Bedrijfsvideo / videobewerking / videografie

Horse

Well-known member
Ik had graag een korte bedrijfsvideo gemaakt en ik merk dat dat wel zou lukken met mijn iPhone 16 in combinatie met Adobe Premiere Pro / iMovie maar vooral de stabilisatie van het beeld stoort mij. Of het gebrek aan zeg maar... Welke (spiegelreflex)camera koop ik hiervoor het beste? Bestaat er een goed instapmodel onder €500 of is dit niet mogelijk onder dit bedrag?

Ik kan al een tijdje met een drone werken dus als ik deze beelden er bij plaats denk ik wel dat ik iets goed heb om mee te starten. Als ik muziek gebruik op de achtergrond, moet ik daar dan voor betalen? Hoe werkt dat qua copywriting?

Iemand ervaring met deze online opleidingen? Ik veronderstel dat je daar sowieso iets bijleert (meer dan youtube alleen)

ps: ik zoek nog iemand die tekst kan inlezen van 1 minuut, als ik dat zelf doe klinkt dat zo raar :D

Kijk misschien eerst eens naar een statiefje van 100 - 150 EUR. Dat zorgt voor de nodige stabilisatie en kost een fractie van een nieuwe spiegelreflexcamera... Zo doen wij het voor onze bedrijfsfilmpjes (idd in combinatie met Adobe Premiere Pro om te editten).

Bedankt, maar ik had het eerder over de schokkende beelden wanneer ik zelf beweeg. Dat is nooit vloeiend...
Koop zo een iphone houder met stabilisator?

IMG_9575.jpeg

Ja zo'n gimbal is perfect voor jouw probleem. Als je een mirrorless zou kopen zou je hetzelfde probleem hebben om vloeiende beelden te bereiken, en een nog veel zwaardere gimbal moeten kopen. DJI is een gekend merk, Zhiyun is een iets goedkoper maar ook deftig merk.
Afhankelijk van hoe je graag leert hoef je niet zo'n opleiding te volgen, alle info die je ook maar zou kunnen nodig hebben is ook te vinden op Youtube. Als het maar om af en toe eens een filmpje te maken is en niet je core business gaat worden kan je zeker met een iPhone filmpjes maken van voldoende kwaliteit zou ik zeggen.

Kijk ook eens naar DaVinci Resolve voor je edit, eventjes leercurve maar heel capabel en gratis!

Qua muziek zijn er sites zoals Pixabay waar je gratis copyright free muziek kan downloaden. Wel zeker als je een muziekje hebt gekozen nog eens de fineprint lezen want er zijn verschillende licenties, afhankelijk van wat de artiest kiest.

Wow, super. Mag ik vragen wat het verschil is tussen een iPhone 16 video en een video met een spiegelreflexcamera van €500 of €1000?

Het grootste verschil zijn de lenzen en de grootte van de sensor - de twee belangrijkste elementen die je beeld maken. De sensor van de iPhone is nog geen vierkante cm groot terwijl die van een mirrorless ruwgeschat tot 5 keer groter is. Dat wil zeggen dat deze meer licht kan verwerken, zodat je een groter dynamisch bereik hebt aka dat je onderbelichte of overbelichte beelden of delen van je beeld kan 'herstellen' zonder al te veel detail verlies (heeft wel limieten natuurlijk). De grotere sensor zorgt ook voor scherpere beelden en ook heb je met een grotere sensor (zeker in combinatie met een lens met een groot diafragma) sneller die achtergrond blur, een mooie 'kunstzinnige' manier om je onderwerp wat af te scheiden van de achtergrond. Je hebt ook veel meer keuze in lenzen, elk met hun eigen kenmerk (tele, wide-angle, macro, portret, etc) die elk voor een heel eigen stijl van beeld kunnen zorgen. Je kan op een mirrorless ook veel meer handmatig aanpassen. Ik heb wel geen iPhone dus geen idee wat voor manuele instellingen daarop zitten.

Iphone slaagt er echter wel in om softwarematig veel dingen te compenseren en simuleren zoals die achtergrond blur (=bokeh), en veel van de voordelen zijn ook pas echt merkbaar op een groot scherm of print. Als het louter is voor online bedrijfspromotie (aka filmpjes op Youtube en Instagram/tiktok) kan je met een iPhone en wat editing skills echt al ver geraken.

Je zou verwonderd staan hoeveel dingen tegenwoordig met iPhone opgenomen worden. Ik ken iemand die vroeger nieuwsgaring en reportages voor nationale TV ging doen met een kanon van 7kg op z'n schouder, en nu vooral met de iPhone werkt. Akkoord, daar primeert snelheid over beeldkwaliteit, maar toch presteert die iPhone zeer goed, zolang je niet op cinema formaat gaat projecteren; zeker OK voor YouTube e.d. Je moet natuurlijk niet bij kaarslicht gaan filmen. Een gimbal erop, en je bent klaar voor je opnames.

Nog vergeten: denk op voorhand wel na of je Landscape of Portret gaat filmen... is het (vooral) voor vertoning op TV of laptop scherm dan landscape (horizontaal). Indien target gebruik op telefoons is (zonder dat de gebruiker foon moet draaien) dan portret (vertikaal) filmen. Met vroegere camera's was het zowiezo landscape, maar veel gebruikers gaan automatisch vertikaal filmen met een foon.

Voor de editing: ja, Davinci Resolve is gratis (allez, de gratis versie doet zowat alles wat je nodig zult hebben, tenzij je 8K gaat werken, of bv filters nodig hebt om TL flikker weg te halen, ...), maar de instapdrempel / leercurve is toch wel VEEL hoger dan iMovie. Toch even goed over nadenken.

Gezien je spreekt over iMovie, vermoed ik dat je op Apple werkt, dan is Final Cut Pro ook een optie als iMovie te veel beperkingen zou hebben. FCP kost iets van een 300 euro of zo (eenmalig).

Voor de editing: ja, Davinci Resolve is gratis (allez, de gratis versie doet zowat alles wat je nodig zult hebben, tenzij je 8K gaat werken, of bv filters nodig hebt om TL flikker weg te halen, ...), maar de instapdrempel / leercurve is toch wel VEEL hoger dan iMovie. Toch even goed over nadenken.

Gezien je spreekt over iMovie, vermoed ik dat je op Apple werkt, dan is Final Cut Pro ook een optie als iMovie te veel beperkingen zou hebben. FCP kost iets van een 300 euro of zo (eenmalig).
Ja, idd goed punt. Ik wilde Resolve gewoon toch eens vermelden aangezien Horse wel bereid leek om zich er wat in te verdiepen aangezien het ook over opleidingen ging. Bij iMovie voelde ik snel de beperkingenm maar intussen ook wel al een eeuwigheid geleden dat ik nog eens iets deed in iMovie :P Hangt er allemaal ook van af hoe ver je erin wilt gaan natuurlijk

@Horse wat voor filmpje is het? Tonen van een bedrijf/kantoor/etc of eerder producten showen of nog iets anders?

Tonen van winkel, producten, zaakvoerder in close-up en eindigen met drone beeld. Ik moet de software programma’s eens testen, had graag wat slow Motion beelden gehad, makkelijk in gebruik, … de meeste zullen wel snappen dat een video van 20sec al lang genoeg is vandaag de dag. Niemand heeft nog het geduld om een video van 1 minuut te bekijken.

Enorm bedankt voor de feedback. iPhone + gimbal + drone die ik al heb lijken me inderdaad voldoende. Ik ben er nog niet aan uit of ik 1 of 2 video’s moet maken. YouTube is een ander formaat dan Instagram / TikTok / Facebook

Ik heb nog een digitale camera (vroeger €600) die volgens mij wel nog sterk genoeg is voor mooie foto’s, alhoewel ik dan op zoek moet gaan naar een goede lens. Vele mensen voelen zich ongemakkelijk als je een foto van dichtbij neemt. Doe dat ongestoord vanaf 3m (terwijl ze bv een klant bedienen) met een lens en je zal een goede natuurlijke foto hebben denk ik. Maar hier weet ik ook niet welke lens past op mijn toestel.

Ik zal maandag eens posten welke ik heb.

Tonen van winkel, producten, zaakvoerder in close-up en eindigen met drone beeld. Ik moet de software programma’s eens testen, had graag wat slow Motion beelden gehad, makkelijk in gebruik, … de meeste zullen wel snappen dat een video van 20sec al lang genoeg is vandaag de dag. Niemand heeft nog het geduld om een video van 1 minuut te bekijken.

Enorm bedankt voor de feedback. iPhone + gimbal + drone die ik al heb lijken me inderdaad voldoende. Ik ben er nog niet aan uit of ik 1 of 2 video’s moet maken. YouTube is een ander formaat dan Instagram / TikTok / Facebook

Ik heb nog een digitale camera (vroeger €600) die volgens mij wel nog sterk genoeg is voor mooie foto’s, alhoewel ik dan op zoek moet gaan naar een goede lens. Vele mensen voelen zich ongemakkelijk als je een foto van dichtbij neemt. Doe dat ongestoord vanaf 3m (terwijl ze bv een klant bedienen) met een lens en je zal een goede natuurlijke foto hebben denk ik. Maar hier weet ik ook niet welke lens past op mijn toestel.

Ik zal maandag eens posten welke ik heb.
Mijn vriendin zit in marketing en doet momenteel heel veel met haar IPhone 11 zonder gimbal. Zo veel schokken in het filmen lijkt ze niet te hebben, maar dan moet je wel de video’s wat editen in korte stukken met snellere overgangen.
Wil je een 30s One shot video dan raad ik ook een gimbal aan idd 😁

Ivm klanten fotograferen en gebruiken voor promotie, wees zeker dat je toestemming op papier neer zet. Of gebruik vrijwilligers/familie/… (ook met toestemming op papier).
Hiervoor kan je perfect je IPhone 16 gebruiken. De 2x vergroting laat voor jou genoeg afstand tussen. En als je toch toestemming hebt gekregen, moet je ook niet ‘stiekem’ fotograferen. Laat ze hun ding doen en fotografeer ze rustig vanuit verschillende hoeken alsof het de normaalste zaak is.
Camera met iets meer zoom kan mss wel helpen om jezelf wat meer comfortabel te maken om mensen te fotograferen.

Terug
Bovenaan