Ben jijzelf ooit al financieel gescamd geweest?

Ben jijzelf ooit al financieel gescamd geweest?

• Ja, maar ik kon steeds al het geld recuperen

Stemmen: 4 4,2%
  • Ja, voor een klein bedrag

Stemmen: 21 21,9%
  • Ja, voor een middelgroot bedrag

Stemmen: 4 4,2%
  • Ja, best voor een groot bedrag

Stemmen: 2 2,1%
  • Al mijn geld was weg!

Stemmen: 0 0,0%
  • Neen nog nooit

Stemmen: 65 67,7%

• Totaal aantal stemmers
    96
Boedapest anno 2014
5000 balletjes is wel heel veel zeker in 2014. Veel toeristen hebben zoveel geld niet bij. Dan loop je als afperser het risico op een situatie die ze nu voor hadden: Fysiek geweld van het potentiële slachtoffer.

Een paar honderd euro lijkt mij slimmer bij dit soort fraude. De kans op succes lijkt mij groter? Sure ze kunnen u altijd bij elkaar slaan, maar dan hebben ze hun geld nog niet. Wat je NIET hebt kan je gewoon niet betalen right? Of ze kunnen na de dreigementen afpingelen waardoor je denkt: oef het is maar 500 €, het valt nog mee! Eerder dit dan denk ik zo?

Of mis ik iets in dit soort van fraude?

5000 balletjes is wel heel veel zeker in 2014. Veel toeristen hebben zo veel geld niet bij. Dan loop je als afperser het risico op een situatie die ze nu voor hadden: Fysiek geweld van het potentiële slachtoffer.

Een paar honderd euro lijkt mij slimmer bij dit soort fraude. De kans op succes lijkt mij groter. Sure ze kunnen u altijd bij elkaar slaan ... maar dan hebben ze hun geld nog niet. Of ze kunnen na de dreigementen afpingelen waardoor je denkt: oef het is maar 500 €, het valt nog mee!

Of mis ik iets in dit soort van fraude?
Sowieso dat er een limiet is hij het cash afhalen ook. Met credit card is het iets anders. Kvermoed dat ze eveneens vrede hadden genomen met een stuk minder zoals ge zegt, khad er maximum 50 ervoor over 😂

Kan me 2 zaken herinneren:
Ooit eens telefoon van VISA gekregen (de echte dan), voor transactie te verifiëren. Ze hadden betaling geblokkeerd voor bij Apple een iMac en 2 Macbooks te shippen naar ergens in Thailand. Of ik dat besteld had, obviously not.

Dan is bij een Duitse webshop voor 2.5k aan arcade cabinets gekocht, altijd ''levering volgt''. Nooit levering gehad. Negatieve review, gingen ze nog wat dreigen met advocaten voor laster. 2.5k niet de moeite om er een advocaat op te zetten in een ander land helaas. Zou er nog een principekwestie van gemaakt hebben.

Niets waar ik ingetrapt ben, maar iemand had een paar maanden geleden mijn Paypal wachtwoord geraden (ik dacht foutief dat ik al 2FA had geactiveerd) en had gamepunten gekocht op een vage website, voor amper € 12.

Omdat het via Paypal was kreeg ik natuurlijk een afschrift binnen via mail, waardoor ik actie kon ondernemen.

Paypal wachtwoord gewijzigd, 2FA geactiveerd en claim ingediend. Het geld werd al na een uur door Paypal terugbetaald.

Vroeger vaak op Kickstarter een paar 100 euro betaald voor bepaalde items, die dan nooit gemaakt worden en dan ben je zonder uitleg je geld kwijt, of je kreeg dan na 3 jaar iets dat op niks trok.

Eens op mijn VISA gezien dat iemand vliegtickets had gekocht met mijn kaart maar allemaal teruggekregen.

Hier vorig jaar een muis gekocht van iemand waar het scrollwiel van kapot is, verkoper reageerde ook niet meer dus 80 euro weg.

Ah nog eentje gevonden.

Had vroeger zo is abbo genomen op origin. Had dat lang niet gebruikt en logde is in voor specifieke game. Zag ineens dat ik echt tientallen uren op fifa had terwijl ik dat nooit speel.

