Berekening getrouwheidspremie

Proeterke

Member
Hoe berekenen banken nu eigenlijk getrouwheidspremie ?
Hoe en vooral waar vind ik deze informatie per bank terug ?

Ik zit met wat geld op overschot,ddat ik ook wil laten opbrengen (voor wat er tegenwoordig nog mogelijk is of toegestaan wordt).
Ik kan dit doen op een Argenta Groeirekening (1,2% basisrente, en 1,55% getrouwheidspremie).
Jaar 1 = ik zet (hier max) 6.000 op een rekening (12 maandelijkse stortingen van elk 500€),

Voor het gemak veronderstellen we maar dat die basisrente (BR) en getrouwheidspremie (GTP) de volgende jaren hetzelfde blijven.

begin jaar 2= 6.000€ + 165€ BR+GTP = nieuw saldo 6.165€
in jaar 3, krijg ik dan BR+GTP op het bedrag van 6.000€ - of - op het bedrag 6.165€ ?
Of met andere woorden ...
Na jaar 2 zou ik dan 6000€ + 165€ rente van jaar 1 + 170€ rente van jaar 2 = +/- 6335€... ??

Bij Argenta is ook een Getrouwheidsrekening (0,25% BR + 1,25% GTP).
Dit zal minder opbrengen , ik kan wel elk jaar hier een groter bedrag op storten.
In jaar 1 zet ik hier bv 10.000€ op.
De BR zal 0,25% zijn, de GTP 1,25%. Na 1 jaar zou renteopbrengst dan 150€ zijn.
na 1 jaar = 10.000€ + 150€ = 10.150€

In jaar 2 zet ik hier 0€ bij, dus er blijft een basis van 10.000€ op deze rekening staan.
Krijg ik na 2 jaar BR+GTP op het bedrag van 10.150€ of enkel op 10.000€ of niks ?

Ik zal zeker iets verkeerd doen , daarom dank om mij te verduidelijken hoe ik best berekening maak,

dank u,

Laatst bewerkt:
Het is net op de groeirekening dat je max. 500 € / maand kan storten en op de getrouwheidsrekening onbeperkt. Belfius heeft sinds kort trouwens een vergelijkbaar vehikel met storting van max. 600 € / maand nadat ze op hun Fidelity-rekening de getrouwheidspremie drastisch hebben verlaagd.

Het is net op de groeirekening dat je max. 500 € / maand kan storten en op de getrouwheidsrekening onbeperkt. Belfius heeft sinds kort trouwens een vergelijkbaar vehikel met storting van max. 600 € / maand nadat ze op hun Fidelity-rekening de getrouwheidspremie drastisch hebben verlaagd.
Oeps, ja u hebt idd gelijk, ik zal het aanpassen !!

Ja, Fidelity brengt nu maar 1,5% op, (zowel BR+GTP samen), maar iets is nog beter dan niets ..

Echter, door zowel een Groeirekening (2,75%) als Getrouwheidsrekening (1,50%) te openen hoop ik wel een rendement van 4% te behalen...
of hoe veel kleintjes ook groot maken :)

Ik heb de groeirekening van Argenta. Gestart in december 2023. Eind december 2023 dus 500 euro en daar kreeg ik 0,44 euro voor.
Dan een jaar bij gestort elke maand 500 euro. December 2024 staat er 6500 euro op en krijg ik 63 euro. Vanaf dan krijg ik denk ik elk kwartaal een storting want ik heb 27 euro in maart gekregen.

Je berekening komt dus niet overeen met de realiteit vermoed ik. Ik heb na een jaar (+1 maand) en kwartaal dus 90,44 euro ontvangen

Uiteindelijk is het vrij eenvoudig.
Getrouwdspremie krijg je voor elke euro die 365 dagen op de rekening staat. Basisrente voor elke euro die per dag op je rekening staat.

Scenario met BR=1% en GP=1%
Storting 500€ op 1 juni 2025, op 1 juni 2026 heb je recht op 5€ GP omdat die 500€ 365 dagen op je rekening heeft gestaan.
Qua BR heb je op 1 augustus 2025 recht op 0,42€ (500€*1%/365*31), en op 1 juni 2026 uw volle 5€.

Wel opletten dat de uitbetaling van BR vaak per trimester gebeurt. En de GP 1x per jaar op 31 december. Dus uw 5€ die verdient is in juni krijg je pas in december.

Ook al overwogen om het geld in ETF te steken als je spreekt over lange termijn?
Met zo'n rekening wordt de devaluatie van u zuurverdiende centen in het beste geval afgeremd...
Met een ETF ben je quasi 100% zeker van winst op lange termijn. En staat de ETF toevallig toch in het rood (je weet nooit welke clown ze in de US nog toveren) komt dat wel goed als je even wat langer wacht.

Ook al overwogen om het geld in ETF te steken als je spreekt over lange termijn?
Met zo'n rekening wordt de devaluatie van u zuurverdiende centen in het beste geval afgeremd...
Met een ETF ben je quasi 100% zeker van winst op lange termijn. En staat de ETF toevallig toch in het rood (je weet nooit welke clown ze in de US nog toveren) komt dat wel goed als je even wat langer wacht.
ETF's schrikken veel mensen af omdat het nog altijd een risicobelegging is. Ik zit zelf ook bij Argenta en zij bieden dit niet aan bvb. Je kan wel een fonds kopen, maar ook daar hetzelfde verhaal.

Als je puur geld op een rekening wil laten staan en daar max. op verdienen, dan is de Groeirekening en Getrouwheidsrekening het beste wat je kan doen. (ik doe het ook)

Ik heb de groeirekening van Argenta. Gestart in december 2023. Eind december 2023 dus 500 euro en daar kreeg ik 0,44 euro voor.
Dan een jaar bij gestort elke maand 500 euro. December 2024 staat er 6500 euro op en krijg ik 63 euro. Vanaf dan krijg ik denk ik elk kwartaal een storting want ik heb 27 euro in maart gekregen.

Je berekening komt dus niet overeen met de realiteit vermoed ik. Ik heb na een jaar (+1 maand) en kwartaal dus 90,44 euro ontvangen
het gaat mij ook niet om die opbrengsten, maar effectief om de GTP en hoelang die opbrengt.

1 jaar 6.000€ (in 1x gestort) -> dan krijg je 90€ na 1e jaar.
Als in 2e jaar nog altijd diezelfde 6.000€ op de rekening staat, krijg je dan bij begin 3e jaar, nog eens 90€ GTP vanwege het 2e jaar gestort ? (ook al heb je NIET bijgestort)

En in jaar 4 .. dan staat diezelfde 6.000€ al 3 jaar op de rekening, er komt niks bij, er gaat niks af.
Krijg je dan elk jaar ook 90€ GTP , elk jaar opnieuw, op dat bedrag van 6.000 € ?
Het is dat wat ik wil weten.

dank je,

Uiteindelijk is het vrij eenvoudig.
Getrouwdspremie krijg je voor elke euro die 365 dagen op de rekening staat. Basisrente voor elke euro die per dag op je rekening staat.

Scenario met BR=1% en GP=1%
Storting 500€ op 1 juni 2025, op 1 juni 2026 heb je recht op 5€ GP omdat die 500€ 365 dagen op je rekening heeft gestaan.
Qua BR heb je op 1 augustus 2025 recht op 0,42€ (500€*1%/365*31), en op 1 juni 2026 uw volle 5€.

Wel opletten dat de uitbetaling van BR vaak per trimester gebeurt. En de GP 1x per jaar op 31 december. Dus uw 5€ die verdient is in juni krijg je pas in december.
En als je 3 jaar verder bent en je hebt sinds begin 2026 niks bijgestort, blijf je dan elk jaar ook GP krijgen.
bedankt,

ETF is goedkoop maar ook riskant.
Een ETF kan 'leegbloeden' en dat geld ben je dan ook kwijt .. geen kapitaalsgarantie maar idd afhankelijk van de goodwill van die zelfde clown.

ETF's schrikken veel mensen af omdat het nog altijd een risicobelegging is. Ik zit zelf ook bij Argenta en zij bieden dit niet aan bvb. Je kan wel een fonds kopen, maar ook daar hetzelfde verhaal.

Als je puur geld op een rekening wil laten staan en daar max. op verdienen, dan is de Groeirekening en Getrouwheidsrekening het beste wat je kan doen. (ik doe het ook)
dat is mijn gedacht ook, het is wat langzamer in opbrengsten, maar hopelijk ook wat mee rzekerheid biedende ...

Als nu mijn vragen omtrent GP eens kon beantwoord worden, want daar vraag ik me dus echt af ...

En wat is je vraag precies?

Een getrouwheidspremie werkt heel eenvoudig: enkel geld dat er 12 maanden opstaat, telt.
Stel dat je 1000 euro op je rekening plaatst met een GP van 1%, dan brengt die na 12 maanden in totaal 10 euro op.

Het lastige is dat Argenta dat per kwartaal pas uitbetaalt. Dus in bovenstaand geval moet je het zo zien:

Na 12 maanden zou je 10 euro moeten ontvangen, maar Argenta betaalt die 10 euro (die je sowieso krijgt, want je 1000 euro stond er 12 maanden op) per kwartaal uit. Dus je ontvangt 2,5 euro in januari, 2,5 euro in april, 2,5 euro in juli en 2,5 euro in oktober. Dus vooraleer je die volledige 10 euro hebt ontvangen, wacht je geen 12 maanden, maar bijna 22 maanden.

Argenta, zoals het nu is:

• Een getrouwheidspremie van 1,25 %. Uitbetaling 4 keer per jaar, met valutadatums 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. Een getrouwheidspremie krijg je zodra je spaargeld 12 maanden onafgebroken op je rekening blijft staan. Opgelet: als je je geld binnen 12 maanden nadat je het overschreef terug van je rekening haalt, krijg je geen getrouwheidspremie. Het tarief van de getrouwheidspremie dat van toepassing is bij de storting (of aanvang van een nieuwe periode) blijft onveranderd voor 12 maanden.

het gaat mij ook niet om die opbrengsten, maar effectief om de GTP en hoelang die opbrengt.

1 jaar 6.000€ (in 1x gestort) -> dan krijg je 90€ na 1e jaar.
Als in 2e jaar nog altijd diezelfde 6.000€ op de rekening staat, krijg je dan bij begin 3e jaar, nog eens 90€ GTP vanwege het 2e jaar gestort ? (ook al heb je NIET bijgestort)

En in jaar 4 .. dan staat diezelfde 6.000€ al 3 jaar op de rekening, er komt niks bij, er gaat niks af.
Krijg je dan elk jaar ook 90€ GTP , elk jaar opnieuw, op dat bedrag van 6.000 € ?
Het is dat wat ik wil weten.

dank je,
Ja hoor, elk jaar opnieuw zal je voor die €6000 de getrouwheidspremie krijgen. En als je de uitgekeerde intrest laat staan op de rekening worden die ook gezien als nieuwe stortingen waarop dan mettertijd getrouwheidspremie zal uitbetaald worden.

Stel nu dat je half in het jaar de helft van die €6000 opneemt, dan zal je nog steeds getrouwheidspremie ontvangen op de €3000 die blijft staan. De reeds half opgebouwde getrouwheidspremie op de €3000 die je opgenomen hebt, ben je wel volledig kwijt. De basisrente op die €3000 die je opneemt zal wel behouden blijven (want deze wordt per dag berekend) en op het einde van het jaar uitgekeerd worden.

ETF is goedkoop maar ook riskant.
Een ETF kan 'leegbloeden' en dat geld ben je dan ook kwijt .. geen kapitaalsgarantie maar idd afhankelijk van de goodwill van die zelfde clown.
Met het risico hier al te veel offtopic te gaan.
ETF die "leegbloed"? Dan moet het al wel heel dramatisch zijn? Als dat gebeurd met een s&p500 of Eurostoxx ETF zal Argenta u ook geen 1.5% getrouwheidspremie meer geven :) .

Moest ik van u zijn zou ik op zijn minst een spreiding overwegen.

Negeer spaarrekeningen en koop rechtstreeks staatsobligaties van Duitsland, Frankrijk, Spanje, ...
Dan heb heb je (1) een hoger rendement en (2) je krijgt het rendement pro rata, zelfs als je bijv maar 2 maanden je positie aanhoudt. Daar is echt niets moeilijks aan.

Negeer spaarrekeningen en koop rechtstreeks staatsobligaties van Duitsland, Frankrijk, Spanje, ...
Dan heb heb je (1) een hoger rendement en (2) je krijgt het rendement pro rata, zelfs als je bijv maar 2 maanden je positie aanhoudt. Daar is echt niets moeilijks aan.
dat klinkt goed.
En hoe zit het met bankkosten zoals beheerloon, makelaarsloon, welke kosten zijn er zo nogal ?
En welke obligaties , waar kan ik die kopen, kan dat via bv Bolero, of welke partijen ?
Ik wil me zeker inlezen op staatsobligaties, heb daar nu geen kennis van maar wil daar iets aan doen.
Wat kan ik verstaan bij "hoger rendement" ? en Hoe identificeer ik goede staatsobligaties, welke slecht etc . .

bedankt !

Terug
Bovenaan