Belgische Stadionprojecten

Wat is dat voor denigrerende en racistische bullshit "zelfs in Polen zien stadions er beter uit". Alsof we hier allemaal in krotten wonen en de stadions van 100 jaar terug zijn ofzo? Belachelijke opmerking.

Kerel is precies vergeten dat er hier een EK was 10 jaar geleden en dat al die stadia nieuw gebouwd zijn en een hoop andere gans gerenoveerd.
Terwijl we in België net gigantisch achterlopen qua stadions, vergeleken met landen van hetzelfde niveau voetbal.

Maar zou je het fijn vinden moest het jouw woonwijk zijn?
Bwah ik weet het niet , het is nu niet dat die matchen worden gespeeld als ik men nachtrust nodig heb , maar dat zal voor iemand die nachtshift doet anders liggen .
Ik heb jaren dicht bij een 2 de klasser gewoond ( 300 m) , ok ik had niet veel parkeerplaats op straat maar ik vond die wandelende supporters door men straat wel gezellig lol
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken .
Ik wist , toen ik het appartement huurde , dat het int weekend om de 2 weken wel is druk kon zijn .

Bwah ik weet het niet , het is nu niet dat die matchen worden gespeeld als ik men nachtrust nodig heb , maar dat zal voor iemand die nachtshift doet anders liggen .
Ik heb jaren dicht bij een 2 de klasser gewoond ( 300 m) , ok ik had niet veel parkeerplaats op straat maar ik vond die wandelende supporters door men straat wel gezellig lol
de matchen dat er in de Belgische 2de klasse 29.000 man naar het stadion komt, zijn toch eerder beperkt, nee?

Man man man, willen ze die mensen bij hun thuis nog wat gaan intimideren...

Man man man, willen ze die mensen bij hun thuis nog wat gaan intimideren...
Kwestie van nog meer mensen er van te overtuigen om het been stijf te houden tegen dat stadion.

Waar ik mij wel steeds over verbaas, is het argument dat een stadion "middenin een woonwijk" vandaag niet meer kan.

Niet dat dit vandaag wel zomaar zou moeten kunnen, maar vooral het feit dat het stadion van Club gewoonweg niet middenin een woonwijk ligt.

Het ligt in een (sport)park grenzend aan een woonwijk. Direct rond het stadion heb je verschillende oefenvelden, een veld, een zwembad, een bowlingcenter, een woonzorgcentrum, een school, een bos, een ander sportcentrum met een voetbalploeg en hockeyclub, een begraafplaats, enkele bedrijven,... En daarrond heb je inderdaad enkele woonwijken.

De realiteit vandaag is dat buurtbewoners heel weinig meerwaarde hebben door het stadion en zijn omgeving én dat er overlast is omwille van de parkeerproblematiek, licht en geluid.

In het ontwerp en de locatie van het nieuwe stadion werd rekening gehouden met dat laatste, vnl omdat het volledige stadion gesloten is en alle tribunes overdekt zijn. Dat is dus een meerwaarde en een oplossing voor een probleem dat er nu is.

Ook wat lichtoverlast betreft is het nieuwe ontwerp een meerwaarde en oplossing, want oa alle voetbalvelden met felle avondverlichting rond het stadion verdwijnen.

In de plaats van de momenteel nogal troosteloze omgeving van het stadion die weinig meerwaarde biedt, zou een park komen vol groen met wandel- en sportmogelijkheden voor de buurt. Zo zou de buurt tenminste gebruik kunnen maken van de omgeving van het stadion, toch een enorme meerwaarde me dunkt.

Wat vaak ook vergeten wordt is dat er momenteel omwille van Cercle Brugge, elk weekend voetbal is op de site. Dat zou, gezien Cercle elders een kleiner stadion zou krijgen, dus wegvallen. Toegegeven, omwille van het beperkte aantal supporters en het feit dat ze vnl vanuit de directe omgeving komen zorgen die Cercle dagen voor minder overlast, maar toch.

Blijft er de mobiliteit. Nu is er idd veel overlast voor de buurt omdat velen parkeren in de wijken errond. Er zou dus een parkeerverbod komen voor niet buurtbewoners op wedstrijddagen. Of dan de maatregelen (extra parkeerplaatsen op de site zelf, meer busparkeerplaatsen, shuttles naar verdere parkings) gaan werken of niet, dat valt uiteraard af te wachten. Maar het zou toch sowieso, omwille van het parkeerverbod, een verbetering zijn voor de buurtbewoners? En of die maatregelen dan werken is toch hun zorg eigenlijk niet?

Daarbij vind ik snelle uitspraken als "alsof supporters op een parking 5 km verder gaan staan en met een shuttle gaan komen, we weten toch allemaal dat ze dat niet gaan doen" heel kort door de bocht en op weinig gebaseerd. Want jawel, als dat systeem goed uitgewerkt is en die parkings zijn vlot bereikbaar, gaan ze dat wel doen. Ik zou ook liever aan de afrit van de E40 vlot een parking op kunnen rijden en 10minuutjes moeten wachten op een shuttle dan dat ik een half uur moet aanschuiven tot aan de wijken rond het stadion, daar een kwartier moet zoeken achter een plaats om dan nog 1,5km te moeten stappen tot aan het stadion.

Er zal overigens bij het kopen van een ticket moeten aangetoond worden wat jouw vervoerskeuze is, in de praktijk zal iemand die met de auto komt dus bij het kopen van zijn ticket of abonnement een parking en shuttle op voorhand moeten kiezen.

Het stadion, de omgevingsaanpassing en het mobiliteitsplan zijn gewoon een verbetering voor de ganse buurt, maar de mensen die nu protesteren zien imo vnl hun kans schoon om op termijn het ganse stadion gewoon te doen verdwijnen. En dat is toch vrij hypocriet, gezien daar veel mensen pas zijn komen wonen nadat het stadion er al lang stond.

Geluid: Het is niet de match zelf die voor overlast veroorzaakt, het zijn de supporters die door je wijken rondlopen met alle vandalisme erbij. Dat tweemaal per week. Ik denk dat het nieuws in de afgelopen week al toont hoeveel miserie dat oplevert. :p

Parkeren: Parkeerverbod helpt niet. Buurtbewoners daar moeten hun auto op straat zetten tijdens wedstrijddagen omdat er anders voor de garages en opritten geparkeerd wordt. Dus de regels worden nu al niet nageleefd. Wat gaat een parkeerverbod dan helpen? :p

En dat is waarom shuttlediensten ook niet werken. Je stuurt een heel deel supporters door de wijken heen naar hun "parkings". Niet iedereen gaat die shuttlebus opstappen en gaan tevoet door je woonwijken dwarrelen. Het is niet het stadion nabij de woonwijk die het probleem is. Het zijn de supporters die door de wijken de boel afbreken, pissen, kotsen, naroepen,... Daarom dat er voldoende parking moet zijn bij het stadion zelf. niet 2km verderop :p. Al die marginalen die iedere week door je wijk rondlopen, ik kan begrijpen dat dat irritant tot en met is.

Keertje de bus genomen in Rome na een match. 5km wandelen was sneller dan 5km op die bus.

Ja, een stadion zoals OHL en daar vlakbij wonen, levert geen probleem op :p. Meeste supporters wonen in Leuven en errond zelf. Die gaan hun eigen stad niet afbreken.
Maar een ploeg zoals Club,... dat heeft een deel supporters die eigenlijk geen voeling/respect hebben voor de omgeving van het stadion.

Geluid: Het is niet de match zelf die voor overlast veroorzaakt, het zijn de supporters die door je wijken rondlopen met alle vandalisme erbij. Dat tweemaal per week. Ik denk dat het nieuws in de afgelopen week al toont hoeveel miserie dat oplevert. :p

Parkeren: Parkeerverbod helpt niet. Buurtbewoners daar moeten hun auto op straat zetten tijdens wedstrijddagen omdat er anders voor de garages en opritten geparkeerd wordt. Dus de regels worden nu al niet nageleefd. Wat gaat een parkeerverbod dan helpen? :p

En dat is waarom shuttlediensten ook niet werken. Je stuurt een heel deel supporters door de wijken heen naar hun "parkings". Niet iedereen gaat die shuttlebus opstappen en gaan tevoet door je woonwijken dwarrelen. Het is niet het stadion nabij de woonwijk die het probleem is. Het zijn de supporters die door de wijken de boel afbreken, pissen, kotsen, naroepen,... Daarom dat er voldoende parking moet zijn bij het stadion zelf. niet 2km verderop :p. Al die marginalen die iedere week door je wijk rondlopen, ik kan begrijpen dat dat irritant tot en met is.

Keertje de bus genomen in Rome na een match. 5km wandelen was sneller dan 5km op die bus.

Ja, een stadion zoals OHL en daar vlakbij wonen, levert geen probleem op :p. Meeste supporters wonen in Leuven en errond zelf. Die gaan hun eigen stad niet afbreken.
Maar een ploeg zoals Club,... dat heeft een deel supporters die eigenlijk geen voeling/respect hebben voor de omgeving van het stadion.

Voldoende parking bij het stadion zelf, een stadion voor 30-40.000 man. Dat is toch pure waanzin en jaren 80 denken.
Shuttlediensten zijn toch de way to go, maar dan moet je wel werken met straten afsluiten voor voetgangers zodat die bussen vlot kunnen doorrijden.

Een km ten noorden van het stadion zie ik bv een spoorlijn. Het zou toch geweldig kunnen zijn als men daar een perron aanlegt en na de match een pendeltrein of 5 naar Brugge centraal inlegt. Ofwel de mensen te voet naar daar, das 1 km, of met een shuttlebus.
En Club die daarvoor betaalt natuurlijk, niet de gemeenschap.

Voldoende parking bij het stadion zelf, een stadion voor 30-40.000 man. Dat is toch pure waanzin en jaren 80 denken.
Shuttlediensten zijn toch de way to go, maar dan moet je wel werken met straten afsluiten voor voetgangers zodat die bussen vlot kunnen doorrijden.

Een km ten noorden van het stadion zie ik bv een spoorlijn. Het zou toch geweldig kunnen zijn als men daar een perron aanlegt en na de match een pendeltrein of 5 naar Brugge centraal inlegt. Ofwel de mensen te voet naar daar, das 1 km, of met een shuttlebus.
En Club die daarvoor betaalt natuurlijk, niet de gemeenschap.

Club heeft een ander publiek. Meeste zijn West-Vlamingen (waar OV suckt) of komen van ver. Die gaan niet plots het OV nemen om naar het voetbal te gaan zien :p. Daarom dat dat een hoger ratio parkeerplaatsen/zitplaatsen nodig heeft dan een pakweg AA Gent die al op een industrieterrein ligt.

Als je toch met shuttles werkt, moet je ze zo ver zetten zodat de helft geen goesting heeft om er naartoe te wandelen en daardoor de shuttlebus pakken :p (>5km - Afrit Loppem ofzo) en dat combineren met een parkeerbeleid die met een stevige stok wordt afgedwongen. (boetes 250 euro of genadeloos wegslepen.)

Maar wie gaat dat parkeerbeleid afdwingen tijdens een voetbalmatch waar politie daar vooral is voor veiligheid en geen tijd/mankracht hebben om parkeerregels af te dwingen?
Privébedrijf? Maar welk privébedrijf wil controleurs op dat moment uitsturen want het risico op klop krijgen is een stuk groter voor en na een voetbalmatch.