Een random rus die ergens in een leak mijn origin had gebruikt voor fifa te spelen. Gelukkig gingen ingame aankopen niet want zoiets had ik zeer laat gespot. :biglaugh:

Ja, Jessie Crombez in Gent die haar portemonnee verloren was en 40euro nodig had om de trein naar huis te nemen. Al is dat strikt genomen misschien geen scam, maar gewoon misbruik van vertrouwen.

Spijtig genoeg er ook ingetrapt.

Voor onze vakantie naar Kenia heb ik lang naar safari’s gezocht en prijzen vergeleken. Uiteindelijk een bedrijf met goede reviews gevonden waarvan ik een mooie prijs kreeg. Een ‘te mooi om waar te zijn’ prijs was het misschien achteraf bekeken, maar ook niet zo dat het €1000 goedkoper was.
De communicatie verliep opzich vlot.
De offerte zag er dan weer niet super professioneel uit, maarja, vooroordelen over zo een kleine bedrijfjes hebben mij dan genekt. Uiteindelijk €1500 overgeschreven via Paypal, maar met de ‘friends & family’ optie 🙃. Gewoon om die paar % niet extra te moeten betalen.

Toen we eenmaal daar uit de vlieger aankwamen stond er niemand op ons te wachten. Via de whatsapp het bedrijf kunnen contacteren welke zsm kwamen. Eenmaal opgehaald en gebracht naar hun kantoor meldde zij mij dat hun e-mail account was gehackt. Dus alle reviews en dergelijke waren correct, maar ik heb gewoon heel de tijd met de verkeerde persoon gepraat. Stom dat ze het nergens hadden aangegeven, want dan had ik het nog optijd kunnen stoppen.
Van hun dan het geboekte safaripakket toch gekregen zonder een cent extra te moeten betalen. Echt heel veel chance dan weer gehad daarmee.
Ik heb nog geprobeerd het geld terug te krijgen, maar niet gelukt. Anders had ik het zeker naar hun gestort. Dan maar de gids een dikke fooi gegeven.
Heeeel veel chance dus, want het had onze vakantie zeker kunnen verpesten.

Het heeft mij iets argwanender gemaakt, alhoewel ik mij soms nog betrap op een beetje naïviteit in de ‘goedheid van de mensen’. Maarja, is dat slecht of goed? Dat is een andere discussie.

2x

1x bij 2dehands een toetsenbord gekocht voor 20€, maar ze kwam niet opdagen op de afgesproken plaats. Ook nog paar keer gebeld, maar heb nooit mijn geld terug gehad, noch het toetsenbord verkregen.

Een andere keer ooit iemand te veel vertrouwd (had hem nog maar een keer of 2 ontmoet via andere kennissen) en 50€ gegeven om hem uit de nood te helpen en waarvan hij had beloofd om die terug te betalen. Normaal geef ik nooit geld aan iemand als ze er om vragen, maar het was iemand met een handicap en hij leek oprecht. Ergste was dan nog dat het in een periode was waar ik zelf niet echt geld over had... Heb hem nooit meer gezien :p

Ik vind dat zo erg dat je mensen niet kan vertrouwen. Op zich zou ik het niet erg vinden om iemand zijn treinrit te betalen of zelfs eten of zo, maar ik heb al zoveel keer gezien dat het gewoon niet waar is, dat ik geen enkele bedelaar nog vertrouw. Soms voel ik me daar wel slecht bij, als zo iemand ergens zit te bedelen en ik negeer die, maar gewoon door dat je niet weet of het echt iemand is die in de miserie zit of bij een georganiseerde groep hoort, loop ik toch door.

Yup, "een vriend" heeft mij ooit laten intekenen op ERGO pensioensparen. Gelukkig na 2 jaar storten ontdekt dat het niet pluis was, en mijn geld met zeker 30% verlies teruggevorderd ipv het te laten weginflateren tot in de eeuwigheid. Sindsdien ben ik vierkant tegen pensioensparen omdat het spel ook niet fair gespeeld wordt door de overheid.

Na een reis naar de VS was er voor +- €2.000 aan uitgaven gedaan op mijn VISA kaart. De transacties waren verspreid gedaan in Portugal, Spanje en het VK. Gelukkig heb ik alles vrij vlot kunnen recupereren via cardstop en VISA.

In de VS is het op restaurant gebruikelijk dat uw kredietkaart door de waiter wordt meegenomen naar de kassa om zo de betaling uit te voeren. Ik heb dat altijd vreemd gevonden. Vermoedelijk heeft iemand zo de gegevens mijn kaart gegevens overgeschreven.

Eens met een telefoon op ebay. Er kwam niets dus na een tijd vroeg ik mijn geld terug. Geen reactie dus claim via paypal. Dan wel contact met de melding dat het geld vast stond door paypal en ze mij enkel konden terug betalen als ik de claim annuleerde. Tjah... nooit een claim annuleren via paypal natuurlijk want zodra je dat doet komt paypal helemaal niet meer tussen. Les geleerd wel.

Toen de oudste geboren was en nog in het ziekenhuis lag kwam er een fotografe langs voor de eerste foto's. Naïef en overdonderd als we waren hiermee ingestemd in de veronderstelling dat we de foto's ook digitaal kregen. Het fotoboek wel gekregen, maar de digitale foto's waren in zo'n slechte resolutie dat je er zelf niets mee kon of je moest nog extra betalen. Veel teveel betaald toen voor enkel een standaard fotoboek met standaard template. Voelde toch als misbruik maken van jonge, naïeve ouders die voor het eerst ouder werden.

Jaren terug eens gehad dat de gegevens van mijn kredietkaart van het werk waarschijnlijk gestolen waren - nooit geweten hoe, maar ik werd gecontacteerd door de maatschappij omdat er iemand aan de andere kant van de wereld probeerde een vliegticket te boeken. Gelukkig niet doorgegaan dus, maar het toont wel aan hoe gemakkelijk het soms kan gaan.

1 keer opgelicht door een Spaanse distilleerderij waarvan de webshop nog online actief was terwijl het bedrijf erachter (zo bleek achteraf) al in faillissement was.

Yup, "een vriend" heeft mij ooit laten intekenen op ERGO pensioensparen. Gelukkig na 2 jaar storten ontdekt dat het niet pluis was, en mijn geld met zeker 30% verlies teruggevorderd ipv het te laten weginflateren tot in de eeuwigheid. Sindsdien ben ik vierkant tegen pensioensparen omdat het spel ook niet fair gespeeld wordt door de overheid.
Nu ik er aan denk. "Speaking about a friend". Zo hebben we in de eigen familie iets 'zot' mee gemaakt.

In een ver verleden (maar zoiets vergeet je nooit). De (ex) beste vriendin van mijn moeder was getrouwd met de beste vriend van mijn vader. En ze hadden twee kleine kindjes. Een verreweg familielid is er mee aangepapt en op een dag zijn ze met 4 naar het buitenland vertrokken. Geen idee wat hij haar had wijsgemaakt.

Toen ze de eerste nacht lag te slapen in een hotel, is hij stiekem opgestaan, heeft hij de bankrekeningen geplunderd en hij is dan met het vliegtuig vliegensvlug terug naar België gekomen. Ze heeft toen haar ouders moeten bellen want ze zat vast in het buitenland.

Ze was haar huwelijk en al hun spaarcentjes kwijt voor ne valse minnaar. Tientallen jaren later is het nog altijd 'zwart' met dat deel van de familie.

Laatst bewerkt:
Ja, Jessie Crombez in Gent die haar portemonnee verloren was en 40euro nodig had om de trein naar huis te nemen. Al is dat strikt genomen misschien geen scam, maar gewoon misbruik van vertrouwen.

Je hebt er wel soms een heel deel rondlopen 's avonds in Brussel, de luchthaven en Gent. Is soms wel hilarisch. (Ik ben mijn portefeuille kwijt en dit is mijn laatste trein!)

Kameraad had het ook liggen. Gaf geld maar ziet dan dat die kerel de laatste trein dan niet pakt en gewoon wegwandelt :p.

Een keer, ondertussen al effe geleden, met een debet visa kaart (geen "prepaid" kredietkaart maar zoals de bankkaarten nu in België Visa of Mastercard zijn) ergens betaald in een restaurant, garçon even mee naar achter den toog geweest en kwam dan terug met kaske voor pincode.

