Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 0
The Beatles - For No One - 1

Mijn favoriete CCR nummers hebben allemaal iets donker: het magistrale Born on the bayou, Run to the jungle,... allemaal toppers. Dit is mij net iets te vrolijk

For No One is ook niet mijn favoriete nummer van The Beatles maar is wel prachtig in zijn eenvoud

The Beatles - For No One - 2

CCR vind ik geweldig, maar ik vind dit nummer wat repetitief en weinig interessant. Dan een puntje erbij voor The Beatles.

The Beatles - For No One - 3

Een relatief inspiratieloos nummer over vriendschap en muziek vs een vrolijk lied over break-ups.
Ik ben benieuwd naar de redenen waarom Down On The Corner werd genomineerd; ik vind dat er >20 betere CCR nummers zijn.

The Beatles - For No One - 3

Een relatief inspiratieloos nummer over vriendschap en muziek vs een vrolijk lied over break-ups.
Ik ben benieuwd naar de redenen waarom Down On The Corner werd genomineerd; ik vind dat er >20 betere CCR nummers zijn.
Same, zou er nooit op komen om DOTC te nomineren, terwijl ik wel echt heel graag naar Creedence luister... Ook niet het allerbeste Beatles nummer imo. Maar zeker goed en mid Beatles > mid CCR any day

edit:
The Beatles - For No One - 5

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 1

Geen enkel dat er voor mij uitstak. CCR deze keer.

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 2

Voor mij maken het lijzig stemtimbre en het trompetje (french horn) het Beatlesnummer 'bland' als song, het zit in de zwakke helft onoriginele tracks van Revolver waar ze formules volgen of een variatie op bestaande liedjes (Here, There and Everywhere is nog zo'n snoozer). Meer geduld met CCR, met enige slechte wil kan je zeggen dat heel hun carrière een formule is maar dan wel een aanstekelijke om met een pickuptruck door allerlei kreekjes te zigzaggen down south.

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 3

Ik vind The Beatles zelfs in hun betere nummers vaak zagerig overkomen, en dit is niet een van hun betere.

Revolver is één van m'n favoriete Beatles platen maar wil nu lukken dat ik For No One net één van de mindere tracks vind. Hetzelfde geld voor CCR eigenlijk. Dan maar For No One omdat het iets minder voor de hand liggend is.

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 3
The Beatles - For No One -
6

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 4
The Beatles - For No One - 7

Hele grote CCR fan hier!!

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 4
The Beatles - For No One - 8

Ik kan CCR goed appreciëren en heb ooit veel geluisterd naar het album Cosmo's Factory, maar ik volg de rest al de hele tijd en had zelf een ander nummer gekozen. (Green River, Run Through The Jungle of I Heard It Through The Grapevine.)
The Beatles dan: ik dacht ik ken dit nummer niet, maar bij het horen was ik meteen verbaasd, want ik herkende het meteen omdat de band Blackwater Park dit blijkbaar ooit heeft gecoverd. Laat het ons gewoon omschrijven als een stevigere versie uit 1971. Deze cover (+ het hele album) is mij heel goed bekend en is nogal mijn ding. Daardoor hebben The Beatles - ook weer hier - een streepje voor bij mij. Vandaag dus geleerd dat dit blijkbaar een cover is. Al ben ik zelf wel nog grotere fan van de cover. :unsure:

Laatst bewerkt:
Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 5

Mathematisch kan het nog

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner - 6

CCR is de betere band voor mij, dit nummer is niet hun beste, vind het een rare nominatie...

Pierre Henry - Psyché Rock - 0

Coven - Wicked Woman - 1

Jandorie, wat een stem heeft Jinx Dawson zeg! Wat een dijk van een nummer. Zou zo op Desertfest kunnen staan op dit moment. Occulte rock (straffe frontvrouw, occulte thema's, groovy heavy metal) is een niche dat wel wat interessante bands heeft geproduceerd, ook in de wat recentere tijd zoals Blood Ceremony en The Devil's Blood. Coven treedt trouwens nog altijd op. Jinx is van 1950, dus intussen al 75 jaar en ziet er nog steeds vrij goed uit voor haar leeftijd.

Pierre Henry is dan weer een interessante ontdekking, zeker als je al een paddestoel hebt geconsumeerd maar kan toch niet opboksen tegen de rauwe kracht van het nummer van Coven.

Over het album Witchcraft Destroys Minds and Reaps Souls van Coven waar het nummer op staat. Toch een band die je niet kan missen als je in de vroege wortels van heavy metal wil wroeten.
At the time of its brief initial release, the album was panned by contemporary music critics and publications. Retrospectively, the album is regarded by some [who?] to be a classic of its genre, and in some ways set groundbreaking trends for later rock bands. The album marked the first appearance in music of the sign of the horns, inverted crosses, and the phrase "Hail Satan". Today, these are characteristics of the heavy metal genres.[4] According to rock journalist Lester Bangs, "in England lie unskilled laborers like Black Sabbath, which was hyped as a rockin' ritual celebration of the Satanic mass, something like England's answer to Coven".[5] As a further coincidence, Coven's bass guitarist and co-writer (Michael Gregory Osborne) is credited as "Oz Osborne", and the opening track is "Black Sabbath".

Laatst bewerkt:
Pierre Henry - Psyché Rock - 1
Coven - Wicked Woman - 1

Nog nooit van Coven gehoord, niet slecht maar blijft niet aan de ribben hangen en de productie klinkt nogal dunnetjes. Psyche Rock is een stonecold klassieker, later nog opnieuw opgepikt door de new wave/new beat generatie in de 80s en big beat dj's in de 90s, klinkt heel luchtig en onnozel met voor die tijd vooruitstrevende electronische foefjes.

Pierre Henry - Psyché Rock - 1
Coven - Wicked Woman - 3

Keuze was gemakkelijk, maar toch veel plezier beleefd met Pierre Henry vanochtend.

Pierre Henry - Psyché Rock - 2
Coven - Wicked Woman - 3

Een moeilijke! Coven klinkt heel goed, ga ik meer van opzoeken. Maar Psyché Rock speelt gigantisch hard in op mijn nostalgie, als tiener grote fan van Futuruma. En die tune maakt mij instant gelukkig.

Voor mij is dit - zoals verwacht weer - niet makkelijk aangezien beide nummers compleet in mijn genre liggen. Heavy psychedelic vs. proto metal... Wat doen jullie mij aan? :(
Psyché Rock klinkt heel groovy en zijn tijd duidelijk vooruit. Ik wist niet dat dit voor Futurama werd gebruikt. Zou ik misschien nog wel draaien.
Coven heb ik al naar geluisterd. Zeker een leuke band, al zet ik die niet snel uit mezelf op om de één of andere reden.
Ik weet niet of proto metal officieel een term is, maar ik vind het de meest praktische term om dit soort muziek te omschrijven. In dit geval is het dan occulte proto metal, want zeker niet alle proto metal legt zijn focus daarop. De Blogspot in mijn handtekening promoot zo heel veel interessant materiaal trouwens. Soit, ik ga hier nog even over nadenken. 🥲

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan