Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neil Young - Cowgirl In The Sand 8
The Beach Boys - God Only Knows 3

Ik dacht dat dit een moeilijke zou zijn voor mij, al moet ik zeggen dat als ik het nu hoor het veel beter meevalt dan gedacht.
Ik ken The Beach Boys dan wel beter dan Neil Young en heb er ook altijd meer naar geluisterd, maar ze kunnen - jammer genoeg - niet op tegen Neil. Ik vrees dat dit ook een beetje een ongelijke strijd is.
Van Neil Young had ik ooit een greatest hits en daar bleef Down By The River mij het meest van bij. (Deze was toch ook genomineerd?)
Muzikaal klinkt Cowgirl In The Sand echt geweldig, een nummer dat in mijn playlist zou kunnen belanden. Het heeft weer dat warme, rurale gevoel. Vocaal ben ik niet 100% fan, maar het is nu ook niet dat het mij stoort.
God Only Knows had misschien kunnen winnen als het tegen een ander nummer was geweest denk ik, al moet ik zeggen dat het niet direct mijn favoriete nummer is van The Beach Boys. Dan liever Surfin' USA en/of I Get Around (zo te zien ook mijn meestgedraaide nummers ervan).

Toevoeging: ik was weer eens vergeten dat Cowgirl een sixtiesnummer was, en wist dit zelfs niet vóór de battle. Heel vernieuwend weer!

Laatst bewerkt:
The Beach Boys - God Only Knows 4

Ik kende het nummer van Neil Young niet, zeer goed gevonden en stond klaar om erop te stemmen maar dan toch ook even God Only Knows opgezet en dat raakt me toch dieper dan de geweldige song van Young. Ik heb een vermoeden dat Paul Thomas Anderson en Boogie Nights daar voor iets tussenstaan, net zoals ik bij de vorige match-up ook de presence van David Lynch en Blue Velvet voelde bij In Dreams van Roy Orbison.

The Beach Boys - God Only Knows 5

Toch veel moeilijker dan verwacht. God Only Knows is zo'n heerlijk nummer dat zo gelaagd is, zoals @Mr.Fingers al heeft aangehaald. Coole docu ook! Maar Neil Young is echt wel een te duchten tegenstander: zo'n heerlijk warme sound ook en zoveel gevoel in die gitaar.
Maar ik ga toch voor m'n eigen inzending omdat zowel het nummer, als het album echt wel een mijlpaal in de muziekgeschiedenis zijn.

Maar ik ga toch voor m'n eigen inzending omdat zowel het nummer, als het album echt wel een mijlpaal in de muziekgeschiedenis zijn.
Wat maakt dat nummer zo een mijlpaal in de muziekgeschiedenis? Oprechte vraag, ik weet het echt niet, aangezien ik het nummer echt gewoon niet ken.

Ik ging stemmen op Neil Young toen ik het een eerste keer opzette. Zijn langere nummers zijn idd geniaal en ik ben ook blij te lezen dat Cortez The Killer genomineerd gaat worden binnenkort. Daarnaast voel ik mij op één of andere manier minder aangetrokken tot voor de hand liggende nummers (ik durf aan mezelf nog niet toe te geven dat dat wrs ook een soort van snobisme zou kunnen zijn). God Only Knows is zo'n voor de hand liggend nummer voor mij. Maar dan zet je dat nummer op, word je volledig betoverd door die melodieën en de zang en besef je dat voor de hand liggend hier gewoon volledig terecht is.

The Beach Boys - God Only Knows 6

Wat maakt dat nummer zo een mijlpaal in de muziekgeschiedenis? Oprechte vraag, ik weet het echt niet, aangezien ik het nummer echt gewoon niet ken.
Het is niet zo zeer het nummer als een standalone, maar het gehele Pet Sounds album. Waar poprockmuziek toentertijd quasi altijd ging over "oh nee, ze gaat weg (of oh nee, ze komt terug)) met standaard instrumentatie (gitaar, bas, drum, piano en/of orgel, occasioneel een toeter), kwamen The Beatles uit met Rubber Soul, die al van dat pad begon af te wijken...

En dan heb je Brian Wilson die dat idee neemt, kijkt naar hoe Phil Spector zijn wall of sound maakte (veel instrumenten, maar quasi allemaal dezelfde harmonie/melodie), en dan de knop helemaal tot 11 draait. En daarmee de aanzet geeft tot de ontwikkeling van tal van nieuwe muziekstijlen. Het is ook een totale trendbreuk met de zonnige niemendalletjes over surfplanken, meisjes, verchroomde wagens. Dit zijn diepgaande teksten over gevoelens, "coming of age", dat het leven soms ook niet vrolijk is, maar dat verdriet daar een integraal deel van uitmaakt,... Muzikotechnisch gesproken zijn er toen zaken uitgevonden met betrekking tot opnameprocessen die heden ten dage nog steeds met succes gebruikt worden.

Het doel van dit album was om een album te maken dat volledig bestond uit goed materiaal, zonder fillers, met nummers die allemaal op zichzelf kunnen staan, maar tegelijk ook allemaal met elkaar gelinkt zijn (of tekstueel, of door bepaalde muzikale frases of klanken die terugkwamen). Eigenlijk is dit het eerste concept-album. En zonder dit album zou er geen sprake zijn geweest van de nummers van artiesten als David Bowie, Queen, REM, Pink Floyd, ELO, ...

Om het met beeldende kunst te vergelijken. In een universum waar de standaard een uitgewerkte potloodschets was, kwam iemand aan het firmament met het dak van de Sixtijnse kapel onder zijn arm.

En dat allemaal uit het hoofd van een 23 jarige die veel klop heeft gekregen van zijn vader vroeger.

Het is niet zo zeer het nummer als een standalone, maar het gehele Pet Sounds album. Waar poprockmuziek toentertijd quasi altijd ging over "oh nee, ze gaat weg (of oh nee, ze komt terug)) met standaard instrumentatie (gitaar, bas, drum, piano en/of orgel, occasioneel een toeter), kwamen The Beatles uit met Rubber Soul, die al van dat pad begon af te wijken...

En dan heb je Brian Wilson die dat idee neemt, kijkt naar hoe Phil Spector zijn wall of sound maakte (veel instrumenten, maar quasi allemaal dezelfde harmonie/melodie), en dan de knop helemaal tot 11 draait. En daarmee de aanzet geeft tot de ontwikkeling van tal van nieuwe muziekstijlen. Het is ook een totale trendbreuk met de zonnige niemendalletjes over surfplanken, meisjes, verchroomde wagens. Dit zijn diepgaande teksten over gevoelens, "coming of age", dat het leven soms ook niet vrolijk is, maar dat verdriet daar een integraal deel van uitmaakt,... Muzikotechnisch gesproken zijn er toen zaken uitgevonden met betrekking tot opnameprocessen die heden ten dage nog steeds met succes gebruikt worden.

Het doel van dit album was om een album te maken dat volledig bestond uit goed materiaal, zonder fillers, met nummers die allemaal op zichzelf kunnen staan, maar tegelijk ook allemaal met elkaar gelinkt zijn (of tekstueel, of door bepaalde muzikale frases of klanken die terugkwamen). Eigenlijk is dit het eerste concept-album. En zonder dit album zou er geen sprake zijn geweest van de nummers van artiesten als David Bowie, Queen, REM, Pink Floyd, ELO, ...

Om het met beeldende kunst te vergelijken. In een universum waar de standaard een uitgewerkte potloodschets was, kwam iemand aan het firmament met het dak van de Sixtijnse kapel onder zijn arm.

En dat allemaal uit het hoofd van een 23 jarige die veel klop heeft gekregen van zijn vader vroeger.
1 keer opgezet en vond dat eigenlijk echt saai. En dat heb ik met Rubber Soul niet.

Neil Young - Cowgirl In The Sand 5
The Beach Boys - God Only Knows 3

Is dit het Neil Young nummer waar je het over had @Kid_C ?
Nu ik het terug beluister kon ik me ineens wel herinneren dat ik dit nummer ook al beluisterd had toen Neil Young classic artist was hier, en dat het me toen ook al wel bijgebleven was als een van zijn interessantere nummers.
The Beach Boys ken ik niet, het nummer ken ik ook niet precies, het kan me precies ook maar weinig boeien en verbleekt dan toch helemaal bij Cowgirl in the Sand, voor mij.
Jup, this one!

1 keer opgezet en vond dat eigenlijk echt saai. En dat heb ik met Rubber Soul niet.
Ik vind Pet Sounds nu ook niet het beste album ooit (< Rubber Soul imo) maar ik luister er wel erg graag naar en de uitschieters zijn wel degelijk allemaal topschijven die barsten van gevoel en verlangen. Wouldn't It Be Nice, God Only Knows, Sloop John B...
Over muziekproductie weet ik niet zo veel maar bewonder het wel voor de status in de muziekgeschiedenis.

à propos: is een battle speciaal voor instrumentale nominaties misschien ook een idee? :unsure: Ik weet dat je sowieso een instrumentaal nummer kunt nomineren, maar de kans dat die erdoor raken is toch sowieso een pak kleiner. Zelf ken ik in ieder geval genoeg instrumentale nummers die ik geweldig vind.

Een underground battle zou ook zeer leuk zijn, maar je kunt natuurlijk flink discussiëren over wat underground is en wat niet, of het is niet altijd te achterhalen.
(Zo heb ik al verschillende keren out of the blue nummers uit mijn playlists op de achtergrond van random tv-programma's gehoord. Nummers waarvan ik dacht dat ze wel underground moesten zijn. Stomverbaasd was ik dan altijd. Blijkbaar waren die dan toch niet zo obscuur als ik dacht. Enkel "vergeten". Maar in dat geval is underdog dan misschien een betere naam?)

Laatst bewerkt:
Neil Young - Cowgirl In The Sand - 10
The Beach Boys - God Only Knows - 8

Het is nipt, maar ik ga voor GOK, al klinkt Cowgirl in het zand leuk, maar onaangenaam om af te kuisen.

Neil Young - Cowgirl In The Sand - 11
The Beach Boys - God Only Knows - 9

Beide nummers hebben hun "dienst bewezen" maar eigenlijk geen fan van beide. Meer in de mood voor The Beach Boys.

Neil Young - Cowgirl In The Sand - 12
The Beach Boys - God Only Knows - 9

Ik moet dringend meer naar Neil Young luisteren.

Wist niet dat net de lange nummers van Neil Young geniaal bevonden worden.
Ik had een vermoeden dat ik het zagerig zou vinden. Tien minuten Old man moeten horen zou voor mij ook teveel van het goede zijn.

Maar ik moet zeggen, het is een goed nummer, en het lijkt helemaal niet tien minuten lang. Het luistert goed weg.

God only knows is voor mij jeugdsentiment. Voor de eerste keer gehoord als een jong (10j?) menneke dat naar Love actually moest kijken met de mama. Jaja. Op het einde van deze film komt deze plaat naar boven. En ik ben hem nooit meer vergeten.

+1 voor God only knows, omwille van deze reden. Maar ik zal ook niet droevig zijn als onze Neil doorstoot.

Neil Young - Cowgirl In The Sand - 12
The Beach Boys - God Only Knows - 10

Neil Young - Cowgirl In The Sand - 13
The Beach Boys - God Only Knows - 10

Groundworks voor zoveel dikke gitaarmuziek erna. Beach Boys maakten dan wel een classic popplaat maar mijn liefde voor gitaarjams en fuzz neemt hier over.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan