besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Maar dan bespaar je ook niet tov vroeger? Of kocht je vroeger elk boek?
Vroeger kocht ik meer boeken, waardoor ik ook telkens meer kasten moest kopen, dus het is wel een besparing. Maar niet alle boeken die ik kocht, wou ik per se in mijn bezit hebben, dus dan is het gewoon logischer boeken die ik in de bib vind, daar te ontlenen, en dan kan ik achteraf nog steeds zien of ik het dermate goed vond dat ik het liever wel in mijn kast heb staan.

De boeken die ik nu nog eerstehands koop of krijg, zijn de wat specialere boeken waarvan ik op voorhand al quasi zeker ben dat ik ze goed ga vinden.

Eigenlijk heeft die switch in mijn mindset er juist voor gezorgd dat ik meer lees.

Wij hebben de boiler van het water eens teruggebracht van 65 naar 50 graden, met 1 keer in de week opwarmen naar 70 tegen salmonella.
Waar we voorheen 50 kWh gas per week verbruikten is dit nu 25 kWh. Aan 14 eurocent per kWh toch al een besparing van 175 a 200€ per jaar voor iets wat geen comfortverlies geeft.
Salmonella sterft wel af bij 74°C. Daarmee dat de kerntemperatuur van uw kipfilet zeker daarboven moet zitten...
Maar zolang ge geen kipfilets gereed maakt in de warm water boiler zalt wel geen probleem zijn.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220917_94946816

Dit is wel een gemene...
Wie nog een vast contract heeft, kon de voorbije maanden vanaf de zijlijn toekijken hoe andermans energiefacturen de hoogte in schoten. Maar wanneer die contracten aflopen, wacht de prijzenschok. Op internetfora en sociale media circuleert de suggestie om de meterstanden bij afloop van het contract te overdrijven: dan betaal je méér elektriciteit en gas aan het oude tarief. En verbruik je in het komende jaar zogezegd minder tegen de huidige, veel hogere tarieven.

Toch is het een praktijk die af te raden is. En niet alleen omdat het gewoon niet mág. “Er zijn ingebouwde controlesystemen die op basis van enkele parameters nagaan of de meterstand überhaupt kan kloppen”, zegt Björn Verdoodt van netbeheerder Fluvius. “Als de meterstand te fel afwijkt, zullen we op zijn minst contact opnemen om te vragen wat er aan de hand is.”

Als je de meterstand doorgeeft via Fluvius en deze wijkt af moet je in een tekstveld invullen waarom dit is.

Een te hoge meterstand doorgeven was ook één van de trucjes om je te veel betaalde voorschotten te recupereren toen de vlaamse energieleverancier failliet ging.

@Karton gisteren brood van de Lidl meegebracht aan 1.19 euro.

Vandaag broodpudding aan het bakken. :unsure:
Dat brood van Delhaize is dan wel een pak duurder maar ook smaakvoller. 🙈

Gisteren inkopen gedaan en waz opzoek naar rijst. En opmerkelijk..ge had goedkope rijst die 20min moest koken versus beetje duurdere (40ct ofzo) die maar 5min moest koken.
Echt een extreme vraag..maar zou ge hier door voor de kortere kooktijd (en dus duurdere rijst) te kiezen toch goedkoper uitkomen dan de goedkope rijst?
Een pakje bestond uit 4 zakjes. Dus ge zou per zakje 10,01ct moeten besparen.

Gisteren inkopen gedaan en waz opzoek naar rijst. En opmerkelijk..ge had goedkope rijst die 20min moest koken versus beetje duurdere (40ct ofzo) die maar 5min moest koken.
Echt een extreme vraag..maar zou ge hier door voor de kortere kooktijd (en dus duurdere rijst) te kiezen toch goedkoper uitkomen dan de goedkope rijst?
Een pakje bestond uit 4 zakjes. Dus ge zou per zakje 10,01ct moeten besparen.
Zo'n zakje kook je in een kleine pot op het kleinste vuur. Dat heeft dan een vermogen van 1 a 1.5kw. Gemiddeld ga je daar onder zitten, want eens de plaat op temperatuur is, ga je minder vermogen nodig hebben. Zelfs als je continu aan 1kw zit om dat zakje te koken, kom je nog altijd maar op een extra verbruik van 250w voor dat goedkopere zakje. Dus als je meer dan 40c per kwh betaalt, haal je het er uit, maar enkel in het geval de kookplaat dus blijft op dat 'hoog' vermogen werken, wat in de praktijk niet zal zijn.

Als je wilt besparen op rijst: geen buideltjes, maar losse rijst (in bulk) kopen. Dan kan je ook nog eens beter afwegen hoeveel rijst je exact wil.

En als je de kooktijd wilt verkorten: paar uurtjes in water voorweken. :P

DelHaize Heist: Stokbrood 1,75€ (PROMOPRIJS :shutup: )
Delhaize Heist: Melkbroodjes: 2,69€
..
Delhaize Itegem: Stokbood 1,05€ (--> 0.95€ wegens korting)
Delhaize Itegem: Melkbroodjes: 0,99€
..

FEEST! :clap:

Een weekje later

Delhaize Itegem: Stokbood 1,55€
Delhaize Itegem: Melkbroodjes: 2,69€

Feest afgelopen .. :headshake:

Ze waren de prijzen 'vergeten' aan te passen (inflatie) en / of de prijzen waren verkeerd genoteerd. Een week later waren het echter opnieuw de correcte prijzen.

Vroeger zou ik dit nooit opgemerkt hebben maar nu met de energiecrisis merk ik zulke fouten natuurlijk meteen op. :tongue:

Zo'n zakje kook je in een kleine pot op het kleinste vuur. Dat heeft dan een vermogen van 1 a 1.5kw. Gemiddeld ga je daar onder zitten, want eens de plaat op temperatuur is, ga je minder vermogen nodig hebben. Zelfs als je continu aan 1kw zit om dat zakje te koken, kom je nog altijd maar op een extra verbruik van 250w voor dat goedkopere zakje. Dus als je meer dan 40c per kwh betaalt, haal je het er uit, maar enkel in het geval de kookplaat dus blijft op dat 'hoog' vermogen werken, wat in de praktijk niet zal zijn.
en je vergeet nog in te rekenen dat de warmte van dat kookvuur ook je woonkamer mee heeft verwarmd.

Dat kost dus echt niets heh. en je kan dat laten afkoelen en dan gebruiken om je planten water te geven of je toilet door te spoelen.
Ik ben effectief wel een gierigaard die zo'n dingen in een emmer giet en als die emmer vol is dat gebruik voor de planten. :unsure:

Ik ben effectief wel een gierigaard die zo'n dingen in een emmer giet en als die emmer vol is dat gebruik voor de planten. :unsure:
Mijn vriendin liet kookwater vroeger ook afkoelen en gebruikte dat om de planten water te geven (zou zelfs goed zijn omdat er voedingsstoffen in dat water zouden zitten voor de planten), maar ze vergat wel dat ze zout bij de patatten deed en ze dus eigenlijk zout water aan onze planten was aan het geven. Op de duur had ik dat door en wist ik meteen waarom onze planten het slechter en slechter begonnen te doen... Ik ken wel niets van koken, dus geen idee of voor rijst hetzelfde geldt.

Mijn vriendin liet kookwater vroeger ook afkoelen en gebruikte dat om de planten water te geven (zou zelfs goed zijn omdat er voedingsstoffen in dat water zouden zitten voor de planten), maar ze vergat wel dat ze zout bij de patatten deed en ze dus eigenlijk zout water aan onze planten was aan het geven. Op de duur had ik dat door en wist ik meteen waarom onze planten het slechter en slechter begonnen te doen... Ik ken wel niets van koken, dus geen idee of voor rijst hetzelfde geldt.
Ik doe zelfs nooit zout bij de patatten. Gewoon gekookte patatten eten we eigenlijk nooit, ik maak er altijd wel iets van, dus zout toevoegen is niet nodig.

Gekookte patatten mhhh superlekker maar..
Ik haal natuurlijk de beste patatten waar mn pa woont ,echtte moese patatten.
Als je die gewoon bent , een vergif

Terug
Bovenaan