Visenya
Well-known member
Hier moet de dochter van 3 eerst zien wat voor vlees ze in de kuip heeft als we iemand zien die ze niet vaak ziet. Eerder afwachtend, maar ze komt op termijn wel los, zeker als je je niet opdringt want dan doet ze wel contrair. Wie zaagt achter aandacht of een kus, negeert ze gewoon. Liever zo dan dat ze iedere vreemde rond de nek vliegt eigenlijk. Ze moet trouwens wel afscheid nemen, maar de manier waarop kiest ze zelf, knuffel, kus, high-five/vuistje.
Alsjeblieft en dank u wel proberen we er ook goed in te krijgen. Ze weet het ook al heel goed op haar schattigste te 'misbruiken' om haar zin te krijgen. Enig nadeel, het goed voorbeeld moet ook gegeven worden en als er van haar iets verwacht wordt, moet er ook een alsjeblieft gebruikt worden.
Ze kan ook perfect alleen spelen en dat zit ze met haar magneten/blokken gigatorens te bouwen, met haar auto's over de mat te racen of verhalen te vertellen aan 1 van haar poppenhuizen.
Schermgebruik op verplaatsing wordt zo veel mogelijk beperkt. Ik heb meestal wel een zak met entertainment mee, papier en kleurpotloden, kidydraw 'tablet', kleuren met water, een electro wonderpen, vaak ook stickers of auto's, paar boeken/strips om te lezen en als ze dat allemaal beu is, dan mag ze raad-je-plaatje spelen op de ketnet junior app op mijn gsm en als uiterste redmiddel (1x gebruikt) de tablet om Bluey/Ridder Muis/Pokémon te kijken. In de auto is dat allemaal niet nodig want ze kijkt veel te graag uit het raam en commandeert wanneer we moeten stoppen of vertrekken aan het licht en controleert of we de juiste baan volgen. => We hebben al heel wat tijd in wachtzalen van ziekenhuizen versleten, dus ik heb gewoon echt een tas klaar staan waar ik alles in smijt en controleer wat ik best nog meeneem.
Gelukkig is de dochter op verplaatsing vaak 'braver' en luistert ze beter dan thuis. Ze kan het soms echt wel uithangen en als ze meermaals iets doet wat niet mag (eerst een waarschuwing), vliegt ze zonder pardon in de hoek. Maar dat is met periodes want ze test wel eens graag de grenzen. We proberen haar ook duidelijke regels op te leggen en consequent te zijn. Ze kan redelijk eigenwijs zijn en doet dingen graag zelf (zal ook deels de leeftijd zijn) maar ik geeft haar keuzes. Als ze bv. een trui of tshirt niet wil dragen die dag, dan krijgt ze een alternatief en dat zal het zijn.
Ik besef dat we als overbezorgde/beschermende ouders kunnen overkomen. Maar ze is ook wel een zorgenkindje voor ons, 10 weken prematuur + gehoorverlies dat op termijn nog gaat afnemen, maar we proberen haar wel niet te fel 'onder een stolp' op te voeden. Maar gezien de situatie is dat een heel natuurlijke reactie. Doel is om haar op te voeden met het idee dat die hoorapparaten maar een hulpmiddel zijn en haar niet maken tot wie ze is. Nu is dat nog makkelijk, want ze trekt er zich niets van aan, maar eens ze wel tot het besef komt dat ze wat 'anders' is, daar hou ik mijn hart wel voor vast en breek ik me nu al mijn kop over hoe we haar het best, zelfzeker maar niet arrogant opvoeden.
Alsjeblieft en dank u wel proberen we er ook goed in te krijgen. Ze weet het ook al heel goed op haar schattigste te 'misbruiken' om haar zin te krijgen. Enig nadeel, het goed voorbeeld moet ook gegeven worden en als er van haar iets verwacht wordt, moet er ook een alsjeblieft gebruikt worden.
Ze kan ook perfect alleen spelen en dat zit ze met haar magneten/blokken gigatorens te bouwen, met haar auto's over de mat te racen of verhalen te vertellen aan 1 van haar poppenhuizen.Schermgebruik op verplaatsing wordt zo veel mogelijk beperkt. Ik heb meestal wel een zak met entertainment mee, papier en kleurpotloden, kidydraw 'tablet', kleuren met water, een electro wonderpen, vaak ook stickers of auto's, paar boeken/strips om te lezen en als ze dat allemaal beu is, dan mag ze raad-je-plaatje spelen op de ketnet junior app op mijn gsm en als uiterste redmiddel (1x gebruikt) de tablet om Bluey/Ridder Muis/Pokémon te kijken. In de auto is dat allemaal niet nodig want ze kijkt veel te graag uit het raam en commandeert wanneer we moeten stoppen of vertrekken aan het licht en controleert of we de juiste baan volgen. => We hebben al heel wat tijd in wachtzalen van ziekenhuizen versleten, dus ik heb gewoon echt een tas klaar staan waar ik alles in smijt en controleer wat ik best nog meeneem.
Gelukkig is de dochter op verplaatsing vaak 'braver' en luistert ze beter dan thuis. Ze kan het soms echt wel uithangen en als ze meermaals iets doet wat niet mag (eerst een waarschuwing), vliegt ze zonder pardon in de hoek. Maar dat is met periodes want ze test wel eens graag de grenzen. We proberen haar ook duidelijke regels op te leggen en consequent te zijn. Ze kan redelijk eigenwijs zijn en doet dingen graag zelf (zal ook deels de leeftijd zijn) maar ik geeft haar keuzes. Als ze bv. een trui of tshirt niet wil dragen die dag, dan krijgt ze een alternatief en dat zal het zijn.
Ik besef dat we als overbezorgde/beschermende ouders kunnen overkomen. Maar ze is ook wel een zorgenkindje voor ons, 10 weken prematuur + gehoorverlies dat op termijn nog gaat afnemen, maar we proberen haar wel niet te fel 'onder een stolp' op te voeden. Maar gezien de situatie is dat een heel natuurlijke reactie. Doel is om haar op te voeden met het idee dat die hoorapparaten maar een hulpmiddel zijn en haar niet maken tot wie ze is. Nu is dat nog makkelijk, want ze trekt er zich niets van aan, maar eens ze wel tot het besef komt dat ze wat 'anders' is, daar hou ik mijn hart wel voor vast en breek ik me nu al mijn kop over hoe we haar het best, zelfzeker maar niet arrogant opvoeden.
?