besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Zetten jullie ook de vloerverwarming op pakweg 20 graden en stoken jullie bij met een elektrische vuurtje indien nodig? (we hebben zonnepanelen met een effengebruik op het einde van het jaar).

Hangt er van af wat je koopt en meetelt he. 😉
Vb 80 euro per kind aan warm eten op school, 40 euro per kind aan voor- en naschoolse opvang + woensdag, dan nog nieuwe schoenen (en hier zijn dat ook én lederen kickers én sportschoenen én regenlaarzen én pantoffels per maand en dan afhankelijk van het seizoen sandalen of lederen laarzen), dan hebben ze nog geen winterjas,...
Ik zal voornamelijk voorraad inslaan in de solden of tweedehands maar veel mensen kopen liever nieuw op dat moment. 🤷🏼

En dat is dan nog los van hobby's, uitstappen, extra lessen of logo, wekelijks naar de McDonald of frietkot,...
Waarom koop je die dan lederen kickers, sportschoenen EN regenlaarzen als die er daar 2-4 maand later toch uitgegroeid is? Waarom niet gewoon 1 paar schoenen en basta ?

Ik herinner mij zelfs niet dat ik toen ik klein was zoveel schoenen had. Ik herinner mij vooral dat ik 1 paar had dat ik moest gebruiken totdat die tot op de draad versleten waren. En enkel toen ik ouder begon te worden en de schoenmaat redelijk standvastig was, had ik dan ook nog eens een goed paar dat dan voor speciale momenten waren. Waarna dat goed paar dan op termijn de schoen werd die je tot op de draad mocht verslijten en de vorige tot op de draad schoen uw reserve schoen werd nadat die naar de schoenmaker werd gebracht.

Ik moet ook eerlijk zijn dat ik vroeger misschien 1 of 2 keer in mijn leven naar de McDonalds ben geweest toen ik klein was. En nooit naar een frietkot en dat voelt echt niet aan alsof ik iets serieus gemist heb :(.

Zetten jullie ook de vloerverwarming op pakweg 20 graden en stoken jullie bij met een elektrische vuurtje indien nodig? (we hebben zonnepanelen met een effengebruik op het einde van het jaar).

Als wij hier gewoon een petroleumvuurtje een half uur opzetten dan is het hier al goed warm aan het worden.

Na een uur val ik in slaap van de co vergiftiging en voel ik ook de koude niet meer.

Maar wel serieus voor degene die met zo een vuurtje bijverwarmen. Het is zot hoe rap de luchtvochtigheid stijgt naar een ongezond niveau.

Ik heb aan onze 50 inch plasma tv de eco modus eens uit en aangezet.
Energiemeter gaat van 112 naar 148 watt. Scheelt toch maar mooi 36 watt.

Blij dat ik ben dat het dit jaar niet mijn beurt is om voor de familie oudejaarsavond thuis te organiseren. Of het was fondue op olielamp of winter BBQ geweest.oi22

Als wij hier gewoon een petroleumvuurtje een half uur opzetten dan is het hier al goed warm aan het worden.

Na een uur val ik in slaap van de co vergiftiging en voel ik ook de koude niet meer.

Maar wel serieus voor degene die met zo een vuurtje bijverwarmen. Het is zot hoe rap de luchtvochtigheid stijgt naar een ongezond niveau.

Het is voor alle duidelijkheid een keramisch vuurtje. Geen oud petroleumkacheltje.
Het zou vooral dienen om die extra duw te geven dat het goed warm is, zoals je zegt een klein half uurtje.

Mijn enige grote vraag blijft: zet ik de vloerverwarming uberhaupt op? Of verwarm ik telkens dat beetje met het kacheltje?
Gemiddeld is het zo'n 19 graden overdag zonder bij te verwarmen.

Waarom koop je die dan lederen kickers, sportschoenen EN regenlaarzen als die er daar 2-4 maand later toch uitgegroeid is? Waarom niet gewoon 1 paar schoenen en basta ?

Ik herinner mij zelfs niet dat ik toen ik klein was zoveel schoenen had. Ik herinner mij vooral dat ik 1 paar had dat ik moest gebruiken totdat die tot op de draad versleten waren. En enkel toen ik ouder begon te worden en de schoenmaat redelijk standvastig was, had ik dan ook nog eens een goed paar dat dan voor speciale momenten waren. Waarna dat goed paar dan op termijn de schoen werd die je tot op de draad mocht verslijten en de vorige tot op de draad schoen uw reserve schoen werd nadat die naar de schoenmaker werd gebracht.

Ik moet ook eerlijk zijn dat ik vroeger misschien 1 of 2 keer in mijn leven naar de McDonalds ben geweest toen ik klein was. En nooit naar een frietkot en dat voelt echt niet aan alsof ik iets serieus gemist heb :(.
Hier doet ze bijna een jaar per maat, gelukkig maar.
- Sport in de sportzaal: schoenen met velcro met witte zolen, aub! (Wekelijks met de klas + hobby)
- wekelijks met de klas: "buitenschool" -> in het veld of bos gaan ploeteren, gelieve regenlaarzen te voorzien die op school mogen blijven.
Dan nog de dagelijkse "schoolschoenen", kickers in mijn geval en in de zomer sandalen die er na 2 maand uitzien alsof de hond ze onder tanden heeft genomen en in de winter, gezien het een meisje is die graag rokjes met broekkousen draagt, nog eens laarzen die hoog komen zodat haar benen warmer blijven dan met enkel de kickers.

Keuzes die je maakt als ouders natuurlijk, ik maak die ook enkel omdat ik een koopjesjager ben die +- 100 euro uitgeeft voor 4 paar schoenen waaronder kickers en Adidas. 😬 2dehands maar in nieuwstaat.

Grappig dat dat van die handdoeken plots een topic is geworden, wij doen dat ook sinds 3 weken. Daarvoor was het ook eenmalig gebruiken en de was in. Nu is het 2x / 3x herbruiken en heb een inklapbaar droogrek in de badkamer opgehangen. Sparen we 1 tot anderhalf machine per week mee uit. Was niet zozeer voor de besparing qua energiekosten maar eerder het werk van machines/droogkasten te draaien beperken.

Grappig dat dat van die handdoeken plots een topic is geworden, wij doen dat ook sinds 3 weken. Daarvoor was het ook eenmalig gebruiken en de was in. Nu is het 2x / 3x herbruiken en heb een inklapbaar droogrek in de badkamer opgehangen. Sparen we 1 tot anderhalf machine per week mee uit. Was niet zozeer voor de besparing qua energiekosten maar eerder het werk van machines/droogkasten te draaien beperken.

Die afspraak hebben we vanavond ook aan tafel gemaakt. 😂

Mijn vrouw had het blijkbaar een paar weken geleden al voorgesteld, maar ik hoor niet veel van wat ze zegt.. Dat heb ik bij deze ook mogen horen.

The fuk.. volgende donderdag hier 5 graden snachts...
Knipsel.png

We hebben een lening van 2k euro voor de nieuwbouw die momenteel gebouwd wordt. We hebben 1.5 jaar vertraging gehad door failliete aannemer waardoor onze nieuwbouw nu 25% duurder is en al ons spaargeld dus aan op is.
Heb je een groepsverzekering die al beetje gevuld is?
Je kunt dat in sommige gevallen vervroegd opnemen (bv. voor aankoop/bouw vastgoed). In mijn geval moest ik +/- 10k in 1 contract hebben staan en daarvan kon ik 60% opnemen. Zowel bij Vivium als Baloise is het alvast mogelijk, ook nog wel afhankelijk van het exacte contract werkgever-verzekeraar.

