Een keer, ondertussen al effe geleden, met een debet visa kaart (geen "prepaid" kredietkaart maar zoals de bankkaarten nu in België Visa of Mastercard zijn) ergens betaald in een restaurant, garçon even mee naar achter den toog geweest en kwam dan terug met kaske voor pincode.
Beetje daarna plots online aankopen gezien, iets gaming achtig op een US online shop.
Ben er toen op uitgekomen dat niettegenstaande in het land waar de kaart was afgegeven altijd 2FA nodig was voor online transacties (ginder was dat via een OTP per SMS), dat dat dus alleen maar telt in landen waar dat algemeen verplicht is.
Bedrag was uiteindelijk te klein voor me om de hele rompslomp met de bank te doen (was in Thailand met een Thaise kaart, daar zit je dan al snel heel de dag in de bank om zoiets te doen) om dat terug te krijgen, was maar iets van een 30€. Kaart geblokkeerd en andere aangevraagd.
En ter info, dit is vandaag dus nog steeds zo hé, ook met de Belgische kaarten van vandaag, zelfs al moet je in België altijd via 2FA (bank app of kaske met je kaart of zo) bevestigen, op Amerikaanse shops kan je met je Belgische bancontact (die Visa of Master is) gewoon met je kaartnummer en CVV code (die gewoon op je kaart staat) nog steeds redelijke aankopen doen! Omdat in Amerika die 2FA gewoonweg niet verplicht is!
Ik heb nu op mijn gsm een beveiligde app waar ik van mijn kaarten de CVV codes in zet, en op de kaart zelf maak ik die onzichtbaar met een ondoorzichtige dekkend laagje (zoiets als Tipex, maar dat er dan lastig af gaat).
Je hebt wel beter dan gemiddeld een kans dat je je centen kan recupereren van de bank in dat geval, maar kan héél lang aanslepen....
Zie hieronder, ene toch gelijk bijna 1500€ kwijt op die manier!
Wanneer iemand het kaartnummer, de vervaldatum en de veiligheidscode van jouw gewone bankkaart kent, kan die jou online vrij eenvoudig bestelen. Een dief heeft daarvoor geen pincode of fysieke kaart nodig. Binnen Europa is een extra beveiliging voor online betalingen met een bankkaart niet...
www.vrt.be