besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Als je wil besparen laat je kinderen warm eten op school.
Voor die prijs/dag kan je zelf geen eten voorzien. Dan moet je ook geen energie verbruiken om eten klaar te maken.
En je bespaart blijkbaar ook op lunchdozen :D
't Zal nu toch niet meer zijn.
Is nu al 4 euro.

Je gaat echter moeite moeten doen om dit type boterhamdoos dat gewoon in elkaar schuift kapot te krijgen :p
Ik hoop dat je gelijk hebt! :)
We zijn nu stelselmatig aan het overschakelen hierop:
80600130_01_001_01.jpg

Voor de geïnteresseerden, te vinden in Hema.

(Mochten ze er nu ook nog verkopen met Spiderman of Paw Patrol op, dan waren onze kinderen wel gelukkiger geweest... :tongue:)

geen illegale tips
De tarieven zijn geen schatting maar wat wij betaald hebben.
De keuring zal 2 x €100 zijn want eerste keer zal de installatie afgekeurd worden want er mag geen enkele mogelijk verbinding zijn tussen stadswater en regenwater.
Al jouw andere prijzen zijn ook veel te optimistisch. Sanitair installatie materiaal kost veel geld, voor paar tientallen euros heb je niks.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eigenlijk al een hele zomer bespaard door niet meer op café te gaan. (tenzij op reis natuurlijk).

Maar echt, dat wekelijkse gezwets in café's aan 2,20 euro voor een pintje (hier op den vrij buiten), of aan de waanzinnige prijs van 4,00 euro op de Antwerpse studentenbuurt zoals begin dit jaar eens, nee das het mij allemaal niet meer waard.

Wij gaan wel nog quasi wekelijks eens iets gaan eten, in een brasserie of soms restaurant, als koppel.
Maar die café bezoekjes hoeven voor mij echt niet meer. Ik koop liever een bak bier, en ga om zijn beurten eens bij mensen thuis of bij mij thuis een pintje drinken.

Veel goedkoper, en geen peer pressuring om anderen die opeens aan je tafel komen aanschuimen te moeten trakteren (en dan nog te bezien vallen of je ene terug krijgt).

een gemiddeld café bezoek bedroeg bij ons makkelijk 30 a 40 euro, daarmee gaan wij al eens iets lekkers gaan eten in een leuke brasserie (spaghetti, croque monsieur, ribbetjes) met ons 2.

In het zog van dit topic ook eens mijn gas- en elektriciteit eens vergeleken op mijnenergie.be dan kom ik uit als goedkoopst voor elektriciteit bij Octa en voor Gas bij Total energie, echter bij de V-test zie ik gewoon totaal andere cijfers en leveranciers als goedkoopste elektriciteit en gasleveranciers... Nog iemand?

10 jaar is niet “een paar jaar”. Investeringen dat 10 jaar duren om zich terug te verdienen dat noem ik geen investeringen, kunt dat wel doen voor het milieu ja. Als je die 2000€ initiële inleg belegd had op de beurs dan had je na 10 jaar waarschijnlijk 3000€ of meer, terwijl met uw regenpomp heb je na 10 jaar 0€ bijverdiend. Zonder dat mijn huis vol extra leidingen ligt en ik moet opletten dat mijn WC nog wel werkt als het ff niet geregend heeft.

In het geval van uw berekening dan nog, die ook nog veel te conservatief is en aanneemt (put + pomp + keuring 1350€) dat iemand al uw binnenleidingen, buitenleidingen, en pompaccessoires, filters, kraantjes, elektriek... wel komt leveren en op maat installeren voor 650€. Dat denk ik niet. Als je iemand kent die dat doet graag firma doorgeven in PM dan vraag ik direct offerte.

Uw waterpomp kan na 10 jaar ook vervangen moeten worden. Er kunnen lekken aan uw zuig of pers leidsysteem komen die ook moeten bekeken worden (zeker als je "alles zelf gedaan hebt"), uw filters moeten gekuisd worden zowel aan uw pomp als naar uw put, uw put moet gekuisd worden om de 5 jaar, uw filters vervangen...

