Bedrijfsunits in Vlaanderen (Kempen): waar zijn ze?

Chris_147

Well-known member
Hey,

ik ben op zoek naar een magazijn of grote garage voor hobby activiteiten.
Het valt me op dat er bijna niets beschikbaar is in de prijscategorie 150.000€ tot 300.000€.

Ik woon zelf in de Kempen, regio Turnhout. Bijna niets te vinden.
Daarmee bedoel ik dan vooral voor een kleine zelfstandige die een magazijn/werkplaats nodig heeft met missschien nog een kantoortje erbij.
Net over de grens vind ik legio panden:
Bladel: https://www.fundainbusiness.nl/bedrijfshal/bladel/object-43623085-hallenstraat-5/ -> start vanaf 190.000€ voor 112m2. (1.696€/m2)
Goirle: https://www.fundainbusiness.nl/bedrijfshal/goirle/object-43522008-nobelstraat-20/ -> start vanaf 169.000€ voor 115m2. (1.496m2)
Goirle: https://www.fundainbusiness.nl/bedrijfshal/goirle/object-89101665-bergstraat-127-04/ -> 179.000€ voor 100m2. (1.790€/m2)
Tilburg: https://www.fundainbusiness.nl/bedrijfshal/tilburg/object-43864980-boogschutterstraat-10/ -> 120.000€ voor 80m2 (1.500€/m2)
Het zuiden van Nederland lijkt het vol te staan met zulke units.

In België lijkt het allemaal te starten vanaf 300.000€:
Kasterlee: https://www.zimmo.be/nl/kasterlee-2460/te-koop/bedrijfsvastgoed/L0PSI/ -> 295.000€ voor 180m2. (1.638m2)
Lichtaart: https://www.zimmo.be/nl/kasterlee-2460/te-koop/nieuwbouwproject/1004S2O/ -> 323.000€ voor 196m2 (1.647m2)
Bij de Belgische prijzen moet je meestal nog enkele 10.000€ bij tellen omdat je verplicht bent parkeerplaatsen te kopen en nutsvoorzieningen. Wat bij de NL prijzen reeds inbegrepen lijkt te zijn.
In de Kempen lijkt er amper iets beschikbaar te zijn.

Prijs per m2 is niet echt hoger in België, maar startprijs ligt meestal de helft hoger. Wat toch wel een serieuze drempel is.
Ook heeft niet ieder bedrijf 200m2 of meer nodig.

Ik verbaas me hierover.
Is er geen markt hiervoor in Vlaanderen, is het bedrijfsklimaat zo anders tussen deze 2 buurlanden, ...?
Zou het rendabel kunnen zijn om een grotere unit te kopen en op te splitsen en deze te verkopen of verhuren?

Iets goedkoper.

Denk dat het grote verschil tussen Nederland en België is dat in België je veel vlugger een bijberoep nog in je huis (of in een uitgebouwde garage) kan uitoefenen, terwijl dit in Nederland héél vaak quasi onmogelijk was en is wegens kleinere percelen. Als men dus in België dan magazijnen bouwt, dan zal dat vaker grotere magazijnen zijn, wegens heel beperkte vraag naar kleine magazijnen. Terwijl in Nederland er veel meer kleinere percelen zijn.

Daarmee verbonden is dat men nu veel strenger aan het worden is voor nieuwbouw, waardoor de procedures om bedrijfsterreinen in te richten iets complexer zijn en men liever grotere projecten zet, waar vlugger iets meer aan te verdienen is met minder gedoe qua opsplitsen en milieuwetgeving.

Spijtig genoeg is Westerlo ook al redelijk ver van Turnhout. Ik zoek liefst iets op 15 minuten of zo. Maar dan is er quasi niets te vinden, zelfs geen dubbele garageboxen.

Klopt misschien wel wat je zegt ivm de huisgrootte.
Aan de andere kant denk ik wel dat men meer geld kan verdienen met iets kleinere units dan met units van +200m2.
Maar dat is slechts mijn ongeïnformeerd idee.

Ook niks te vinden in Ravels?

Moet dat per se een magazijn of dubbele garagebox ofzo zijn?
Lijkt me dat je een (groot) commercieel pand of kantoor-/praktijkruimte wel veel sneller gaat vinden. Tuurlijk geen idee wat die "hobby activiteiten" inhouden.

Ik heb enkele oldtimers die ik veilig wil stallen. En als er voldoende plaats is, zie ik er nog wel enkele bijkomen.
Mijn zoon doet autotechniek, een goede plek voor hem om te sleutelen kan ook leuk zijn.
Tja, een man cave dus voor grote speeltjes...

Ravels: aan de brug staat vanalles te huur, maar niet te koop. Of ook weer te groot en te duur.
Idealiter zoek ik iets tot 200.000€ wat aan mijn behoeften voldoet, of als het groter is, iets wat ik gemakkelijk in delen kan onderverhuren.

Ik heb enkele oldtimers die ik veilig wil stallen. En als er voldoende plaats is, zie ik er nog wel enkele bijkomen.
Mijn zoon doet autotechniek, een goede plek voor hem om te sleutelen kan ook leuk zijn.
Tja, een man cave dus voor grote speeltjes...

Ravels: aan de brug staat vanalles te huur, maar niet te koop. Of ook weer te groot en te duur.
Idealiter zoek ik iets tot 200.000€ wat aan mijn behoeften voldoet, of als het groter is, iets wat ik gemakkelijk in delen kan onderverhuren.
ik ken alleszins iemand die dat met succes gedaan heeft in brecht.
Was vroeger een loods waar caravans in stonden.
heeft die vernieuwd, verhoogd en zitten nu.. 9(?) units in die hij verhuurt.

Hij zit wel zelf in "het wereldje der kleine zelfstandigen".
Dus hij had rap zijn huurders gevonden.. geen idee of dat altijd zo zou zijn.

Je vindt ze zo moeilijk omdat het inderdaad een succes kent onder klein zelfstandigen. Het is ideaal investeringsmiddel om uw reserves in kwijt te kunnen. Verhuur met BTW (aankoop met recht op aftrek en je wordt geen gemengd BTW-plichtige), betere bescherming dan particuliere verhuur (B2B)-context en minder gedoe dan particuliere verhuur. Het werd in mijn laatste boekhoudkantoor massaal aangeprezen aan manco’s die wat in vastgoed zochten te investeren.

Ik snap dat je uit perfectionisme een eigendom wilt, omwille van de maximale controle over het hoe en wat. Maar in de praktijk huren de meeste autoliefhebbers gewoon ergens een staanplaats, toch tenminste tot wanneer ze een grotere eigendom verwerven.

Mijn weekendwagen staat zo met pyjama in een gedeeld magazijn tussen mobilhomes en boten. Ik heb daar lang moeten naar zoeken, en heb het pas gevonden door er toevallig te passeren. De website is totaal niet SEO vriendelijk. En dat is zelfs met opzet, om pottenkijkers van buitenaf ver weg te houden. Ik raad je dus aan om te informeren bij de lokale zelfstandigen in de streek ipv online te blijven zoeken.

Zelfs miljonairs huren gewoon een staanplaats:

Ik huur momenteel 2 staanplaatsen van een maat aan een lage prijs.
Echter lekt het dak, waardoor het altijd vol plassen staat en zelfs een stuk beton van 30cm van het plafond was gevallen. Gelukkig niet op mijn auto's.
Maar daar kan ik natuurlijk niet aan een auto werken, dat zou ik liefst er bij hebben.

Hier achteraan in de straat kwam een oud (vervallen) huis te koop waarvan de bouwgrond te smal was om nog een huis op te mogen zetten. Ik had met de gemeente al afgesproken dat ik er een Hobbygarage mocht maken. Mijn gedacht was "hoeveel kan zo'n stuk nu gaan?" (Was via biddit)

Begon aan 30k€, is uiteindelijk verkocht aan 130k. Als je dan het totaalpakket zou uitrekenen ga je ook richting 300k€ en gezien het in woonwijk ligt zou het ook geen waarde behouden.

Nu woont er daar dus iemand in een krot dat onbewoonbaar zou moeten zijn, die heeft 130k betaald voor een kamer die op instorten staat (letterlijk, het platendak van de "achterbouw" is al ingestort)

Terug
Bovenaan