Bedrijfswagen in ruil voor brutoloon nadelig?

Hallo iedereen,

Ik schets hierbij wat kort mijn achtergrondsituatie.

5 jaar geleden werd ik onderbetaald en was mijn loon als een Master niet marktconform. Ik heb dat gemeld en toen heeft men mij een voorstel gedaan voor een bruto loonsverhoging of een bedrijfswagen. Ik heb toen een bruto loonsverhoging gekozen aangezien ik net een nieuwe wagen had gekocht. In mijn ogen was dat geen vraag naar promotie maar een vraag naar een eerlijk loon.

Ondertussen, met de toch uitzonderlijke jaren van hoge inflatie is mijn bruto loon (en netto) goed gestegen (indexatie). Nu heb ik een zeer belangrijk project goed afgewerkt en de vraag gesteld (uit mijn eigen) of er ruimte is voor een bedrijfswagen.

Maar... ik heb nu schrik dat ze een stuk van mijn bruto loon gaan afnemen ter compensatie van een bedrijfswagen.

Zou dat nadelig zijn of waar dien ik op te letten indien ze mij toch zo een voorstel sturen? Als ik merk dat ze het bruto bedrag dat ze mij 5 jaar geleden aangeboden hebben nu plots in mindering brengen voor een bedrijfswagen, denk ik dat dit toch nadelig is, klopt dat?

Moet ik verduidelijking vragen of nog even wachten wat ze me aanbieden (is voorzien voor het einde van het jaar / begin volgend jaar)? Ik wil natuurlijk mijn werkgever ook niet pushen met al mijn vragen.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Denk dat een deeltje brutoloon opofferen u nog altijd goedkoper zal uitkomen, dan zelf te moeten instaan voor:

Aankoop wagen
Taks
Onderhoud
Tanken/Laden
Kopzorgen bij schade
Etc

Op korte termijn, misschien niet op lange termijn. Je bruto bepaalt mee je pensioen en je eventuele ziekteuitkering, hou daar zeker rekening mee.
En het hangt er maar van af hoeveel men eventueel zou inhouden.

Op korte termijn, misschien niet op lange termijn. Je bruto bepaalt mee je pensioen en je eventuele ziekteuitkering, hou daar zeker rekening mee.

Klopt en ik dacht ook vakantiegeld en eindejaarpremie. Wat ze gaan afhouden, weet ik natuurlijk niet maar als dat het bedrag van mijn loonsverhoging is van 5 jaar geleden, zou dat in mijn ogen toch nadelig zijn?

Vind ik, oprecht, zo'n oervlaamse redenering. 'Oh, maar mijn pensioen'.
Alles wat je nu kan 'besparen' en investeren zal meer opbrengen dan tegen uw pensioen.

Dit terzijde.

Veel hangt af van hoeveel men bruto zou intrekken natuurlijk en hoelang je nog moet werken. Stel dat je een auto krijgt, dan zal dat wss een leasewagen zijn, wat erop neerkomt dat je ook elke 4 jaar een nieuwe auto krijgt. Moet je ook rekening mee houden als je zelf eentje koopt, dat je die ook na x-aantal km zal moeten vervangen.

Hoe je het ook draait of keert; ik zie echt niet in (tenzij ze 500 euro bruto afhouden per maand) hoe een bedrijfswagen (in België toch) nadelig kan uitdraaien.

Kijk eens hoeveel je auto nu kost per maand in TCO. Afschrijving is het moeilijkste in te schatten. Maar je zou toch een ballpark figure moeten kunnen krijgen. En dan vraag je aan je WG of je een auto kunt krijgen en wat de voorwaarden zijn ervoor. Als je loon moet inleveren, vergelijk je dat met de TCO van je huidige auto om te zien of het interessant is.

Vind ik, oprecht, zo'n oervlaamse redenering. 'Oh, maar mijn pensioen'.
Alles wat je nu kan 'besparen' en investeren zal meer opbrengen dan tegen uw pensioen.

Dit terzijde.

Veel hangt af van hoeveel men bruto zou intrekken natuurlijk en hoelang je nog moet werken. Stel dat je een auto krijgt, dan zal dat wss een leasewagen zijn, wat erop neerkomt dat je ook elke 4 jaar een nieuwe auto krijgt. Moet je ook rekening mee houden als je zelf eentje koopt, dat je die ook na x-aantal km zal moeten vervangen.

Hoe je het ook draait of keert; ik zie echt niet in (tenzij ze 500 euro bruto afhouden per maand) hoe een bedrijfswagen (in België toch) nadelig kan uitdraaien.

Ik heb dus een werkgever gehad die 400 inhield voor die wagen. En dat was echt een basic wagen, geen dikke Audi of BMW. Het is dat ik toen niet anders kon, anders had ik het sowieso geweigerd.
Als je langdurig ziek wordt, heb je trouwens vaak dubbel pech: uitkering berekend op laatste brutoloon en dus minder, en je moet vaak de wagen nog afgeven na x-tijd. Dus je kan het een Oervlaamse gedachte vinden, maar ik ken genoeg mensen die op die manier gechareld waren.

Ik heb dus een werkgever gehad die 400 inhield voor die wagen. En dat was echt een basic wagen, geen dikke Audi of BMW. Het is dat ik toen niet anders kon, anders had ik het sowieso geweigerd.
Als je langdurig ziek wordt, heb je trouwens vaak dubbel pech: uitkering berekend op laatste brutoloon en dus minder, en je moet vaak de wagen nog afgeven na x-tijd. Dus je kan het een Oervlaamse gedachte vinden, maar ik ken genoeg mensen die op die manier gechareld waren.
Ik heb natuurlijk geen rekening gehouden met langdurig ziek vallen, want daar heeft elk bedrijf wel zijn eigen policy voor. Kunnen ze idd na een bepaalde periode die wagen terugvragen, maar zijn ze in dat geval dan gerechtigd om uw verlaagd brutoloon aan te houden? Sowieso is langdurig ziek zijn een volledig andere piste, want dan moet uw werkgever ook niet meer instaan voor u (na x-aantal maand).

En zoals je zegt: er zijn veel factoren waar je rekening mee kan houden. Die wagen moet geen Alcantara zetels hebben natuurlijk, maar het is maar logisch dat je wel de afweging neemt op basis van welke auto ze je bieden en of ze daarvoor brutoloon inhouden. Kom je er niet beter uit, dan moet je het niet doen, maar ze moeten al veel afhouden dan.

De mutualiteit keert uit op basis van het laatste brutoloon. Dus als je tot aan je ziekte de wagen had en dus verlaagd brutoloon, zal je uitkering daarop berekend worden na je gewaarborgd loon.
Het is alleszins iets om goed te bevragen, rekening mee te houden...

Je kan een lange discussie voeren over bruto/netto; maar stel je had een bedrijfswagen genomen op dat moment zat je nu in de mogelijkheid van het mobiliteitsbudget (indien je werkgever dat aanvraagt) en aan bepaalde voorwaarde voldoet (10km v tewerkstelling) dan was je nu je lening aan het afbetalen met de bruto waarde van de auto.

Mijn punt: alles is situatie-afhankelijk.
“Snel en niet helemaal accuraat gerekend”
Een auto met TCO 1000€/maand kost de werkgever ongeveer evenveel als een opslag van 750€, waarvan je miss 300€ overhoudt.
Op die auto betaal je nog 100€ van, waardoor in de kering er 400€ netto verschil is, maar je wel gratis en zorgeloos rondrijdt.

Stel dat 750€ 15% van je loon is, vraag je eigenlijk 15% opslag. Als de getalletjes veranderen zoals TCO v auto of de belastingschijf waar je inzit, veranderen de spelregels. Als je meer dan 80k€ blijft verdienen per jaar, verandert er niets aan je pensioen. Er is een ander bedrag voor ziekteuitkering.

Zoals hierboven gezegd: kijk naar het voorstel en doe dan de exacte berekening voor jezelf

Ondertussen, met de toch uitzonderlijke jaren van hoge inflatie is mijn bruto loon (en netto) goed gestegen (indexatie). Nu heb ik een zeer belangrijk project goed afgewerkt en de vraag gesteld (uit mijn eigen) of er ruimte is voor een bedrijfswagen.
Kleine correctie hier: uw loon is niet gestegen. Inflatie is geen opslag...

Het is amper behoud van koopkracht en eigenlijk is de index altijd wat lager dan de inflatie. Dus netto heb je verlies. Verder telt de index alleen voor de consumptieindex. Assets zoals huizen loop je hopeloos achter.

Inflatie is een enorme dief die elke jaar opnieuw u armer en armer maakt.

Dat... terzijde en offtopic.

Het is amper behoud van koopkracht en eigenlijk is de index altijd wat lager dan de inflatie. Dus netto heb je verlies. Verder telt de index alleen voor de consumptieindex. Assets zoals huizen loop je hopeloos achter.

Op welke manier zou de inflatie altijd wat lager moeten zijn dan de index? We hebben een gezondheidsindex die wat afwijkt van de totale inflatie, maar soms is dat hoger en soms is dat lager. Er is geen wetmatigheid die zegt dat het het ene hoger moet zijn dan het andere.

€400 bruto? Als je die auto niet gebruikt of niet nodig hebt or whatever is dat €400 teveel, maar als je die gebruikt als een gemiddelde Vlaming dan is €400 bruto zelfs voor een hééééééél basic wagen als een Opel Corsa oid gewoon een goeie deal. En dan spreek ik nog alleen puur financieel en nog niet over de verzekering die erop zit want als er, zoals bij mij 2 jaar terug, iemand op u rijdt en uw wagen total loss is krijg je gewoon nen andere (vaak nieuwe, soms een paar jaar oude uit de pool) in de plaats... als dat uw eigen wagen is, zit je met een hele hoop miserie met de verzekering, die dan minder betalen dan je zou hopen waardoor je finaal nog een 7-8 jaar oude kan kopen of een pak geld kan opleggen om iets jong 2de hands of nieuws te kopen. I mean: het comfort en gemak van elke 4-5 jaar een nieuwe wagen te kiezen + de verzekering dat ik gewoon ne nieuwe krijg als er iets mis gaat... ze mogen hun €400 bruto hebben.

Mensen doen vaak ook precies alsof enkel bruto loon geïndexeerd wordt. Je moet eens rondkijken op de baan wat er allemaal rond rijdt, de helft van Vlaanderen rijdt met nen BMW (i)X1, Volvo XC40, Tesla Model Y/3... die modellen, dat zijn 85-90% lease wagens hé, want wie koopt dat? Dat zijn tegenwoordig op veel plaatsen de bedrijfswagens van het plebs geworden, entry of bijna-entry level wagens. Dat zijn wel wagens van 50-60k... dat was niet de standaard 10-15 jaar geleden, nog niet bekan.

Dit is allemaal zó extreem kort door de bocht... ja, inflatie is een sluipend gif. Maar het verhaal is toch genuanceerder dan dat. De inflatie en de daaropvolgende indexaanpassingen die we de laatste 10 en vooral de laatste 5 jaar hebben gezien, heeft een grote groep rijken en hoge middenklassers nóg slagkrachtiger gemaakt. Een héél groot deel van de inflatie de laatste 5 jaar zit op voeding... vreselijk als voeding en huur u volledige budget opsouperen. Quasi irrelevant als voeding 10% van u maanduitgaven is en je aan het afbetalen bent voor een huis met een vastgeklikte hypotheek.

Laatst bewerkt:

Een aanvulling op de correctie:
Hij heeft een opslag gehad voor de jaren van hoge indexatie waardoor deze verhoging mee geïndexeerd is.
Ik ben eens dat hiermee zijn koopkracht algemeen niet gestegen is, jedoch ben ik van mening dat als iemand 3000€ of 5000€ verdiend, een index van 10% (3300€ of 5500€) veel meer rijkdom brengt voor het hoogste loon desondanks dat hun koopkracht in principe hetzelfde is. Dit gewoon omdat het gedeelte boven een bepaald bedrag gewoon meer keuze laat aan wat je het besteed.

Een index is wel degelijk een loonsverhoging, maar geeft geen toename in koopkracht. Het is ook geen individuele loonsverhoging die anderen niet gehad hebben.

En daaropvolgend had hij door een bedrijfswagen te nemen (waarvan de waarde ook de inflatie volgt natuurlijk), nu wss een waardevollere bedrijfswagen tov het brutoloon.

En daaropvolgend had hij door een bedrijfswagen te nemen (waarvan de waarde ook de inflatie volgt natuurlijk), nu wss een waardevollere bedrijfswagen tov het brutoloon.

Dat is zeker niet bij alle bedrijven het geval: er zijn er ook waar de lease budgetten niet geïndexeerd worden of meegaan met inflatie, waardoor mensen na verloop van tijd moeten downgraden. Zeker in jaren van uitzonderlijk hoge indexen. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?

Een aanvulling op de correctie:
Hij heeft een opslag gehad voor de jaren van hoge indexatie waardoor deze verhoging mee geïndexeerd is.
Ik ben eens dat hiermee zijn koopkracht algemeen niet gestegen is, jedoch ben ik van mening dat als iemand 3000€ of 5000€ verdiend, een index van 10% (3300€ of 5500€) veel meer rijkdom brengt voor het hoogste loon desondanks dat hun koopkracht in principe hetzelfde is. Dit gewoon omdat het gedeelte boven een bepaald bedrag gewoon meer keuze laat aan wat je het besteed.

Een index is wel degelijk een loonsverhoging, maar geeft geen toename in koopkracht. Het is ook geen individuele loonsverhoging die anderen niet gehad hebben.
Maar dat gedeelte boven een bepaald bedrag laat je niet meer dingen kopen voor of na de inflatie, moest het loon van iemand die meer verdient niet geïndexeerd worden dan wordt ie armer terwijl de rest gelijk blijft. Moest het zo zijn dat de index ervoor zorgt dat de beter verdienende hier meer aan wint dan minder verdienende dan zou de inkomensongelijkheid in België na decennia lang automatische indexering exponentieel gestegen moeten zijn, wat niet het geval is.

Moest het zo zijn dat de index ervoor zorgt dat de beter verdienende hier meer aan wint dan minder verdienende dan zou de inkomensongelijkheid in België na decennia lang automatische indexering exponentieel gestegen moeten zijn, wat niet het geval is.
Dit zou kloppen in een situatie waarin niemand ooit van job verandert en daarmee dus een soort van reset doet op hun loon doordat ze een nieuw startpunt kunnen onderhandelen. En waarin loonopslag bovenop de indexatie niet bestaat.
Bedrijven die hun werknemers een beetje serieus nemen, proberen iedereen wel wat binnen dezelfde loonbrackets te houden. Dus wie al meer verdient dan de anderen, zal eerder enkel indexatie krijgen. En degenen aan de onderkant van de brackets zullen dan eerder extra loonopslag krijgen om die wat terug dichter bij het gemiddelde te krijgen.

Maar dat gedeelte boven een bepaald bedrag laat je niet meer dingen kopen voor of na de inflatie, moest het loon van iemand die meer verdient niet geïndexeerd worden dan wordt ie armer terwijl de rest gelijk blijft. Moest het zo zijn dat de index ervoor zorgt dat de beter verdienende hier meer aan wint dan minder verdienende dan zou de inkomensongelijkheid in België na decennia lang automatische indexering exponentieel gestegen moeten zijn, wat niet het geval is.

In normale jaren is de indexering van loon relatief beperkt. En zaken zoals werkbonus hebben de lagere lonen een grote boost gegeven; daarnaast worden er ook een stuk meer bedrijfswagens gegeven dan bv. 20-30 jaar geleden wat o.a. ook een deel hogere lonen gestabiliseerd of getemperd heeft (kort door de bocht).

Terug
Bovenaan