Beetje daarna plots online aankopen gezien, iets gaming achtig op een US online shop.

Ben er toen op uitgekomen dat niettegenstaande in het land waar de kaart was afgegeven altijd 2FA nodig was voor online transacties (ginder was dat via een OTP per SMS), dat dat dus alleen maar telt in landen waar dat algemeen verplicht is.

Bedrag was uiteindelijk te klein voor me om de hele rompslomp met de bank te doen (was in Thailand met een Thaise kaart, daar zit je dan al snel heel de dag in de bank om zoiets te doen) om dat terug te krijgen, was maar iets van een 30€. Kaart geblokkeerd en andere aangevraagd.

En ter info, dit is vandaag dus nog steeds zo hé, ook met de Belgische kaarten van vandaag, zelfs al moet je in België altijd via 2FA (bank app of kaske met je kaart of zo) bevestigen, op Amerikaanse shops kan je met je Belgische bancontact (die Visa of Master is) gewoon met je kaartnummer en CVV code (die gewoon op je kaart staat) nog steeds redelijke aankopen doen! Omdat in Amerika die 2FA gewoonweg niet verplicht is!

Ik heb nu op mijn gsm een beveiligde app waar ik van mijn kaarten de CVV codes in zet, en op de kaart zelf maak ik die onzichtbaar met een ondoorzichtige dekkend laagje (zoiets als Tipex, maar dat er dan lastig af gaat).

Je hebt wel beter dan gemiddeld een kans dat je je centen kan recupereren van de bank in dat geval, maar kan héél lang aanslepen....

Zie hieronder, ene toch gelijk bijna 1500€ kwijt op die manier!

Jaren geleden ooit eens online een carnavalskostuum gekocht. Na levering was het motiefje anders dan verwacht. Webshop gebeld en mocht het terugsturen voor volledige terugbetaling.

Geld nooit gezien. Klacht bij economische inspectie (of hoe het noemde) ingediend. De webshop was daar reeds gekend.... Nooit geld terug gezien.

Paar jaar geleden bijna voor enkele duizenden euros opgelicht met een valse advertentie. Uiteindelijk na gesprek met buurman besloten om af te zien van de aankoop. Later diezelfde fotos in andere landen gevonden online. Was dus zeker een scammer, en erg nipt. De psychologie is soms toch wel boeiend.

3x

Één keer een schooltas willen kopen voor mijn petekind. Bleek een valse website te zijn en dus niks ontvangen. Gelukkig betaald met paypal en mijn geld teruggekregen.

Ooit eens een PS2 spel gekocht via 2dehands en gewoon een lege envelop gekregen met een sticker dat de inhoud beschadigd was. Geen idee of de koper mijn al bezeikt had of eerder iemand van de post, maar in ieder geval geld kwijt (rond de €35).

En de ergste en domste waren tickets voor Pinkpop. Aantal jaren geleden had Green Day afgezegd vanwege een gebroken been en kwam massaal in het nieuws dat veel mensen hun tickets verkochten (Werchter en Pinkpop). Het was een enorm mooie dag en de affiche was nog redelijk leuk, dus besloot ik met een kameraad tickets te zoeken voor Pinkpop die dag. Mijn kameraad zat in een scheiding, dus was ook even om eruit te zijn. Uiteindelijk tickets gevonden (rond de €50) bij een meisje uit Maastricht. Alles leek goed te gaan en ik moest het verder afhandelen met haar vriend, want zij was al onderweg. Het domste gedeelte is dat ik de tickets opgestuurd kreeg voor ik betaald had en mocht betalen wanneer ik binnen was, maar mijn eerlijkheid nam de overhand en ben cash gaan afgeven (bij haar vriend) toen we op weg naar Pinkpop waren. Eenmaal aan de ingang, bij het scannen van het ticket, kreeg je al een geluid te horen dat het niet klopte. We waren al de 3de met dit ticket. Die gast terug willen bellen, maar nam uiteraard niet op. Reageerde wel nog op een bericht dat hij het ging rechtzetten, maar uiteindelijk niks meer over gehoord. Uiteindelijk maar terug naar ons dorp gegaan en daar maar op het terras in de pinten gevlogen. Vond het vooral klote voor mijn kameraad.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan