Bedtijd kinderen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Iets wat daarnet aangehaald werd in toevluchtsoord voor mama's en papa's, maar mss een andere topic verdient: hoe zit het bij jullie met de bedtijd van kinderen?

Wij zijn daar redelijk streng in, denk ik:

gaan slapen
- de zoon (11 jaar, 6e leerjaar) gaat nog altijd om 20u30 (week) en 21u (weekend) naar bed. Uitzonderingen quasi enkel bij feestjes.
- dochter (15 jaar, 3e middelbaar) gaat om 21u30 naar boven, mag in theorie maar half uur dan nog met licht aan in haar kamer, in de praktijk kijken we daar niet naar, maar ze maakt geen misbruik (heeft geen gsm).

tot het 5e-6e leerjaar is het bij de dochter altijd 20u30 geweest, ervoor 20u.

opstaan
In het lager vertrokken ze wel om 7u05 naar school (met mama), wat betekent dat ze om 6u30-6u45 moesten opstaan, afhankelijk van hoe goed ze in hun kindertijd overeenkwamen. Waren wel gedrild om door te doen, nu is de zoon in 20 minuten wakker, gewassen en heeft ie gegeten.

Hoe zit dat bij jullie?

19u naar de slaapkamer, waar ze dan nog een fles melk krijgt, dus 19.30 tot 20.00 slaapt ze. Ze is wel nog maar 2.5 jaar oud.

4 jaar, tweede kleuterklas.

Ze gaat in de week rond 19u slapen en we halen ze uit bed rond 6u45. In het weekend of vakantie laten we ze uiteraard uitslapen en kan het zijn dat ze ook eens wat later naar bed gaat.

2 kinderen hier, 2e en 3e leerjaar

Gaan slapen is om 20u30 naar boven, zodat ze tegen +- 20u45 rustig in bed liggen.
Want dan moeten ze natuurlijk eerst nog nr wc, ligt hun deken niet goed en ...

In weekends/vakantie houden we dit uur ook aan als we thuis zijn.

Opstaan is om 6u45, elke dag.
Hoe laat ze gaan slapen maakt ook niet uit, elke morgen zijn ze er om 6u45.
Zelfs al kruipen ze er door omstandigheden pas om middernacht in, om 6u45 zijn ze klaar wakker.

2 jaar en 3 maand oud,

Tegen 20u gaat ze naar haar slaapkamer, tussen 20u en 20u30 slaapt ze.
Het avondritueel begint beneden rond 19u30 met nog wat melk en enkele boekjes die we lezen.
Tegen 6u30 is ze vaak zelf al wakker.

Ook de middagdut duurt vaak maar een uurtje. Ze heeft al heel haar leven weinig slaap nodig en functioneert prima (helemaal anders dan mezelf bijvoorbeeld).

ik vind het op zich niet slecht zo, dat geeft toch de mogelijkheid om 's avonds nog wat tijd samen te spenderen.

1 dochter van 3 jaar en 9 maand. Nooit consistent naar bed gekregen.
Op dit moment hangt het af van een dutje. Heeft ze er een gedaan na school (15 u 15) van een uur of langer, dan is ze niet moe tot 21 u - 21 u 30 en valt ze in slaap rond 22 u soms.
Heeft ze geen dutje gedaan, gaan we naar boven rond 19 u 30 en is in slaap rond 20 u 30. Maar dat is ook erg verschillend, soms duurt het nog tot 21 u voor ze echt in slaap is. Ze wordt hoe dan ook wakker rond 23 u - middernacht en afhankelijk van hoe onrustig de dag was, nog eens rond 4 u.
Zo gaat het al sinds de geboorte. Nog nooit in slaap geraakt voor 19 u 30.

Ze is meestal wakker rond 6 u 30 - 7 u.

Wij hebben met andere woorden geen avonden. Het is of samen met haar naar bed, of samen iets doen, of apart iets doen. Babysit is onmogelijk, en bij ouders is het hetzelfde gedrag dus dan slapen zij niet goed.

6 jaar (1ste leerjaar): om 19u30 naar boven, wordt nog zelf gelezen, voorgelezen, oefeningen van logo gedaan.. probeer daar echt tegen 20u weg te zijn (valt wel snel in slaap)
9 jaar (3de leerjaar): 20u naar boven, wordt ook nog wat bijgebleven (lezen, raadsel, mopjes). Ik probeer om 20u30 weg te zijn, mijne man 20u40

Ze kunnen maximaal blijven slapen tot 7u20, de jongste is er meestal tussen 6 en 7. De oudste ook maar die leest dan in zijn bed tot 7

weekend (of vakantie) is hetzelfde stramien, tenzij bij een feestje of uitstap of ... maar superlaat wordt dat eigenlijk ook nooit tijdens het schooljaar

Net geen drie jaar, sinds zijn 1.5-2 jaar 20u-7u/7u30. Laatste half jaar is zijn middagdutje ook weg.
Meestal hoor je hem rond 6u30 al spelen met zijn auto's of pluchen beesten. Wij hebben dan nog efkes tijd om alles klaar te zetten, want eens je hem gaat halen, wil hij instant kunnen ontbijten.

Zoontjes van 4j. (2e kleuterklas) en 22 maand (onthaalouders) gaan beiden naar boven om 19u. Avondroutine van pyjama aan, tanden poetsen, verhaaltje voorlezen en de jongste nog wat melk drinken. Ze vallen beiden vrij vlot in slaap, de oudste komt wel nog eens uit bed omdat hij nog een knuffel wil of zijn deken niet goed ligt.
Qua opstaan zijn ze nogal klokvast, week of weekend is het eigenlijk altijd 7u. De afspraak met de oudste is dat hij in bed blijft tot de klokken van de kerk enkele huizen verder gaan om 7u. Die luiden dan helaas wel in een of andere obscure reeks waardoor hij, als hij al niet wakker is, er wakker van wordt en da’s in het weekend wel vrij vervelend.

Zoon (6j, eerste leerjaar), dochter (5j, 2de kleuter) slapen in dezelfde kamer en gaan ook op hetzelfde moment gaan slapen. Meestal rond 19:15 naar boven waar we dan nog twee boekjes lezen. Meestal rond 19:45 lichten uit, en dan blijven we er nog bijzitten tot ze in slaap vallen. Dat duurt soms 15 minuten, soms veel langer -_-.

De zoon is quasi altijd eerst wakker, vaak al rond 06:00 (soms vroeger), maar hij mag pas naar ons of naar beneden om 07:00. Meestal staat ie stipt om 07:00 bij ons :unsure:. Dochter kan iets langer slapen, maar ik vermoed dat die vaak ook wakker wordt door de zoon.

- dochter (12, 1e middelbaar) gaat rond 20u45 - 20u50 naar boven en leest dan nog wat in haar bed.
- zoon (bijna 15, 3e middelbaar) zit altijd boven, behalve om te eten, en gaat rond 22u slapen.

Niet zo streng hier, denk ik :unsure:

Jongste zit in het 2e leerjaar. Die zit tegen 20u30 in zijn bed. Wel een hele snelle slaper, die 2 minuten later vaak al ligt te ronken.
Oudste zit in het 5e leerjaar. Die zijn gedachten blijven altijd doordwalen, dus valt niet zo snel in slaap. Gaat nu tegenwoordig rond 21u30 slapen.

Opstaan tijdens schooldagen is rond 7u15-7u30. In de weekends meestal niet zoveel later (8u dan ofzo), want op zaterdag meestal match, op zondag scouts.

In het weekend gaan ze niet zo veel later slapen, tenzij we inderdaad met een familiefeestje zitten ofzo.

Jongste, 4j tussen half 8 - 8 in bed. Slaapt altijd heel snel in.

Oudste, 7j gaat om 20u45 naar boven en mag hij lezen tot 21u15. In de weekends/vakantie mag wel eens een beetje later zijn voor hem maar zeker niet extreem.

De oudste slaapt gewoon ook niet veel. Is vaak al om 6u wakker. Afspraak is om rustig op de kamer te blijven tot 7u20, daarna mag hij naar beneden in weekends en vakantie.

Tijdens de school kunnen ze slapen tot 7u30.

2 kinderen hier, 6 en 8 (bijna 9).

Gaan slapen: jongste ergens tussen 19.30u en 20.30u, oudste ergens tussen 20.00 en 21.00. Zeker op dinsdag en donderdag (voetbaltraining voor beiden) is het eerder aan de latere kant van dat spectrum. In het weekend is dat wat losser, zeker op vrijdag, aangezien we dan vaak bij mijn ouders blijven plakken.
Als ze nog niet kunnen slapen mogen we altijd nog een boekje om te lezen in hun bed.

Opstaan: als het school is ten laatste half 8. In de vakanties mogen ze zelf kiezen. De jongste is vaak het vroegste wakker.

Bijna 3,5, ik probeer rond 19:30 ze in bed te leggen, maar het "getraineer" heeft ze ondertussen zo goed onder de knie, dat het meestal toch eerder 20u is wanneer ze effectief in bed ligt, na de 2 boekjes.
Opstaan om 7:40.

Hier zijn ze 7 en 8. Schooldagen moeten ze rond 20u naar boven. Ze mogen dan nog tot 20u30 lezen, pianospelen, spelen, ... . Ze kunnen slapen tot 8u en doen dit meestal ook. Ze hebben dan 20 minuten om zich klaar te maken voor school.
In het weekend zijn we er redelijk los in. Als we gewoon thuis zijn is het meestal 21u, 21u30. Maar voorbije zaterdag waren we ergens naartoe en lagen ze er in om 23u45.

Dochter (7) gaat tegen 20u naar bed waar ze nog wat mag lezen. Onze zoon (5) zit rond 19u30 in bed.
Tijdens schooldagen moeten we beide om 7:15 uit bed sleuren. In het weekend staan ze zelf stipt om 7:00 op, vroeger mogen ze niet opstaan, dan mogen ze wat TV kijken.

Zoon van 6 gaat meestal 19u - 19.30 gaan slapen. Wordt gewekt om 7u. Uitzonderlijk zelf wakker.

Int weekend ten laatste om 20u, laten uitslapen, maar meestal voor 8u wakker.

Mijn dochter (8) en mijn zoon (5) gaan allebij slapen om 8uur. Dochter(vraagt het zelf) roep ik op om 6 - 6u30 (als ik of mama moet gaan werken) . Zoon mag blijven liggen tot 7u30. Er is altijd iemand thuis om de kinderen naar school te doen. In het weekend zijn we losser.

Terug
Bovenaan