Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

Die dobbelstenen steken toch wel hun middelvinger uit hoor naar mij soms :unsure: Zit ik hier te bidden voor me pc op een succes rol :unsure:

Maakt het spel wel verschrikkelijk interessant, precies een film waarbij ik geen flauw idee heb wat er gaat gebeuren. :D
Ik voelde mij wel meteen weer in mijn Pathfinder sessies, al die failed rolls :lol:

Die dobbelstenen steken toch wel hun middelvinger uit hoor naar mij soms :unsure: Zit ik hier te bidden voor me pc op een succes rol :unsure:

Maakt het spel wel verschrikkelijk interessant, precies een film waarbij ik geen flauw idee heb wat er gaat gebeuren. :D
Welcome to tabletop roleplaying 😍

In je options staat er een optie 'karmadice".
En dat zorgt er nochtans er net voor dat je nooit heel veel slechte rolls na elkaar kan hebben.
Dus misschien toch eens controleren of dat niet uit staat.

Mijn dicerolls gaan verdacht goed tot nu toe.
"jinxed"

Ik savescum gewoon muahahahaha

Al moet ik wel zeggen dat een bard zijn (massa proficiency of jack of all trades), samen met de quasi zekerheid van de aanwezigheid van guidance met de cantrip van de cleric (shadowheart) het voorlopig wel leuk maakt.
Al helpt het feit dat ik op explorer speel waarschijnlijk ook wel enorm ;p.

Sinds ik ouder ben is mijn goesting om zaken opnieuw te doen tgv moeilijkheid nihil.

"jinxed"

Ik savescum gewoon muahahahaha
sjans dat de quicksaves mekaar niet overwriten :unsure:

der zou toch wat meer uitleg in het spel mogen zitten wat de verschillende classes doen en wat je mag verwachten van verdere classes bij het levellen.
Als ge niks van dnd kent zit ge voor den helft van de tijd int begin op youtube, ofwel spring je in de onwetendheid en eindig je misschien met een character die veel leuker had kunnen zijn...

Laatst bewerkt:
Failed rolls liggen toch redelijk hoog, zelfs bij lage getallen en zelfs met reroll.
Ook in gevechten is het aantal misses indrukwekkend hoog, gelukkig langs beide kanten, maar zo duren gevechten wel extreem lang. Laatste gevecht voor IRL slapen gaan, hebben we zelfs gewoon uit frustratie gestopt omdat iedereen bleef missen. Het is sowieso al raar als uw karakter vlak naast de vijand staat en toch mist (maar natuurlijk eigen aan het type game), maar als uw vier karakters missen en daarna al de vijanden u missen dan is er toch iets ... eugh ... mis.

Failed rolls liggen toch redelijk hoog, zelfs bij lage getallen en zelfs met reroll.
Ook in gevechten is het aantal misses indrukwekkend hoog, gelukkig langs beide kanten, maar zo duren gevechten wel extreem lang. Laatste gevecht voor IRL slapen gaan, hebben we zelfs gewoon uit frustratie gestopt omdat iedereen bleef missen. Het is sowieso al raar als uw karakter vlak naast de vijand staat en toch mist (maar natuurlijk eigen aan het type game), maar als uw vier karakters missen en daarna al de vijanden u missen dan is er toch iets ... eugh ... mis.

Ik heb dit probleem niet echt? Natuurlijk mis ik regelmatig wat normaal is in een systeem gebaseerd op een dobbelsteen rol maar toch niet heel de tijd.

Is het mogelijk dat je de D&D regels van combat dan niet helemaal begrijpt? Je moet namelijk rekening houden met armor class, profiencies, advantages, ability score en mondifyers.
Sommige classes hebben buffs om combat makkelijker te maken zoals bv Bless van Cleric en Paladin.

Hier ook al gehad.

Dat zit gewoon in je hoofd hoor. Als je een avond D&D aan tafel speelt, kan het net hetzelfde zijn. Hoort gewoon bij het spel.

Het voordeel bij een tabletop is wel dat er een echte persoon DM speelt. Die kan het altijd wat bijsturen en wat makkelijker verteerbaar maken.

Ik voldoe net aan de minimum systeemvereisten. Op welke settings kan je dan het beste spelen? 1080p en alles op laag?

Bon, heb het ook gekocht, complete leek in D&D, maar ik ben er wel benieuwd naar, en dan koop ik liever een Belgische game die volgens reviews dan ook nog eens steengoed is :)

Dingen die ik in het achterhoofd moet houden? Ik wil niet (te) veel opzoeken, maar ook niet gefrustreerd stoppen na 5 uur omdat ik er geen zak van begrijp.

Ik voldoe net aan de minimum systeemvereisten. Op welke settings kan je dan het beste spelen? 1080p en alles op laag?
Ik speel via NVDIA geforce now, maar op mijn pc die 7 jaar oud is (gtx 1070ti) en een i76600 cpu - 32ram (1440p) kan ik het ook nog draaien aan gemiddeld 50 fps op high settings. Dus het valt wel reuze mee qua vereisten.

Bon, heb het ook gekocht, complete leek in D&D, maar ik ben er wel benieuwd naar, en dan koop ik liever een Belgische game die volgens reviews dan ook nog eens steengoed is :)

Dingen die ik in het achterhoofd moet houden? Ik wil niet (te) veel opzoeken, maar ook niet gefrustreerd stoppen na 5 uur omdat ik er geen zak van begrijp.
Kies geen dark urge op uw eerste playthrough
Ga voor een character met hoge charisma zodanig dat je u overal makkelijker kan uitlullen en dat niet alles een gevecht MOET worden
stel de moeilijkheidsgraad in op explorer (das dus easy)

Voor de rest kun je de nautilius (dat is zo'n beetje de starterszone) wat opnieuw doen met verschillende characters om zo te zien welke gameplay u wel aanstaat.
Blijf voorlopig weg van multiclass

Zorg ervoor dat je op het moment dat je uw character aanmaakt dat je uw stats van uw karakter aanpast naar de klas die je van plan bent om te spelen. Denk dan ook dat de stats een invloed hebben op bepaalde zaken (en als je hovert over vb proficiencies, dan zeggen ze welke er afhankelijk van zijn)

Strength : is evident, zorgt dat je meer kan dragen, harder en kans om iemand te kunnen slaan (bij sterkte wapens), tijdens het spelen wat rotsen kan optillen en de gederivieerde proficiencies (ik dacht athletics,...) dat soort dingen dus. Ik dacht niet dat er strength saving throws zijn...
dexterity : is voor uw natuurlijke defensie te verhogen (al zal bepaalde armour dit wel beperken), te gebruiken voor finesse wapens (vb kort zwaard, mes(dagger), rapier,...) en voor ranged wapens en de gederivieerde prodiciencies (vb sleight of hand (== vallen onschadelijk maken, sloten openen,stelen, acrobatische toeren uitvoeren,... )) en voor reflex saving throws.
Constitution : is voor uw aantal hitpoints te verhogen, ik dacht niet dat er hier proficiencies aan gekoppeld waren, en voor uw constitution saving throws (poison, disease... dacht ik)
wisdom : is voor uw magiër die deze modifier gebruikt voor spellcasting (cleric, druid,...) of soms zelfs voor andere zaken (monk) en voor de proficiencies (religie, insight,...) en de saving throws
Intelligence : is voor uw magiër die deze modifier gebruikt voor spellcasting (wizard), saving throws en proficiencies (investigation,...)
Charisma : is voor uw magiër die deze modifier gebruikt voor spellcasting of ... (sorcerer, bard, paladin,...), uw proficiencies (performance, persuasion, intimidation, deception,...) en de saving throws (vb tegen charms,...)

In principe is het best om geen jack of all trades te maken, maar in te zetten op een iets of wat geoptimaliseerde statverdeling. Maar nu ook niet zodanig dat je zegt van kijk ik max alles tot 16 - 18 en ik verlaag al de andere tot 4/6 of zo. Gewoon 2 - 3 focussen op 14 -16 en de 4-3 anderen verdelen tussen de 8-12 op basis van wat je wil doen.

Voorlopig lijkt het wel zo te zijn dat in tegenstelling tot pathfinder, waar je de persoon een saferoll tijdens een gesprek kan laten maken die er het beste voor geschikt is, want meeste bonusses of hoogste cijfers, dat dit in deze game niet echt lijkt te lukken. Wat wel lukt is dat bij zaken die je in de game tegenkomt dat elke character zijn roll gaat doen om dat te proberen te identifiëren. Maar dan kan je nog altijd pech hebben dat zelfs de dude die goed is erin het niet kan vinden omdat die een te lage roll gerold heeft.

Rest gewoon spelen en dan begrijp je het wel langzaamaan. Uiteindelijk als je een oopsie hebt gedaan, dan kan je respeccen om de fout recht te zetten. Al kost het wel wat ingame currency.

Gisteren een combo van 2 items equipped op mijn Barb companion, waardoor ik ik een gevecht 2x attack actions kan doen.
In een fight is het nu meestal enkel zij die 90% van de gevechten doet, en terwijl ik een beetje heal.
Mijn necromancer maakt minions van haar kills of in het geval van undead tegenstanders maait ze ze neer met 'turn undead' AOE.

Begint wat beweging te komen in de radartjes van mijn party setup.

dexterity : is voor uw natuurlijke defensie te verhogen (al zal bepaalde armour dit wel beperken), te gebruiken voor finesse wapens (vb kort zwaard, mes(dagger), rapier,...) en voor ranged wapens en de gederivieerde prodiciencies (vb sleight of hand (== vallen onschadelijk maken, sloten openen,stelen, acrobatische toeren
*Dex is ook de stat voor de initiative in een fight, voor alle characters.

Terug
Bovenaan