Zo'n voorschot krijg je gewoon overschreven (was bij mij op 2 weken rond). Rente betaal je dan met de 40% die er nog staat. Op pensioenleeftijd moet je dit wel terugbetalen, maar tegen dan heb je normaal de dure jaren achter u (kinderen, huis etc.) en terug voldoende gespaard (+ je hebt die 40% nog). Daarbij mag je dit voorschot ook op elk moment terugbetalen. In dat geval kun je het zien als een extra overbruggingskrediet.

Op die manier kun je uw spaargeld wat reserveren voor onverwachte kosten of dure wintermaanden.

Laatst bewerkt:

Zelfde paar schoenen constant dragen is niet goed voor uw voeten. Maar zoals @Mulan zegt: sowieso minstens 4 paar schoenen per kind hier per jaar. Laarzen voor de buitenactiviteiten, sandalen voor in de zomer, gesloten schoenen voor tijdens de koude maanden en of regendagen, en sportschoenen voor sport + extra en reserve. Minstens 2 keer per jaar ander paar schoenen want de oude zijn te versleten of te klein. Met laarzen is 1 keer per jaar/2 jaar vaak voldoende.

:niceone:

Die afspraak hebben we vanavond ook aan tafel gemaakt. 😂

Mijn vrouw had het blijkbaar een paar weken geleden al voorgesteld, maar ik hoor niet veel van wat ze zegt.. Dat heb ik bij deze ook mogen horen.

Ha, ik ben stiekem content dat ik hier mogelijks de aanleiding voor heb gegeven met mijn post :p

Tv settings moet ik ook eens checken precies :unsure:

Ik herinner mij zelfs niet dat ik toen ik klein was zoveel schoenen had. Ik herinner mij vooral dat ik 1 paar had dat ik moest gebruiken totdat die tot op de draad versleten waren.
Dat is juist het probleem. Kinderschoenen zijn tegenwoordig precies van karton gemaakt. Die zolen zijn na 4 maanden op alhoewel onze kinderen maar 10-20 kilo wogen. Dat kan niet anders dan met opzet zo ontworpen zijn om tweedehands doorverkoop tegen te gaan. Zelfs dure merken.

Aan de "elke-keer-een-nieuwe-handdoek"ers, en vooral degenen die verbaasd zijn dat het anders kon: Wat dacht gullie in godsnaam als ge een handdoeken rek en/of verwarming met handdoekdroger zag hangen? (toch in veel huizen en in zowat elk hotel aanwezig)

"how jos was me da hie, e ronde chauffaag hoe fancy is da wel ni"

Dat is juist het probleem. Kinderschoenen zijn tegenwoordig precies van karton gemaakt. Die zolen zijn na 4 maanden op alhoewel onze kinderen maar 10-20 kilo wogen. Dat kan niet anders dan met opzet zo ontworpen zijn om tweedehands doorverkoop tegen te gaan. Zelfs dure merken.
Daarom dat ik bij kickers zweer, de enige waar de neuzen er na 1 week crossen, sjotten, kruipen en klimmen er nog redelijk uit zien. 🙈

Aan de "elke-keer-een-nieuwe-handdoek"ers, en vooral degenen die verbaasd zijn dat het anders kon: Wat dacht gullie in godsnaam als ge een handdoeken rek en/of verwarming met handdoekdroger zag hangen? (toch in veel huizen en in zowat elk hotel aanwezig)
Tot nu: dient om handdoeken op te laten drogen zodat je ze niet zeiknat in de wasmand gooit.
Voorkomt dat uw wasmand na een paar dagen naar natte hond begint te ruiken. :tongue:

Vanaf nu: besparen in BG-style! :laugh:
529524_253_56994_G9Qyl2ElA.jpg

"how jos was me da hie, e ronde chauffaag hoe fancy is da wel ni"

Een echte BGer denkt bij het zien van zoiets: "wat voor armoezaaier woont hier dat die handdoeken 2x gebruikt?"

Terug
Bovenaan