Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Yo-Han

Well-known member

Decennia lang begroting niet in orde en nu zou de regering moeten vallen daarvoor ... I CALL (oppositie) BULLSHIT
Als men decennia niet verder dan 1 jaar kijkt , tjah

Dit land is politiek gewoon compleet ziek, en ik ben geen antifa die hotels gaat vernielen.
M'n geeft mensen die er EINDELIJK iets aan willen doen zelfs geen kans.
Als BDW binnen nu en zoveel jaar in zijn zetel zit op pensioen kan hij nog zegen, told you so .... als er zware financiële shit van komt.

De mantra links is de schuldige in reverse, BULLSHIT
Alle regeerpartijen van de laatste decennia treffen hier schuld. Rood groen blauw oranje en geel dus ...

Laatst bewerkt:
Wellicht een onpopulair ballonetje voor veel personen, maar ik begrijp niet goed waarom men niet meer doet met de accijns op brandstof.

Maximumprijzen van benzine de afgelopen periode :
- Piek van 2.14 euro/liter in juni '22
- Daarna schommelingen tussen 1.7 en 1.9 euro/liter, laten we zeggen gemiddeld 1.8 euro/liter tot eind 2023.
- Sinds september 2024 zitten we gemiddeld rond de 1.65 euro/liter

Allemaal vastgelegd maximum prijzen volgens deze data : https://www.energiafed.be/nl/maximumprijzen/evolutie
In de praktijk zie ik alvast dat ik op veel plaatsen ook een stuk goedkoper kan tanken (onder 1.5 euro/liter). Dit is belangrijk als referentiepunt.

Als men nu na de piek in '22 deze prijs had "behouden" rond de 1.9 euro/liter, door middel van accijnzen, dan had men heel wat miljarden aan inkomsten kunnen hebben. (Maximumprijs van 1.9 zou iets van 1.7-1.75 aan de pomp betekenen op veel plaatsen).

Uitgaande van deze data :
En de resultaten tonen aan dat er in de maand juni 2022 834 miljoen liter diesel en benzine is verbruikt in het land, of 27,8 miljoen liter per dag.

Afgerond is dat 10 miljard liter op jaarbasis. Met 0.25 cent extra accijns per liter (als we het ook extrapoleren naar diesel), is dat 2.5 miljard extra voor het gat in de begroting te gooien.

Ja natuurlijk, zal impact hebben op bepaalde zaken. Maar gezien we geld nodig hebben, brandstofgebruik/vervuiling willen ontraden & specifiek benzine in dit land zelfs goedkoop is tov. de omringende landen, lijkt me dit best een goede manier om het gat al een beetje te dichten.

Al schiet ik er mee in mijn eigen voet. En zeker met ETS2 zo dichtbij lijkt het me niet slim (puur politiek/electoraal gezien) om het nu nog te gaan invoeren, men had de prijs gewoon niet meer mogen laten zakken.

Het zijn niet alleen de inkomsten die een probleem vormen voor die begroting. Ook de uitgaven zijn gewoon buiten proportie. Om een gezonde zaak te zijn moeten de uitgaven kunnen terug gewonnen worden en liefst met een zekere winst. Het laatste decennia hoor je allerlei soorten uitgaven waarbij je jezelf toch wel afvraagt, waar is dit voor nodig? Wat zal dit opbrengen?

Wat veel mensen stoort is dat er uitgaven worden gedaan en deze terug gewonnen worden uit de zakken van de mensen. Dus diegenen die de uitgaven beheren geven het uit, slagen er niet in om het terug te winnen en dan halen ze het waar ze het eigenlijk niet moeten halen. Bijkomend hak je dan in je uitgaven die worden gegeven aan de eigen bevolking en creëer je nog meer wrok en ergernis bij de mensen.

Ik denk dat niemand er een probleem van zou maken om een bijdrage te geven om de ouderen, zieken, etc... te ondersteunen. Dit vind ik ook normaal want iedereen wordt oud en iedereen wordt wel eens ziek, etc.... Dat is niet wat men nu doet, men hakt net daar waar iedereen op een zeker punt nood aan zal hebben. Ondertussen ga je miljoen(jard)en gaan uitgeven om 10 vliegtuigen te laten bouwen, te schenken aan een of ander derde wereldland voor ontwikkelingshulp en een massa vluchtelingen uit een compleet andere cultuur die hier nog nooit iets hebben bijgedragen... En dan vraag je je af waarom de mensen boos zijn?

Het zijn niet alleen de inkomsten die een probleem vormen voor die begroting. Ook de uitgaven zijn gewoon buiten proportie. Om een gezonde zaak te zijn moeten de uitgaven kunnen terug gewonnen worden en liefst met een zekere winst. Het laatste decennia hoor je allerlei soorten uitgaven waarbij je jezelf toch wel afvraagt, waar is dit voor nodig? Wat zal dit opbrengen?

Wat veel mensen stoort is dat er uitgaven worden gedaan en deze terug gewonnen worden uit de zakken van de mensen. Dus diegenen die de uitgaven beheren geven het uit, slagen er niet in om het terug te winnen en dan halen ze het waar ze het eigenlijk niet moeten halen. Bijkomend hak je dan in je uitgaven die worden gegeven aan de eigen bevolking en creëer je nog meer wrok en ergernis bij de mensen.

Ik denk dat niemand er een probleem van zou maken om een bijdrage te geven om de ouderen, zieken, etc... te ondersteunen. Dit vind ik ook normaal want iedereen wordt oud en iedereen wordt wel eens ziek, etc.... Dat is niet wat men nu doet, men hakt net daar waar iedereen op een zeker punt nood aan zal hebben. Ondertussen ga je miljoen(jard)en gaan uitgeven om 10 vliegtuigen te laten bouwen, te schenken aan een of ander derde wereldland voor ontwikkelingshulp en een massa vluchtelingen uit een compleet andere cultuur die hier nog nooit iets hebben bijgedragen... En dan vraag je je af waarom de mensen boos zijn?
Heb je misschien wat bronnen betreffende deze uitgaven? Waarom ik het vraag is, omdat ik afvraag welke grote uitgaven er dan bijgekomen zouden zijn de afgelopen jaren?

Dat er soms teveel "foliekes" zijn, ga ik zeker mee akkoord, maar vaak spreken we dan slechts over miljoenen. Al wilt dat natuurlijk niet zeggen dat we er dan niets mee moeten doen, maar dit gaat de grote impact toch gewoon niet geven?

Hoe ik begrijp waar grote verschillen in zitten :
- Tijdens corona zijn er eenmalig heel wat steunmaatregelen/kosten geweest. (Al bleek hieromtrent uit onderzoek dat dit best goed was voor de economie in zijn totaliteit, maar heeft natuurlijk een kostplaatje voor de overheid.)
- De lastenverlaging op arbeid van de regering Michel. Deze was ongedekt, en heeft dus een groot gat in de begroting geslagen.
- De vergijzing is natuurlijk "numero uno" qua stijgende kosten.
- Militaire uitgaven. Al kunnen we daar moeilijk onderuit op dit moment, na jarenlange verwaarlozing. (Al valt er zeker iets te zeggen over waarin specifiek te investeren). Al dacht ik ook dat dit buiten de begroting mocht worden gehouden?
- Hogere rentelasten.

Ik word graag aangevuld welke veranderingen (of stijgingen) er qua miljarden-grootte-ordes nog geweest zijn. Maar veel van de zaken die populair zijn om tegenin te gaan, zijn echt zaken die maar gaan over "miljoenen". En die het verschil niet zullen maken voor de begroting. Again, dat wilt niet zeggen dat we er niets mee moeten doen, maar voor op dit moment beleid te hebben dat effectief de put probeert te dichten, lijkt het me slim om eerste te focussen op de "big numbers".

Ik zie waarschijnlijk enorm veel dingen over het hoofd, maar zou men bvb ook niet kunnen besparen door de woonbonus volledig uit te faseren?

Sinds 2020 is die al weg voor mensen die voor 't eerst een woning kopen, ze zouden nu ook stilletjes aan de overdraagbaarheid daarvan kunnen uitdoven ook en de stap daarna 't voordeel volledig wegnemen.
De mensen die er al een aantal jaar van hebben kunnen genieten hebben normaliter ook al wat indexaties gehad waardoor hun lening draaglijker is geworden.

Ik vind echter niets direct terug over cijfers wat de woonbonus kost, laatste artikel dat ik snel terug vond is van 2014 en dat sprak toch over enkele miljarden.

'k weet ook wel dat zoiets enorm onpopulair zou zijn, maar aangezien er toch al meerdere onpopulaire zaken op tafel gesmeten zijn geweest ter discussie vraag ik me af wat ik mis waarom dit bvb nog niet aan bod zou gekomen zijn. Zou het zo miniem zijn de besparing dat het de moeite niet waard is?

