Beroep aantekenen tegen uitsluiting bij Defensie

Dan had je toch ergens wel kunnen weten dat het hieraan lag? Je doet mee aan een betoging die gelinkt wordt aan extreem links/rechts en je wordt vervolgens zelfs een namiddag voor in een cel hiervoor gezet. Allé, mocht mij dat overkomen zijn zou dat het eerste zijn waaraan ik mijn weigering door defense zou linken.
Ik kon dat wel vermoeden ja. Maar deelname aan een betoging (zeker zonder duidelijke ideologische onderstroom zoals de Gele Hesjes) of zelfs administratieve aanhouding is normaliter geen gegronde reden voor uitsluiting bij Defensie.

Deel uitmaken van een extreem-linkse groepering is dat wel en op basis van die grond ben ik foutief uitgesloten. En dat kaart ik aan.

Ik kon dat wel vermoeden ja. Maar deelname aan een betoging (zeker zonder duidelijke ideologische onderstroom zoals de Gele Hesjes) of zelfs administratieve aanhouding is normaliter geen gegronde reden voor uitsluiting bij Defensie.
Los van de ideologische onderstroom, die gele hesjes betogingen gingen steevast gepaard met een hoop vernielingen en geweld naar de ordediensten toe. Ik kan me best inbeelden dat mensen die worden opgepakt bij zulke betogingen (en niet louter deelnemen) worden uitgesloten.

Los van de ideologische onderstroom, die gele hesjes betogingen gingen steevast gepaard met een hoop vernielingen en geweld naar de ordediensten toe. Ik kan me best inbeelden dat mensen die worden opgepakt bij zulke betogingen (en niet louter deelnemen) worden uitgesloten.

Nochtans was dat niet de reden voor uitsluiting zoals ik reeds aanhaalde.

Nogmaals: iedereen (letterlijk iedereen, 100en personen) werd aangehouden. De relschoppers waren zoals gewoonlijk slechts een minderheid.

Ben je zeker?

Deel uitmaken van een extreem-linkse groepering is dat wel en op basis van die grond ben ik foutief uitgesloten. En dat kaart ik aan.

En men gaat daar wrs niet lichtzinnig over (vermoed ik). Ik ben nooit opgepakt op protestacties/rellen (ben wel aanwezig geweest op een aantal), ben een paar keer in contact geweest met de politie/gerecht (gaande van aanwezigheid bij een gevecht tot schenden van de lockdownregels) en heb op facebook pagina's geliket van zowat elke mogelijk ideologie. En ik ben zonder problemen reservist(-officier) kunnen worden.
Dus ik denk dat opgepakt worden op die protestactie van de gilets jaunes toch wel de doorslaggevende red flag was.

Uiteindelijk wil Defensie vooral volk aantrekken die een goede 'fit' zijn voor het leger, en zijn ze niet verplicht om jou aan te nemen eh. Ze maken dan een risicobeoordeling, en in jouw geval zijn ze blijkbaar van oordeel dat het 'risico' te groot is. Je kan niet in mensen hun hoofden kijken, maar Defensie wil allicht niet dat ze geïnfiltreerd geraken door mensen die het leger kunnen ondermijnen, zoals ik me kan inbeelden dat anarchisten dan één zeer groot 'risico' zijn. Enfin, je moet ook beseffen dat Defensie nog leeft alsof het 1920 is en hun regels/denkwijzen amper zijn geëvolueerd sindsdien.

Ik zou het gewoon laten voor wat het is. Zelfs als je nog toegelaten wordt, ga je met opgekropte 'boosheid/frustraties' aan je opleiding (en 'carrière', ook al is het maar als reservist) moeten beginnen. Het is zelfs zonder die 'boosheid' al moeilijk genoeg om als normale mens niet cynisch te worden van het aftandse en oubollige instituut dat Defensie is. 😂 Voor het geld moet je het niet doen (ik heb meer als ik gewoon een dag 7,2 uur voor m'n scherm zit), voor de 'interessante' jobs ook niet, en discipline kweken en leren schieten kun je in principe ook ergens anders.

Zo, gisteren mijn hoorzitting gehad. Ik heb even zelf getwijfeld, maar het klopt dus wel degelijk dat men in het dossier beweert dat ik op 20 verschillende betogingen aanwezig was waar ik in realiteit helemaal niet bij was. Bij het beroepsorgaan begreep men zelf niet hoe ADIV aan die informatie komt. Het is namelijk niet zo dat daar aanwezigheidslijsten ofzo van bestaan en de bewijslast ligt bij hen. Echt bizar dit. Dus momenteel wordt de beslissing uitgesteld tot dat gedeelte is opgeklaard.

Het ander element van het dossier, namelijk de pagina 'anarcho-primitivisme' geliket heb ik vrij simpel kunnen counteren door aan te tonen dat die like dateerde van 16 mei 2010 en dat ik ook pagina's heb geliket zoals 'Warren Buffet' en 'Elon Musk'. Niet bepaald jongens die populair zijn in extreem-linkse kringen.

@Muñoz, eerlijk, ik vraag mezelf ook constant af waarom ik al die moeite blijf doen om tijd en vrijheid op te offeren voor een organisatie die blijbkaar het onderste uit de kan wil halen om mij te weren. Maar op één of andere manier heeft het leger toch een enorme aantrekkingskracht op mij. Al was het maar om gewoon die eerste twee weken basisopleiding te kunnen voltooien.

Zo, gisteren mijn hoorzitting gehad. Ik heb even zelf getwijfeld, maar het klopt dus wel degelijk dat men in het dossier beweert dat ik op 20 verschillende betogingen aanwezig was waar ik in realiteit helemaal niet bij was. Bij het beroepsorgaan begreep men zelf niet hoe ADIV aan die informatie komt. Het is namelijk niet zo dat daar aanwezigheidslijsten ofzo van bestaan en de bewijslast ligt bij hen. Echt bizar dit. Dus momenteel wordt de beslissing uitgesteld tot dat gedeelte is opgeklaard.

Het ander element van het dossier, namelijk de pagina 'anarcho-primitivisme' geliket heb ik vrij simpel kunnen counteren door aan te tonen dat die like dateerde van 16 mei 2010 en dat ik ook pagina's heb geliket zoals 'Warren Buffet' en 'Elon Musk'. Niet bepaald jongens die populair zijn in extreem-linkse kringen.

@Muñoz, eerlijk, ik vraag mezelf ook constant af waarom ik al die moeite blijf doen om tijd en vrijheid op te offeren voor een organisatie die blijbkaar het onderste uit de kan wil halen om mij te weren. Maar op één of andere manier heeft het leger toch een enorme aantrekkingskracht op mij. Al was het maar om gewoon die eerste twee weken basisopleiding te kunnen voltooien.
Ach, dan maar een illegale paramilitaire organisatie oprichten en op trainingskamp gaan in Rusland hé.

@Tjiftjaf, wordt zo'n veiligheidsonderzoek uitgevoerd voordat je te horen krijgt dat je mag beginnen of hierna? Heb nooit papieren moeten tekenen voor zo'n onderzoek en nooit iets van gehoord maar ik heb de mededeling gekregen dat ik ben aangenomen. Sowieso in orde dan?

Zo, gisteren mijn hoorzitting gehad. Ik heb even zelf getwijfeld, maar het klopt dus wel degelijk dat men in het dossier beweert dat ik op 20 verschillende betogingen aanwezig was waar ik in realiteit helemaal niet bij was. Bij het beroepsorgaan begreep men zelf niet hoe ADIV aan die informatie komt. Het is namelijk niet zo dat daar aanwezigheidslijsten ofzo van bestaan en de bewijslast ligt bij hen. Echt bizar dit.
Het zou me niet verbazen dat ADIV in het geniep gebruik maakt van gezichtsherkenningssoftware als ClearView, zoals onlangs ook bekend raakte bij de politie. De software vervolgens loslaten op alle historische camerabeelden van betogingen, en voila.
Misschien had je gewoon de pech dat er op die betogingen een dubbelganger van je rondliep.

@Tjiftjaf, wordt zo'n veiligheidsonderzoek uitgevoerd voordat je te horen krijgt dat je mag beginnen of hierna? Heb nooit papieren moeten tekenen voor zo'n onderzoek en nooit iets van gehoord maar ik heb de mededeling gekregen dat ik ben aangenomen. Sowieso in orde dan?

Dit maakt deel uit van de sollicitatieprocedure, dus ervoor. Dus geen paniek 🙂

De gele hesjes kwamen initieel op straat voor de hoge olie/gasprijzen (en levensduurte) want in een vrije economie toch eerder communistisch (links) is. Maar 100% akkoord met je stelling.

Ik vind het toch bijzonder dat er zo een “gemakkelijke” beroepsprocedure is. Als je morgen gaat solliciteren bij een manager en die neemt je niet aan omdat je ervaring mist, mag je voortaan een brief sturen naar HR om uit leggen waarom die manager zich vergist heeft.

Ik vind het toch bijzonder dat er zo een “gemakkelijke” beroepsprocedure is. Als je morgen gaat solliciteren bij een manager en die neemt je niet aan omdat je ervaring mist, mag je voortaan een brief sturen naar HR om uit leggen waarom die manager zich vergist heeft.

Het niet krijgen van een veiligheidsmachtiging sluit je niet enkel uit bij Defensie, maar ook bij een redelijk aantal andere potentiële werkgevers zoals bijvoorbeeld kerncentrales. In het ene geval gaat het om een private actor die je voor één bepaalde job tijdelijk uitsluit, met de mogelijkheid om later opnieuw te solliciteren. In het andere geval sluit de staat je voor eens en altijd uit voor een brede waaier aan jobs in verschillende sectoren. Dat is toch een wezenlijk verschil?

De gele hesjes kwamen initieel op straat voor de hoge olie/gasprijzen (en levensduurte) want in een vrije economie toch eerder communistisch (links) is. Maar 100% akkoord met je stelling.

Het is overheid, niet privé.

Je kan in beroep gaan tegen een besluit van een vergunning
Dus je kan ook in beroep gaan tegen de onterechte uitsluiting voor een overheidspositie. (Of hier eerder het onterecht niet verkrijgen van een veiligheidsmachtiging.)

Het niet krijgen van een veiligheidsmachtiging sluit je niet enkel uit bij Defensie, maar ook bij een redelijk aantal andere potentiële werkgevers zoals bijvoorbeeld kerncentrales. In het ene geval gaat het om een private actor die je voor één bepaalde job tijdelijk uitsluit, met de mogelijkheid om later opnieuw te solliciteren. In het andere geval sluit de staat je voor eens en altijd uit voor een brede waaier aan jobs in verschillende sectoren. Dat is toch een wezenlijk verschil?
Ja, ik wist het niet en het was niet uit deze discussie uit te maken.
Alvast meer begrijpelijk om beroep aan te tekenen.

Maar ondanks alle argumenten:
stel je voor dat een andere persoon hetzelfde voor had als jij, toegelaten wordt, deze iets in het leger saboteert, waardoor er iets overkomt met iemand die je lief is. Je krijgt informatie over zijn dossier en leest anarchist en betoger gele hesjes, hoe zou je dan reageren?

Maar ondanks alle argumenten:
stel je voor dat een andere persoon hetzelfde voor had als jij, toegelaten wordt, deze iets in het leger saboteert, waardoor er iets overkomt met iemand die je lief is. Je krijgt informatie over zijn dossier en leest anarchist en betoger gele hesjes, hoe zou je dan reageren?

Ik zeg toch nergens dat ik tegen die veiligheidsmachtigingen ben? Ik ben gewoon in beroep gegaan om aan te tonen dat ik geen anarchist ben en met goede bedoelingen bij het leger wil.

Ok, ik heb zonet mijn dossier kunnen inkijken. Wat ik daar las tart werkelijk alle verbeelding 😂

In het dossier claimt men dat ik aanwezig was op 20 (!) verschillende betogingen van de Gele Hesjes waar ook extreem-linkse groeperingen aan deelnamen. In realiteit heb ik éénmaal als eenzaat deelgenomen aan een betoging van de Gele Hesjes met als enige doel de ramptoerist uit te hangen (ja, slecht idee).

Ik heb geen flauw idee hoe ze erbij komen dit ook zogezegd op al die andere betogingen aanwezig was, maar de enige plausibele verklaring is dat er daar in het extreem-linkse milieu iemand rondloopt die heel hard op mij moet lijken (knappe gast dus).

Het is namelijk zo dat ik toen bij die ene betoging net zoals alle andere deelnemers administratief aangehouden ben en de namiddag in de cel heb doorgebracht. Enkele maanden later werd ik uitgenodigd voor verhoor omdat ik de politie zou hebben bekogeld en daar rondliep met een bivakmuts op. Niets van aan en dat heb ik ook kunnen aantonen aan de hand van foto’s die die dag in de gazet zijn verschenen. Maar mogelijks is daar dus de kiem gezaaid van een vergissing waarbij men mij voor iemand anders aanzag.

Verder maakt men in het dossier ook nog melding van het feit dat ik als 18-jarige de pagina ‘anarcho-primitivisme’ heb geliket. Lol!

Wat moet ik hier nu mee aanvangen? Ik kan moeilijk bewijzen dat ik ergens niet aanwezig was, toch? Ook heel verontrustend dat ik duq op basis van foutieve informatie in bepaalde politiedatabanken geregistreerd sta.
Wat heb je nu moeten doen om dat dossier te mogen lezen?

Tja zo zie je maar wat je als 18 jarige ooit eens geliked hebt door defensie geraadpleegd wordt bij de hiring.

En dat zal niet alleen bij defensie zijn maar ook bij hopen werkgevers in de private sector, die dat dan niet moeten zeggen welliswaar.

Hopla, net een brief gekregen van het Beroepsorgaan dat mijn beroep ontvankelijk en gegrond is verklaard en ik bijgevolg een positief veiligheidsadvies krijg :woohoo:

Terug
Bovenaan