Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bob Dylan - Masters Of War - 2
Velvet Underground - Venus In Furs - 2

Masters of War is een iconisch protestnummer. Dylan schreef het in de context van de Vietnam-oorlog maar het is nog steeds pijnlijk relevant. De lyrics zijn brutaal direct en confronterend. Een zeer toegankelijk nummer van deze nobelprijswinnaar. Er is geen refrein, en evenzeer valt het op hoe het nummer genadeloos voortmarcheert. Stem en gitaarspel passen daar perfect bij, net zoals bij zijn harde boodschap.
Een krachtig nummer en een sterk politiek & ethisch statement met een groot aantal burns die culmineren in een controversiële micdrop op het einde. Heel zeldzaam dat een nummer bij mij woede naar boven brengt, en dat bij zowat elke actieve luisterbeurt.

Over Venus in Furs:
Een zeer hypnotiserend geheel. Als puber vond ik het nummer vroeger heel heel goed, tegenwoordig beschouw ik Venus in Furs als enigszins overrated. Niettemin blijft het een goed nummer, hoewel ik die repetitieve oosterse viola lick behoorlijk irritant vind maar het past goed in het geheel natuurlijk.

Velvet Underground - Venus In Furs - 3

Ik heb nu al een paar dagen de stemming moeten missen, dat ga ik in de volgende rondes moeten inhalen..

Deze ronde gaat mijn stem ook naar Venus in Furs. Iconisch nummer, het moment op het album waar het écht tegendraads wordt. Dat moet echt een schok geweest zijn in de 60s.

Velvet Underground - Venus In Furs - 6

Geen twijfel. Dit stond ook op mijn lijstje qua mogelijke nominaties. Ik vond Venus In Furs al geweldig de eerste keer dat ik het hoorde. Het is altijd mijn favoriete nummer van die plaat geweest.

Bob Dylan - Masters Of War - 3
Velvet Underground - Venus In Furs - 6

Banaanplaat dankt impact aan Warhol en het drugsgebruik van zijn loftrompetters, artsy neopsych met vioolnagels op een krijtbord. Ik zie Kennedy lijkbleek worden met Masters Of War op de Witte Huis draaitafel, hopend dat niet te veel mensen dit zouden horen, een piek in Dylan's carrière. Van heel de lijst (samen met Sam Cooke) de meest sociaal-maatschappelijk aangrijpende lyrics.

Laatst bewerkt:
Bob Dylan - Masters Of War - 4
Velvet Underground - Venus In Furs - 7

Venus in furs is zoals @Kubus hierboven zei een hypnotiserend nummer, maar dat zorgt er ook voor dat het een beetje aansleept. Je zit heel de tijd in spanning te wachten op een hoogtepunt dat niet komt.

Een beetje gelijkaardig eigenlijk als bij Masters of War, zeker bij een oppervlakkige luisterbeurt waar je niet echt op de lyrics focust. Maar die lyrics ... hoe actueel en relevant kan een nummer van 62 (!) jaar geleden zijn?!

Bob Dylan - Masters Of War - 6
Velvet Underground - Venus In Furs - 8

Dagelijks breekt mijn hart hier. Weeral twee meesterwerken. De hypnotische avant garde legt het af tegen de kolkende woede die me elke keer opnieuw hard raakt.

Velvet Underground - Venus In Furs - 9

Twee goeie nummers, verdienen er beide niet om er al uit te gaan. Venus In Furst toch een streepje voor hier. Mag voor mij winnen tot nu toe!

Velvet Underground - Venus In Furs - 10

F me, dit zijn saaie nummers.
Ik zal Velvet eentje geven, omwille van de lyrics.

Velvet Underground - Venus In Furs - 11

Velvet Underground zowaar een van de belangrijkste band van de 60's

Velvet Underground - Venus In Furs - 12

Venus in Furs is zo een nummer dat 3 uur mag duren zonder langdradig te worden. Alles rammelt zo harmonieus langs alle kanten. En de viool bij 'I am tired' blijft een climax in een nummer dat één grote climax is.

Maar ik snap de stemmen voor Masters of War ook. Dankzij @Sir.Killalot toch eens deftig de lyrics opgezocht. Pijnlijk actueel.

Laatst bewerkt:
Bob Dylan - Masters Of War - 7
Velvet Underground - Venus In Furs - 12

Beide geen kanshebbers voor de overwinning imo.

Bob met harde bars

And I hope that you die and your death will come soon
I will follow your casket by the pale afternoon
And I'll watch while you're lowered down to your deathbed
And I'll stand over your grave 'til I'm sure that you're dead

Of een zweverige hypnotiserende track, instrumentaal enorm sterk. Doet me soms wat aan Indiase sitar raga's denken.

Close call maar ik verkies m'n protest songs met iets meer punch, dus ik ga voor The Velvet Underground

Bob Dylan - Masters Of War - 7
Velvet Underground - Venus In Furs - 13

Bob Dylan - Masters Of War - 8

Dylan is kwaad en de wereld zal het geweten hebben. Snoeiharde protest song die 60 jaar later nog actueel is.

Bob Dylan - Masters Of War - 9

Vandaag kies ik Bob, maar het had even goed Velvet Underground kunnen zijn als ik met m'n ander been uit bed was gestapt. 🤷‍♂️

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan