Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

Sinds kort ook begonnen aan Baldur's Gate 3. Na een valse start ben ik er nu helemaal ingezogen.

De eerste tien uur waren nogal overweldigend door de diepe gameplay en grote vrijheid. Ik was niet helemaal tevreden van mijn personage, een fighter, en had nogal veel last van FOMO en keuzestress. Het spel was voor mij een beetje een les in loslaten, bijvoorbeeld niet telkens een save reloaden bij een interactie die niet helemaal volgens mijn gedacht verliep. Bovendien deed ik zomaar wat bij het levellen zonder echt na te denken welk effect alles op de gameplay had, waardoor veel gevechten behoorlijk moeilijk waren. Op een bepaald moment dan besloten om een nieuw personage te maken, deze keer een paladin en op voorhand te beslissen wat voor persoon ik wou worden om deze keer echt wat te role playen.

De tweede poging is veel beter aan't verlopen. Ik heb nu de klik gemaakt dat er geen juiste manier is om te spelen en dat een succesvolle dialogue check even goed bepaalde mogelijkheden van het spel en verhaal uitsluit als wanneer die mislukt. Ik ben nu enkel nog een beetje aan't experimenteren met welke companions ik voornamelijk wil reizen en hoe ik een goeie balans vind tussen healen, ranged combat, close combat en magie. Voorlopig naast mijn Paladin nog Shadowheart, Wyll en Karlach mee. Ik heb alvast in de tweede 10 uur van spelen een pak meer ontdekt dan in de eerste 10 uur (waaronder 2 extra companions).

Hier sinds kort ook begonnen en kan me wel herkennen in wat FlyingHorseman zegt.
Had eerst zelf enkel Shadowheart, de rest totaal mislopen door eigenlijk domweg te rushen.

Niet opnieuw begonnen maar wel wat ge backtracked en heb nu ook Astorion en Wyll erbij, scheelt toch al wat.
Levelen zou ik mij wss ook eens wat meer moeten in verdiepen.
Nu in de grymforge (ofzo) beland.
Amuseer me er wel mee, enkel jammer dat ik niet zoveel tijd heb om te spelen waardoor er soms wel eens wat tijd tussen zit.
Maar amuseer me er wel mee. Ook al ben ik totaal niet thuis in D&D.

Ondertussen heel goed aan't opschieten in Act I (denk ik). Ongeveer 17-20u gespeeld met mijn nieuw personage.

Gisteren het goblin camp uitgespeeld. Ik speel relatief voorzichtig en probeer gevechten te mijden of goed voor te bereiden. Alleen mislukte op een bepaald moment een makkelijke dialoogcheck waardoor heel het goblin camp plots vijandig werd. Ja dan moest ik ze wel allemaal uitmoorden. :unsure: Het was nogal pittig, vooral door de grote hoeveelheid vijanden die maar bleven komen.

Wat ik zo uit het hoofd nu dus al gedaan heb:
- alles rond het strand
- die crypte bij het strand
- Emerald Grove
- Blighted Village
- stukje van die swamps beneden (moet nu nog naar Auntie Ethel gaan)
- Whispering Depths met de spinnen
- stuk vanboven op de map. Karlach gevonden, fake paladins gedood en dat van de missing shipment
- brandend huis bovenaan de map, Counsellor whatsherface en iemand anders gered. Missing shipment afgeleverd in een kelder

De combat heb ik ook wat meer onder de knie maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van mijn party. Ik heb Shadowheart mee als healer (naast Wyll en Karlach) maar eigenlijk gebruik ik ze daar amper voor dus misschien dat ik Gale of Asterion eens ga nemen. Alleen lijkt het me dat ik al redelijk wat in het achtergrondverhaal van Shadowheart geïnvesteerd heb en is het daarom misschien beter haar in de party te houden.

Nog twee vraagjes trouwens! Kan je meerdere personages romancen? En ik heb een redelijke collectie van ingots en edelstenen etc., hebben die ergens nut voor (craften?) of kan ik die allemaal gewoon verkopen?

Ondertussen heel goed aan't opschieten in Act I (denk ik). Ongeveer 17-20u gespeeld met mijn nieuw personage.

Gisteren het goblin camp uitgespeeld. Ik speel relatief voorzichtig en probeer gevechten te mijden of goed voor te bereiden. Alleen mislukte op een bepaald moment een makkelijke dialoogcheck waardoor heel het goblin camp plots vijandig werd. Ja dan moest ik ze wel allemaal uitmoorden. :unsure: Het was nogal pittig, vooral door de grote hoeveelheid vijanden die maar bleven komen.

Wat ik zo uit het hoofd nu dus al gedaan heb:
- alles rond het strand
- die crypte bij het strand
- Emerald Grove
- Blighted Village
- stukje van die swamps beneden (moet nu nog naar Auntie Ethel gaan)
- Whispering Depths met de spinnen
- stuk vanboven op de map. Karlach gevonden, fake paladins gedood en dat van de missing shipment
- brandend huis bovenaan de map, Counsellor whatsherface en iemand anders gered. Missing shipment afgeleverd in een kelder

De combat heb ik ook wat meer onder de knie maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van mijn party. Ik heb Shadowheart mee als healer (naast Wyll en Karlach) maar eigenlijk gebruik ik ze daar amper voor dus misschien dat ik Gale of Asterion eens ga nemen. Alleen lijkt het me dat ik al redelijk wat in het achtergrondverhaal van Shadowheart geïnvesteerd heb en is het daarom misschien beter haar in de party te houden.

Nog twee vraagjes trouwens! Kan je meerdere personages romancen? En ik heb een redelijke collectie van ingots en edelstenen etc., hebben die ergens nut voor (craften?) of kan ik die allemaal gewoon verkopen?

Je hoeft niet iedereen continue mee te nemen om te vorderen in hun achtergrondverhaal. Ik spec Shadowheart meestal wel naar een andere subclass, omdat ik niet zo'n fan ben van de trickery subclass. Je kan overigens ook een mod downloaden om meer companions tegelijk mee te nemen, als je niets van het verhaal en dialoog wil missen.

Er zit geen crafting in het spel, dus de meeste zaken kan je gerust verkopen.

Hopelijk spot ik vandaag op Heroes Comic Con Amelia Tyler of Tim Downie :p

edit: achievement unlocked. Klein gesprekje met Amelia en een foto. Normaal zou ik er het geld niet voor geven, maar aangezien ik m'n inkom al niet moest betalen kon het er wel af.

Laatst bewerkt:
Een kleine update na iets meer dan 2 maanden spelen.

Meer dan 70u gespeeld (met wel een herstart na 20u ofzo) en ik ben nog altijd niet voorbij Act 2. Ik dacht op een bepaald moment "ah, ik ben aangekomen in Moonrise Towers, nu zal ik wel op het eind van deze Act zitten." Kwam er nog een heel stuk op een andere plaats achter.. :unsure: Nu daar uit dus met een beetje geluk lukt het me om Act 2 deze week nog uit te spelen, ik heb nu wél het gevoel dat ik aan de climax zit. En dan nog een maand voor Act 3 als ik het dit jaar nog uit wil spelen, lijkt me misschien wat te optimistisch op mijn tempo.

Maar verdorie wat een fantastisch spel. Ondertussen nog wat extra companions opgepikt onderweg en iedereen een beetje naar mijn goesting gespecced waardoor ik nu regelmatig al eens switch tussen leden, wat voor nog wat extra variatie zorgt.

Paywall? Ook raar, ik kon dat artikel gewoon lezen vanmiddag maar nu dus ook niet meer.
Ook uit dat artikel: Vincke en zijn vrouw zijn voor 70% eigenaar. De overige 30% is in handen van… Tencent, jawel.

tja.

Baldurs gate is een gekende game door Bioware in de tijd, en Larian was gekend doordat het goede games maakte vroeger Divine Divinity in het begin en daarna Beyond divinity enz...

Ook toen BG3 uitkwam was het een daverend succes op steamcharts bijna 1 miljoen spelers na een paar dagen na release.

Ergens logisch dat ze zware winst halen, wel jammer dat ze niet verder gaan met BG veel studio's zouden verder gaan.

.... wel jammer dat ze niet verder gaan met BG veel studio's zouden verder gaan.
Ik denk dat het heel verstandig is. De verwachtingen zijn torenhoog als zij een nieuwe BG game zouden uitbrengen. Misschien hoger dan realistisch haalbaar. Bovendien heeft Hasbro een veel te grote vinger in de pap.

Goed opgeschoten in Act 3, ben ondertussen halverwege level 11 met mijn party. Sinds Act 1 eigenlijk zelden problemen gehad met gevechten maar nu is er precies een serieuze difficulty spike. Ik kan nog verschillende quests doen maar de meeste leiden tot een gevecht waar ik slaag krijg. Heb de indruk dat ik tot nu overpowered was waardoor ik met brute kracht overal door geraakte en niet echt moest letten op potions, buffs, scrolls etc. Dat is nu ineens wel weer anders.

Als laatste nu het gevecht tegen Viconia DeVir in The House of Grief geprobeerd. Jawadde, dat ga ik toch wat beter moeten voorbereiden. Zelfs met redelijk goeie crowd control van Gale was ik overweldigd door de hoeveelheid vijanden. Ook eindelijk tijd om Shadowheart te respeccen want na die een hele act niet gebruikt te hebben, valt op hoe zinloos ze als cleric is.

Goed opgeschoten in Act 3, ben ondertussen halverwege level 11 met mijn party. Sinds Act 1 eigenlijk zelden problemen gehad met gevechten maar nu is er precies een serieuze difficulty spike. Ik kan nog verschillende quests doen maar de meeste leiden tot een gevecht waar ik slaag krijg. Heb de indruk dat ik tot nu overpowered was waardoor ik met brute kracht overal door geraakte en niet echt moest letten op potions, buffs, scrolls etc. Dat is nu ineens wel weer anders.

Als laatste nu het gevecht tegen Viconia DeVir in The House of Grief geprobeerd. Jawadde, dat ga ik toch wat beter moeten voorbereiden. Zelfs met redelijk goeie crowd control van Gale was ik overweldigd door de hoeveelheid vijanden. Ook eindelijk tijd om Shadowheart te respeccen want na die een hele act niet gebruikt te hebben, valt op hoe zinloos ze als cleric is.
Dat is het moeilijkste gevecht in het spel als je niet de juiste counters mee hebt imo. Heb je die wel mee, dan vlieg je er ook door.

Een klein halfweekje door de eerste playthrough.
Eerlijk is eerlijk, mod gebruikt om tot lvl20 te kunnen gaan. Mits wat betere voorbereiding naar het einde toe had het wss niet nodig geweest maar had mezelf daar nu wel ff in vast gereden.
Zelfs dan was het niet altijd simpel, zeker de laatste zaken zijn vooral veel meer nadenken over uw strategie, party members,... wat het op zich wel leuk maakt.

Nu voor een tijd aan de kant en de rest van de backlog wegwerken, maar sluit niet uit dat ik die nog eens bovenhaal later.
Was al even geleden dat een game mij zo kon meezuigen in alles.

Een klein halfweekje door de eerste playthrough.
Eerlijk is eerlijk, mod gebruikt om tot lvl20 te kunnen gaan. Mits wat betere voorbereiding naar het einde toe had het wss niet nodig geweest maar had mezelf daar nu wel ff in vast gereden.
Zelfs dan was het niet altijd simpel, zeker de laatste zaken zijn vooral veel meer nadenken over uw strategie, party members,... wat het op zich wel leuk maakt.

Nu voor een tijd aan de kant en de rest van de backlog wegwerken, maar sluit niet uit dat ik die nog eens bovenhaal later.
Was al even geleden dat een game mij zo kon meezuigen in alles.
Het spelt zuigt je mee, maar je moet wel mods gebruiken om level 20 te halen? Ik was lang voor de endgame al level 20. Als je veel sidequests enz doet dan haal je dat zonder problemen toch?

Het spelt zuigt je mee, maar je moet wel mods gebruiken om level 20 te halen? Ik was lang voor de endgame al level 20. Als je veel sidequests enz doet dan haal je dat zonder problemen toch?
de limiet is 12. En dat haalde ik idd vlotjes met nog voldoende sidequests over.
Zelf gewoon niet genoeg/goed bezig geweest met alles balanceren, voorbereiden en al waardoor ik mezelf wat had vastgereden. Vandaar mod om toch die exp die ja de level limiet haalt nuttig te kunnen gebruiken en mijn eigen gebreken wat te kunnen maskeren.

Bij een volgende playthrough weet ik alleszins al meer met wat rekening te houden en doen en wordt die mod disabled

Ik twijfel om deze te kopen, op Steam nu een iets lagere prijs. De recensies zijn uiteraard zeer goed, maar geen idee of het voor mij is. D&G ken ik totaal niet en ik speel ook liefst vanal "realistische" games. AC-reeks, RDR, Tomb Raider-reeks, ... Dat zijn mijn favorieten.
Valt dat wat te rijmen of moet ik er geen geld aan verspillen?

Terug
Bovenaan