Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

BG3 is gewoon ook al voor het verhaal een fantastische ervaring hé. Ik heb hier ook niet veel andere turn based RPG's staan dan BG3 en Original Sin 2.

Ik twijfel om deze te kopen, op Steam nu een iets lagere prijs. De recensies zijn uiteraard zeer goed, maar geen idee of het voor mij is. D&G ken ik totaal niet en ik speel ook liefst vanal "realistische" games. AC-reeks, RDR, Tomb Raider-reeks, ... Dat zijn mijn favorieten.
Valt dat wat te rijmen of moet ik er geen geld aan verspillen?
Heb je al CRPGs gespeeld en spreekt het concept je aan? BG3 is wel een van de meest toegankelijke CRPGs op de markt dus dat is wel behulpzaam voor nieuwkomers.

Heb je al CRPGs gespeeld en spreekt het concept je aan? BG3 is wel een van de meest toegankelijke CRPGs op de markt dus dat is wel behulpzaam voor nieuwkomers.
Nee, zou de eerste zijn, maar net omdat die toegankelijk is, twijfel ik er over. Mijn broer speel ook vooral RPG's (door hem ook aan de AC-reeks begonnen) en hij vindt het top. Maar dat ik geen B&G ken en die turn based combat mij ook niet meteen aanspreekt, twijfel ik gigantisch. Ik zou ook een character willen die er niet te onrealistisch uitziet. Man/vrouw maakt niet uit, maar als ik een mythisch beest word, dan is mijn interesse snel weg.

Nee, zou de eerste zijn, maar net omdat die toegankelijk is, twijfel ik er over. Mijn broer speel ook vooral RPG's (door hem ook aan de AC-reeks begonnen) en hij vindt het top. Maar dat ik geen B&G ken en die turn based combat mij ook niet meteen aanspreekt, twijfel ik gigantisch. Ik zou ook een character willen die er niet te onrealistisch uitziet. Man/vrouw maakt niet uit, maar als ik een mythisch beest word, dan is mijn interesse snel weg.
Je kan een human kiezen en creëren zoals je zelf wil en ook je compagnions zien er redelijk 'normaal' uit.

B&G? :unsure: Ik vermoed dat je D&D bedoelt? :p Dat is ook absoluut niet nodig. Je kan perfect als een "gewone" mens spelen, maar het is en blijft natuurlijk wel een fantasy setting vol magie waar je ook elfen, vampiers en andere vreemde wezens tegenkomt.

Tenzij je daar echt een aversie voor hebt, zou ik me daar niet door laten tegenhouden, want het spel is zo sterk ... De combat mechanics zijn wennen, en zeker de eerste uren pittig omdat je nog maar weinig mogelijkheden hebt. Het duurt wel even vooraleer dat echt op gang komt zo.

Je kan voor 14 euro ook altijd Divinity: Original Sin 2 oppikken van dezelfde makers. De combat, de muziek en de verhaallijnen van enkele personages (Fane, Lohse) zijn imo nog altijd beter dan BG3. BG3 is vooral veel uitgebreider, rijker, dieper en mooier. En op sommige vlakken ook toegankelijker.

Maar als Original Sin 2 niets voor jou is, dan gaat BG3 ook niets voor jou zijn en omgekeerd. Beide zijn in elk geval twee van de allerbeste spellen van de afgelopen 1 jaar.

Edit: BG3 is helemaal niet lineair, integendeel. Je hebt waanzinnig veel keuzes, en het verhaal past zich (soms fundamenteel) aan aan je keuzes.

B&G? :unsure: Ik vermoed dat je D&D bedoelt? :p Dat is ook absoluut niet nodig. Je kan perfect als een "gewone" mens spelen, maar het is en blijft natuurlijk wel een fantasy setting vol magie waar je ook elfen, vampiers en andere vreemde wezens tegenkomt.

Tenzij je daar echt een aversie voor hebt, zou ik me daar niet door laten tegenhouden, want het spel is zo sterk ... De combat mechanics zijn wennen, en zeker de eerste uren pittig omdat je nog maar weinig mogelijkheden hebt. Het duurt wel even vooraleer dat echt op gang komt zo.

