Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
The Kinks - You Really Got Me - 5
Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) - 2

Door al dat overhypen van The Chain en Dreams ben ik absoluut geen Fleetwod Mac liefhebber geworden. Nu ik ben ook geen kenner maar dit zijn de nummers waardoor ik toch eens in hun discografie wil duiken. Iets rauwer en meer bite dan de publiekslievelingetjes.

Het The Kinks nummer is wel een uber classic dat zeker!

The Kinks - You Really Got Me - 6

You Really Got Me is een te grote classic waar The Green Manalishi voor mij niet tegen op kan (maar het wel een goed nummer is)

The Kinks - You Really Got Me - 8

Zeggen dat The Kinks gedateerd zijn is als zeggen dat Metallica nog relevante platen maakt.

The Kinks - You Really Got Me - 9

Sinds ik ze eens op Werchter Boutique heb gezien, geen fan meer van Fleetwood Mac.
Dit nummer is nog wel leuk, dat rauwere kan ik ook wel smaken, maar ik kan me onvoldoende over mijn negatieve associaties zetten.

Zeker met zo'n legendarische oorwurm als tegenstander. Wist niet dat dit van The Kinks was, toch vreemde gaten in mijn muziekkennis. Maar weer iets bijgeleerd vandaag, das het belangrijkste.

The Kinks - You Really Got Me - 8
Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) - 3

Hella klassieker van The Kinks, maar er zijn andere nummers van hen waar ik echt wild van ben.

The Green Manalishi belichaamt samen met Oh, Well de beste periode voor Fleetwood Mac imo. Twee absolute meesterwerken. Al is TGM wel pas opgenomen en als single uitgebracht in 1970. Maar ik begrijp de verwarring wel want werd toegevoegd aan het einde van reissues van Then Play On dat oorspronkelijk uitkwam in 1969…

Zeker? Ik zie niemand de zevende stem uitbrengen precies?

The Kinks - You Really Got Me - 10 (of 9)
Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) - 3

Mijn vader is gigafan van beide bands, mijn voorkeur toch net voor het iets rauwere van de The Kinks.
@J.Brown was vergeten er 6-1 van te maken.

Het is nu dus 10-3 met jouw post.

The Kinks - You Really Got Me - 11
Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) - 4

Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) - 5

Door dit nummer heb ik zowaar Kirk terug leren appreciëren als live performer

Toch wel jammer dat sommigen niet op Fleetwood Mac lijken te stemmen omwille van het overhypen van compleet andere nummers in een andere bezetting. Je moet een band niet afrekenen op overplayed hits vind ik. Zelf kan ik heel gemakkelijk dol zijn op één à twee bepaalde albums van een artiest (zo goed als altijd verre van het bekender materiaal) en de rest van de discografie compleet links laten liggen. Net omdat dit nu het (onterechte) vergeten materiaal van deze band is wilde ik het nomineren.

You Really Got Me is een waardige tegenstander en zelf heb ik dit nummer ook vaak gedraaid. De cover van Van Halen is ook best een aanrader.
Toch heb ik het gevoel dat sowieso vooral de makkelijker te beluisteren nummers doorgaan - in de meeste gevallen dan toch. Daarom nog eens mijn idee voor een toekomstige battle voor wat meer diepgaande en minder toegankelijke nummers, want ik vind dat The Green Manalichi er zo ook eentje is.

The Green Manalishi belichaamt samen met Oh, Well de beste periode voor Fleetwood Mac imo. Twee absolute meesterwerken.
Part 2 van O Well vind ik echt hemels en ik was aan het twijfelen om dat te nomineren, maar aangezien het instrumentaal is... Voor een instrumentale battle zou de kans wel groot zijn dat hij er zou in komen.

Toch wel jammer dat sommigen niet op Fleetwood Mac lijken te stemmen omwille van het overhypen van compleet andere nummers in een andere bezetting. Je moet een band niet afrekenen op overplayed hits vind ik. Zelf kan ik heel gemakkelijk dol zijn op één à twee bepaalde albums van een artiest (zo goed als altijd verre van het bekender materiaal) en de rest van de discografie compleet links laten liggen. Net omdat dit nu het (onterechte) vergeten materiaal van deze band is wilde ik het nomineren.

You Really Got Me is een waardige tegenstander en zelf heb ik dit nummer ook vaak gedraaid. De cover van Van Halen is ook best een aanrader.
Toch heb ik het gevoel dat sowieso vooral de makkelijker te beluisteren nummers doorgaan - in de meeste gevallen dan toch. Daarom nog eens mijn idee voor een toekomstige battle voor wat meer diepgaande en minder toegankelijke nummers, want ik vind dat The Green Manalichi er zo ook eentje is.

Part 2 van O Well vind ik echt hemels en ik was aan het twijfelen om dat te nomineren, maar aangezien het instrumentaal is... Voor een instrumentale battle zou de kans wel groot zijn dat hij er zou in komen.
Stem misschien zelf ook?

Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) - 7

The Kinks - You Really Got Me - 12
Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) - 7

Zeker een fan van de eerdere Fleetwood Mac, met Peter Greene en zijne onafscheidelijken Burst Les Paul uit het gezegende jaar des heerens 1959, die heden ten dage allemaal een waarde hebben van een mooie eensgezinwoning...maar...

't Zijn wel de Kinks, en we kunnen zeggen dat MC5 de protopunk heeft opgestart (verdorie, ik had Kick out the Jams moeten nomineren) en dit nummer is gewoon de proto-protopunk. Ontstaan van een bluesje op de piano in de ouderlijke woonkamer. 5 akkoorden, en een snoeiharde sound, met een Harmony Meteor met de dozig klinkende Goldfoil microfoons. Een sound zo snoeihard dat die op dat moment niet eens te maken was, dus heeft Dave Davies maar een scheermes genomen en de luidspreker van zijn versterker aan grut gesneden. Ook een mooi ijkpunt voor Ray Davies als tekstschrijver. Als je dit vergelijkt met wat hij amper 4 jaar later met The Kinks are the Village Green Preservation Society" neergepend heeft... Either way, sowieso een dijk van een nummer, gewoon 2 minuten en 20 seconden KEIHARD² rammen, een wilde gitaarsolo³ erin, en een statement maken. Yep, faut le faire.

(² naar de normen van 1964)
(³ 't was een goede oefenschool voor Jimmy Page. Hij speelde die in... En John Paul Jones arrangeerde)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan