Chelark007
Well-known member
Ook vanaf 3de kleuter?Da's hetzelfde met participation trophies he. Iedereen een medaille omdat ze toch maar niet triestig zouden zijn. Waarom speel je dan nog. Kinderen moeten leren omgaan met verliezen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ook vanaf 3de kleuter?Da's hetzelfde met participation trophies he. Iedereen een medaille omdat ze toch maar niet triestig zouden zijn. Waarom speel je dan nog. Kinderen moeten leren omgaan met verliezen.
Nagel op de kop.Dit dus.
Die kinderen zijn trouwens nog steeds bezig met winnen hoor. Dus nee, volgens mij heeft het geen effect op een latere winnaarsmentaliteit.
Ik vind het een goede zaak dat er bij de jeugd niet met officiële uitslagen en klassementen wordt gewerkt. Op papier toch. Dit wil niet zeggen dat trainers en ouders langs de kant niet (overdreven) hard bezig zijn met winnen, helaas...
Exact. Is afhankelijk van leeftijd. 3e kleuters laten winnen door de beste te zijn vind ik een fout beeld schetsen.Ook vanaf 3de kleuter?
Ik heb nooit een boek in de wagen kunnen lezen en zou het vandaag nog steeds niet kunnen. Ik word kotsmisselijk als ik in de wagen lees. En dat geldt eveneens voor de smartphone, ik kan niet typen in de wagen zonder wagenziek te worden. Gameboy in de wagen lukte als kind evenmin. Ik was zo’n kind die iedere schoolreis vooraan bij de chauffeur moest gaan zitten met een kotszakskeNu spreek je jezelf eigenlijk wel flink tegen hé
Je laakt het feit dat kinderen een tablet krijgen om stil te zijn... maar je vindt het dan wel ok om ze tijdens een lange autorit de hele tijd een tablet te geven, omdat... ze stil zouden zijn(terwijl ze in de auto evengoed een boek kunnen lezen bv.)
Hier krijgen ze geen tablet in de auto/restaurant, om de simpele reden dat we er ook maar één hebben, en dan is het weer ruzie
Maar gewoon thuis wordt de tablet wel vaak genoeg gebruikt.
Zelf geen fan van die restricties (bv. tijdslimiet van 1u). We proberen hier gewoon voldoende aan te zetten tot afwisseling, en dat lukt zeker wel. Tablet of Nintendo zijn ook geen 'pure evil' hé.
. 
… ik sliep als kind zodra we de autostrade opreden tot de afrit van onze vakantiebestemming. De dochter slaapt ook goed in de wagen maar ze is natuurlijk nog piepjong. Tot op vandaag rij ik niet graag als we op verre daguitstap of vakantie gaan omdat ik nog steeds te graag slaap in de wagen
.Hier een zoon van 7 die bij mij slaapt...
Kinderen moeten dat inderdaad leren. Ik laat mijn dochter soms wel winnen als het een nieuw en moeilijk spel is, maar er zijn spellen zoals memory waar die echt wel goed in is. Mijn 37-jarig brein is daar te traag voor geworden.Da's hetzelfde met participation trophies he. Iedereen een medaille omdat ze toch maar niet triestig zouden zijn. Waarom speel je dan nog. Kinderen moeten leren omgaan met verliezen.

Dat lijkt me dan ook reden nr. 1 te zijn dat het volgens mij heel moeilijk is om als buitenstaander even iemand's manier van opvoeden te gaan evalueren. Zeker aangezien het vaak dan nog momentopnames zijn, genre: "amai gisteren op de trein was daar een kind heel de boel bij elkaar aan het schreeuwen en die moeder had niks van gezag". Voor hetzelfde geld was dat een braaf kind van 2-3 jaar dat slecht had geslapen of ziek aan het worden was, en een crisis kreeg. Dan is het vaak toch een kwestie van het uitzitten en dat kind laten kalmeren, maar daarmee maak je je niet populair bij omstaanders. Vroeger zou zo'n kind misschien de boodschap hebben gekregen dat "als je nu niet zwijgt zal ik je een reden geven om te bleiten", maar ik heb nogal mijn twijfels bij die aanpak.Wat ik nog niet gelezen heb of erover heb gekeken (ik heb de 4 pagina's vlug dwars gelezen) is dat ieder kind ook een ander karakter en individu is en dus best ook een deels andere aanpak krijgt.
Dat is IMO ook zoiets oervlaams. Toen mijn vrouw hier net woonde en werk had in een plaatselijk restaurant was die echt verbaasd hoe er een grote groep kinderen met ouders spaghetti kwamen eten, vroeg op de dag tijdens een schoolvakantie of weekend, en ze daar constant hoorde hoe ouders hun kinderen stil wilden houden. Dat leek haar zo vreemd, want kinderen zijn nu eenmaal luid en enthousiast, en daar leek voor haar niets mis mee. Vooral over de klassieker: "Sssht, doe normaal!!" hoor ik ze nu nog tegen vrienden en familie vertellen om te duiden hoe stil en triestig Vlamingen zijnPlus, er wordt nog altijd van uit gegaan "een stil kind is een flink kind". Hoe vaak ik als ik ergens naartoe ga met mijn kinderen hoor hoe flink en braaf die wel zijn. En dat klopt ook wel, ik heb flinke kinderen. Maar die krijgen die opmerkingen niet omdat ze effectief flink of braaf zijn, maar omdat ze verschrikkelijk timide zijn. Bij de zwemles zetten andere kinderen de kleedkamer op stelten terwijl mijn zoon 10 minuten lang geduldig op mijn schoot wacht op de juf. De andere ouders zeggen dan gewoon luidop dat ze jaloers zijn op mij (ook tof voor hun kinderen) dat ze wouden dat hun kind ook (meer) zo was. Maar ik denk dat voor een stuk dus ook van hun kind, want zo'n timide kind is ook niet alles.

Same, je wint niks met rustig en bescheiden zijn.Hier is de dochter bij momenten best wel luid, maar al bij al is dat zeker geen lastig kind. Wat we wel geregeld horen is hoe expressief en sociaal ze is. Beter zo denk ik dan, want ik was heel mijn jeugd verlegen en buiten de stempel "flink" win je daar weinig mee.
Ik ben ook al afgedroogd in memory door een kleuterKinderen moeten dat inderdaad leren. Ik laat mijn dochter soms wel winnen als het een nieuw en moeilijk spel is, maar er zijn spellen zoals memory waar die echt wel goed in is. Mijn 37-jarig brein is daar te traag voor geworden.![]()

Kinderen zijn daar gewoon beter in dan volwassenen.Ik ben ook al afgedroogd in memory door een kleuter![]()
Die van ons speelt gewoon vals.Ik ben ook al afgedroogd in memory door een kleuter![]()

Relatable. Ik denk dat ge dat soort zaken niet echt kiest. Mijn dochter is ook geen ontzettende spring in't veld, moet best lang ontdooien bij mensen die ze niet kent, en ze is heel selectief over wie haar wel/niet mag oppakken. Wel nog heel klein dus we zullen wel zien hoe dat verder evolueert. Ik denk soms ook 'allez patatje, beetje peper in uw gat' en ik probeer haar wel gewoon bij andere mensen te laten, aan te moedigen om met andere kindjes te gaan spelen, maar ik wil haar natuurlijk niet het gevoel geven dat stiller of verlegen zijn een probleem is da verholpen moet worden ook niet.Plus, er wordt nog altijd van uit gegaan "een stil kind is een flink kind". Hoe vaak ik als ik ergens naartoe ga met mijn kinderen hoor hoe flink en braaf die wel zijn. En dat klopt ook wel, ik heb flinke kinderen. Maar die krijgen die opmerkingen niet omdat ze effectief flink of braaf zijn, maar omdat ze verschrikkelijk timide zijn. Bij de zwemles zetten andere kinderen de kleedkamer op stelten terwijl mijn zoon 10 minuten lang geduldig op mijn schoot wacht op de juf. De andere ouders zeggen dan gewoon luidop dat ze jaloers zijn op mij (ook tof voor hun kinderen) dat ze wouden dat hun kind ook (meer) zo was. Maar ik denk dat voor een stuk dus ook van hun kind, want zo'n timide kind is ook niet alles.
Relatable. Ik denk dat ge dat soort zaken niet echt kiest. Mijn dochter is ook geen ontzettende spring in't veld, moet best lang ontdooien bij mensen die ze niet kent, en ze is heel selectief over wie haar wel/niet mag oppakken. Wel nog heel klein dus we zullen wel zien hoe dat verder evolueert. Ik denk soms ook 'allez patatje, beetje peper in uw gat' en ik probeer haar wel gewoon bij andere mensen te laten, aan te moedigen om met andere kindjes te gaan spelen, maar ik wil haar natuurlijk niet het gevoel geven dat stiller of verlegen zijn een probleem is da verholpen moet worden ook niet.
Maar als je algemeen praat (dus los van specifieke situaties/kinderen), is er eigenlijk ook geen enkele reden om die NIET bij jou te laten slapen. Gezien de geschiedenis van de mensheid is dat eigenlijk zelfs vele malen evidenter. Kinderen worden (gemiddeld genomen) echt niet zomaar wakker van het minste, als ze diep in slaap zijn hoor.Maar een kind van een half jaar of een jaar, er is geen enkele reden om die bij jou te laten slapen. Integendeel, die worden wakker van het in bed/uit bed kruipen van de ouders, het gewoel, het gebabbel, ...
Maar als je algemeen praat (dus los van specifieke situaties/kinderen), is er eigenlijk ook geen enkele reden om die NIET bij jou te laten slapen. Gezien de geschiedenis van de mensheid is dat eigenlijk zelfs vele malen evidenter. Kinderen worden (gemiddeld genomen) echt niet zomaar wakker van het minste, als ze diep in slaap zijn hoor.
Maar mijn mening is vooral dat elke gezin vooral moet doen wat goed werkt voor hen. En dat wel of niet bij de ouders slapen verder weining tot niks uitmaakt in de ontwikkeling van een kind.
Ik zie dan weer 0 redenen om sweeping statements te maken over alle kinderen ter wereld op basis van een steekproef van 3.Ik zie 0 redenen om een baby die ouder is dan paar maanden niet apart te leggen. Het kan de slaap van ouder en baby maar ten goede komen.