Belgen gooien jaarlijks bijna 5 miljoen euro aan statiegeld in de glasbol

De ecologische kost van zoveel herbruikbaar glas in de glasbol te gooien is natuurlijk een pak hoger dan de 5miljoen aan statiegeld/jaar die verloren gaat.

Met verbijstering lees ik hoeveel mensen hier te lui zijn om juist te recycleren.

Je kan die flessen natuurlijk ook gewoon even uitspoelen voordat je ze ergens zet voor een paar weken om later terug te brengen.
Of zoals Monty hierboven zegt: meer blik gebruiken. Ecologisch gezien is dat beter dan gerecycleerd glas, want recyclage van glas is best energie intensief + door het gewicht en de dikte van glas is het transport meer vervuilend dan blik.

Allemaal goed dat de Belg zo goed recycleerd maar je moet er wel de ruimte voor hebben. Restafval, PMD, GFT, papier/karton, glas zonder statie, glas met statie, batterijen, frituurolie ... het telt allemaal wel op. En dat zijn enkel de routine zaken. Regel het maar als je op een klein appartementje zit.

Ik doe dat wel altijd terug. Maar in de praktijk gaat dat hier maar eens om een paar flesjes duvel of een bak bier als we hier een verjaardagsfeestje geven. Aangezien ik zelf geen of bijna geen alcohol drink.

Ik heb hier nu wel toevallig een blikje Dr. Pepper Zero voor me staan, en ik zie dat daar ook statiegeld op zit :wtf: nooit bij stilgestaan, maar die gaan dus gewoon in de PMD hier, en ook geen zin om die blikjes bij te houden en mee naar de winkel te pakken.

Edit: ah, er staat ook NL only bij :D

Of zoals Monty hierboven zegt: meer blik gebruiken. Ecologisch gezien is dat beter dan gerecycleerd glas, want recyclage van glas is best energie intensief + door het gewicht en de dikte van glas is het transport meer vervuilend dan blik.
Het punt van statiegeld is wel dat je die flessen meerdere keren kan hergebruiken door ze enkel te wassen, en dan kan dat glazen flessen wel ecologischer maken aangezien blik single-use is (en in België de infrastructuur/logistiek helpt).

Als 1 miljoen mensen elke week 1 flesje weggooien... is het verschil toch smelten van glas en herwerken (veel meer energie nodig) vs gewoon eens spoelen?
Een gebroken fles in de glascontainer breekt net dat voordeel van spoelen en klaar.

Als je 1 pintje of cola per week drinkt en dat glas dan weg gooid ben je beter af met één blikje of pet flesje... en nog beter door glas te nemen en dat leeggoed op te sparen en eens om de zoveel tijd terug te doen.

Hier een aantal afvalstromen met statiegeld. Bak met statiegeld flessen voor België, nog een redelijke grote bak voor Duitse glazen flessen, plastic en blik. Gezien we een aantal keer per jaar daar inkopen gaan doen voor vanalles en nog wat en met 25c voor fles en blik tikt dat wel snel aan. En dan nog een klein aantal voor de occasionele flessen of blikken die je hier in België tegenkomt waar NL statiegeld op staat. Die houden we bij voor mijn schoonouders die tegen de NL grens wonen en daar geregeld gaan winkelen.

Ik vind wel dat ze het statiegeld op flessen (en het mag er gerust ook komen op blik of plastic fles) moeten verhogen, want met die 10c kijken veel er gewoon niet naar om. Dat je ervoor kiest om het glas in de glasbak te gooien tot daar aan toe. Maar ik heb hier jarenlang naast een braakliggend stuk grond gewoond en ik kon daar maandelijks een bak lege flesjes op verzamelen. Kan niet zijn dat je het zomaar weggooit.

Het punt van statiegeld is wel dat je die flessen meerdere keren kan hergebruiken door ze enkel te wassen, en dan kan dat glazen flessen wel ecologischer maken aangezien blik single-use is (en in België de infrastructuur/logistiek helpt).
Ik vind niet meteen een bron terug maar ik dacht dat dit ook voor herbruikte statie geld flessen gold. De gebruikte flessen moeten nog steeds een hele weg door waarbij elke stap vervuilend is: particulier brengt gebruikte fles naar verzamelpunt, firma haalt de flessen op, brengt ze naar een industriële wasinstallatie, wasproces, flessen naar brouwer brengen, terug vullen, dan naar distributiepunt, daarna terug naar de winkel.