Je kan voor 14 euro ook altijd Divinity: Original Sin 2 oppikken van dezelfde makers. De combat, de muziek en de verhaallijnen van enkele personages (Fane, Lohse) zijn imo nog altijd beter dan BG3. BG3 is vooral veel uitgebreider, rijker, dieper en mooier. En op sommige vlakken ook toegankelijker.

Maar als Original Sin 2 niets voor jou is, dan gaat BG3 ook niets voor jou zijn en omgekeerd. Beide zijn in elk geval twee van de allerbeste spellen van de afgelopen 1 jaar.

Edit: BG3 is helemaal niet lineair, integendeel. Je hebt waanzinnig veel keuzes, en het verhaal past zich (soms fundamenteel) aan aan je keuzes.
D&D idd, ik zit hier te veel denk ik. :lol:

Goede tip met Divinity, kzal er sowieso eens naar kijken. :)

Ik zou eigenlijk er gewoon voor gaan @Remake
Mijn enige turn-based ervaring was vóór BG3 ook enkel maar Persona 5. En mijn interesse voor fantasy was ook maar matig. Toch heeft BG3 me helemaal overtuigd gekregen.

't is in het begin idd wel even wennen, maar vanaf je die eerste battle gewonnen hebt wordt het alleen maar beter en leuker. Je interesse lijkt me groot genoeg om het toch eens te proberen.

Yep, Ik vind D:OS2 ook de betere game, daar zitten een paar storylines bij : chefskiss. De meer streamlined storytelling maakt het in mijn ogen zelfs behapbaarder voor beginners. Ik kan me goed inbeelden dat de eindeloze keuzes van BG3 overweldigend kunnen zijn.

Sinds dit weekend ben ik er ook ingevlogen. Ben nu een vijf à zes uur bezig en het is toch wel wat wennen. Heb vroeger wel D:OS 1 en 2 gespeeld, maar de regels in BG3 zijn toch wel wat wennen. Heb vooral het idee dat ik er in combat weinig van bak; nog nooit iets van D&D gespeeld, dus er is wel een leercurve. Met bepaalde mechanismes ben ik nog niet 100% mee, maar dat zal wel komen. Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar heb de moeilijkheid na een paar kansloze gevechten moeten herleiden naar beginner, maar ik hoop dat eenmaal ik wat meer vertrouwd ben met het spel, ik het terug kan zetten naar een meer gebalanceerdere setting. Het zou voorlopig zonde zijn om vast te zitten in dit spel omwille van de combat; je ziet direct direct dat dit spel qua kwaliteit en afwerking nóg een aantal tredes hoger staat dan D:OS 1 en 2.

Eerst wou ik zelf een personage en klasse maken, maar gezien mijn onervarenheid met D&D leek me dat nu niet het meest ideale idee. Heb dan gekozen voor Astarion omdat mij dat het beste leek qua vrijheid in het verhaal. Wanneer je een level stijgt, krijg je de mogelijkheid om multiclass te gaan, maar ik weet niet of dat voor een beginner een goede optie is?

Ik hoop wel dat ik het einde haal vóór 2027. :unsure:

Zou hier zo graag verder mee doen, maar ik ben meer als een half jaar geleden gestopt in Act3 en ik geraak er niet terug in :(.
Weet niet meer waar ik mee bezig ben en ik loop constant verdwaald en weet niet waar wat te doen.

D:OS 2 was mijn eerste crpg en het heeft wat tijd gekost vooraleer ik er ‘in’ zat. Maar eens dat het zover was, oh boy, twee keer achtereen uitgespeeld. Eerste playtrough, een walkthrough en builds erbij genomen zodat ik een leidraad had.

Turn based is nog steeds niet mij go-to genre, maar D:OS2, BG3 en Clair Obscur zijn oh zo goede games.

Dus ik vind het de moeite waard om het (een 2de keer) te proberen, ook al ligt het u niet.

@Stonaar dan zou ik erover denken om een walkthrough erbij te nemen ofwel opnieuw te beginnen. Want fresh gedropped worden in Act 3 zal niet simpel zijn.

Ik twijfel zelf ook al een tijdje of ik Baldur’s Gate 3 moet gaan spelen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik speel zelf regelmatig RPG’s en MMORPG’s, dus fantasywerelden, lore en character progression spreken me absoluut aan. Wat dat betreft ziet BG3 er top uit.

Waar ik vooral over twijfel is het D&D-gedeelte: het turn-based combat systeem en het gebruik van dobbelstenen (?). Ik ben bang dat dit de flow een beetje uit de game haalt of dat het te “statistisch” aanvoelt in plaats van meeslepend.

Voor de mensen die het gespeeld hebben, zouden jullie BG3 aanraden aan iemand die wél van RPG’s houdt, maar geen hardcore D&D-speler is?

(Heb ook wel wat gameplay gezien maar blijf met de zelfde “twijfels” zitten)

Ik twijfel zelf ook al een tijdje of ik Baldur’s Gate 3 moet gaan spelen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik speel zelf regelmatig RPG’s en MMORPG’s, dus fantasywerelden, lore en character progression spreken me absoluut aan. Wat dat betreft ziet BG3 er top uit.

Waar ik vooral over twijfel is het D&D-gedeelte: het turn-based combat systeem en het gebruik van dobbelstenen (?). Ik ben bang dat dit de flow een beetje uit de game haalt of dat het te “statistisch” aanvoelt in plaats van meeslepend.

Voor de mensen die het gespeeld hebben, zouden jullie BG3 aanraden aan iemand die wél van RPG’s houdt, maar geen hardcore D&D-speler is?

(Heb ook wel wat gameplay gezien maar blijf met de zelfde “twijfels” zitten)
dat is echt iets wat je zelf gaat moeten proberen hoor. Ik heb het spel ongeveer 40u gespeeld en dan ben ik ermee gestopt. De voornaamste reden is wel omdat het te open is voor mij, een te grote wereld waarin je kan blijven rondtrekken. Ik ben meer fan van liniaire of semi-open wereld.
Bijkomend was ook dat ik weinig plezier had aan de fights. Gevechten konden soms lang duren en soms had ik redelijk wat failed rolls zelfs op lage getallen. Dat is natuurlijk zo bij dobbelsteenspellen, maar in pc games heb ik toch liever dat fights meer op eigen kunnen zijn gebaseerd dan op geluk. Hier mijn post van 2 jaar geleden:
Failed rolls liggen toch redelijk hoog, zelfs bij lage getallen en zelfs met reroll.
Ook in gevechten is het aantal misses indrukwekkend hoog, gelukkig langs beide kanten, maar zo duren gevechten wel extreem lang. Laatste gevecht voor IRL slapen gaan, hebben we zelfs gewoon uit frustratie gestopt omdat iedereen bleef missen. Het is sowieso al raar als uw karakter vlak naast de vijand staat en toch mist (maar natuurlijk eigen aan het type game), maar als uw vier karakters missen en daarna al de vijanden u missen dan is er toch iets ... eugh ... mis.
Je kan natuurlijk save scummen, maar ja, dan verlies je nog meer vaart... Heb dat ook wel gedaan en dan had je soms dat gevechten waar je daarvoor verloor, ineens enkel goede rolls had en met redelijk gemak kon winnen. Dus in mijn geval was het toch heel hard gebaseerd op geluk. Toegegeven, ik ken niets van D&D, dus dat gaat zekers ook een rol gespeeld hebben :p
Op zich is het wel een sterke game, daarmee dat ik toch nog 40u gespeeld heb. Dus als open wereld en story u boeien, ga je met die combat kunnen leven, vermoed ik.

Blijkbaar wel zonder Larian, wel raar…
Goh, ja en nee uiteindelijk.

Er zijn meerdere videogames met meerdere developers in een game-reeks die zich afspeelt in een bestaand universum. Zelfs in een specifiek deel van een bepaald universum, namelijk Forgotten Realms:

Ok, het zou afspelen na BG3 en verdergaan op "het einde" van BG3:
The Baldur’s Gate TV series will be a continuation to the games, telling a story that takes place immediately after the events of Baldur’s Gate 3, as the characters — old and new — are dealing with the ramifications of the events in the third game.
Er zijn een aantal main endings, sure, maar ook genoeg andere mogelijkheden in het spel dus ze gaan al een keuze op voorhand moeten maken. En met zoveel keuzes in het spel is het raar dat ze op "het einde" en "het verhaal" verderbouwen.

Terug
Bovenaan