Berekening getrouwheidspremie

dat klinkt goed.
En hoe zit het met bankkosten zoals beheerloon, makelaarsloon, welke kosten zijn er zo nogal ?
3€ bij Degiro.
That's all, zolang je bij zero coupon bonds blijft is er geen RV verschuldigd.
En welke obligaties , waar kan ik die kopen, kan dat via bv Bolero, of welke partijen ?
Ik wil me zeker inlezen op staatsobligaties, heb daar nu geen kennis van maar wil daar iets aan doen.
Wat kan ik verstaan bij "hoger rendement" ? en Hoe identificeer ik goede staatsobligaties, welke slecht etc . .
Zie obligatiethread op dit forum.

Uiteindelijk is het vrij eenvoudig.
Getrouwdspremie krijg je voor elke euro die 365 dagen op de rekening staat. Basisrente voor elke euro die per dag op je rekening staat.

Scenario met BR=1% en GP=1%
Storting 500€ op 1 juni 2025, op 1 juni 2026 heb je recht op 5€ GP omdat die 500€ 365 dagen op je rekening heeft gestaan.
Qua BR heb je op 1 augustus 2025 recht op 0,42€ (500€*1%/365*31), en op 1 juni 2026 uw volle 5€.

Wel opletten dat de uitbetaling van BR vaak per trimester gebeurt. En de GP 1x per jaar op 31 december. Dus uw 5€ die verdient is in juni krijg je pas in december.
Het is net omgekeerd hé... basisrente wordt 1x per jaar uitgekeerd op 1 januari.

Het is de getrouwheidspremie die 3-maandelijks wordt uitbetaald. Bedragen die in Q1 een jaar op u rekening staan betalen de getrouwheidspremie uit op 1 april, Q2 1 juli, enz...

Dus het scenario is:
Storting 500 op 1 juni 2025, op 1 juni 2026 heb je recht op 5€ GP omdat die 500 365 dagen op je rekening heeft gestaan. Dit bedrag wordt uitbetaald op 1 juli 2026.

Het is net omgekeerd hé... basisrente wordt 1x per jaar uitgekeerd op 1 januari.

Nee ik wisselde daar inderdaad de rente en getrouwheidspremie om, dat is correct.
En als je 3 jaar verder bent en je hebt sinds begin 2026 niks bijgestort, blijf je dan elk jaar ook GP krijgen.
bedankt,
Je blijft die GP krijgen. En elke uitbetaling van die getrouwheidspremie die 365 dagen blijft staan daar krijg je ook getrouwheidspremie op.

Terug
Bovenaan