besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Aan de mensen met een visa: zou het niet hebben van een visa er net niet meer voor zorgen dat je minder uitgeeft?

Wat mij betreft nee, mijn aankoopgedrag hangt niet af van of ik dat met een bankkaart, visa, QR code,... betaal.

Voor een aantal mensen die visa meer gebruiken als een kredietkaart met de nadruk op het woord "krediet", zal dat wel opgaan. Maar ik denk dat voor die groep ook het zo gemakkelijk online bestellen en betalen een (te) lage drempel is, die misschien meer doorweegt dan een visa kaart.

Aan de mensen met een visa: zou het niet hebben van een visa er net niet meer voor zorgen dat je minder uitgeeft?
Niet met de Argenta kredietkaart die ik in mijn bezit heb. (Dat is nu wel een mastercard)
Daar kan je niet echt op krediet kopen, elke 13de van de maand eisen ze het volledig bedrag op, en staat de balans terug op '0 €'.

Veel oudere mensen, wanneer de kinderen eenmaal uit hun huis zijn blijven in die grote woning wonen.
Mijn grootouders zo tot vorig jaar in een open bebouwing gewoond, met 4 slaapkamers. Worden volgend jaar 90.

Kadastraal inkomen, verwarming, kuisen,...
Wij wonen ook vrij groot, maar dan omdat er nog kind(eren) bij kon(den) komen. Ik zie me eerlijk gezegd ook niet verhuizen als die het huis uit zijn om kleiner te gaan wonen. Gewoon ongebruikte kamers niet verwarmen, maar verluchten tegen schimmel.
En wij betalen ongeveer 90c KI per m², dus daarvoor moet je het ook niet doen. :p

Ik woon nu al in een huis dat "te groot" is voor mijn gezin, laat staan dat ik hier nog zal blijven eens de dochter niet meer hier woont "voor het geval er ooit kleinkinderen komen die eens in de maand blijven logeren". :unsure:
Relatie van de dochter kan ook ooit stranden zodat ze later terug tijdelijk komt inwonen.
Voor uw kinderen een kamer behouden zodat ze er zeker van zijn dat ze nooit echt op straat komen te staan in nood, dat vind ik persoonlijk wel een waarde hebben...

Relatie van de dochter kan ook ooit stranden zodat ze later terug tijdelijk komt inwonen.
Voor uw kinderen een kamer behouden zodat ze er zeker van zijn dat ze nooit echt op straat komen te staan in nood, dat vind ik persoonlijk wel een waarde hebben...
Ik heb momenteel 50m2 aan slaapkamers, met eigenlijk de mogelijkheid er nog eentje bij te maken, da's nu toch wel een BEETJE van het goede te veel als "mogelijke backup". 😁

Met veel meer kans op schimmel, waterinsijpeling die onontdekt blijft, ongedierte,...

De waarde van het huis zakt ook door gebrek aan onderhoud.
Ik merk dat aan mijn eigen ouders en hun overburen ook, eigenlijk een huis dat te groot is voor hen, te moeilijk is in onderhoud, maar een professional inschakelen? Ho maar! Daar gaan we geen geld aan geven toch?!?
Ik woon nu al in een huis dat "te groot" is voor mijn gezin, laat staan dat ik hier nog zal blijven eens de dochter niet meer hier woont "voor het geval er ooit kleinkinderen komen die eens in de maand blijven logeren". :unsure:
(Mijn ouders hebben dus effectief aan hun 50ste een nieuwbouw gezet met 3 slaapkamers "want ze wilden kleiner gaan wonen" 🙈)
Ik moet nu wel zeggen dat ik mij op mijn pensioen eigenlijk wel wat in de tuin zou willen bezighouden, dus dan elders gaan wonen waar het kleiner is, zou wat spijtig zijn (ook groeien bomen niet op een paar jaar :unsure:)

En ook is er het sociaal argument natuurlijk, zo een typisch ouder koppel dat zijn buren kent dan maar aanraden om te verhuizen...ik weet het niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb momenteel 50m2 aan slaapkamers, met eigenlijk de mogelijkheid er nog eentje bij te maken, da's nu toch wel een BEETJE van het goede te veel als "mogelijke backup". 😁
Maar is dat een reden om daar op oudere leeftijd weg te gaan? Een oude boom verplant je niet imo.

Maar is dat een reden om daar op oudere leeftijd weg te gaan? Een oude boom verplant je niet imo.
Ik bezie dat anders. 🤷🏼
Een te groot huis zal me te veel kosten qua onderhoud en energie en anderzijds vind ik het ook vanuit moreel standpunt niet oke dat ik als zestig plusser een centraal gelegen gezinswoning in zou blijven nemen terwijl er steeds meer gezinnen op zoek zijn naar een woning.
Maar wat ik zeker niet onmogelijk acht, afhankelijk van wanneer mijn ouders komen te sterven en ik dus voldoende financiële middelen heb om iets anders te kopen, is dat mijn dochter dit huis van me krijgt of voor een laag bedrag dat ze alleen kan lenen overkoopt.
Mijn hart ligt hier niet, ik ben niet verliefd op waar ik woon dus ik zie dit niet als mijn laatste stekje waar ik moeilijk afscheid van kan nemen.

Mijn tip zou zijn om van zaken die je wil hebben, goed na te denken welke versie je nodig hebt.
Zo wilde ik wel graag een crosstrainer, die heb ik tweedehands gekocht voor 50€.
Een sporthorloge? Een huawei kost 80€ en kan alles wat ik nodig heb, dus ik heb geen duurdere of Apple Watch nodig van 400€.
Ventilator? Hebben ze van 30€ tot 100€, ik heb weer de goedkoopste.
Steelstofzuiger? Kan gaan van 100€ tot 400€.
En dat gaat eigenlijk op voor àlles wat je koopt.

Verder koop ik zéér weinig merkproducten. Ik denk dat het énige dat ik van een merk koop, cola zero is (ik dronk vroeger wel river cola maar de zero variant vind ik echt minder lekker, uitgebreid getest). Ah, en soms eens iets van chips.
Zelfs onze koffie is niet van Douwe Egberts maar gewoon van het huismerk van de Lidl.
Geen La vache qui rit, geen spaghetti van Soubry, geen ketchup van Heinz, zelfs geen Nutella choco.
Ja, dat smaakt soms 'anders' dan het origineel, maar als je het origineel nooit meer koopt dan merk je dat dus niet he ;-)

Even snel uitgerekend op basis van mijn huidig voorschot: €3600 gas per jaar geeft gemiddeld €24 per dag in het stookseizoen (5 maand). Een avond stoken in het koudste van de winter kan dus rond de €40 kosten en waarschijnlijk zelfs een pak meer.. Jezelf dus veel uitnodigen bij vrienden en familie in januari en februari kan echt significante sommen besparen. Nodig ze ook af en toe eens uit bij jezelf. :p

Voedseltip: leer hoe je indische dal maakt. Peulvruchten zijn goedkoop en met dit gerecht kan je enorm goedkoop een vegetarische smaak-en nutrientenbom op je gezin lanceren. Maak 3x zoveel als nodig en vries in.

Investeer in thermisch ondergoed. Werkt nog beter dan een dikke trui aandoen.

Tip om pakken poen te verdienen: lanceer een lijn met thermisch ondergoed met de oekrainse vlag, zeg dat de helft van de winst naar Oekraine gaat, en probeer viraal te gaan op het internet. Perfecte gag gift op kerst.

Laatst bewerkt:
Scheren met een safety razor waarvan je de mesjes vervangt ipv wegwerp supermarkt systemen.

Ik heb 1x geïnvesteerd in een safety razor 10 jaar geleden en scheer mij met scheermesjes die 11ct per stuk kosten en een keer of 4-5 gebruikt kunnen worden voor ze bot zijn. Zelfs met duurdere mesjes kom je nog altijd pakken goedkoper uit dan met bvb. Gilette.

Een safety razor is vele malen goedkoper dan het cassettesysteem.
5 jaar geleden voor 30 euro een safety razor met 100 mesjes gekocht. Ik ben nog altijd niet door de voorraad heen.

Even snel uitgerekend op basis van mijn huidig voorschot: €3600 gas per jaar geeft gemiddeld €24 per dag in het stookseizoen (5 maand). Een avond stoken in het koudste van de winter kan dus rond de €40 kosten en waarschijnlijk zelfs een pak meer.. Jezelf dus veel uitnodigen bij vrienden en familie in januari en februari kan echt significante sommen besparen. Nodig ze ook af en toe eens uit bij jezelf. :p
Uiteraard wel moeilijker bij vloerverwarming die continu aan staat en je toch meer en meer hebt in huizen

Besparingstip
Lange baard, veel haargroei en een dikke winterjas

10433020150905173053.gif

Verder koop ik zéér weinig merkproducten. Ik denk dat het énige dat ik van een merk koop, cola zero is (ik dronk vroeger wel river cola maar de zero variant vind ik echt minder lekker, uitgebreid getest).
Freeway cola zero of Pepsi Max al geprobeerd? (ik ga precies Freeway ambassadeur moeten worden)
geen ketchup van Heinz, zelfs geen Nutella choco.
Ik vind Nutella alleszins totaal niet speciaal, bijna elke private label is voor mij gelijkwaardig. (Gelijkwaardig, niet per se compleet hetzelfde)

Private label ketchup kan er soms wel eens naast zitten, dat is delicater.
Ja, dat smaakt soms 'anders' dan het origineel, maar als je het origineel nooit meer koopt dan merk je dat dus niet he ;-)
Of je vindt op de duur zelfs dat het het 'origineel ' is dat raar smaakt!

Ah ja , en koop uw privé auto in Duitsland.
3 keer gedaan voor mezelf en ouders, 3 keer ettelijke duizenden euro uitgespaard.

En gratis wat avontuur, en bijkomend wat kennis over invoer douaneregeling! :)

En koop auto > 4 jaar oud, dan is de prijs exponentieel gezakt.
En onderhoud bij Midas of zoiets (kwaliteit kan wel verschillen van filiaal tot filiaal).

En koop hem niet nu, dit is net een heel slechte periode voor kopers wegens tekorten.
Wacht tot de volgende recessie. (Idem voor vastgoed)

En investeer uw besparingen in indexfonds, elke euro op de spaarrekening is er doorgaans 1 teveel :)

Niemand die zegt dat dat slaapkamers moeten blijven natuurlijk. Sommigen investeren in een infraroodsauna, zetten een biljart, maken een naaikamer enz. Dan is die extra plek natuurlijk altijd handig.

En investeer uw besparingen in indexfonds, elke euro op de spaarrekening is er doorgaans 1 teveel :)
Tot de schakelbak van uw auto het plots begeeft en ge die moet laten herstellen omdat ge niet zonder auto kunt en uw auto niet genoeg meer waard is om te verpatsen zonder uw broek eraan te scheuren :D

Niemand die zegt dat dat slaapkamers moeten blijven natuurlijk. Sommigen investeren in een infraroodsauna, zetten een biljart, maken een naaikamer enz. Dan is die extra plek natuurlijk altijd handig.
Tof voor hen, maar daar zie ik geen meerwaarde in om toch maar een huis te kunnen houden dat nu al te groot is. 😉

(Maar mijn dochter en de hond zien dat anders, ook de reden waarom ik dit gekocht heb natuurlijk 😇)

De grootste bespaartip is gewoon dingen niet te kopen. Zoek niet naar promo's voor chips, zwanworsten, princekoeken of waterflessen maar koop dat gewoon niet. Als je dan toch jezelf wil verwennen, koop het dan eenmalig in kleine hoeveelheden in een discounter (Aldi/Lidl). Als je veel kip eet en er is opeens een promo voor kip, ga ervoor en koop in bulk, maar koop niet iets dat je eigenlijk niet nodig hebt puur omdat het in promo staat en een "deal" is. Dat zo ik zo vaak in die bespaargroepen, mensen besparen zich arm door al die onweerstaanbare "promo's". En als kers op de taart is het dan ook vaak nog zo dat een promo op een merkproduct nog altijd duurder is het dan het huismerk zonder promo... Check altijd de prijs/kg, zo kan je vergelijken.

Terug
Bovenaan