Belangenvermenging Musk en gevolgen voor Tesla

ViperHD

Well-known member
Blijkbaar waren het gisteren Q1 cijfers van TSLA. Winst 71% ineengestuikt. Toch gaat het aandeel nabeurs 5% omhoog omdat Musk ook aankondigde dat hij zich zal terugtrekken uit DOGE. Alsof dat automagisch de verkoop weer gaat aanzwengelen?!
LOL. Beleggers zoeken precies gewoon excuses om toch maar een aandeel te kopen.

Toch straf dat Elon even is kunnen binnen springen, alle agentschappen die achter hem zaten (bijna) heeft kunnen liquideren. Zijn grootste fout was zijn kopers basis niet kennen.

Als hij gewoon al naar de verkoopcijfers per amerikaanse staat had gekeken dan had hij gezien dat rode staten véél minder tesla kopen dan blauw staten. Als je dan ook nog eens nazi toeren uithaalt, je gaat mengen in andere landen hun politiek dan moet je niet verbaasd zijn dat uw heel merk geassocieerd word met extreem rechts.

De schade die hij heeft gedaan aan tesla is enorm. Als hij slim was geweest en zijn masker had opgehouden dan was hij en tesla er goed vanaf gekomen.

Waarom is het zo verbazend dat de tesla aandelen omhoog gaan na die aankondiging?
Musk heeft enorm veel schade aangericht aan het imago van Tesla sinds hij zich politiek begon te moeien.
Die schade is al ingerekend in de aandelenprijs.

Deze aankondiging dat hij zich uit de politiek terugtrekt betekend dat hij beseft dat hij schade heeft aangericht en hiermee wil stoppen. Dat kan Tesla enkel maar ten goede komen. Zolang hij het effectief volhoud om zijn mond te houden natuurlijk.

Moest ik op voorhand geweten hebben dat hij dit ging aankondigen zou ik ook even wat aandelen gekocht hebben.

Waarom is het zo verbazend dat de tesla aandelen omhoog gaan na die aankondiging?
Musk heeft enorm veel schade aangericht aan het imago van Tesla sinds hij zich politiek begon te moeien.
Die schade is al ingerekend in de aandelenprijs.

Deze aankondiging dat hij zich uit de politiek terugtrekt betekend dat hij beseft dat hij schade heeft aangericht en hiermee wil stoppen. Dat kan Tesla enkel maar ten goede komen. Zolang hij het effectief volhoud om zijn mond te houden natuurlijk.

Moest ik op voorhand geweten hebben dat hij dit ging aankondigen zou ik ook even wat aandelen gekocht hebben.
Als die schade ingerekend was, stond het aandeel 10x zo laag.

TSLA is toch gewoon een bubbel? Waarom staat dat zo hoog als je vergelijkt met andere (grotere) fabrikanten?

TSLA is toch gewoon een bubbel? Waarom staat dat zo hoog als je vergelijkt met andere (grotere) fabrikanten?
Tot een paar jaar geleden was het narratief vooral dat ze qua aandrijfsysteem meer dan vijf jaar voor lagen op de concurrentie en dus grote kans maakten om een veel grotere hap uit de automarkt te nemen. Dat is, sinds de opkomst van BYD en dergelijke toch echt wel passé.

Is dat niet gedeeltelijk voor de hele technologie? Tesla is met veel futuristische zaken bezig om commercieel op de markt te brengen.
"potentieel" ?

Voldoende mensen die via hun geld aantonen dat ze hier niet mee eens zijn ...
Punt is dat het bericht dat Musk zich terugtrekt uit de politiek, dat dat positief is voor Tesla als bedrijf.
En de mensen die tesla aandelen kopen zijn rationele mensen?
Want ik betwijfel dat ten zeerste. Of er zit iets heel manipulatiefs achter (wat heel plausibel is).

En de mensen die tesla aandelen kopen zijn rationele mensen?
Want ik betwijfel dat ten zeerste. Of er zit iets heel manipulatiefs achter (wat heel plausibel is).
Dat zeg ik toch niet? Jij lijkt met mij te willen discussieren over of Tesla aandelen al dan niet naar waarde geschat zijn. Daar doe ik toch geen uitspraken over?

Ik zeg enkel dat het al lang bekend is dat de markt niet positief reageert om Musk's antics, met sterk dalende verkoopcijfers over gans Europa en allerhande protestacties en vandalisme jegens Tesla dealerships en autos. En aangezien dat dit al lang bekend is, is dit effect mee vervat in de aandelenprijs. Wat ook gedeeltelijk mee vervat is in de prijs, is een soort inschatting voor de toekomstige schade die men verwacht dat Musk nog gaat aanrichten.
Als nu Musk zegt uit de politiek te stappen, dan zal hij geen verdere schade meer aanrichten, dus de markt corrigeert daar logischerwijze op.

Niemand die ooit beweerde dat aandelenprijzen rationeel zijn en zeker Tesla niet.
Ik zeg enkel dat het logisch is dat de tesla aandelen omhoog gingen na Musk's aankondiging van uit de politiek te stappen.

Dat zeg ik toch niet? Jij lijkt met mij te willen discussieren over of Tesla aandelen al dan niet naar waarde geschat zijn. Daar doe ik toch geen uitspraken over?

Ik zeg enkel dat het al lang bekend is dat de markt niet positief reageert om Musk's antics, met sterk dalende verkoopcijfers over gans Europa en allerhande protestacties en vandalisme jegens Tesla dealerships en autos. En aangezien dat dit al lang bekend is, is dit effect mee vervat in de aandelenprijs. Wat ook gedeeltelijk mee vervat is in de prijs, is een soort inschatting voor de toekomstige schade die men verwacht dat Musk nog gaat aanrichten.
Als nu Musk zegt uit de politiek te stappen, dan zal hij geen verdere schade meer aanrichten, dus de markt corrigeert daar logischerwijze op.

Niemand die ooit beweerde dat aandelenprijzen rationeel zijn en zeker Tesla niet.
Ik zeg enkel dat het logisch is dat de tesla aandelen omhoog gingen na Musk's aankondiging van uit de politiek te stappen.
En ik (en nog anderen) vinden dat net niet logisch. Bijvoorbeeld bij heel veel aandelen is het op voorhand al geweten dat de cijfers goed gaan zijn en toch stijgen de prijzen nadat de cijfers officieel bekend gemaakt worden.
Omgekeerd ook. Dus vandaar dat weinig mensen het logisch vinden dat Tesla hier net het tegenovergestelde doet.

Dat hij uit de politiek gaat stappen is trouwens ook al oud nieuws. En dat hij toch niet uit de politiek gaat stappen is ook oud nieuws.
En nu is het weer van dat. Wie weet zeggen ze morgen dat hij toch niet uit de politiek stapt. Al denk ik dat het nu wel definitief is. Hij heeft de instanties die achter Tesla zaten intussen kapotgemaakt en het lijkt er wel op dat de relatie tussen hem en Trump verzuurd is.

Terug
Bovenaan