Naar aanleiding van dit artikel (ik hoorde het op de radio gisteren):
Ik vroeg me af of iedereen hier maximaal statiegeld recupereert door getrouw alles opnieuw binnen te brengen?
Ik moet zeggen dat het voor mij heel herkenbaar is. In ons geval ligt dat ook niet aan een retourlogo dat niet duidelijk is, maar is het gewoon gemakzucht om eerlijk te zijn. Gebruikt glas wordt in een bak ergens bewaard tot die (veel te) vol zit en ik daarmee naar de glasbol trek. Ik heb om eerlijk te zijn weinig zin om dat nog eens te sorteren op statiegeld en geen statiegeld, om dat dan apart mee te nemen naar de supermarkt. Eigenlijk zou ik dat natuurlijk beter doen, maar goed.
Gezien mijn bierconsumptie ook sterk is gedaald, en zich vooral beperkt tot alcoholvrij bier dat ik dan in blik koop voor het gemak, lost het in mijn geval zichzelf natuurlijk op.
Belgen gooiden in 2025 11.980 ton herbruikbaar glas in de glasbol. Daarvoor hadden ze nochtans een waarborg betaald bovenop de aankoopprijs. Die bedraagt gemiddeld 10 cent per flesje. Dat bedrag zouden ze ook hebben teruggekregen als ze de flesjes, zoals voorzien, zouden hebben ingeleverd bij de supermarkt of drankenhandel.
“We merken dat het retourlogo nog niet bij iedereen volledig ingeburgerd is en vragen er daarom meer aandacht voor. Op veel herbruikbare flessen helpt het retourlogo op het etiket consumenten om snel te herkennen dat ze hun waarborg kunnen terugkrijgen. De boodschap blijft dan ook simpel: check het etiket en kijk naar het retourlogo voor je de fles weggooit”, stelt Valerie Bruyninckx, woordvoerster van Fost Plus.
Het overgrote deel van het herbruikbare glas dat wordt weggegooid, bestaat uit bierflesjes. Door die flesjes verkeerdelijk in de glasbol te gooien, wordt ook het circulaire proces doorbroken. Op die manier kunnen de flesjes namelijk niet opnieuw gevuld worden.
Ik vroeg me af of iedereen hier maximaal statiegeld recupereert door getrouw alles opnieuw binnen te brengen?
Ik moet zeggen dat het voor mij heel herkenbaar is. In ons geval ligt dat ook niet aan een retourlogo dat niet duidelijk is, maar is het gewoon gemakzucht om eerlijk te zijn. Gebruikt glas wordt in een bak ergens bewaard tot die (veel te) vol zit en ik daarmee naar de glasbol trek. Ik heb om eerlijk te zijn weinig zin om dat nog eens te sorteren op statiegeld en geen statiegeld, om dat dan apart mee te nemen naar de supermarkt. Eigenlijk zou ik dat natuurlijk beter doen, maar goed.
Gezien mijn bierconsumptie ook sterk is gedaald, en zich vooral beperkt tot alcoholvrij bier dat ik dan in blik koop voor het gemak, lost het in mijn geval zichzelf natuurlijk op.

Dus als de 2e bak vol is, ga ik mijzelf forceren om het eens mee te pakken i.p.v. er een 3e bij te zetten
Maar ik drink ook niet zoveel dingen in flessen met statiegeld.