Wat ik me wel afvraag - is een BTW verhoging onrechtstreeks geen extra korting voor zelfstandigen? Ik veronderstel hier wel dat +99% van alle zelfstandigen (groten)deels privé zaken koopt op de zaak.

Die veronderstelling is gebaseerd op ervaring, ik ken namelijk niemand die dat nooit doet.

Ivm pensioen, alle stelsels afschaffen. Alle huidige pensioenen cappen op 2500 euro netto, zelfde met degene die binnen 20 jaar op pensioen gaan. Iedereen met nog meer dan 20 jaar te gaan cappen op 2000 euro.

Snijden in overheidsbeslag, zowel personeel als instellingen.

10% van subsidies wegsnijden.

10% besparen in de sociale zekerheid

etc etc

Maar geen enkele politieke partij zal hier mee beginnen, dus het zal neerkomen op een extra belasting voor de middenklasse.

Ik zie waarschijnlijk enorm veel dingen over het hoofd, maar zou men bvb ook niet kunnen besparen door de woonbonus volledig uit te faseren?
Het gaat mijzelf dan ferm pijn doen maar inderdaad waarom niet?
Men moet besparen dus laten we de koe bij de hoorns nemen hé.

Of pensioensparen: 30% terug krijgen van de belastingen? --> Uitfaseren
En lange termijnsparen: Ook 30% dacht ik? --> Uitfaseren

Allemaal onpopulaire maatregelen maar .. we hebben al een paar miljard gevonden. Of mis ik iets?

Laatst bewerkt:

Dat klinkt allemaal nogal als het gemakkelijk "ga het elders zoeken en laat mij met rust":

Wat zijn de voornaamste uitgavencategorieën in België?

De classificatie van de overheidsuitgaven naar doel (Classification of the functions of government‑COFOG) deelt de overheidsuitgaven in 10 groepen in, zoals geïllustreerd in de infografiek “Verdeling van de Belgische overheidsuitgaven in 2023”.

In 2023 viel meer dan 50 % van de overheidsuitgaven in België onder twee uitgavencategorieën. Zo gaat de helft van de overheidsuitgaven naar sociale bescherming (37,7 %) en naar gezondheid (14,8 %). De overige belangrijke uitgavencategorieën zijn algemeen bestuur, economische zaken en onderwijs – elk vertegenwoordigen ze een vergelijkbaar aandeel in de totale uitgaven, namelijk gemiddeld 12 % voor 2023. Huisvesting en gemeenschapsvoorzieningen zijn veruit de kleinste categorie, met een uitgavenaandeel dat zich beperkt tot 0,7 %.
Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/...van-het/resultaten-van-het/overheidsfinancien

Over die "sociale bescherming":
De pensioenen en ouderenzorg zijn veruit de grootste uitgavenpost in ons land. In totaal ging het in 2023 om ongeveer 59,1 miljard euro, ruim een zesde van alle overheidsuitgaven.

Daarbovenop komt 8,6 miljard euro voor de overlevingspensioenen - het pensioen dat de langstlevende huwelijkspartner toekomt - en enkele verwante categorieën. Zo veel mogelijk mensen zo lang mogelijk aan het werk krijgen en houden is in die optiek een belangrijke uitdaging.

In vergelijking met de pensioenen is het budget voor de werkloosheidsuitkeringen met 6,4 miljard eerder beperkt. De uitgaven voor langdurig zieken en inactieven zijn met ruim 22 miljard euro een pak groter. Bovendien zitten die al jaren in de lift.
Over "gezondheid":
In 2023 spendeerde de overheid een goede 47 miljard euro aan de financiering van de ziekenhuizen, de terugbetaling van ambulante zorg en tegemoetkoming in de kosten van medicijnen. De toename van de uitgaven voor gezondheid is sterk gelinkt aan de snelle vergrijzing van de bevolking.
Bron: https://multimedia.tijd.be/begroting/

Andere grote posten:
Met meer dan 40 miljard is ook het economisch beleid vrij prijzig. De lijst domeinen die onder die noemer vallen, is lang: van loonsubsidies over dienstencheques tot uitgaven voor het openbaar vervoer en mobiliteit.
Ook de werking van de overheid vormt een grote slokop. Alles samen gaat het om ruim boven de 40 miljard euro, inclusief de rentelasten. Zowat een derde daarvan wordt verdeeld over de overheidsdiensten, zoals de FOD Financiën of Buitenlandse Zaken, de verschillende parlementen, regeringen en het koningshuis.
Met 37,7 miljard euro aan overheidsuitgaven is het onderwijs de vijfde grootste pijler.

Defensie is een van de kleinste uitgaveposten aan zo'n 2%, dat zou zo'n 6.4 miljard zijn. Dat zijn cijfers van 2023, ik denk dat ondertussen iedereen snapt dat hier investeringen nodig zijn. Voor ontwikkelingshulp vind ik niet meteen een cijfer, buiten 2.5 miljard op een louche site.

Dusja "ouderen en zieken" zijn de grootste kostenposten...en die wrok of ergernis ga je volgens mij altijd hebben, want dat is vooral gestoeld op egoïsme. Dat de werking van de overheid efficiënter kan lijkt me logisch, maar zonder aan die twee grootste posten te komen weet ik niet hoe men ooit 20 (?) miljard gaat vinden.

Wat ik me wel afvraag - is een BTW verhoging onrechtstreeks geen extra korting voor zelfstandigen? Ik veronderstel hier wel dat +99% van alle zelfstandigen (groten)deels privé zaken koopt op de zaak.

Die veronderstelling is gebaseerd op ervaring, ik ken namelijk niemand die dat nooit doet.
Wat zou ik als zelfstandige allemaal op de zaak kopen dat ik prive gebruik?
Gsm, laptop, elektriek, auto, brandstof.. kunnen maar allemaal deels ingebracht worden hoor.
Da fabeltje van zelfstandigen die alles in kosten steken mag ook eens gedaan gaan zijn.

Gsm, laptop, elektriek, auto, brandstof.. kunnen maar allemaal deels ingebracht worden hoor.
Da fabeltje van zelfstandigen die alles in kosten steken mag ook eens gedaan gaan zijn.
Etentjes, kappersbezoeken, fitnessabonnementen...

Drank, snoep, schoonmaakmiddel/zeep/vaatwastabletten, WC papier, koffie, thee, soep, schoolmateriaal, werkkledij, huishoudapparaten, tuinonderhoud, poetsdienst ramen, kleine en grote verbouwingen, alles wat je kan kopen in de betere DHZ zaak, autobanden - voor niet bedrijfswagens, onderhoud niet bedrijfsfietsen, communie/jubileum/trouw en andere feesten, allerhande klusjesdiensten die toevallig samen vallen met klusjes in bedrijf, kunstwerken, pool -tafels, kippenhokken, CV ketels, onderhoud CV ketel, zwembad, tuinhuis, alles wat je kan kopen in de bouwhandel ... en zo kan ik wel nog even blijven doorgaan hoor.

Veel van die zaken worden snel afgezet als peanuts maar neem nu wat courante zaken zoals drank/schoonmaakmiddelen/koffie en WC papier - dat is imo snel 2-3k per jaar denk ik, gerekend aan 21% is dat handig meegenomen. En dan beperkt ik me tot de peanuts uit bovenstaande lijst. Verhoging BTW draait om een minuscule fractie - maar tis het principe dat telt :ROFLMAO:.

Laatst bewerkt:
Ivm pensioen, alle stelsels afschaffen. Alle huidige pensioenen cappen op 2500 euro netto, zelfde met degene die binnen 20 jaar op pensioen gaan. Iedereen met nog meer dan 20 jaar te gaan cappen op 2000 euro.

etc etc

Zegt het woordje inflatie u iets?
En welke 10% van de sociale zekerheid zou je besparen?

Zegt het woordje inflatie u iets?
En welke 10% van de sociale zekerheid zou je besparen?

Snijden in overheidsbeslag, zowel personeel als instellingen.

10% van subsidies wegsnijden.

etc etc

Maar geen enkele politieke partij zal hier mee beginnen, dus het zal neerkomen op een extra belasting voor de middenklasse.
Amaai inderdaad, iedereen de afgrond in? Als we nu bv. 20 jaar zou terugkijken en de inflatie in rekening brengen, dan had je toen maar zo'n €1.400 nodig om te kunnen kopen waar je vandaag €2.000 voor zou nodig hebben. Ik zie niet in dat die trend zou veranderen over nog eens 20 jaar dus dan is iedere gepensioneerde een dikke sukkelaar.

Lijkt mij logisch dat hij vanaf de cap gezet is wel jaarlijks zal indexeren. Persoonlijk ook geen idee waarom mensen 3k+ pensioen zouden moeten krijgen. Oké je hebt het gedurende je loopbaan afgedragen, maar dat betekent ook dat je het verdiend hebt dus een sukkelaar zal je dan wel niet worden. En blijkbaar staat het land plots op de rand van de financiele afgrond dus dan mogen zo'n bedragen wel serieus afgeroomd worden.

Schaf daarbij managementvennootschappen, salariswagens en andere extralegale koterijen nog af en je hebt al een goede start gemaakt lijkt mij. Misschien nog een extra schijf van 55% voor de inkomens van 60k+ als het dan toch zo urgent is.

Onnodig om anderen achterlijk te noemen
Etentjes, kappersbezoeken, fitnessabonnementen...

Drank, snoep, schoonmaakmiddel/zeep/vaatwastabletten, WC papier, koffie, thee, soep, schoolmateriaal, werkkledij, huishoudapparaten, tuinonderhoud, poetsdienst ramen, kleine en grote verbouwingen, alles wat je kan kopen in de betere DHZ zaak, autobanden - voor niet bedrijfswagens, onderhoud niet bedrijfsfietsen, communie/jubileum/trouw en andere feesten, allerhande klusjesdiensten die toevallig samen vallen met klusjes in bedrijf, kunstwerken, pool -tafels, kippenhokken, CV ketels, onderhoud CV ketel, zwembad, tuinhuis, alles wat je kan kopen in de bouwhandel ... en zo kan ik wel nog even blijven doorgaan hoor.

Veel van die zaken worden snel afgezet als peanuts maar neem nu wat courante zaken zoals drank/schoonmaakmiddelen/koffie en WC papier - dat is imo snel 2-3k per jaar denk ik, gerekend aan 21% is dat handig meegenomen. En dan beperkt ik me tot de peanuts uit bovenstaande lijst. Verhoging BTW draait om een minuscule fractie - maar tis het principe dat telt :ROFLMAO:.
Zijde nu beide serieus? Uwen boekhouder zal u graag zien komen en de belastingcontroleur nog liever.
Hoe achterlijk moet ge zijn om te denken dat ge dat allemaal kunt inbrengen?
Tis niet omdat uwen bureau, atelier of whatever in of aan uw prive grenst dat ge dat allemaal 100% kunt inbrengen. Lachwekkend gewoon.

Inflatie inderdaad, dat is dezelfde populistische drek die je hoort als het over de indexering gaat; centen ipv procenten. Leuk op papier, niet ware dat je de loonkloof tussen studeren en niet studeren, en zelfs werken en niet werken kleiner maakt door dezelfde eerder genoemde inflatie.
Zijde nu beide serieus? Uwen boekhouder zal u graag zien komen en de belastingcontroleur nog liever.
Tis niet omdat uwen bureau, atelier of whatever in of aan uw prive grenst dat ge dat allemaal 100% kunt inbrengen. Lachwekkend gewoon.
Zodanig 'achterlijk' dat dit zelfs door de kleine boekhouder om de hoek wordt aangeraden om dit te doen?

Hij zei toch niet dat je het 100% kan inbrengen?

Er staat idd niet letterlijk voor 100% als ge tot op de letter juist wilt zijn. Maar hun post doet wel meer dan uitschijnen alsof iedere zelfstandige zomaar alles in kosten steekt zonder meer.
Da's net hetzelfde als zeggen dat iedere ambtenaar lui is en zou bleiten mocht em zelfstandig beginnen :sarcastic:

Wat off -topic maar elk, maar dan ook elk item dat ik heb vermeld is gebaseerd op waar gebeurde feiten - ik heb persoonlijk zelfs een 2de hands tractor gekocht van een boekhouder die voor 60% op zijn zaak was gekocht. Je hebt geen idee wat er allemaal gekocht en gefoefeld wordt - maar het gros daarvan wordt weggezet als peanuts - dat zijn het in de meeste gevallen ook, maar zoals ik al aangaf: stel u eens voor dat een werknemer in loondienst tegen de belastingen zou zeggen - vanaf vandaag neem ik elke keer 50 €/maand van mijn loon zonder belastingen - dat zijn eveneens peanuts toch?

Maar De Wever en co hebben nog wat werk voor de boeg, zolang het maar een evenwichtig akkoord is dat bestaat uit 60% besparingen en 40% maatregelen die mij persoonlijk niet treffen is het ok voor mij :ROFLMAO: - zo werkt het toch meestal denk ik.

Nu eindelijk eens wat doordachte en effectieve structurele hervormingen, mss nog eens die handelsoorlog stoppen en en passage de oorlog in Oekraïne beëindigen en er kan weer gestart worden om alles wat aan te zwengelen - het zal nodig zijn vrees ik.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan