Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verdorie, door omstandigheden een paar dagen afwezig, en wat duels gemist (waaronder de roemloze van mij).

The Beatles - While My Guitar Gently Weeps - 9
Roy Orbison - In Dreams - 7

Als je een heroinejunk meer stabiliteit geeft dan je eigen band, is het duidelijk dat er iets ernstig mis is... En dat was hier het geval. Met Yoko Ono als stoorzender, het constante neerbuigende gedoe van John & Paul over nummers van Harrison & Starkey, een totale burnout en de drie andere bandleden die de opnames met een half oog & oor maar wat afraffelen. Het blijft een van de beste nummers van The Beatles, en is een toonbeeld van hoe goed een songschrijver de stille Harrison wel niet was (nog altijd mijn favoriete Beatle).

Maar toch kies ik voor In Dreams van Roy Orbison. Een man die volle zalen trok met zijn zwart haar, zwarte zonnebril zwarte Gibson/Gretsch/Shobud amalgaam van een gitaar en zijn songs. Er gebeurde geen HOL op het podium. Alsof je naar een radio luisterde. Dan heb je maar twee dingen als je geen stage presence hebt, een dynamische backing-band en/of niet bijzonder knap bent. Een loepzuivere stem en verdomd goede songs. En dit is een van zijn sterkere: typisch Orbison volledig wars van de klassieke songstructuren met verzen, refreinen en bruggen, maar een steeds zeemzoeteriger wordende in slaap wieging, wegglijdend in een verhaal waar jij en iemand anders de hoofdrol in speelt, volledig levensecht... Met dan een crescendo als blijkt dat al die belevenissen maar gewoon een droom was, en je weer geconfronteerd wordt met de brute realiteit van een leeg bed in een koude slaapkamer.

Meersterwerk, absoluut meesterwerk!

The Beatles - While My Guitar Gently Weeps - 10

Een van de beste Beatles nummer voor me. Hands down.

The Beatles - While My Guitar Gently Weeps - 11

Nummer van the Beatles doet me niet zo veel tbh. Maar dat nummer van Roy Orbison boeit me nog minder, te old timey voor mij

The Beatles - While My Guitar Gently Weeps - 13

Altijd fan geweest van The Beatles, Roy Orbison... Not so much.

Neil Young - Cowgirl In The Sand - 1
The Beach Boys - God Only Knows - 0

Beach Boys heb ik altijd nogal flets en soft gevonden, mist wat power dat The Beatles wel hebben.

Neil Young kende ik vooral van de meer folky platen Harvest en After the Gold Rush. Dit is echter meer mijn ding: het klinkt wat ruiger en dit is voor mij geen man die nummers genre Heart of Gold moet maken maar gewoon episch moet soleren zoals op Like a Hurricane. En dat doet hij hier want die 10 minuten vliegen voorbij. Op kortere nummers mis ik de man zijn virtuositeit wat maar hier is ze er echt wel.

The Beach Boys - God Only Knows - 2

Ne lange van ome Neil is niet mis (zoals Cortez The Killer) maar we zoeken de ultieme 60s song en Brian Wilson delivers met een hemelse melodie.

Neil Young - Cowgirl In The Sand - 2

God Only Knows is een waarlijk Belangrijk nummer. Zo iconisch. Maar mijn stem gaat naar de blauwdruk voor zoveel indierock die volgt en die mijn persoonlijke muzieksmaak hebben bepaald.

Ne lange van ome Neil is niet mis (zoals Cortez The Killer) maar we zoeken de ultieme 60s song en Brian Wilson delivers met een hemelse melodie.
Cortez The Killer is m’n all time favoriete Neil Young, die haal ik er volgend decennium zeker bij.

Lange, epische Neil > alles imo. Kippenvel.

Neil Young - Cowgirl In The Sand 3
The Beach Boys - God Only Knows 2

Neil Young - Cowgirl In The Sand 3
The Beach Boys - God Only Knows 3

Neil Young: de prototype grunge voor grunge bestond, maar
Brian Wilson, wat een absoluut muzikaal genie dat amper een noot op papier kon zetten en maar een basis muzikale vorming had. Hoorde het nummer in zijn hoofd, en neuriede dan wat hij hoorde voor iedere individueel instrument² voor de muzikanten om het op te schrijven en te kunnen reproduceren, of speelde het gewoon voor op ieder instrument, en zocht innovatieve manieren om de geluiden uit zijn hoofd te reproduceren (zoals bvb percussie op in twee geknipte sinaasappelsapflessen). . Het belang van Pet Sounds kan nooit overschat worden, en dit is dan nog een van de mooiste nummers die erop staat. Brian Wilson is hét voorbeeld dat genialiteit ook gewoon aangeboren kan zijn, en niet het werk hoeft te zijn van tienduizenden uren leren, oefenen & werken. Hij heeft dit album volledig uitgewerkt toen hij amper 23 jaar was. Het is alsof een kind dat vroeger wat met de Lego gespeeld heeft nu een volledig huis neerzet, en eentje dat zeer solide is en blijft staan.
En dan heb je nog de prachtige engelenstem van Carl Wilson die het nummer nog een niveau of 5 naar boven trapt.
Interessante docu over het maakproces, hoe je al die individuele lijnen hoort samenvloeien. Magisch gewoon.

(²: en dat is 2x 12-string elektrische gitaar, drums & sneeuwbelletjes, 2x accordion, de sinaasappelflessen, 2x fluit, 2x altfluit, 2x clarinet, basclarinet, clavecimbel, elektrische basgitaar, geprepareerde piano, hoorn, contrabas, cello, 2x viool, 1x altviool en 8-stemmige harmonie)

Laatst bewerkt:
Neil Young - Cowgirl In The Sand 5

Is dit het Neil Young nummer waar je het over had @Kid_C ?
Nu ik het terug beluister kon ik me ineens wel herinneren dat ik dit nummer ook al beluisterd had toen Neil Young classic artist was hier, en dat het me toen ook al wel bijgebleven was als een van zijn interessantere nummers.
The Beach Boys ken ik niet, het nummer ken ik ook niet precies, het kan me precies ook maar weinig boeien en verbleekt dan toch helemaal bij Cowgirl in the Sand, voor mij.

Neil Young - Cowgirl In The Sand 6

God Only Knows is een prachtig nummer, maar Cowgirl In The Sand ... tja, tegen het betere gitaarwerk van Young zijn er niet velen opgewassen voor mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan