moeilijk om gewoon door te proeven te kunnen zeggen: Is het vers of 1-2 dagen oud? Tenzij je ne kenner bent smaak je dit naar mijn mening amper voor veel produkten.

Ik weet wel dat de warme bakker in Hallaar hier echt nog dagvers verkoopt. Tegen de avond is 95% namelijk reeds verkocht. Zoveel heeft ie te doen. Dus die bakker heeft dat gewoon niet nodig om overschot te bewaren. Hij riskeert dan zijne business hé voor het geval iemand dat zou merken moest ie het doen.

Ter info: Een deel van het brood en andere lekkernijen uit de Delhaize komt uit de eigen bakoven (oa stokbrood) maar een deel dat reeds voorverpakt is, komt ook gewoon van de bakker achter de hoek ;)

Hier in Heist heb ik al eens zien staan op de verpakking: Bakkerij Frank (dat is de bakker recht tegenover de Delhaize)
Ook nog een ander voorbeeld: Albert Heyn Westmeerbeek. Dudok taarten = dat komt gewoon van ne patisserie bakker uit NL. (Naam = .. juist ja :D).

Laatst bewerkt:
Duidelijk initiatief. Al zijn er al jaren bakkerijen die ook hun brood van gisteren aan korting verkopen.

En als ik brood wil dat smaakt zoals het al een paar dagen oud is, is er een supermarkt niet ver van bij mij waar de klanten constant de schuiven laten open staan zodat het brood extra snel uitdroogt :rolleyes:

Als ik vers brood koop, is dat de dag nadien uiteraard nog niet slecht. Ik smaak zelfs het verschil niet. Dus ja, het kan zijn dat het brood er al 30u ligt. Ergens wel logisch, geen enkele bakker weet hoeveel volk er zal komen die dag en of hij alles of bijna niets zal verkopen. Hij kan het alleen maar schatten. Te weinig = verlies aan inkomsten. Te veel = verlies aan inkomsten.

Als ik zie wat La Loraine allemaal maakt, vraag ik mij af of het nog zin heeft om bakker te worden. Enkel bij Verleysen smaak ik het verschil, dat brood is echt lekker. Maar dag 2 en vooral dag 3 is dat toch ook al veel minder en scheelt het niet veel met dat van La Loraine.

Ik weet niet hoe het met jullie smaakpapillen zit, maar het verschil tussen een vers brood met een krokante korst en één van een dag oud proef je toch direct. Ik bak zelf dikwijls brood en een brood direct na het bakken is toch ontzettend veel lekkerder dan één van 1 of 2 dagen oud.

Ik weet niet hoe het met jullie smaakpapillen zit, maar het verschil tussen een vers brood met een krokante korst en één van een dag oud proef je toch direct. Ik bak zelf dikwijls brood en een brood direct na het bakken is toch ontzettend veel lekkerder dan één van 1 of 2 dagen oud.
Dikke second, kraakvers brood is iets dat je zelfs zonder beleg kan eten. Brood van een dag oud is toch heel wat minder van smaak.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat we allemaal de laatste ~10 jaar, sinds de komst van de koude of at best lauwe bakker (de broodfabrieken en de afbakkers) de smaak van écht goed brood verloren zijn. Het smaakt niet slecht, maar is inwisselbaar en eenheidsworst, goed vol met meelverbeteraar. Onze lat is stevig verlaagd... van de moetes.

In mijn Kempense heimat waren er, toen ik er vertrok, 6 warme bakkers, allemaal bekend voor hun eigen product. Bakker 1 stond bekend om zijn brood met dubbel gebakken korst, de andere had legendarische koffiekoeken, eentje een zeer smakelijk grijs brood, nog eentje met schitterende witte pistolets,...

Nu is er nog eentje, die van de pistolets. Al de rest is op pensioen, gestopt, door een horecamogul buitengepest of zijn in de franchise gegaan. Als ik daar terug ben, ga ik altijd langs de laatste warme bakker, en AMAI, dat verschil proef je vergeleken met wat nu de standaard is. Zijn koopwaar is trouwens even duur (soms zelfs goedkoper) dan de franchises. De winkel is niet meer geupdate sinds de late jaren '80, en kan ongeveer 4 klanten herbergen, en op zondag staat daar een rij van 20 minuten geheel de voormiddag, en duwen ze de bestellingen naar buiten via de garagepoort. Dat draait zo goed dat ze zich, gemakkelijk, 3 sluitingsdagen kunnen veroorloven. Het stemt me wel gelukkig dat het nu de derde & vierde generatie van de bakkersfamilie is die de bakkerij openhoudt, en dat zij bewust de kaart van "de warme bakker van vroeger" blijven trekken. Enige wat nooit meer terug zal komen zijn de kraakverse en nog hete pistolets om 16h30 & 17h op de zondag. De winkel sluit om 14h.

Laatst bewerkt:
100% gelijk

Daarom dat ik het soms zijn geld niet waard vind. Want ik heb er maar 1 dag plezier aan. Vanaf dag 2 is er geen verschil met La Loraine.

Als ik vers brood koop, is dat de dag nadien uiteraard nog niet slecht. Ik smaak zelfs het verschil niet.
<>
100% gelijk
Beetje schizofreen? Je spreekt jezelfs hier gewoon tegen...

Zelfs bij koude bakker brood of supermarktbrood is er een wereld van verschil tussen vers en een dag oud. Het is vers minder goed dan een deftig versgebakken brood van een warme bakker, maar het wordt ook slechter met de leeftijd.

De warme bakkers die ik ken en je gaat er om 17u binnen is het brood meestal uitverkocht :unsure:.

Patisserie kan ik mij wel voorstellen dat dit niet elke dag vers kan zijn.

Ik vrees dat we allemaal de laatste ~10 jaar, sinds de komst van de koude of at best lauwe bakker (de broodfabrieken en de afbakkers) de smaak van écht goed brood verloren zijn. Het smaakt niet slecht, maar is inwisselbaar en eenheidsworst, goed vol met meelverbeteraar. Onze lat is stevig verlaagd... van de moetes.

In mijn Kempense heimat waren er, toen ik er vertrok, 6 warme bakkers, allemaal bekend voor hun eigen product. Bakker 1 stond bekend om zijn brood met dubbel gebakken korst, de andere had legendarische koffiekoeken, eentje een zeer smakelijk grijs brood, nog eentje met schitterende witte pistolets,...

Nu is er nog eentje, die van de pistolets. Al de rest is op pensioen, gestopt, door een horecamogul buitengepest of zijn in de franchise gegaan. Als ik daar terug ben, ga ik altijd langs de laatste warme bakker, en AMAI, dat verschil proef je vergeleken met wat nu de standaard is. Zijn koopwaar is trouwens even duur (soms zelfs goedkoper) dan de franchises. De winkel is niet meer geupdate sinds de late jaren '80, en kan ongeveer 4 klanten herbergen, en op zondag staat daar een rij van 20 minuten geheel de voormiddag, en duwen ze de bestellingen naar buiten via de garagepoort. Dat draait zo goed dat ze zich, gemakkelijk, 3 sluitingsdagen kunnen veroorloven. Het stemt me wel gelukkig dat het nu de derde & vierde generatie van de bakkersfamilie is die de bakkerij openhoudt, en dat zij bewust de kaart van "de warme bakker van vroeger" blijven trekken. Enige wat nooit meer terug zal komen zijn de kraakverse en nog hete pistolets om 16h30 & 17h op de zondag. De winkel sluit om 14h.
Ik vraag me eerder af of ons smaakpallet gewoon niet volledig fucked up is door de industriele food precessing industrie. Bergen suiker, vetten, zouten en smaakverbeteraars hebben er in mijn ogen voor gezorgd dat we in vergelijking met vroeger gans anders naar veel zaken kijken en ook de smaak anders beleven. Onlangs nog een traktaat gedaan met verse chocomousses van een gekende patisier. Waren er toch 2 personen die die uit een pot van bvb la laitiere beter vonden. :unsure:

Ik vraag me eerder af of ons smaakpallet gewoon niet volledig fucked up is door de industriele food precessing industrie. Bergen suiker, vetten, zouten en smaakverbeteraars hebben er in mijn ogen voor gezorgd dat we in vergelijking met vroeger gans anders naar veel zaken kijken en ook de smaak anders beleven. Onlangs nog een traktaat gedaan met verse chocomousses van een gekende patisier. Waren er toch 2 personen die die uit een pot van bvb la laitiere beter vonden. :unsure:
Ga ik deels wel mee akkoord. Veel van die processed dingen vind ik teveel zout bevatten omdat ik weinig zout gebruik tijdens het koken. Suiker ook, maar is hier minder dan in bv de VS. Daar viel het veel harder op qua mierzoetigheid dan hier.

Maar je chocomousse voorbeeld is imho een slecht voorbeeld. Je hebt namelijk 2 verschillende methodes van chocomousse maken die ook wel een verschil qua smaak hebben (met of zonder eieren). En ook de gebruikte chocolade maakt een wereld van verschil. Ik ben fan van pure chocolade en eerlijk gezegd, de La Laitière Puur is beter dan sommige versgemaakte (niet die van mij, want ik weet wat ik lekker vind :D Maar andere mensenn kunnen daar anders over denken ;) ). De ingrediëntenlijst van La Laitière chocomousse puur is bv dit:
Volle MELK (62,0%), suiker, magere MELK, pure chocolade (5,6%) [cacaomassa, suiker, emulgator (lecithine (SOJA)), natuurlijk vanillearoma], cacaopoeder, chocoladepoeder (2,1%) [cacaopoeder, mager cacaopoeder, cacaomassa, suiker], mager cacaopoeder, magere MELKpoeder, gelatine, emulgator (E472b), zetmeel, verdikkingsmiddel (johannesbroodpitmeel)
Lijkt mij gewoon een variant op het recept zonder ei maar dan met extra gelatine & dikkingsmiddelen. Niet onlogisch als je kijkt hoe lang dit goed moet blijven, dan ge je niet met rauw eiwit werken. En voor de rest zijn het vooral spullen om de structuur te behouden gedurende de shelf-life zoals de verdikkingsmiddelen en emulgatoren. Ook niet veel extra suiker of zout of smaakverbeteraars t.o.v. wat de meeste mensen zelf maken.

ik weet nog dat ik als kind bij wijze van spreken met mijn broer vocht om het korstje van het brood als we net de bakker uitkwamen. Op een bepaald moment is die bakker overgenomen en die hebben geïnvesteerd in nieuwe ovens en dat was al heel wat minder qua kwaliteit. Zelfde voor pistolets en stokbrood trouwens. Dat bleef vroeger krokant tot enkele uren na aanschaf. Als ge op de markt ne hamburger kocht was dat in een krokant broodje. Nu hebt ge de helft van de tijd een rekbroodje. 't is allemaal krokant als het net uit de oven komt, maar een uur later is die versheid al weg.

Het is denk ik wel al even dat er mensen zijn die gewoon de hevige en eenvoudige smaken van kant-en-klaar of junkfood verkiezen. Als kind was ik ook gek op tomatensoep uit een blik of zo'n pizza die twee keer niets kostte uit de Colruyt . Ik herinner me nog de teleurstelling toen een oudere vrouw in de familie verse rijstpap had gemaakt en ik dat maar niets vond.

Als je dan zaken leert eten en complexere smaken leert kennen dan verandert dat, maar ik denk dat er wel mensen genoeg rondlopen waarbij dat niet gebeurt.

Terug
Bovenaan