Dus parkeerregels hardhandig afdwingen is al fantasie.

Club heeft een ander publiek. Meeste zijn West-Vlamingen (waar OV suckt) of komen van ver. Die gaan niet plots het OV nemen om naar het voetbal te gaan zien :p. Daarom dat dat een hoger ratio parkeerplaatsen/zitplaatsen nodig heeft dan een pakweg AA Gent die al op een industrieterrein ligt.

Als je toch met shuttles werkt, moet je ze zo ver zetten zodat de helft geen goesting heeft om er naartoe te wandelen en daardoor de shuttlebus pakken :p (>5km - Afrit Loppem ofzo) en dat combineren met een parkeerbeleid die met een stevige stok wordt afgedwongen. (boetes 250 euro of genadeloos wegslepen.)

Maar wie gaat dat parkeerbeleid afdwingen tijdens een voetbalmatch waar politie daar vooral is voor veiligheid en geen tijd/mankracht hebben om parkeerregels af te dwingen?
Privébedrijf? Maar welk privébedrijf wil controleurs op dat moment uitsturen want het risico op klop krijgen is een stuk groter voor en na een voetbalmatch.

Dus parkeerregels hardhandig afdwingen is al fantasie.

Waarom zouden die shuttlebus zo ver moeten staan? het stadion heeft momenteel al enkele parkings op haar gebied, maak er eentje gewoon voor de shuttlebus, zet daar 10 bussen die continue op en af rijden naar dat perron 1 km ten noorden van het stadion, dat is 5 minuten rijden doorheen 2 straten.
Aan dat perron zet je dan weer een paar andere shuttlebussen die naar andere parkeerplaatsen in de stad kunnen rijden en aangezien die niet door de straten rond het stadion moeten, heb je een vlotte doorstroming. En ook enkele pendeltreinen naar het centraal station van Brugge. Ik zie op google maps bv enkele parkeergarages rond dat station dat plaats biedt aan meer dan 2000 auto's.

Parkeerbeleid is simpel, zet de straten gewoon af met dranghekken en enkel op vertoon van adres kan je door rijden. Zo ging dat vroeger in Antwerpen altijd toen Beerschot thuis speelde. Veel volk heb je daar niet voor nodig om dat te regelen.

Afin, er zullen vast wel een hoop gaten in mijn betoog zitten, dit is uiteindelijk op 2 minuten geschreven door een leek. Maar de experts zullen vast toch wel iets anders kunnen verzinnen dan "parkeerplaats voor 30k man in het stadion zelf".

Waarom zouden die shuttlebus zo ver moeten staan? het stadion heeft momenteel al enkele parkings op haar gebied, maak er eentje gewoon voor de shuttlebus, zet daar 10 bussen die continue op en af rijden naar dat perron 1 km ten noorden van het stadion, dat is 5 minuten rijden doorheen 2 straten.

Omdat al het schorriemorrie gewoon door de straten wandelt in plaats van de bus te nemen. => overlast
Wie pakt er nu een bus voor 1km? :p

Daarom dat je shuttleparkings "ver" moet liggen.

Omdat al het schorriemorrie gewoon door de straten wandelt in plaats van de bus te nemen. => overlast
Wie pakt er nu een bus voor 1km? :p

Daarom dat je shuttleparkings "ver" moet liggen.

Daarom dat ik in mijn eerste post zei dat je de straat kan afsluiten voor voetgangers en enkel de bus doorlaat. Als de gratis bus op 5 minuten op bestemming is, waarom dan 15 minuten wandelen?

Toch echt wel godgeklaagd. Da's echt een triestig terrein momenteel waar niks gebeurd.
- Die ecolo burgemeester van Vorst zit te klagen over de toegankelijkheid van het containerpark. Ahja, want op ne zaterdag/zondagavond moet iedereen altijd naar het containerpark!
- dat nieuwe stadion ligt langs de ring, op 800m van treinstation Vorst-zuid, er is een tram dichtbij. De bus passeert er al. Ik bedoel... qua mobiliteit kunt ge ni beter zitten.
- want nu is het natuurlijk veel beter qua transport/vervoer, midden in de stad, totaal geen circulatieproblemen daar :rolleyes: Allé, ik zit graag in't dudenpark, maar nu moet heel de wijk bij iedere match afgesloten worden. Een verhuis zou voor de inwoners daar fantastisch zijn. De gemeente erkent de problemen van vandaag totaal niet.
- overstromingsgevoelig gebied... ge hebt daar het kanaal en de rivier vlakbij. Heel Brussel en omstreken is volgebouwd, maar dit zou dan de druppel zijn om opeens overstromingen te hebben?

Die burgemeester verwacht 'concrete antwoorden' op haar vragen, dat ze dan luistert en leest... de club zegt dat de gemeente nooit reageert. Het feit dat de gemeente weigerde de gronden te verkopen door (onder andere) hotelplannen... die er totaal niet zijn. Die lijkt me toch de indruk op te wekken dat ze van slechte wil is (Wie zou in godsnaam daar ook op hotel willen?).

Toch echt wel godgeklaagd. Da's echt een triestig terrein momenteel waar niks gebeurd.
- Die ecolo burgemeester van Vorst zit te klagen over de toegankelijkheid van het containerpark. Ahja, want op ne zaterdag/zondagavond moet iedereen altijd naar het containerpark!
- dat nieuwe stadion ligt langs de ring, op 800m van treinstation Vorst-zuid, er is een tram dichtbij. De bus passeert er al. Ik bedoel... qua mobiliteit kunt ge ni beter zitten.
- want nu is het natuurlijk veel beter qua transport/vervoer, midden in de stad, totaal geen circulatieproblemen daar :rolleyes: Allé, ik zit graag in't dudenpark, maar nu moet heel de wijk bij iedere match afgesloten worden. Een verhuis zou voor de inwoners daar fantastisch zijn. De gemeente erkent de problemen van vandaag totaal niet.
- overstromingsgevoelig gebied... ge hebt daar het kanaal en de rivier vlakbij. Heel Brussel en omstreken is volgebouwd, maar dit zou dan de druppel zijn om opeens overstromingen te hebben?

Die burgemeester verwacht 'concrete antwoorden' op haar vragen, dat ze dan luistert en leest... de club zegt dat de gemeente nooit reageert. Het feit dat de gemeente weigerde de gronden te verkopen door (onder andere) hotelplannen... die er totaal niet zijn. Die lijkt me toch de indruk op te wekken dat ze van slechte wil is (Wie zou in godsnaam daar ook op hotel willen?).

Die lokale politiekers, brrr. Schandelijk.

Daarom dat ik in mijn eerste post zei dat je de straat kan afsluiten voor voetgangers en enkel de bus doorlaat. Als de gratis bus op 5 minuten op bestemming is, waarom dan 15 minuten wandelen?

Wederom, wie neemt er een bus voor een traject van 15 minuten wandelen :p? Meerderheid gaat liever te voet gaan voor die korte afstand dan de bus nemen ookal is dat sneller.. Zo vet staan we nog niet in Vlaanderen.

Wederom, wie neemt er een bus voor een traject van 15 minuten wandelen :p? Meerderheid gaat liever te voet gaan voor die korte afstand dan de bus nemen ookal is dat sneller.. Zo vet staan we nog niet in Vlaanderen.

Sorry, ik snap je argument niet. Die 15 minuten wandelen is naar dat (hypothetische) tijdelijke treinstation, maar voor de rest (Brugge Centraal, etc) moet je wel al een half uur of meer gaan wandelen.
Wie neemt er geen gratis bus voor 5 minuten om naar huis te gaan als het alternatief minstens (!) 20 minuten wandelen is, in koude + regen?

- Zet shuttlebussen van op de parking van het stadion zelf naar een tijdelijk treinstation 1,5 km verder, en laat in die straat 15 minuten voor afluiten van de match en 1 uur na de match niemand in behalve die bussen zelf, voor een vlotte doorstroming.
- Vanaan dat tijdelijk treinstation leg je enkele treinen in naar Brugge Centraal, waar plaats is voor 2000+ parkeerplaatsen (en lokale bussen + treinen uiteraard).
- Vanaan dat tijdelijk treinstation kan je ook enkele accordeon pendelbussen naar andere lokale parkeerplaatsen voorzien, indien nodig.
- Sluit de straten nabij het stadion af met een tweetal dranghekken en laat enkel bewoners in/uit met de auto.

=> supporters kunnen niet meer lokaal parkeren en zo voor overlast zorgen.
=> supporters krijgen gratis alternatieven aangeboden om met bus/trein vlotjes naar allerlei parkeerterreinen/OV-installaties gebracht te worden.

En dan als enige tegenargument "ja maar mensen willen wandelen" is toch irrelevant? De grootste struikelblokken, althans wat ik hier in de reacties lees, is vooral de verkeersoverlast van de vele supporters die in de buurt geparkeerd staan. Neem die mogelijkheid weg, biedt goeie alternatieven aan en dat probleem vermindert ziender ogen.

* De plaatselijke supporters zullen nog altijd te voet naar huis trekken, maar zullen in principe minder geneigd zijn de boel af te breken gezien het hun buren zijn.
* De supporters van buiten de stad Brugge worden gedwongen om op shuttle parkings te parkeren want binnen een straal van x kilometer is het niet meer toegestaan.

Supporters passen zich wel aan aan de omstandigheden, zeker als het deftig geregeld is. Als je effectief met 2 shuttlebussen afkomt voor 10.000 man, ja logisch dat ze geen 2 uur gaan wachten om met de bus ergens naartoe gebracht te worden.

Het is een interessante piste, maar lijkt me praktisch niet haalbaar. Infrastructuurwerken aan het spoor, pendeltreinen inleggen, ... Da's de lijn naar Oostende waar jij op doelt, daar passeert al veel verkeer op. Je zou bijna een derde spoor moeten aanleggen om dat te doen werken zonder het treinverkeer in de regio te verstoren elke keer er matchen van Club zijn.

Ik vind het wel geestig dat je ons station Brugge Centraal noemt.

Het helpt de situatie ook niet dat het mobiliteitsbeleid van de stad Brugge op geen hol trekt. Op een doordeweekse dag kan je als je pech hebt er al een eeuwigheid over doen om Brugge binnen (of buiten) te rijden via de Koning Albert I-laan of de Baron Ruzettelaan. Er zijn een paar verborgen randparkings, maar niemand gebruikt die. Waarom zou je ook, de laatste jaren is de zowel de capaciteit van de parking aan het station als die onder het Zand quasi verdubbeld. Volgens mij kent het stadsbestuur die randparkings zelf niet eens. En in vergelijking met andere steden betaal je er peanuts.

Je kan dan shuttlebussen inleggen van het station naar Jan Breydel, maar die bussen staan nu ook gewoon muurvast in de file.

Ik las vandaag dat ze van plan zijn om van De Spie industrieterrein te maken, jammer natuurlijk want weer een stuk natuur dat wordt opgegeven, maar ze zouden beter daar het stadion zetten. Plaats genoeg, tussen de spoorlijnen richting Zeebrugge enerzijds en die richting Blankenberge anderzijds. Daar zou je jouw plan van een soort minitreinstation en het inleggen van pendeltreinen al veel eenvoudiger kunnen uitvoeren. En vlak tegen de A11. Een enorme parking vlakbij van de Blauwe Toren, en nauwelijks bewoning.

Terug
Bovenaan