Uw tuin sproeien met putwater in de zomer zal trouwens rap gedaan zijn met een tankje van 10.000L, je kunt 4 dagen sproeien en daarna kan uw gazon gelijk alle buren verdorren. Bovendien als er sproeialarm is, wat de laatste jaren bena altijd is, mag je niet sproeien zelfs niet met putwater. Stel dat je u niks zou aantrekken van "illegaal" sproeien ondanks zo'n alarm, kan je veel goedkoper een boring laten steken die al even illegaal is en veel minder kost, veel simpeler is en geen limiet van 10.000L heeft (let op ik raad hier geen illegale activiteiten aan! niet doen!).

Veel miseri voor heeeeel weinig opbrengst.
Ik denk niet dat je moet reageren. Cege heeft precies een time out. Maar ik ga akkoord met de stelling. Een investering met een terugverdientijd van 10-15 jaar is niet echt een rendable investering. Ook de reden waarom we nog aan het twijfelen zijn over een regenwaterput tenzij we all in gaan met onze moestuin.

In het zog van dit topic ook eens mijn gas- en elektriciteit eens vergeleken op mijnenergie.be dan kom ik uit als goedkoopst voor elektriciteit bij Octa en voor Gas bij Total energie, echter bij de V-test zie ik gewoon totaal andere cijfers en leveranciers als goedkoopste elektriciteit en gasleveranciers... Nog iemand?
Een heel topic in bouwen en wonen gaat daarover.

Ja dat is normaal, staat ook duidelijk op de website van de V-test

Veel miseri voor heeeeel weinig opbrengst.
Jup, ook mijn ervaring. Kruipen elk jaar uren tijd in voor onderhoud, altijd maar dat opvolgen van hoeveel water er in die put zit en of de voorfilter niet verstopt zit want dan stroomt het water niet in de put maar richting riolering. Meest storingsgevoelige installatie die ik hier heb. Tegen dat de terugverdientijd bereikt wordt is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe pomp. Dat is hier een model dat in de put zit, de materiaalkost van een gelijkaardig model is momenteel rond de 1050EUR.

Ik snap die 'terugverdientijden' hier wel niet zo goed.

Een terugverdientijd van 10 jaar zou ongeveer 10% rendement zijn, wat goed is en je quasi nergens anders kan krijgen zonder specifieke kennis.
Als in die terugverdientijd echter geen afschrijving van het onderliggend actief verwerkt zit, dan is er helemaal geen sprake van reële terugverdientijd natuurlijk.

Iets dat 10% opbrengt, maar na 10 jaar vervangen moet worden, brengt nl. niets op.

quote verwijderd ivm illegaal voorstel
Bedoel je gewoon 2 kraantjes die je kan open/dicht zetten al naargelang je regen of Stadswater wilt ?

Want in dat geval is zo'n systeem hier wel gewoon goedgekeurd geraakt 3j geleden :unsure:
Ik had mijn pomp voor het regenwater nog niet toen de binnenkeurdr langs kwam dus ook via zo'n systeem en die heeft er geen probleem van gemaakt.
- Ik gebruik het wel niet, gewoon darm in de put als die (bijna) leeg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Enige tips om de verwarming en warm water op gas af te stellen? Wil zo veel mogelijk besparen. Warm water staat nu aan van 8 tot 21 uur. Is dat efficiënter als ik bv elke dag afwissel tussen uren of enkel savonds of...

2 "kraantjes" die samenkomen in 1 punt en dat punt gaat dan naar de WC, dat mag niet. want er kan altijd iets mis lopen waardoor beide kranen open staan en dan kan er regenwater of bacterien daarvan terugstromen in het leidingwater. Je mag wel een WC hebben waarin water kan binnenkomen van 2 kranen, maar dat is dan "open" en geen gedeelde leiding. Je mag ook een darm versteken van de ene naar de andere kraan. Je mag ook een darm leggen bovenaan in uw waterput om zo manueel uw waterput bij te vullen.
Ja dat hangt dan hier in de kelder eigenlijk.

Aanvoer naar de wc/wasmachine/buitenkraan is 1 leiding die in de kelder uitkomt. Ofwel kraantje van de regenpomp open en dat van leidingwater dicht of omgekeerd als ik wil.

Ik zie nu wel op dat controleverslag: "intentie tot wanverbinding" staan.
Maar : de binneninstallatie is CONFORM
Keuringsverslag Aqua Flanders uit 2019

Inderdaad, iets dat zichzelf op 10 jaar "terugverdient" brengt geen 10% rendement per jaar op voor 10 jaar, maar het brengt 0% rendement op voor 10 jaar en pas vanaf het 11de jaar begint het 10% per jaar op te brengen,
Mja nee, bij uw rendementsberekening moet de afschrijving jaarlijks afgetrokken worden om de aankoopkost te amortiseren. Die afschrijving hangt af van de levensduur.
Iets dat kapot gaat na gemiddeld 20 jaar, moet je verrekenen door 5% af te trekken van uw bruto rendement.
Dus 10% brutorendement wordt op die manier slechts 5% nettorendement per jaar.
Het gaat hier niet over cashflow, wel over rendement over de gehele looptijd van de investering.
en dan kan je dus beginnen hopen dat er geen extra kosten aan komen na al die tijd. Dat terwijl geld dat belegd wordt op langere termijn (10-20 jaar etc) 5%-10% per jaar opbrengt vanaf het begin al. Dat krijg je nooit meer ingehaald.
Dat klopt, als je geen 5% nettorendement haalt met uw investering, kan je het beter in een ETF beleggen.

10 jaar is niet “een paar jaar”. Investeringen dat 10 jaar duren om zich terug te verdienen dat noem ik geen investeringen, kunt dat wel doen voor het milieu ja. Als je die 2000€ initiële inleg belegd had op de beurs dan had je na 10 jaar waarschijnlijk 3000€ of meer, terwijl met uw regenpomp heb je na 10 jaar 0€ bijverdiend. Zonder dat mijn huis vol extra leidingen ligt en ik moet opletten dat mijn WC nog wel werkt als het ff niet geregend heeft.
Je beseft dat een bedrijf die een complexe machine aankoopt soms ook op 10 jaar geen winst maakt? Je beseft dat dingen zoals de Oosterweelverbinding ook niet na 10 jaar teruggewonnen zal zijn? Je beseft dat een aankoop van een huis ook niet na 10 jaar teruggewonnen is? Nochtans zijn dat ook allemaal investeringen.

Het punt dan is dat mensen gaan zeggen dat dingen nooit kapot gaan en ze dus nog altijd 10% opbrengst hebben per jaar ondanks ze 10 jaar moeten wachten vooraleer ze 1 euro opbrengst zien. Bij een afschrijving ga je er nog vanuit dat die installatie enige waarde behoud.
Dat is wat jij er van punt van maakt. Tuurlijk zijn er mensen die lopende kosten (onderhoud) of wisselstukken om de X jaar niet meerekenen in een investering. Soms omdat ze er geen besef van hebben, soms omdat (zoals hier) de kosten aan een waterput héél minimaal zijn en ze het voor het gemak even negeren in een berekening.

Maar het is niet omdat je er een beetje kosten aan hebt (néé, geen honderden euro's/jaar), dat het geen zinnige investering ZOU kunnen zijn (mocht de rest van de cijfers van cege kloppen, quod non :p).

Een regenput is een slimme investering omwille van:
- het feit dat het een wettelijke verplichting is in veel gevallen (en boetes zijn duur en niet leuk)
- het feit dat je er wel degelijk iets mee bespaart op héél lange termijn als je het bij een nieuwbouw/héél grondige renovatie kan leggen
- het feit dat de KANS groot is dat de prijzen van water sneller gaan stijgen in de toekomst gezien de voorspelde waterschaarste en dus de grotere kosten om waterreservoirs te leggen
- het feit dat het milieuvriendelijk is. Een investering kan immers slim zijn niet enkel omwille van financiële redenene.

Nog on topic ik heb deze dingetjes gekocht, eens benieuwd welk effect dat gaat geven heb er vrij veel gekocht hehe
Tot 30% besparen? Alsof ik mijn huis plots met 1400l mazout ga kunnen verwarmen ipv 2000l.
Het iets sneller verspreiden van warme lucht zal wat tijdswinst opleveren, maar ik kan me niet voorstellen dat dit meer dan enkele luttele procenten gaat uitmaken. Radiatorfolie heeft op dat vlak toch een duidelijkere meerwaarde.

Ook een dingetje: droge lucht warmt vééééél makkelijker op dan vochtige lucht - als de lucht binnenshuis te vochtig is is het soms beter om gewoon even te luchten om deze te doen dalen.

Bovenstaande post ook de reden waarom radiatoren best onder/voor een raam geplaatst worden - grotere temperatuursverschillen resulteren in betere circulatie en dus efficiëntere verwarming, ook de creatie van een soort gordijn tegen de koude verhoogd het rendement. Het spreekt voor zich dat in nieuwbouw dit element veel minder zal spelen.

Ook een dingetje: droge lucht warmt vééééél makkelijker op dan vochtige lucht - als de lucht binnenshuis te vochtig is is het soms beter om gewoon even te luchten om deze te doen dalen.

Bovenstaande post ook de reden waarom radiatoren best onder/voor een raam geplaatst worden - grotere temperatuursverschillen resulteren in betere circulatie en dus efficiëntere verwarming, ook de creatie van een soort gordijn tegen de koude verhoogd het rendement. Het spreekt voor zich dat in nieuwbouw dit element veel minder zal spelen.
Maar droge lucht voelt minder warm aan en moet je dus warmer stoken om hetzelfde gevoel te hebben.
De reden waarom radiatoren aan ramen worden geplaatst, is toch gewoon omdat ramen koude uitstralen en dat het irritant is als de ene helft van uw kamer koud aanvoelt? De efficiëntie van uw radiator verhoogt door grotere temperatuurverschillen, maar de efficiëntie van uw ketel zakt omdat hij harder moet stoken...

Maar droge lucht voelt minder warm aan en moet je dus warmer stoken om hetzelfde gevoel te hebben.
De reden waarom radiatoren aan ramen worden geplaatst, is toch gewoon omdat ramen koude uitstralen en dat het irritant is als de ene helft van uw kamer koud aanvoelt? De efficiëntie van uw radiator verhoogt door grotere temperatuurverschillen, maar de efficiëntie van uw ketel zakt omdat hij harder moet stoken...
Klopt, maar vochtige lucht houdt dan ook weer langer zijn warmte vast zou ik denken.

Toch een aantal die wakker zijn:

- het is zelfs wat fake news dat ik poste - het verschil tussen opwarmen droge/vochtige lucht is eerder minimaal
- gevoelstemperatuur bij vochtige lucht is beduidend hoger dan bij droge lucht
- radiatoren onder raam zijn idd voor stralingskoude tegen te gaan (het gordijn waarvan sprake), maar de natuurlijke circulatie is wel een helpende factor.

De grote winsten in verwarmen zitten bij:

- lage temperaturen gebruiken om te verwarmen
- isoleren
- vermijden van tocht (beter heel even alles open zetten om frisse lucht binnen te halen dan 1 raam lange tijd openen, dat laatste zal de warme masse doen afkoelen)
- verwarmen waar nodig

Laatst bewerkt:
Ik ga zoals vorige winter een extra trui aandoen in plaats van de verwarming wat hoger te zetten

Terug
Bovenaan