Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) stelt bescherming wolf in vraag: "Leven wolf belangrijker dan leven pony's en schapen?" | VRT NWS Nieuws
Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) stelt het huidige beschermde statuut van de wolf in Vlaanderen in vraag naar aanleiding van het gestegen aantal aanvallen van wolven op dieren. In de eerste helft van dit jaar heeft het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos daarover 17 procent...
Ik weet dat Ben Weyts een ander antwoord verwacht op die vraag, maar:
Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) stelt bescherming wolf in vraag: "Leven wolf belangrijker dan leven pony's en schapen?"
Ja, het leven van een dier dat hier van nature thuishoort, is minstens even belangrijk als het leven van pony's - praktisch is dat voor een wolf een schaap - die voor de fun gehouden worden - zorg dan maar voor een deftige omheining of stal - of schapen die uiteindelijk van nature ook prooidieren zijn.
De enige reden waarom de wolf z'n beschermstatus verlaagd wordt is omdat Ursula VDL haar macht misbruikt op Europees niveau, omdat dat ook al zo'n 'ponyliefhebster' is. Die verlaging is niet gebaseerd op wetenschap.
https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...eds-meer-gemunt-heeft-op-pony-s/85025561.htmlZo drastisch hoeft het niet te gaan. Wat al helpt, is het installeren van wolfwerende omheiningen. “Op het militair domein van Houthalen-Helchteren lopen 600 schapen pal in het wolvengebied”, zegt Mergeay. “In twee jaar is daar enkel schade geweest wanneer de schapen niet achter de wolfwerende omheining zaten.” Zo’n afrastering hoeft geen fort te zijn, maar vraagt wel degelijk onderhoud. “De schrikdraad moet hoog genoeg staan, de stroom sterk en er mogen geen gaatjes in zitten”, zegt Mergeay. “Wie dat doet, kan op beide oren slapen.
Also als we dieren mogen gaan afschieten die andere dieren (van vogels die broeden tot reëen) en zelfs mensen in gevaar brengen, zou ik graag een strenger optreden zien tegen alle verwanten van de wolf die hier zonder leiband rondlopen in het natuurgebied waar ik vaak ga joggen en waarvan de menselijke eigenaars de regels constant overtreden.

), maar is het ook niet de taak van de eigenaar van een dier om dat dier ook te beschermen?