Bass music [Drum&Bass, Dubstep, UK garage, etc]

CerumenCrevice

Well-known member

Geen thread hierover gevonden, vond het passend na @PolletPoulet_OG zijn passievolle uitingen over het genre in het 'welke muziek luister je nu?'-thread.

Het mooie, vind ik, aan Drum And Bass is de diversiteit. Er zijn verschillende bekende stijlen, zoals Liquid Funk en Jump Up.
Een aantal (favoriete) albums beneden om die diversiteit zo breed mogelijk te schetsen:

LSB, de liquid king in mijn ogen (top track: I Need Love):

Camo & Krooked, origineel met hun 'chromium'-sound dat geëvolueerd is naar meer experimentele shizzle (top track: Ruhepuls):

London Electricity, OG (top track: final view from the rooftops):

S.P.Y., King of the Rollers (top track: Step & Flow):

Royalston, Tech experimental (top track: Steeplechase)

Inja, als je wat meer vocale wilt (top track: War Games)

Ik mis nog heel wat subgenres en uitspattingen naar andere genres (Jazz, Techno, R&B kan allemaal perfect mengen met D&B), maar die laat ik aan andere leden over om te delen. Ga proberen hier toch wekelijks een nieuwe te posten.

Laatst bewerkt:
:woohoo:

Ik ben nog niet klaar hoor met erdoor te knalle, maar effe geen tijd nimeer gehad de laatste weken. Vervolg komt sowieso nog.

Ik heb wel onlangs een playlist gemaakt op spotify met DNB van 1995 tot 2020.

Met elk jaar mijn 5 favoriete volledige albums, dus geen singles of compilaties. Zijn ook niet de dingen die ik in het "Waar luister je nu na topic" gezet heb, want dat is gewoon dnb voor te feesten, en ni perse om languit in uw zetel met een gin tonic te beluisteren :unsure:

https://open.spotify.com/playlist/1...-wfQebjycrhA&utm_source=copy-link&dl_branch=1

Krijg die dus niet goed en nu zit ik hier ook met een kaderke boven dat ik niet weg krijg :angry:

Laatst bewerkt:

Ik ben nog niet klaar hoor met erdoor te knalle, maar effe geen tijd nimeer gehad de laatste weken. Vervolg komt sowieso nog.

Ik heb wel onlangs een playlist gemaakt op spotify met DNB van 1995 tot 2020.

Met elk jaar mijn 5 favoriete volledige albums, dus geen singles of compilaties.

https://open.spotify.com/playlist/1...-wfQebjycrhA&utm_source=copy-link&dl_branch=1

Krijg die dus niet goed en nu zit ik hier ook met een kaderke boven dat ik niet weg krijg :angry:
Kan me goed vinden in die lijst. High Contrast, Keeno, Etherwood, Technimatic, Goldie, Nu:Tone, etc allemaal meesters in het vak.

Beetje DnB liefde hier :love:
Bij uitstek mijn favoriete genre, ook om zelf te draaien, inderdaad door zijn ongelooflijke diversiteit!
Enkele favoriete artiesten van dit moment: 1991, Klinical, Waeys, Imanu, Buunshin, ... maar het zijn er eigenlijk te veel om op te noemen :p
Paar recente uitschieters voor mij momenteel (ik kan er duizende delen, maar zal hier mee beginnen en dan af & toe eens een nieuwe posten ;) )

Heerlijke roller van High Contrast met toffe vocals, beetje old school vibe:

Als het iets harder mag zijn, wat een bom van een remix:

Toffe remix van een klassieker door 1991 (geef me dit op een festival pleaaaase :drool: ) :

En als ik een beetje reclame mag maken voor mezelf, een van mijn setjes die ik in Korea voor Seoul Community Radio heb gedraaid:
edit, doorklikken naar facebook wel nodig precies, staat wel openbaar.

En als ik een beetje reclame mag maken voor mezelf, een van mijn setjes die ik in Korea voor Seoul Community Radio heb gedraaid:
edit, doorklikken naar facebook wel nodig precies, staat wel openbaar.
Wow wel een vlotte afgelikte mix in die Facebook link. Chapeau. Klinkt smooth.
De hardere stijlen speel ik niet zoveel thuis, maar die zijn vaak echt wel goed. Net nog beter in een zaal of op een festival.

Ik ben meer voor tracks als deze, met veel te lange intros:

Wow wel een vlotte afgelikte mix in die Facebook link. Chapeau. Klinkt smooth.
De hardere stijlen speel ik niet zoveel thuis, maar die zijn vaak echt wel goed. Net nog beter in een zaal of op een festival.

Ik ben meer voor tracks als deze, met veel te lange intros:

Merci man, mooi compliment! :)
En ja ik kan het zwaardere werk ook gewoon thuis wel eens appreciëren, maar komt uiteraard beter tot zijn recht tijdens optredens / festivals.
Liquid e.d. was ik vooral vroeger echt helemaal into (in Netsky zijn prime), tegenwoordig ligt het minder op, maar komt zeker nog aan bod. Ook in mijn sets om een "rustmomentje" in te lassen tussen de hardere tracks.

Ik ben helemaal niet meer mee in de hedendaagse d'n'b maar begin jaren 2000 was jungle / d'n'b een hele tijd mijn grote liefde, in al zijn varianten (enkel die liquid dingen zijn niet aan mij besteed). Ed Rush & Optical, Teebee, Bad Company, Dom & Roland, Andy C, Peshay, Ram Trilogy, Ganja Kru, Marcus Intalex, etc...

Mooiste herinnering is vast Teebee en Marcus Intalex in de balzaal van de Vooruit tijdens 10 days off in 2002. Dat was niet normaal goed.
Toen ook vaak leuke sets in de Sous-sol in de Hoogpoort in Gent (bij Lut)....

Yep, ik word oud en nostalgisch. Nu ga ik de ganse dag d'n'b luisteren en mij weer jong wanen!

De oude Drum and bass en Acid en Jungle en dergelijk zijn zeker te smaken, maar meer recent zijn er toch echt goede releases in het liquid funk gedeelte. Eentje die mij wekelijks door de sleur trekt is van 2020, het is niet volledig liquid en de drums en de bass gaan soms echt hard:

Ben deze overlaatst tegengekomen.

Dit is echt 1 van de beste nummers dat ik ontdekt heb de laatste jaren. Die plaat heeft alles gewoon :love:

Magnetude you crazy mofo.

Best op heel hoog volume afspelen :unsure:

//edit: kunne we hier ni beter een dnb / crossover / acid channel van maken ofzo? :unsure: Ale, met alleen dnb gaan we dit ook wel gevuld krijgen prolly :c

Laatst bewerkt:
Ben deze overlaatst tegengekomen.

Dit is echt 1 van de beste nummers dat ik ontdekt heb de laatste jaren. Die plaat heeft alles gewoon :love:

Magnetude you crazy mofo.

Best op heel hoog volume afspelen :unsure:

//edit: kunne we hier ni beter een dnb / crossover / acid channel van maken ofzo? :unsure: Ale, met alleen dnb gaan we dit ook wel gevuld krijgen prolly :c
zeer zeker. peraoonlijk zie ik drum and bass als een zeer generieke overkoepelende term voor alles wat ja met drums en bass te maken heeft. dubstep en soms zelfs (vooral instrumentele) hip hop of experimentele jazz kan daar onder horen. suggesties voor naamgeefing?

Ik zie jullie hier soms spreken over het hardere werk maar dan is het in mijn ogen toch maar slapjes...

Als ik aan harde drum & bass denk, is dat eerder Limewax, Counterstrike, Audio...

Ben ook wel fan van Black Sun Empire, Noisia, Pendulum (vooral het Hold Your Color tijdperk)...

Intussen al bijna 2 jaar aan het wachten op Rampage die op dag 1 van de lockdown ging doorgaan... Benieuwd of het in december zal kunnen...

Ik luister naar best veel genres graag, ook deze passeert wel eens af en toe.
dit setje zet ik regelmatig eens op:

Is er nog vernieuwende DnB? De laatste jaren dat ik luisterde was het allemaal maar wat slapjes. Weinig goede/innovatieve zaken gehoord dus quasi niet meer naar geluisterd.
Met uitzondering van Calibre want dat is een genie.

Om het wat Belgisch te maken

Qua jungle raad ik mensen aan eens voor de jaren 2000 (pak zelf voor 1996-8) te zoeken. Kemet crew, Ellis Dee, Krome & Time, Hackney Hardcore etc etc

Is er nog vernieuwende DnB? De laatste jaren dat ik luisterde was het allemaal maar wat slapjes. Weinig goede/innovatieve zaken gehoord dus quasi niet meer naar geluisterd.
Met uitzondering van Calibre want dat is een genie.
Goja ik vind van wel, genoeg producers die het genre nog "vooruit" / in een richting duwen. Blijft uiteraard moeilijk wegens de vele stromingen binnen dnb, maar als ik toch een paar voortduwers moet selecteren:

3 jaar geleden brengt Benny L Low Blow uit en start daarmee een hele reeks van zogenaamde "foghorn" tracks. Je moet er voor zijn, maar ik vind de oldschool vibe gecombineerd met de belachelijk luide bass synth stabs echt een heeeerlijk subgenre. De ene track is natuurlijk al beter dan de andere en Low Blow was waarschijnlijk ook niet de eerste, maar toch de track die het wat heeft doen losbarsten.

Van bij onze noorderburen doen geestelijke zonen van Noisia zoals Imanu (vroeger bekend als Signal) & Buunshin het vooral goed met maffe sounddesign en tempo / ritmes die soms zelf wat ongemakkelijjk aanvoelen. Bij een track zoals Preabme kan je natuurlijk weer gaan discussiëren of het nog dnb is, maar hey, fuck genres ;)

Voor de rest nog wat random namen, de enen draait al langer mee dan de andere, die echt heel wat goeie shit uitbrengen: Bou, Serum, Sustance, Monty, Need For Mirrors, Secula, Mozey, T>I, Voltage, ...

Goja ik vind van wel, genoeg producers die het genre nog "vooruit" / in een richting duwen. Blijft uiteraard moeilijk wegens de vele stromingen binnen dnb, maar als ik toch een paar voortduwers moet selecteren:

3 jaar geleden brengt Benny L Low Blow uit en start daarmee een hele reeks van zogenaamde "foghorn" tracks. Je moet er voor zijn, maar ik vind de oldschool vibe gecombineerd met de belachelijk luide bass synth stabs echt een heeeerlijk subgenre. De ene track is natuurlijk al beter dan de andere en Low Blow was waarschijnlijk ook niet de eerste, maar toch de track die het wat heeft doen losbarsten.
Die foghorn tracks kunnen mij helaas niet bekoren. Een echte 'foghorn' klinkt ook niet super, moet ik zeggen :)

Ivm de naamgeving van de thread, misschien is het best om alle 'genres' van https://en.wikipedia.org/wiki/Bass_music toe te laten?

Vorige week zat deze track in mijn release radar, sinds toch vaak opgezet. Ook ideal om het weekend mee te beginnen:
Wat meer richting wonky kan Ivy Lab soms echt crazy dingen ineensteken. Misschien wel de grootste 'innovator' die vanuit drum n bass is ontstaan:
En anders wat hip-hop instrumentals:
Een chille liquid track kan nooit kwaad:
Of eentje met een OP bass waar uw buren spontaan van meeviben:
en eindigen met wat multigenre craziness:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan