Batterij gsm omgezwollen en zelfs ontploft zonder te gebruiken (!).

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik had hier nog een oude GSM liggen als backup (voor in nood).
Deze GSM heeft altijd op een koele plaats gelegen. Ook nooit in het stopcontact, nooit opgeladen.

Ineens hoor ik een knal. Wat bleek? De batterij was enorm opgezwollen en heeft de gsm doen uiteenknallen (!). Wel géén echt grote schade, behalve dat de GSM dus de sjaak is.

Ik heb altijd gehoord (van horen zeggen) dan een batterij alleen kan opzwellen, als de GSM effectief wordt opgeladen, maar deze batterij is dus effectief uit zijn voegen gebarsten, zonder deze op te laden en de GSM stond gewoon 'uit'. Iemand een idee hoe dit mogelijk is?

Laatst bewerkt:
Oudere Lithium Ion technologie is een beetje gek.

De meest mogelijke situatie waar wat je meegemaakt hebt gebeurt is waar de batterij schade heeft opgelopen door gebruikt te zijn. Een soort van ouderdoms/gebruiks degradatie. Dezelfde reden dat de batterij minder goed energie vast houdt. Dat komt vanzelf. Soms gaat de batterij dan fysiek veranderen, door bvb kristalvorming. Over tijd kunnen deze kristalvormingen door de overblijvende energie vergroten, en iedere keer als wat groeit daarin wordt meer en meer waterstof (Hydrogen) afgegeven. Ineens bouwt dat zoveel op dat de druk van de waterstof gassen alleen al de buitenverpakking van de batterij open barsten.

De makkelijkste manier om een batterij te doen ontgassen is met energie er in te stoppen, ja. Dat is eigenlijk omdat snel opladen heel wat warmte genereert, en als die warmte niet goed wegkomt dan kan je de batterij letterlijk wegkoken.

Terug
Bovenaan