(beginnende) piano muzikanten?

Mulan

Well-known member
Af en toe verschijnt er in algemeen wel iets over een beginnende of gevorderde pianist.

Zelf 6j geleden een Korg als instapmodel gekocht. 3x gestart met private lessen maar telkens tussen blz 40 en 50 haak ik terug af. Voornamelijk te veel hooi op mijn vork waardoor ik de focus echt niet meer had om meermaals per week nog te oefenen. Maar ik ben er nog niet klaar mee, voel ik.

Mocht iemand een goeie tip hebben voor digitale pianolessen (en dan bedoel ik echt wel lessen en niet "leer een liedje kopiëren, geen notenleer nodig!") Zodat ik over 3j mijn boek met Disney liedjes eindelijk kan spelen: let me know! 😇

Bij een leerkracht lessen volgen, als beginnende pianospeler lijkt het mij voornamelijk belangrijk dat er iemand fysiek kan kijken hoe mijn vingerzettingen / houding / techniek is en kan bijsturen waar nodig zodat ik een deftige basis heb om op voort te bouwen.
Als het enkel muziektheorie zou zijn dan is digitaal inderdaad gemakkelijker qua flexibiliteit.
Aaah, dat klooien was zonder enige begeleiding?
Hier waren de eerste 2 lessen idd puur vingeroefeningen, soms zwaar gevloekt daarop, maar eens je ermee weg bent is het idd als fietsen!
Dat was dus echt met de metronoom (kan je gewoon een app voor installeren) en variaties toetsen induwen 🤣

Aaah, dat klooien was zonder enige begeleiding?
Ja eerst dat een paar maand gedaan met een oud simpel keyboard om te kijken of het wel echt iets is voor mij aan de hand van wat youtube tutorials en hoera ik vind het leuk! Piano heeft me altijd wel al het meest gefascineerd van alle instrumenten. Dan laatst bij een vriendin me aan een echte vleugelpiano kunnen zetten en dat gevoel is - uiteraard (maar den deze had dat dus niet door) - totaal anders dan dat flut keyboard en dan maar de stap gezet naar een deftiger toestel incl toesten met hamerwerking.

Ik heb ook een budgetmodel, maar er stond wel een babyvleugel te lonken naar mij toen 😍
Zei de verkoper lekker chill: "madam, koop u eerst ne goedkope en na een jaar of 5 is dit absoluut een meerwaarde! Alleen geraakt 90% nooit aan 5jaar piano spelen"
Hij had gelijk 😓

Hehe, net even gekeken naar jouw Roland, dat was ook wat ik op het oog had toen ik er ééntje wou kopen, heeft enorm goeie recenties!

Maar in de winkel zelf vond ik mijn Korg VÉÉL beter aanvoelen, mooier geluid ook. Wel blij om die reden dat ik toch naar een winkel ben gegaan.

Zelf niet, maar mijn vader is 3 jaren geleden begonnen met piano leren spelen met een privé begeleider.
Die keek/kijkt vooral naar de vingers en de plaatsing omdat notenleer eigenlijk al gekend was door mijn vader (hij speelt al drum, gitaar en basgitaar).
Tijdens de lockdowns heeft hij via twitch een stream moeten opzetten om zijn vingers zichtbaar te maken tijdens de lessen (dat was niet zo simpel).
Ondertussen kan ie al heel wat en heeft hij sindsdien 3 verschillende pianos gekocht, elke piano klinkt wel echt anders. gelukkig heeft hij genoeg plaats om al zijn instrumenten te plaatsen want die dingen nemen veel plaats in.

edit: dit kan hij dus na 3 jaren spelen:

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw is een half jaar bezig. Voorlopig is het een beetje aanmodderen met van die youtubefilmpjes waarmee je liedjes kan naspelen. Maar het plan is wel naar de muziekschool te gaan.

Mocht iemand een goeie tip hebben voor digitale pianolessen (en dan bedoel ik echt wel lessen en niet "leer een liedje kopiëren, geen notenleer nodig!") Zodat ik over 3j mijn boek met Disney liedjes eindelijk kan spelen: let me know! 😇
Even tegen deze stroom in, maar ik ben zelf wél groot fan van een vrijere aanpak.

Ik heb piano leren spelen tijdens mijn thesis. Ben begonnen met vier akkoorden die mijn toenmalige kotgenoot mij heeft getoond, en dan stelselmatig uitgebreid. Noten lezen kan ik niet, maar als ge door ervaring en eventueel met hulp van wat goede videos op YouTube begrijpt hoe een muzieksleutel of een akkoord in elkaar zit en hoe verschillende akkoorden samenwerken, is het voor de rest enkel nog kwestie van muscle memory, veel oefenen, en creatief zijn om het boeiend te houden voor uzelf.

Het voordeel is imo vooral dat het veel leuker is om op die manier te oefenen en dat uw muziek veel persoonlijker klinkt want het komt uit uzelf.
Ik verveel mij nooit achter een piano en overal waar ik er één zie staan voel ik de drang om te spelen. Meestal met succes.

Begrijp me niet verkeerd: noot voor noot liedjes gaan naspelen zonder enig idee van wat ge aan het doen zijt is ook niet de way to go, maar notenleer volgen is imo enkel nodig als ge ambitie hebt om klassieke muziek genre Chopin of Mozart te gaan spelen. Mijn advies: smijt dat boek buiten, en leer Disney-liedjes begrijpen in plaats van lezen. Het moet niet noot voor noot hetzelfde zijn, het moet goed klinken en leuk zijn om te spelen. Beauty and the Beast is bijvoorbeeld echt niet moeilijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even tegen deze stroom in, maar ik ben zelf wél groot fan van een vrijere aanpak.

Ik heb piano leren spelen tijdens mijn thesis. Ben begonnen met vier akkoorden die mijn toenmalige kotgenoot mij heeft getoond, en dan stelselmatig uitgebreid. Noten lezen kan ik niet, maar als ge door ervaring en eventueel met hulp van wat goede videos op YouTube begrijpt hoe een muzieksleutel of een akkoord in elkaar zit en hoe verschillende akkoorden samenwerken, is het voor de rest enkel nog kwestie van muscle memory, veel oefenen, en creatief zijn om het boeiend te houden voor uzelf. Het voordeel is imo vooral dat het veel leuker is om op die manier te oefenen, ik verveel mij nooit achter een piano en overal waar ik er één zie staan voel ik de drang om te spelen. Meestal met succes.

Begrijp me niet verkeerd: noot voor noot liedjes gaan naspelen zonder enig idee van wat ge aan het doen zijt is ook niet de way to go, maar notenleer volgen is imo enkel nodig als ge ambitie hebt om klassieke muziek genre Chopin of Mozart te gaan spelen. Mijn advies: smijt dat boek buiten, en leer Disney-liedjes begrijpen in plaats van lezen. Het moet niet noot voor noot hetzelfde zijn, het moet goed klinken en leuk zijn om te spelen. Beauty and the Beast is bijvoorbeeld echt niet moeilijk.
Goh, waar ik me het beste bij voel, maar waar de piano leerkracht niet gelukkig mee is, is dat ik onder elke noot noteer met welke vinger ik moet spelen. Die wil dat er wat uit drillen, maar eigenlijk vind ik dat zelf prima, zoals je zelf aangeeft is het toch niet de bedoeling concertpianist te worden. 😁

Terug
Bovenaan