Beschrijf je tuin

To trapt af.
Heb een voortuin van ongeveer 1 are. Naast het fietspad ligt de parking met grasdallen, vervolgens een haag en daarna allerlei lage beplanting in combinatie met drie bomen. Aan de achterzijde heb ik eigenlijk drie zones. Vlak achter het huis klein grasveldje omringt door kattenkruid en leifruit, daarna een wild grasveld met de waslijn en aan de andere zijde de moestuin. Vervolgens een afgezet stuk van ongeveer twee are voor de kippen met daarop ook de fruitbomen en bramen. Dit alles in combinatie met twee regentonnen en een regenwaterput.

-Huis staat een 7-tal meter van de straat. Tussen huis en straat is oprit voor 3 auto. Tussen oprit en huis een strook van 1 m breed klimop. Op de oprit een streep lavendel en een kastanje boom. Ook een haag van ~7m breed om inkijk wat te verminderen.
- Naast huis loopt een zijtuin tot de terras/tuin achteraan. Zijtuin is 25m lang of zo. Begint met wat bodembedekker, daarna wat siergrassen en veel bloembollen (lelies, gladiolen, etc). Staan ook paar bomen in (notelaar, knotwilg).
- Tuin zelf is in 2 gesplitst. Stuk achter huis is 'echte tuin'. Daarnaast nog een stuk dat we niet onderhouden en we als weide gebruiken. Tuin zelf is ~1000m2 met max diepte van 80m (eigenlijk een lange driehoek). In de tuin gras, uiteraard. Daarnaast ook een kippenren, moestuin van 125m2, serre. In totaal een kleine 20 tal fruitbomen (4 appel, 6 peer, 2 kers, 2 pruim, 2 vijg, 2 perzik, 1 notelaar) en wat niet-fruit bomen (plataan, magnolia, wilg). 20m frambozen rij + 20m druivenrij (15 tal druivenstruiken en 2 kiwiplanten) = afscheiding van de weide.
- De weide is ~3500m2. Dat is gewoon monocultuur gras waar meestal schapen van een bevriende boer staan. Nu staan er vb 30tal lammetjes. In de weide staan ook nog bomen (krulwilg, 2 appel, 2 peer, 3 notelaars).
- Dan is er nog stukje in de weide waar geen schapen staan maar zonnepanelen liggen en een berghok is voor grasmachine en zo.
- Bijna rondom het hele perceel is een beuken/ligusterhaag. Net eens gemeten op geopunt. We hebben rond de 175m beuken/ligusterhaag. Daarvan staat 140m op een perceelsgrens met een veldbaantje. Die snoei ik aan 2 kanten. De andere hagen deel ik met buren en snoei ik 1 kant. In de "veldbaanhaag" staan knotwilgen. Zou moeten tellen, maar denk in totaal een 20 tal knotwilgen. Er staan ook nog een 5-tal knotwilgen random in de tuin wegens historische reden of strategische hangmat-, fortbouw- of klimredenen.

TLDR: veel onderhoud :laugh:

Een stadskoertje van 5m breed en 3 a 4 m diep. De muren zijn erg hoog en veel zon komt er niet. Ik heb de laatste rij tegels uitgewipt en wat klimmers geplant en en een blauweregen die langs de zijmuur groeit. Daarnaast heb ik nog een magnolia en een vijgenboompje in pot, en wat kruiden voor in de keuken. Links staat dan de vuilnis en rechts staat een buitenkeukentje voor de kleine.

Ik vind het oprecht jammer dat ik geen tuin heb. Op 10 meter van ons huis is er wel een groot park dat veel goedmaakt.

Rijhuis, 7 meter breed. De tuin is dus ook zo breed, en wat minder dan 100 meter lang. Een soort groene gang dus, waar initieel een bouwvallig houten tuinhuis stond dat ik heb afgebroken. Er ligt nog wel een fundering, waar misschien een terras op komt, maar nu toont het veel ruimer. Helpt ook dat de buren links en rechts een veel kortere tuin hebben, waardoor de 2de helft begrensd wordt door een weide en een soort halve wildernis. Achteraan loopt een spoorweg. Ook achteraan: origineel drie, nu nog twee hoogbejaarde kerselaars van 80+ jaar oud. Hierdoor heb je daar een soort mini-bosklimaat which is nice. Ik heb aan de kanten en in het midden zoveel mogelijk fruitstruiken en -bomen geplant.

Minpunt: we gaan op termijn een ca. 40 m² moeten afgeven om een fietssnelweg naast die spoorweg te leggen, waardoor we daar ook een hek/haag gaan nodig hebben want ik ben het nu wel gewoon dat we daar geen bekijk hebben.

is een foto niet handiger? :unsure:

Zot. En AI die tot op 2 cm je locatie kent...

Was vorige week in Amsterdam met de madam. Doen we een stadswandeling met de GPS. Zegt die plots "Callibratie nodig. Trek een foto". Klik, trek een random foto in de straat. En binnen 2 sec "Google Street match callibratie" en hop terug verder. Dusja, geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om foto's van in de buurt van mijn huis online te smijten :cautious:

Open bebouwing op 10 are, voortuin met gewoon gras, strook kiezel tegen de straat. Langs de zijkant een perkje met lavendel, zijkant huis richting voordeur kiezel met paar vlinderstruiken.
Achtertuin gewoon mos, onkruid en gras, tegen de zijkant en achterkant hoge bomen (+15m) en een hoop struiken.
In de achtertuin op het gras staat momenteel een zwembad, trampoline, volleybal net en een klein houten speelhuisje.
Tegen de achterkant van het huis kiezel, een stoffen pergola achtig iets met twee tuintafels en stoelen.
Tuin is niet zo ordelijk maar we hebben niet de fut om er veel aan te doen. Prioriteit ligt financiëel ook bij andere dingen die we nog aan het huis willen laten doen.

hier omwille van praktisch onderhoud vrij eenvoudig:
  • huis 130m van de straat
  • geen tuin voor de woning (diverse pogingen om 2-10m grond voor de woning te kopen mislukt helaas)
  • achter/naast de woning
    • groentetuin 15m breed en 20m diep naast de woning
    • gazon 50m breed en 20m diep achter de woning, voorzien van prachtige zilverberk (stam Ø80cm) - ideale parasol (als je niet allergisch bent), geen hagen - ik heb graag een open zicht en stoor me niet aan inkijk van anderen - geen buren maar wel een wandelweg waar dagelijks 20 man passeert ofzo, ook weinig afsluitingen, geen poorten (buiten de weide uiteraard) - iedereen kan zo op het gazon/terras stappen
    • weide 50m breed en 100m diep achter gazon
    • bos in aanbouw 50mx60m naast de woning

Ik zou graag wat weide overkopen van mijn buur, of wat van die wildernis, maar daar lijkt weinig animo voor. Misschien dat ik hier wat verder een stuk landbouwgrond probeer te kopen, maar dat is dan weer eerst even wandelen wat voor alles qua onderhoud extra werk ik.

Ik zou graag wat weide overkopen van mijn buur, of wat van die wildernis, maar daar lijkt weinig animo voor. Misschien dat ik hier wat verder een stuk landbouwgrond probeer te kopen, maar dat is dan weer eerst even wandelen wat voor alles qua onderhoud extra werk ik.
Wat ben je van plan te doen met die landbouwgrond?
Zij vraag: ik heb de indruk dat steeds meer mensen afstappen van een verharde voortuin, misschien is dat iets lokaals of zien jullie het ook gebeuren?

Wat ben je van plan te doen met die landbouwgrond?
Zij vraag: ik heb de indruk dat steeds meer mensen afstappen van een verharde voortuin, misschien is dat iets lokaals of zien jullie het ook gebeuren?
Wat fruitbomen en struiken, niets te ambitieus. Misschien een vijver, maar dan zit je met vergunningen. Buren/vrienden van ons doen dat ook en zitten daar zowat altijd, maar die hebben er een gigantische groententuin van gemaakt.

Verharde voortuinen zijn toch op veel plaatsen al verboden denk ik.

Als het niet naast je deur is, ga je er niet veel komen.

Ik zit zo goed als elke dag in mijn wildernis. Soms 15 minuten, soms 2h, soms een hele dag. Maar ik denk dat het overgrote deel van mijn tijd niet-geplande en random blokken zijn. Ik pak pauze van werk en wandel door tuin. Ik zie een slechte boom of een kale plek of wat onkruid. Trek wat onkruid uit, knip wat takken van boom, etc.

Als het mooi weer is, zijn er zo goed als geen dagen waar ik niet 2-3-4x beetje in de tuin roefel. Vandaag heb ik deze ochtend bij het voederen van de kippen de gouden regen wat gesnoeid. Daarnet als werkbreak #1 6 patattenstruiken geoogst. Werkbreak #2 de zijtuin wat water gegeven. Straks ga ik nog een uur of 2 hagen snoeien (van 20 tot 22h wsch). Toch allemaal moeilijk als je er altijd naartoe zou moeten rijden, ook al is het maar 5 min ver. Je kijkt er toch tegen op, of je vergeet iets, of je hebt geen auto beschikbaar of weet ik veel wat.

De grote serre van mijn schoonbroer is 10 min rijden. Mijn 200 tomaten staan er, maar ik kom er eigenlijk misschien 5x-10x op een seizoen. Ik zou er meer moeten komen, maar ik kijk er tegenop of het komt er niet van. Om 9h s avonds durf ik vb nog een half uurtje hout door de hakselaar duwen met een pintje en de vuurkorf aan. Maar om 9h s avonds ga ik niet meer naar de serre rijden om een half uur tomaten op te knopen of te dieven.

Kun je niet afspreken dat je een stuk mag bewerken zonder het over te kopen ? Ik weet niet hoe groot die weide is ? Een hoek van 20m op 20m in een weide van een hectare, daar zal niemand een traan om laten. En dan moet er ook geen herverkaveling en heel de reutemeteut zijn van dat perceel.

Moest mijn buurman of iemand uit de buurt een stuk weide willen uitbaten, zou direct mogen. Zolang ze maar geen stuk officieel overkopen, want dan heb ik er tijd en moeie mee en zit ik met een stuk vreemde eigendom in mijn perceel wat zomaar kan doorverkocht worden aan weet ik veel wie en dat wil ik niet.

Wat fruitbomen en struiken, niets te ambitieus. Misschien een vijver, maar dan zit je met vergunningen. Buren/vrienden van ons doen dat ook en zitten daar zowat altijd, maar die hebben er een gigantische groententuin van gemaakt.

Verharde voortuinen zijn toch op veel plaatsen al verboden denk ik.
Ik speel met hetzelfde idee. Stuk landbouwgrond overkopen van mijn achterbuurvrouw en zou daar een vijver willen aanleggen. Momenteel is er daarvoor geen budget en ze wil niet verkopen, dus in afwachting ben ik er al een wilg gaan planten.

Als het niet naast je deur is, ga je er niet veel komen.
Neen, dat is ook iets dat ik me al bedacht heb. Nu die buren waar ik het over heb, dat is hier op 10 min stappen en die hebben meer gekocht dan ze gebruiken, dus ik zou het inderdaad zo al eens kunnen vragen. Zoals gezegd zitten die meer daar dan thuis, omdat hun eigen tuin klein is. De mijne is misschien niet groot, maar ik zou die liever uitbreiden dan elders ook allerhande zaken te moeten stockeren of dingen te moeten transporteren.

Als ik zeg weide is dat gewoon een kleine lap gras waar die buren al eens een pony op laten grazen van iemand anders, misschien hoop en al 15 are. Ze hebben er nu ook enkele fruitbomen gezet, maar zijn beiden in de 80 dus misschien moet ik het gewoon eens op tafel leggen. Zij gaan ook een groot stuk kwijtspelen door die fietssnelweg (loopt zijdelings langs), dus schept wat onduidelijkheid.

Die "wildernis" is groter, en werd ooit door Natuurpunt met meidoorn, zomereik, ... omrand. Die geven mij nu eerlijk gezegd wel wat overlast en snoeiwerk (ook al mag ik dat niet doen), dus moest de grens met mijn perceel zo opschuiven is dat een dubbele bonus, kan ik daar wat in snoeien. Die mens heb ik eens vlakaf gevraagd maar hij zag dat niet zitten, een stuk verkopen. Heeft geen tijd of zin om er zelf wat aan te doen verder, maar goed.

Zaken uitbaten die niet van mij zijn, daar heb ik het wat moeilijk mee. Ik wil ook gewoon de luiaard kunnen uithangen wanneer het me past.

Terug
Bovenaan