Beamer of grote tv - kannietkiezen!

Orchidius

New member
Hey iedereen,

In mijn nieuwe huis is een kelderkamer zonder ramen die geen bestemming leek te krijgen. Totaal belangeloos heb ik me dan maar opgeofferd om er mijn "game-room/bureau" in te huisvesten. Gelukkiglijk genoeg is er ook nèt plek genoeg voor een zetel en een tv/beamer ;).

Hoe langer ik er over nadenk, hoe harder ik echter begin te twijfelen... Het budget voor de tv/beamer in kwestie ligt tussen de 500-1000€. Ik bouw ook een nieuwe pc, èn zet m'n eerste stapjes in de wereld van VR. Voor dat geld lijk ik geen àl te goede beamer te kopen, maar kan ik (bvb 2dehands) al wel een absoluut beest van een TV in huis halen...

Voordelen beamer:

- De condities zijn er goed voor, absoluut geen straaltje daglicht in de kamer
- Geen tv aan de muur, maar gewoon een wit vlak waar ik op projecteer
- Alle kabels zitten netjes in het plafond, waardoor alle andere hardware gewoon onder m'n bureau kunnen leven (er is geen plaats voor een tv-kast, de tv zou aan de muur moeten worden gemonteerd).
- Potentieel groot scherm voor immersive experience bij games/films.

Voordelen tv:

- Mogelijk veel scherper/beter beeld.
- Niet ondenkbaar in die prijsklasse aan de 4K-kwaliteit te geraken

Nadelen beamer:

- Mogelijk slechte beeldkwaliteit.

Nadelen tv:

- Alle kabels moeten in een kabelgoot weg, en dit over een afstand van +/- 15m (weinig bevorderlijk voor bvb HDMI)

Hebben jullie hieromtrent ervaringen/input? Kan een nieuwe tv bvb ook al zijn signaal gewoon via wifi krijgen? Is dat handig/werkbaar, of toch eerder k*t?

Thx!

Ik heb ook zo'n kamer in de kelder met projector.
Voor dat budget heb je een goede film hd projector hoor, ik verkoop zelf mijn Sony HW-55ES (met nieuwe lamp en calibratie) voor 1000€ (indien interesse pm je maar, ook nog een goede surround set te koop).
Voor een TV moet je naar een LG OLED, voor een stevig formaat ga je dat ook niet in je budget krijgen.

Ik denk dat het grootste nadeel voor uw situatie is, dat een beamer geen hoge refresh rate heeft. Je kan zeker wel gamen, maar niet echt competitief ofzo...

Wireless HDMI voor tv zou ik zeker vermijden.

- Alle kabels moeten in een kabelgoot weg, en dit over een afstand van +/- 15m (weinig bevorderlijk voor bvb HDMI)

Hebben jullie hieromtrent ervaringen/input? Kan een nieuwe tv bvb ook al zijn signaal gewoon via wifi krijgen? Is dat handig/werkbaar, of toch eerder k*t?

Thx!

Voor die afstand gebruik je een optische HDMI kabel. Dat gaat perfect werken hoor :)

Er zijn reeds ”betaalbare” lazer projectors te verkrijgen en dan is levensduur niet echt van belang meer en nog beter dat er dan ook bijna geen kleurverloop en daling van de lichtintensiteit is (wat bij een lamp wel gebeurt wat ze dan slijtage van de lamp noemen )
Leverstuur van 25000 uren is niet echt een zeldzaamheid tegen over 2000 voor een lamp

en kwestie van lawaai …heb er hier al een paar gehad en bij geen enkele horde ik die werken tijdens het gebruik bij een film kijken ….bij stille momenten (maar dan ook heel stil aak zonder enig omgevingsgeluid kon je soms een zacht gefluister horen ) ..enkel bij het uitzetten zodat de projector in afkoel modus ging dan hoorde je de ventilator …dat klopt

Ik heb mijne oled vervangen door zo een ultra shortthrow projector(optoma UHZ65UST) (dus deze staat onder en bijna tegen het ALR scherm en er zijn er zelfs nu die tegen het plafond gehangen kunnen worden ) en gamen gaat er nog best goed op (maar ik game recreatief en niet competitief )
Dus ik gebruik deze beamer nu als mijne tv en die staat dus dagelijks een paar uur te werken
Echter het blijft projectie en je kan dat dus niet vergelijken met een oled of lcd of nanolcd tv .
Als je voor 4K wilt gaan dan is meestal zo een beamer goedkoper voor het formaat van scherm (ik game nu op 100” in 4K resolutie )

Ahja , den beamer is die zwarte blok daar onder het scherm (de grote blok niet dat kastje van telenet . ;) )
ALR scherm wilt zeggen dat ik een Ambient Light Reflecting screen gebruik (speciale versie voor de shortthrow want meeste licht komt vanonder ) zodat bij daglicht gebruik het beeld nog vrij goed bekeken kan worden (je verliest wat contrast en zwartwaarde ) maar je moet hem dus niet gebruiken in een donker hol . ;)

Laatst bewerkt:
Er zijn reeds ”betaalbare” lazer projectors te verkrijgen en dan is levensduur niet echt van belang meer en nog beter dat er dan ook bijna geen kleurverloop en daling van de lichtintensiteit is (wat bij een lamp wel gebeurt wat ze dan slijtage van de lamp noemen )
Leverstuur van 25000 uren is niet echt een zeldzaamheid tegen over 2000 voor een lamp

en kwestie van lawaai …heb er hier al een paar gehad en bij geen enkele horde ik die werken tijdens het gebruik bij een film kijken ….bij stille momenten (maar dan ook heel stil aak zonder enig omgevingsgeluid kon je soms een zacht gefluister horen ) ..enkel bij het uitzetten zodat de projector in afkoel modus ging dan hoorde je de ventilator …dat klopt
Klopt, ik heb nu 1 van de "lawaaierige" projectoren, die ongeveer een meter achter en een meter boven mij hangt. Daar hoor je niks van. Enkel als je hem in high-lamp modus zet wel, maar dat is nergens voor nodig.

Wat raden jullie aan als het niet te duur mag zijn? Enkel voor eens boven te halen tijdens een sportevenement oid

De goedkoopste dat ge kunt vinden op de markt

Enkel als je hem wilt gebruiken in een verlichte of daglicht omgeving zie dat hem dan min 3000 lumen haalt (liever nog meer ) maar dan ga je moeten kijken naar de zogenaamde data beamers ….veel licht weinig contrast en meer lawaai niet echt geschikt voor gebruik in de woonkamer of mancave .)

Wat raden jullie aan als het niet te duur mag zijn? Enkel voor eens boven te halen tijdens een sportevenement oid
Geef daar vooral niet teveel geld aan. Sportevenementen worden nog steeds in 1080i uitgezonden he.
Heel eerlijk: koop u ergens ne 2e hands 720p of 1080p projector. Dat gaat u een fractie kosten van een nieuwe en voor uw doeleinden zijt ge niks met een betere.

Pas wel op, als je denkt "ik ga het EK hier buiten int zonneke bekijken", dat lukt met quasi geen enkele projector goed.

Ik weet dat de zon en een projector niet de beste vrienden zijn.
Zo lang het geluid van het toestel het geluid van de tv niet laat verdwijnen :-)

Ik heb een redelijk donkere overkapping aan de zijkant van het huis (perfect donker te maken een zeil/doek.

Dus best zoeken naar een 2de hands 1080p? En minstens 3000lumen
Kan je achterhalen bij 2de hands hoeveel uren die al gespeeld heeft?

Yep , meeste Beamers hebben een teller die de branduren van een lamp opteld
(maar , ik weet dit en moest ik nu van slechte bedoeling zijn dan reset ik,gewoon de teller halfweg een keer, moet je trouwens doen als je een nieuwe lamp steekt ;) )

dus gewoon vragen de hoeveelste lamp zit er in op hoeveel lamp uren vervangen en wat zijn de lampuren nu en dan afhankelijk van leeftijd en gebruik kan je nagaan of hij geloofwaardig is of niet maar het is niet echt abnormaal dat je beamers tegen komt met weinig lampuren en die toch al een paar jaartjes oud zijn (maar die,hangen dan in een dedicated homecinema meestal )

(Achja , die,reclame dat ge ziet op tv waar ze gewoon een beamer omdraaien en projecteren op de zijkant van een flatgebouw wat verder …..niet geloven hééé , dat gaat enkel met heel speciale beamers en niet het type dat ze laten zien in de reclame ;) )

Laatst bewerkt:
Ik weet dat de zon en een projector niet de beste vrienden zijn.
Zo lang het geluid van het toestel het geluid van de tv niet laat verdwijnen :)

Ik heb een redelijk donkere overkapping aan de zijkant van het huis (perfect donker te maken een zeil/doek.

Dus best zoeken naar een 2de hands 1080p? En minstens 3000lumen
Kan je achterhalen bij 2de hands hoeveel uren die al gespeeld heeft?
Ge moet wel sowieso al eens 2x nadenken over wat je juist wil.
Je wil graag buiten sportwedstrijden kijken (begrijpelijk he :D), maar je moet er ook nog geluid bij krijgen natuurlijk. Daar zijn (volgens mij)2 opties:
1) Afspelen via een laptop, en dan boxen aansluiten op de laptop
2) De HDMI kabel van de digicorder naar buiten leggen, in een receiver en hier boxen op

Een alternatief is natuurlijk ergens een TV te kopen en die buiten te zetten. Uw beeldkwaliteit gaat beter zijn, het geluid zit erin gebouwd, en met een Android TV-stickje kan je gewoon van uw digicorder streamen.
Ik weet alleen niet hoe goed een tv omkan met eventueel condens en/of je een plek hebt waar je hem kan wegzetten...

dat zou ook een optie kunnen zijn.
Maar groot scherm is altijd meer beleving.
die beamertjes waar je uw gsm in vast klikt stelt ook niets voor zeker?

Epson Tw7000 heb je voor u budget zelfs incl 4 kalibiraties als je hem bij de juiste koopt (Htforum eens bezoeken.)
Qua scherm kunt ge evt beginnen met eentje van Esmart germany, zijn kortingscodes te krijgen.

Epson Tw7000 heb je voor u budget zelfs incl 4 kalibiraties als je hem bij de juiste koopt (Htforum eens bezoeken.)
Qua scherm kunt ge evt beginnen met eentje van Esmart germany, zijn kortingscodes te krijgen.
Ik heb trouwens ook nog steeds een projector incl kalibraties te koop.

Pas wel op, als je denkt "ik ga het EK hier buiten int zonneke bekijken", dat lukt met quasi geen enkele projector goed.
Ik ga u geen ongelijk geven maar ….

Dit is met de lazer nog op 100% in vol daglicht tijdens een zomerse dag ..en ge ziet ik heb nog last van hotspotting ..(teveel licht op het scherm )
Lazer staat hier gewoon op 70 % te werken tijdens de dag uren en s’avonds is het iets te fel . ;) (maar het gaat nog moet nog geen zonnebril opzetten )

Is zeker meer als voldoende maar dit betreft een dlp projector .
pas op die techniek is zeker niet slecht verre van maar sommige mensen hebben veel last van het RGB effect (regenboog effect ) ….dat wil zeggen dat ze soms gekleurde balken zien in het beeld (ben daar soms ook gevoelig voor en ik zie het meestal bij witte ondertitels op een zwarte achtergrond )
Heb nu ook een dlp maar daar zie ik het niet bij maar optoma heeft ook een versie met lamp en daar kan ik niet naar het beeld kijken zonder balken te zien (en was nog een 4K model ook ) `

Daarom de raad ga altijd eerst kijken voor aankoop en dit voor alle projectors

Is zeker meer als voldoende maar dit betreft een dlp projector .
pas op die techniek is zeker niet slecht verre van maar sommige mensen hebben veel last van het RGB effect (regenboog effect ) ….dat wil zeggen dat ze soms gekleurde balken zien in het beeld (ben daar soms ook gevoelig voor en ik zie het meestal bij witte ondertitels op een zwarte achtergrond )
Heb nu ook een dlp maar daar zie ik het niet bij maar optoma heeft ook een versie met lamp en daar kan ik niet naar het beeld kijken zonder balken te zien (en was nog een 4K model ook ) `

Daarom de raad ga altijd eerst kijken voor aankoop en dit voor alle projectors
Ja klopt, als je het ziet is het ook gewoon heel irritant. Om nu een voetbalwedstrijd te zien, zal dat nog wel meevallen maar tijdens een film stoort het wel hard imo.

Voor wedstrijden en de kids ga je ook weinig meerwaarde halen uit betere modellen. Die modellen zijn vooral beter in zwartwaardes, contrast, kleur-echtheid, ... Maar dat is voor @TitaTovenaartje helemaal niet van belang. Ik denk dat een Optoma of BenQ beamer waarschijnlijk de beste keuze zal zijn.

Terug
Bovenaan