Het industrieel wassen zelf kost energie + elke transport stap kost voor glas een pak meer dan blik omwille van het gewicht + de grotere omvang + meer ruimte nodig om ze veilig te verpakken want glas is fragiel. Verder heb je de verliezen van zowel verpakking als product wanneer er een fles kapot valt.

Jaren geleden eens een studie over gelezen. En het hangt natuurlijk voor een groot deel af van hoe vaak het glas hergebruikt wordt. Ik geloof dat vanaf 7 keer hergebruik, glas in het voordeel komt t.o.v. blik omdat je voor blik hoge temperaturen nodig hebt voor de productie voor elke one-single-use toepassing.
Gemiddeld kan glas zeker tot 20 keer hergebruikt worden dacht ik.

Als je glas na elk gebruik kapot gooit, dan is blik uiteraard ecologisch de veel betere optie.

Allemaal goed dat de Belg zo goed recycleerd maar je moet er wel de ruimte voor hebben. Restafval, PMD, GFT, papier/karton, glas zonder statie, glas met statie, batterijen, frituurolie ... het telt allemaal wel op. En dat zijn enkel de routine zaken. Regel het maar als je op een klein appartementje zit.
Akkoord. Drm ben ik ook geen voorstander om statiegeld op elk blik of flesje in te voeren.

Maar op termijn zou het ook een realiteit kunnen worden dat de categorie van wijnflessen etc. ook hergebruikt zullen worden en dat daar ook statiegeld voor ingevoerd zal worden.

Jaren geleden eens een studie over gelezen. En het hangt natuurlijk voor een groot deel af van hoe vaak het glas hergebruikt wordt. Ik geloof dat vanaf 7 keer hergebruik, glas in het voordeel komt t.o.v. blik omdat je voor blik hoge temperaturen nodig hebt voor de productie voor elke one-single-use toepassing.

Als je glas na elk gebruik kapot gooit, dan is blik uiteraard ecologisch de veel betere optie.

Akkoord. Drm ben ik ook geen voorstander om statiegeld op elk blik of flesje in te voeren.

Maar op termijn zou het ook een realiteit kunnen worden dat de categorie van wijnflessen etc. ook hergebruikt zullen worden en dat daar ook statiegeld voor ingevoerd zal worden.
Dit idd, glas recycleren is dus pas beter als je het maximum herbruikt. Glas na 1 gebruiksbeurt kapot gooien, is dus absoluut niet ecologisch.

Ik vroeg me af of iedereen hier maximaal statiegeld recupereert door getrouw alles opnieuw binnen te brengen?
Als er één fles waar statiegeld van toepassing is per half jaar in de bak steekt zal het hier al veel zijn.
Bier lust ik alvast niet ;)

Dus ik sorteer het niet wegens de moeite niet echt waard.

Als ik glazen flessen water koop is het meestal in den Jumbo. Maar in België betaal je daar geen statiegeld op. Idem met AH.
Blijkbaar kan je voor de huismerken wél naar Holland rijden en daar zou je er wel statiegeld voor terugkrijgen? Maar dat doe ik dus niet.

Ik vroeg me af of iedereen hier maximaal statiegeld recupereert door getrouw alles opnieuw binnen te brengen?

Wij doen onze boodschappen meestal in NL en daar is statiegeld op plastieken flessen en blikjes

Ik heb in de kelder (naast de koelkast) gewoon een zak staan die ik eens om de 2 weken meeneem naar de winkel.
Gebruik amper nog blauwe pmd zakken en duurt in de winkel ook maar een minuutje of 2

Glazen flesjes gaan ofwel in de glasbol ofwel terug richting drankhandel als ik ga voor nieuwe aankoop.

Toch opvallend hoeveel mensen hier dit blijkbaar gewoon weggooien omdat het bedrag het hun niet waard is om dat eens mee te nemen naar zowat elke supermarkt.
Naast het financiële voordeel om ze terug binnen te dragen, is er ook nog het ecologisch voordeel dat blijkbaar compleet genegeerd wordt. Dat laatste gegeven vind ik toch vreemd. Als je ziet hoeveel topics over het milieu, luchtkwaliteit, ecologie, ... gaan op dit forum, had ik toch gedacht dat er meer mensen zouden inzetten op recyclage. Het is natuurlijk niet hetzelfde als sluikstorten of met opzet fout recycleren, maar dat miniem beetje moeite niet willlen doen om die flessen mee te nemen naar de winkel is toch ook een teken van onwil imo.

Aangezien ik vooral trappist koop in bakken, is het sorteren heel simpel, lege fles gewoon terug in de bak.
En als ik ze toch per 6 koop in een kartonneke zoals bv west vleeteren, dan steek ik ze gewoon bovenin 1 van mijn andere bakken.

Als je dat op een heel leven trappist drinken uitrekent, dan is dat heel wat extra trappist dat je kan kopen!

Geen glas, wel plastieken flessen frisdrank van de jumbo in België kopen en om de zoveel tijd die naar Nederland brengen voor het statiegeld.

Hier ook bijna niets met statiegeld, nekeer een flesje bier van bij het stoofvlees ofzo. Rest is blik of pastic flessen. Maar dat lijkt mij nu toch ook geen moeite om mee te nemen naar de supermarkt, steek dat in een boodschappentas die je dan toch mee neemt de volgende keer dat je gaat en het is elke keer weg. Zo doen wij dat.

Ik heb op een glasfabriek gewerkt en ons werd verteld dat één van de redenen waarom de verkoop van glas zover achteruit is gegaan, komt door het hergebruiken/spoelen van statiegeld-flessen. Vroeger zou het gemiddeld een 35 keer hergebruikt kunnen worden en nu zou het rond de 50 keer hergebruikt kunnen worden. Kan me niet voorstellen dat blik op het einde van de streep meer ecologisch zou zijn. Los van dat de smaak in blik toch wat anders is en ik twijfel of blik wel zo gezond is om voeding en drank in te bewaren.

Wij kochten zoveel mogelijk glas, vanwege mijn werk, maar sinds de sluiting maken we het ons gemakkelijk en kopen we gewoon wat in de winkelrekken staat (vooral blik dan). We sorteren wel statiegeld-flessen/blikken (indien NL) en glas dat weggegooid mag worden. Voor mij een kleine moeite.

Toch opvallend hoeveel mensen hier dit blijkbaar gewoon weggooien omdat het bedrag het hun niet waard is om dat eens mee te nemen naar zowat elke supermarkt.
Naast het financiële voordeel om ze terug binnen te dragen, is er ook nog het ecologisch voordeel dat blijkbaar compleet genegeerd wordt. Dat laatste gegeven vind ik toch vreemd. Als je ziet hoeveel topics over het milieu, luchtkwaliteit, ecologie, ... gaan op dit forum, had ik toch gedacht dat er meer mensen zouden inzetten op recyclage. Het is natuurlijk niet hetzelfde als sluikstorten of met opzet fout recycleren, maar dat miniem beetje moeite niet willlen doen om die flessen mee te nemen naar de winkel is toch ook een teken van onwil imo.
Het financiële voordeel is minder groot dan je zou denken.
Als ik alles even opsom is het één grote verliesoperatie.

2x 5km rijden, diesel en slijtage aan mijn wagen.
Een hele hoop tijdverlies.
Maar enkele euro's recupereren, verplicht te spenderen in dure supermarkt.

De glasbol staat hier een straat verder om de hoek.

Het financiële voordeel is minder groot dan je zou denken.
Als ik alles even opsom is het één grote verliesoperatie.

2x 5km rijden, diesel en slijtage aan mijn wagen.
Een hele hoop tijdverlies.
Maar enkele euro's recupereren, verplicht te spenderen in dure supermarkt.

De glasbol staat hier een straat verder om de hoek.
Je gaat toch niet speciaal op en af rijden daarmee? Als je eens in een winkel moet zijn met zo'n inzamelbak, pak je ze mee. De Colruyt kan het ook, dat lijkt me geen dure supermarkt te zijn.

Hier is het eerlijk gezegd niet per se omdat het bedrag het niet waard is, in de Colruyt komen we toch, maar vooral omdat we er gewoon niet bij stil staan. Ik drink quasi nooit, mijn vrouw slechts sporadisch. Wat hier staat van glas zijn in de meeste gevallen gekregen flessen die leeggedronken zijn door gasten, het komt vaak gewoon niet eens in mij op dat ik geld, hoe weinig ook, zou terugkrijgen voor bepaalde flessen.

Ik vind de argumenten van sommige "met een klein appartementje" hier wel grappig overigens. Precies of ze zouden zelf een klein containerpark moeten beginnen. :tongue: Wij hebben hier aan de deur een klein bakje staat waar alle niet standaard dingen in gaan: batterijen, stukjes metaal/hout en andere zaken die niet in het restafval of PMD thuishoren. Als we dan eens naar het containerpark gaan nemen we dat bakje mee en sorteren we die dingen er ter plaatse uit. Dat kan toch echt geen probleem zijn.

Terug
Bovenaan