Belgen gooien jaarlijks bijna 5 miljoen euro aan statiegeld in de glasbol

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van dit artikel (ik hoorde het op de radio gisteren):

Belgen gooiden in 2025 11.980 ton herbruikbaar glas in de glasbol. Daarvoor hadden ze nochtans een waarborg betaald bovenop de aankoopprijs. Die bedraagt gemiddeld 10 cent per flesje. Dat bedrag zouden ze ook hebben teruggekregen als ze de flesjes, zoals voorzien, zouden hebben ingeleverd bij de supermarkt of drankenhandel.
“We merken dat het retourlogo nog niet bij iedereen volledig ingeburgerd is en vragen er daarom meer aandacht voor. Op veel herbruikbare flessen helpt het retourlogo op het etiket consumenten om snel te herkennen dat ze hun waarborg kunnen terugkrijgen. De boodschap blijft dan ook simpel: check het etiket en kijk naar het retourlogo voor je de fles weggooit”, stelt Valerie Bruyninckx, woordvoerster van Fost Plus.
Het overgrote deel van het herbruikbare glas dat wordt weggegooid, bestaat uit bierflesjes. Door die flesjes verkeerdelijk in de glasbol te gooien, wordt ook het circulaire proces doorbroken. Op die manier kunnen de flesjes namelijk niet opnieuw gevuld worden.

Ik vroeg me af of iedereen hier maximaal statiegeld recupereert door getrouw alles opnieuw binnen te brengen?

Ik moet zeggen dat het voor mij heel herkenbaar is. In ons geval ligt dat ook niet aan een retourlogo dat niet duidelijk is, maar is het gewoon gemakzucht om eerlijk te zijn. Gebruikt glas wordt in een bak ergens bewaard tot die (veel te) vol zit en ik daarmee naar de glasbol trek. Ik heb om eerlijk te zijn weinig zin om dat nog eens te sorteren op statiegeld en geen statiegeld, om dat dan apart mee te nemen naar de supermarkt. Eigenlijk zou ik dat natuurlijk beter doen, maar goed.

Gezien mijn bierconsumptie ook sterk is gedaald, en zich vooral beperkt tot alcoholvrij bier dat ik dan in blik koop voor het gemak, lost het in mijn geval zichzelf natuurlijk op.

Wij hebben ook een aparte bak. Gewoon 2 kleinere bakken ipv 1 grote en het is opgelost :)

Ik sorteer dat wel. Statiegeld-flesjes gaan in een aparte bak die ik dan eens meeneem naar de winkel...
Wij hebben ook een aparte bak en dan neem ik die mee wanneer ik boodschappen ga doen. Daar staat zo’n leeggoed automaat die dan een ticketje print met het statiegeld. Dat papiertje vergeet ik dan steevast af te geven aan de kassa wanneer ik mijn boodschappen afreken.

Glas wordt hier opgehaald, dus als het glasophaling is zie ik veel glas buiten staan van andere mensen als ik naar het station wandel. Ik zie daar eigenlijk zo goed als nooit water, frisdrank of bierflesjes tussenstaan; en dat zal het grootste deel van de flessen met statiegeld zijn.

Hier ook een aparte bak voor statiegeld. Allez, ondertussen 2 want ik ga meestal tevoet naar de winkel en als ik uitzonderlijk met de auto ga dan vergeet ik die :P Dus als de 2e bak vol is, ga ik mijzelf forceren om het eens mee te pakken i.p.v. er een 3e bij te zetten 😅 Maar ik drink ook niet zoveel dingen in flessen met statiegeld.

Wij hebben ook een aparte bak en dan neem ik die mee wanneer ik boodschappen ga doen. Daar staat zo’n leeggoed automaat die dan een ticketje print met het statiegeld. Dat papiertje vergeet ik dan steevast af te geven aan de kassa wanneer ik mijn boodschappen afreken.
Zeer herkenbaar idd.

Wij sorteren ook. Is toch ook niet veel moeite imo.
Verder ben ik wel een voorstander van statiegeld op blikjes en flessen. Zou toch een hoop zwerfvuil besparen.

Hier ook 2 aparte bakken.
Het irritante is wel dat mijn drankencentrale de specialere bieren niet altijd wou aannemen, ook als er wel degelijk statiegeld op zat.
Meestal gebruik ik wel die automaat in de Delhaize, waar sommige ook vreemd genoeg niet aanvaard worden.
Uiteraard dan ook Wannez style het ticketje vergeten afgeven aan de kassa :biglaugh:

Die logo's zijn niet altijd even duidelijk, vooral als er dan nog logo's voor België, Nederland,... samen op staan.

Ik spaar mijn leeggoed op maar kom toch regelmatig tegen dat de supermarkt automaat flessen weigert, vaak kerstbieren die ze niet het hele jaar door verkopen. En mijn specialere flessen worden daar al helemaal niet aanvaard - dan is het een kwestie of ik nog eens in de winkel kom waar ik ze wel gekocht heb, anders gaan ze na een jaar toch in de glasbol.

Ik drink geen alcohol, mijn vrouw geen bier. Als we eens zo een leeg flesje hebben is het als we bezoek hebben gehad. Ik hou dat niet bij tot ik naar de winkel ga. Ik smijt dat gewoon in de glasbol. Da's een euro op een jaar of whatever dat ik weg gooi, ik ga er niet van dood gaan.

Ik smijt dat ook weg. Geen goesting om daar in de winkel met die lege flesjes te staan. Maar ik drink quasi nooit dus zoveel geld loop ik niet mis

Opzij houden en naar lokale drankzaak of supermarkt terug brengen als het er (te) veel worden. Vooral trappist flesjes bij me.
Sommige per bak, dat is dan de ganse bak terug naar de drankhandel en weinig sorteer gedoe... maar flesjes sorteren in een aparte bak is nu ook geen gedoe vind ik.

Ik drink zelf bijna uitsluitend koffie en bruiswater (grote plastic flessen), dus heb eigenlijk al niets met statiegeld. Als'k bezoek krijg haal ik uiteraard meer in huis maar dan doe'k ook de moeite niet om dat mee naar de winkel te nemen.

Die logo's zijn niet altijd even duidelijk, vooral als er dan nog logo's voor België, Nederland,... samen op staan.

Ik spaar mijn leeggoed op maar kom toch regelmatig tegen dat de supermarkt automaat flessen weigert, vaak kerstbieren die ze niet het hele jaar door verkopen. En mijn specialere flessen worden daar al helemaal niet aanvaard - dan is het een kwestie of ik nog eens in de winkel kom waar ik ze wel gekocht heb, anders gaan ze na een jaar toch in de glasbol.
Om deze reden dat dat bij ons ook allemaal blijft staan tot we nog eens naar de colruyt gaan. Daar is het weinig tijdsverlies en geen gedoe, je bent altijd zeker dat je van alles afgeraakt ipv dat je toch met een deel leeggoed weer de winkel buiten wandelt.

Per chance ook relatief beperkt "leeggoed verbruik" hier.

Ik drink geen alcohol, mijn vrouw geen bier. Als we eens zo een leeg flesje hebben is het als we bezoek hebben gehad. Ik hou dat niet bij tot ik naar de winkel ga. Ik smijt dat gewoon in de glasbol. Da's een euro op een jaar of whatever dat ik weg gooi, ik ga er niet van dood gaan.
Welja, bij ons was dat ook een bierflesje per week ofzo, nu zelfs minder. De financiële impact is dan redelijk verwaarloosbaar.

De belgen gooien jaarlijks 5 miljoen aan statiegeld in de glasbol, dat betekent dus gemiddeld minder dan een halve euro per man? Niet meteen een bedrag om wakker van te liggen me dunkt.

Laatst bewerkt:
Ik kies zo veel mogelijk voor dranken in blik uit omdat er geen statiegeld op zit en het eigenlijk op alle mogelijke vlakken een betere verpakking is. Daardoor is mijn glasbak met statiegeldflessen maar traag vol. Altijd een gedoe om die vuile bak met stinkende flessen weg te brengen.

De ecologische kost van zoveel herbruikbaar glas in de glasbol te gooien is natuurlijk een pak hoger dan de 5miljoen aan statiegeld/jaar die verloren gaat.

Met verbijstering lees ik hoeveel mensen hier te lui zijn om juist te recycleren.

Je kan die flessen natuurlijk ook gewoon even uitspoelen voordat je ze ergens zet voor een paar weken om later terug te brengen.

wij sorteren dat ook. Spijtig genoeg zijn ze hier overgeschakeld van ophaling naar zelf naar ne glasbol brengen. Aangezien ik dat dan altijd vergeet mee te nemen, stapelt dat soms wel op :p
En eerlijk gezegd vind ik het statiegeld ook wel dom. Wat is het? 20 cent? Dus met het aantal dat wij drinken sta ik daar met een dom bonnetje van 2euro of zo aan de kassa. Maak dat bedrag de moeite he, dan heb je twee vliegen in 1 klap. Het gaat mensen misschien aanmoedigen om bewuster te kopen en ze gaan vlugger geneigd zijn om toch moeite te doen om het terug te brengen.
Wij sorteren ook. Is toch ook niet veel moeite imo.
Verder ben ik wel een voorstander van statiegeld op blikjes en flessen. Zou toch een hoop zwerfvuil besparen.
Misschien binnen een stad dat ge daar wel effect gaat hebben omdat sommige daklozen dat dan misschien gaan verzamelen en inleveren, maar buiten de stad? Voor die 20 cent gaan ze dat niet meesleuren hoor.
Hier in de reacties ook al genoeg mensen die niet sorteren ondanks dat er statiegeld op is en dan bedoel ik zeker niet dat zij ook blikjes of flesjes in de natuur zouden gooien, maar gewoon dat er mensen zijn die er niet om geven en ik denk dat iemand die een blikje koopt voor onderweg en de gewoonte heeft om dat ergens te smijten zich niet gaat inhouden om die 20 cent. Die willen gewoon van dat blikje vanaf.

(edit: zie in het artikel dat het gemiddeld 10 cent is. Alsof dat het gedrag gaat veranderen.)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan