Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Duke Ellington - Fleurette Africaine - 1
Gal Costa - Nao Identificado - 4

Beide nummers doen me niet veel eigenlijk.

Lang geleden Gal Costa ontdekt en ik was toen heel enthousiast omdat ik dacht iets exotisch en geweldig te hebben ontdekt. Het eerste is waar, het tweede jammer genoeg niet, heb er maar een keer of twee naar geluisterd (naam van het album weet ik niet meer, maar kwam uit laat jaren '60) en dan nooit meer. Met Nao Identificado nog eens te hebben beluisterd kreeg ik datzelfde gevoel weer terug. Een beetje een tease, ik hoor iets dat aanvankelijk leuk klinkt en me doet hunkeren naar iets speciaal, maar na een strofe en refrein besef ik dat ik het toch niet zo goed vind.

Fleurette Africaine vind ik heel erg mooi. Bij de beste jazz die uitkwam in de 60's, van een uitstekend album met een line-up van jewelste (3 van mijn favoriete jazz muzikanten bij elkaar). Komt ook in de fenomenale documentaire Soundtrack to a Coup d'État, waardoor dat nummer nu fris in mijn geheugen zit.

Duke Ellington - Fleurette Africaine - 3

Gal Costa - Nao Identificado - 5

Zonder twijfel gaat men stem naar Gal Costa, één van brasils GOATs.

Nao Identificado fantastisch album/nummer, geschreven door grootmeester Caetano Veloso. Het was mijlpaal in de tropicalia beweging van toen. De combi van psych en bossa nova kan mij altijd bekoren. Unieke sound.

kudos aan diegene die dit nummer koos.

Mijn favo Gal Costa nummers:

Laatst bewerkt:
Duke Ellington - Fleurette Africaine - 4

Nao Identificado fantastisch album/nummer, geschreven door grootmeester Caetano Veloso. Het was mijlpaal in de tropicalia beweging van toen. De combi van psych en bossa nova kan mij altijd bekoren. Unieke sound.

Je hebt nu gestemd voor Ellington hé :unsure:

3 - 5 moet het dan zijn

Gal Costa - Nao Identificado - 6

Het weer zal hier ook wel voor iets tussen zitten

Gal Costa - Nao Identificado - 8

Mijn vriendin is een braziliaanse dus een stem voor mijn 2de thuisland.:oi22:
Dit soort jazz zal ook nooit niks voor mij zijn. Dan liever Afrikaanse jazz.

Ik denk dat ik mij van het stemmen ga onthouden vandaag omdat beide nummers mij te weinig doen. Ik vond Gal Costa wel een leuke toevoeging, ik kende ook dit nummer van haar, maar legde het nooit uit mezelf op. Ik vind dat ze (veel) betere nummers heeft zoals Vou Recomeçar en vooral Sebastiana (serieus een tijdje liggen zoeken naar de titel van die laatste, was het helemaal kwijt :unsure: ). Beide zitten regelmatig in mijn hoofd. Waren het één van deze twee geweest had ik wel gestemd. Het bovengenoemde Tuareg ken ik ook.
Het jazzy nummer deed mij helaas helemaal niks.

Ellington samen met Charles Mingus en Max Roach vs Gal Costa. Wat doen jullie mij aan...

Maar hoe goed Gal Costa's muziek ook is, kan ze niet op tegen drie jazz grootheden.

Duke Ellington - Fleurette Africaine - 5
Gal Costa - Nao Identificado - 8

Laatst bewerkt:
Gal Costa - Nao Identificado - 5

kudos aan diegene die dit nummer koos.

Ik wou er zeker een tropicalia nummer en en heb sterk getwijfeld tussen Gal Costa en Os Mutantes. Fantastische muziek.

Al wint ze hier maar nipt van Ellington voor mij.

Duke Ellington - Fleurette Africaine - 5
Gal Costa - Nao Identificado - 9

Duke Ellington - Fleurette Africaine - 6

Geen van beiden genres die ik snel ga beluisteren. Maar Fleurette Africaine heeft wel iets moet ik zeggen.

Duke Ellington - Fleurette Africaine - 7

Hoe kan ik anders stemmen op International Jazz Day...

Duke Ellington - Fleurette Africaine - 7
Gal Costa - Nao Identificado - 10

Dikke, dikke fan van Braziliaanse muziek. Al behoort dit nummer van Gal nu niet echt tot mijn favorieten.
Beter dan de jazz van Duke Ellington, dat wel. Maar ik vrees idd dat de winnaar er wel zal uitliggen volgende ronde.

Kijk al uit naar de battle van 70's en 80's, dan heb ik enkele Braziliaanse nominaties klaarstaan. 🤙

Ook een dikke merci aan diegene die King Crimson nomineerde gisteren, staat hier al de hele dag op.
Ik heb duidelijk een gat in mijn cultuur. Nooit gedacht dat dat van de 60's zou zijn. Wat een schijf!

The Beatles - While My Guitar Gently Weeps - 1
Roy Orbison - In Dreams - 0

Orbison heeft zeker een mooi liedje gemaakt, had je het mij zo laten horen had ik gedacht dat het van de jaren 50 was al is dat an sich geen probleem.

Maar ja The Beatles waren voor mij op het top van hun kunnen vanaf Revolver tot Let it be (behalve het nummer Revolution 9 maar daar kwam Yoko zich te veel moeien). En als je daar dan nog eens Eric Clapton bij zet dan krijg je gewoon een parel en potentiele winnaar. Alles zit hier gewoon perfect: dat pianoriedeltje, Harrison zijn vocals, het drumwerk maar vooral die gitaar he. Clapton en Harrison behoren tot de beste gitaristen van hun generatie. Zet die 2 samen en je krijgt een combinatie die moeilijk te kloppen is en een solo die door merg en been gaat.

Dju, ik heb mijn kans gemist om gisteren nog voor Ellington (en Mingus en Roach) te stemmen. Zalig nummer, maar wel een beetje de kalmte voor de storm die de rest van Money Jungle is.
Niets tegen Gal Costa trouwens..

Voor deze ronde :

Roy Orbison - In Dreams - 1

De Beatles gaan dit winnen, maar Roy krijgt altijd mijn sympathie

Roy Orbison - In Dreams - 2

Weeral een moeilijke. WMGGW is een ogen dicht, koptelefoon in de zitzak dromer, terwijl je met Roy op roadtrip kunt gaan, er gaat meer kracht van uit. Zet je de twee songs onder een montage van 60s beelden dan is Orbison uplifting, Beatles meer kabbelend.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan