Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
The Animals - We Gotta Get Out Of This Place - 3
Nina Simone - Sinnerman - 17

Fijn nummer van The Animals (al is Please don't let me be misunderstood wel beter, om The house of the rising sun niet te noemen), maar het is niet opgewassen tegen de rauwe kracht van Nina Simone.

Nina Simone - Sinnerman - 18

Kandidaat voor de eindoverwinning voor mij.

Nina Simone - Sinnerman - 18

Kandidaat voor de eindoverwinning voor mij.
Doorgestoken kaart! Twee finalisten van @FlyingHorseman in the 2020s Battle Royale en nu staat diens nominatie Sinnerman precies ook al in de finale aldus de mod :tongue:

Nina Simone - Sinnerman - 20

Ben niet bepaald fan van Sinnerman: saaie lyrics & instrumentals, de bijbelse inspiratie zint me niet, en in het stuk 3m30-5m15 overwoog ik het nummer van The Animals. Aan de andere kant, Simone's stem en het opzwepende ritme overtuigen.

Donovan - Hurdy Gurdy - 0
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 1

Hurdy Gurdy is een fijntje. Kan het absoluut appreciëren. Check zeker op wiki, 'musicians for this song.'
Ondanks de productie niet top is van Jimi' lied, moet ik het meest obvious benoemen: het gitaarwerk.
Zeer jammer dat beide nummers niet goed eindigen, alsof het werd afgebroken.
All along the watchtower is blijkbaar een Dylan-nummer.
Morgen terug Dylan :headshake:.

The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 2
Hurdy Gurdy was best een fijn nummer met leuk gitaarwerk maar Jimi is een gitaargod die je vanaf de eerste noot bij je nekvel neemt om je dan niet meer los te laten. Ook zijn zang en al de rest klopt hier gewoon. Ook dit nummer is finalemateriaal. En dit nummer bewijst ook dat Dylan ook echt wel een tekst kan schrijven, maar hem niet kan brengen want dat origineel trekt op geen hol.

The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 3

Jimi zonder twijfel. Baanbrekende muzikant, zonder gelijke. De echte GOAT voor mij.

The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 5

Donovan wel leren appreciëren via "folk/acoustic"-playlists op Spotify (o.a. Jim Croce vond ik ook wel goed), maar dit Jimi-nummer staat als een dijk. Inderdaad een Dylan-cover, maar in de sixties zijn er nu eenmaal behoorlijk veel covers of vertolkingen van oudere folk-nummers (House of the Rising Sun is daar een bekend voorbeeld van).

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 1
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 6

Allebei heel goeie nummers en niet ontevreden dat Hendrix hier met sprekend gemak gaat winnen, voor mij ook een verbetering van het origineel.
Geen sympathiestem want ik vind Hurdy Gurdy Man sowieso een heel goed nummer maar het heeft voor mij een extra dimensie gekregen door Zodiac van David Fincher. Daardoor vind ik dit nu een enorm sinister nummer dat wat onder mijn huid kruipt, in plaats van een naïef kinderlijk liedje over liefde.

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 2

Dit nummer van Hendrix blijf ik toch een van zijn zwakkere covers vinden (verbleekt naast “Like a Rolling Stone” of “Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band”). Sterk gitaarspel, maar toch kabbelt het gewoon maar voort, nets zoals het origineel van Dylan. Nu, met drie akkoorden die 11649 keer herhaald worden kun je weinig kanten uit.

En dan Donovan, of eigenlijk: Donovan met behulp van George Harrison en een halve Led Zeppelin (John Paul Jones & Jimmy Page) die met dit nummer eigenlijk het ultieme Britse psychedelisch nummer hebben gemaakt (folk, fuzz gitaar, sitar, tabla,…). De keuze was snel gemaakt!

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 3

In tegenstelling tot @Mr.Fingers vind ik het wel een goeie cover. Toch een pak energetischer dan het origineel.
Ik heb zelf zwaar getwijfeld om Donovan te nomineren want da's echt een dikke plaat die heel simpel lijkt maar waar je toch meer ontdekt als je dat een paar keer beluisterd zoals de eerder genoemde variatie aan instrumenten.

Fun fact: Donovan wou oorspronkelijk dat Hendrix meewerkte aan het nummer maar die was niet beschikbaar.
Als de geschiedenis een beetje anders had gelopen hadden ween Hendrix vs Hendrix battle kunnen hebben vandaag :)

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 5

Normaal zou ik altijd voor Jimi stemmen, maar Hurdy Gurdy Man is nu toevallig 1 van mijn absolute favorieten.

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 5
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 7

Ik moet wat meer gitaar spelen.

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 6
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 7

Heb Hendrix altijd wat overrated gevonden. Donovan tho, zalige artiest! En dit nummer heeft alles gewoon...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan