Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Donovan - Hurdy Gurdy Man - 6
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 8

Moeilijke keuze deze keer, beide leuke nummers, maar toch op den Jimi gestemd!

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 6
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 9

Dat nummer van Donovan kende ik niet, maar wel nog een echt goed nummer! Met inderdaad blijkbaar nog niet de kleinste namen bij de muzikanten. Maarja, kan het op tegen Jimi? Net niet lijkt me, maar ik had op voorhand niet gedacht dat deze zo een moeilijke keuze zou zijn eigenlijk.

Met inderdaad blijkbaar nog niet de kleinste namen bij de muzikanten.
En de drummer (Clem Cattini) is ook een zeer grote. Ik heb’m niet vernoemd omdat die toch quasi alles inspeelde qua Britse studioopnames, dus iedereen weet impliciet dat hij achter het drumstel zat.

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 1
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 6

Allebei heel goeie nummers en niet ontevreden dat Hendrix hier met sprekend gemak gaat winnen, voor mij ook een verbetering van het origineel.
Geen sympathiestem want ik vind Hurdy Gurdy Man sowieso een heel goed nummer maar het heeft voor mij een extra dimensie gekregen door Zodiac van David Fincher. Daardoor vind ik dit nu een enorm sinister nummer dat wat onder mijn huid kruipt, in plaats van een naïef kinderlijk liedje over liefde.
Dit is er anders ook eentje die onder de huid kruipt, misschien ook iets voor jou?

Ik was tijdens het nomineren aan het twijfelen tussen Hurdy Gurdy en deze, maar dacht dat die eerste er meer zou uitsprongen en koos dus daarvoor. The River Song is veel soberder, maar toch zo mooi. Kort, maar zeer krachtig. Ik denk dat ik het ken via een film, maar vraag mij niet meer welke, want daar ben ik in tegenstelling tot muziek veel minder in thuis.

Ik heb vandaag al twee keer slecht nieuws gekregen en probeer mijn gedachten wat te verzetten hier... 😦

Dit is er anders ook eentje die onder de huid kruipt, misschien ook iets voor jou?

Ik was tijdens het nomineren aan het twijfelen tussen Hurdy Gurdy en deze, maar dacht dat die eerste er meer zou uitsprongen en koos dus daarvoor. The River Song is veel soberder, maar toch zo mooi. Kort, maar zeer krachtig. Ik denk dat ik het ken via een film, maar vraag mij niet meer welke, want daar ben ik in tegenstelling tot muziek veel minder in thuis.

Ik heb vandaag al twee keer slecht nieuws gekregen en probeer mijn gedachten wat te verzetten hier... 😦

Donovan is voor mij heel troostende en helende muziek, zijn melodien en teksten zijn echt uniek!

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 7
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 9

Kende Hurdy Gurdy Man (en Donovan tout court) niet. Die sound bevalt mij zeer goed. Rustgevend en opzwepend tegelijk als het ware.
Krijgt ook mijn stem, omdat de klik om één of andere reden met Jimi Hendrix hier wat ontbreekt. Misschien nog eens een deftige poging wagen om in zijn oeuvre te duiken, want als ik de rest hier zo lees, is mijn underwhelming gevoel waarschijnlijk onterecht.

Laatst bewerkt:
Fijn dat Donovan hier toch wat tractie heeft, ooit eens toevallig tegen gekomen als soundtrack. Ik dacht het nummer Atlantis. Natuurlijk jammer dat hij hier tegen de grote Jimi Hendrix uitkomt, weeral een cover trouwens maar wel één die kan tellen. Zelden zijn covers beter dan het origineel, nee zelfs niet Hurt, deze komt wel in aanmerking. Muzikaal veel spannender en interessanter dan wat Dylan er mee doet.

The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower -
10

Kende Hurdy Gurdy Man (en Donovan tout court niet). Die sound bevalt mij zeer goed. Rustgevend en opzwepend tegelijk als het ware.
Krijgt ook mijn stem, omdat ik de klik om één of andere reden met Jimi Hendrix hier wat ontbreekt. Misschien nog eens een deftige poging wagen om in zijn oeuvre te duiken, want als ik de rest hier zo lees, is mijn underwhelming gevoel waarschijnlijk onterecht.
Beginnen bij "Are You Experienced?' en zo de drie albums van hem afgaan die nog tijdens zijn leven zijn uitgebracht. De man heeft enorm veel opgenomen maar het meeste is post-mortem uitgekomen en dan wordt het misschien wat quantity over quality.

Kende Hurdy Gurdy Man (en Donovan tout court niet). Die sound bevalt mij zeer goed. Rustgevend en opzwepend tegelijk als het ware.
Krijgt ook mijn stem, omdat ik de klik om één of andere reden met Jimi Hendrix hier wat ontbreekt. Misschien nog eens een deftige poging wagen om in zijn oeuvre te duiken, want als ik de rest hier zo lees, is mijn underwhelming gevoel waarschijnlijk onterecht.
Van Donovan zeker het album Sunshine Superman checken. Het titelnummer, Season of the With en The Trip zijn drie reuze nummers.
Los daarvan, Hurdy Gurdy Man vind ik fantastisch en Get Thy Bearings is ook echt super. Heerlijk ook dat Hurdy Gurdy Man nu in mijn hoofd ook gekoppeld is aan de film Zodiac, die begint en eindigt met dat nummer.

Jimi Hendrix is wat meer legendarisch, een rasecht pop culture icon zoals er niet al te veel zijn. Is zijn muziek die reputatie waard? Sort of, imo. Are You Experienced en Axis Bold as Love zijn platen boordevol uitstekende nummers (Axis geniet mijn persoonlijke voorkeur maar beiden geweldig). Electric Ladyland is wat meer experimenteel mbt productie en dat komt niet elk nummer ten goede. Toch staan er een paar straight up classics op en All Along the Watchtower is zeker top tier Jimi.

Een ander mooi beginpunt voor Jimi Hendrix is het prachtige live album van de nieuwe groep die hij oprichtte na Experience, nl. Band of Gypsies. Deze is funky, klinkt heel goed en niet te lawaaierig. De performance van Machine die op die plaat werd opgenomen is fenomenaal, mijn persoonlijk favoriet werk van Hendrix.

The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 11

Van Donovan zeker het album Sunshine Superman checken. Het titelnummer, Season of the With en The Trip zijn drie reuze nummers.
Los daarvan, Hurdy Gurdy Man vind ik fantastisch en Get Thy Bearings is ook echt super. Heerlijk ook dat Hurdy Gurdy Man nu in mijn hoofd ook gekoppeld is aan de film Zodiac, die begint en eindigt met dat nummer.

Jimi Hendrix is wat meer legendarisch, een rasecht pop culture icon zoals er niet al te veel zijn. Is zijn muziek die reputatie waard? Sort of, imo. Are You Experienced en Axis Bold as Love zijn platen boordevol uitstekende nummers (Axis geniet mijn persoonlijke voorkeur maar beiden geweldig). Electric Ladyland is wat meer experimenteel mbt productie en dat komt niet elk nummer ten goede. Toch staan er een paar straight up classics op en All Along the Watchtower is zeker top tier Jimi.

Een ander mooi beginpunt voor Jimi Hendrix is het prachtige live album van de nieuwe groep die hij oprichtte na Experience, nl. Band of Gypsies. Deze is funky, klinkt heel goed en niet te lawaaierig. De performance van Machine die op die plaat werd opgenomen is fenomenaal, mijn persoonlijk favoriet werk van Hendrix.

The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 11

Mellow Yellow niet vergeten!

The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 10

Donovan is niet slecht (Get Thy Bearings vind ik een beter nummer), moet hier altijd bij aan Neil van The Young Ones denken, maar Jimi's wall of sound wint

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 8
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 12

Het nummer van Donovan heb ik leren kennen door een aflevering van Fringe en is me sindsdien altijd bijgebleven. Heerlijk mooi nummer. De cover van All Along The Watchtower is ook magistraal maar doet me minder dan Hurdy Gurdy Man.

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 8
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 13

Donovan kende ik niet, Hurdy Gurdy Man niet helemaal mijn ding.

All along the watchtower daarentegen, veel meer mijn ding.

Donovan - Hurdy Gurdy Man - 9
The Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower - 14

Het is allebei wel mijn ding, maar All along the watchtower vind ik een pak interessanter.

Bob Dylan - Masters Of War-0
Velvet Underground - Venus In Furs-1
De zwakste van de drie Bob Dylan nummers. Dat akkoord wordt maar eindeloos afgerammeld en Bob is hier op zen nasaalst. Vocaal klinken die uithalen ook nergens naar.

Dan liever de psychedelica van The Velvet Underground die hier een zeer mysterieus nummer hebben gemaakt. Instrumentaal best boeiend en ook Lou Reed klinkt best goed hier.

Bob Dylan - Masters Of War - 0
Velvet Underground - Venus In Furs - 2

Pissed off Dylan gaat hard, maar is niet mijn favoriete variant van zijn muziek.
Venus in Furs daarentegen is een meesterwerk. De eerste keer dat ik dat nummer hoorde was in de skate video Flip Sorry. Ik was meteen verkocht en nu nog steeds werkt dat nummer wonderen als ik ernaar luister. Het vertegenwoordigt muziek als een kunstwerk, als iets dat in een museum van moderne kunst kan staan naast een prachtig schilderij of beeldhouwwerk, maar is tegelijkertijd ook profaan en smerig en stoned out of its mind.

Bob Dylan - Masters Of War - 1
Velvet Underground - Venus In Furs - 2

Het is een moeilijke keuze. In dit nummer is Dylan heel sterk als verhalende zanger, haast als een bard die een furieuze aanklacht bezingt tegen de oorlog. En dan heb je een heel bezwerend stuk muziek van Velvet Underground dat me vanaf de eerste noot bevangt. Het is een keuze om een beetje weerwerk te bieden en Dylan ook wat krediet te geven, maar het blijft hartverscheurend. Eentje erbij voor Dylan maar Venus in Furs is een meesterwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan