besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Hehe, karma!

Waarom bekende A-merken nu de tol betalen voor hun hebzucht. “Voor veel consumenten is het simpel: zonder korting kopen ze dat dure poetsmiddel niet”

Hehe, karma!

Waarom bekende A-merken nu de tol betalen voor hun hebzucht. “Voor veel consumenten is het simpel: zonder korting kopen ze dat dure poetsmiddel niet”

:rofl: Onder een artikel over A-merken en de noodzaak om korting te geven.

image.png

Het is inderdaad wat goedkoper, wat niet slecht is, maar die 1Gbps vind ik te handig om af te slaan. Te meer omdat het toch via mijn vennootschap verloopt.

Het is inderdaad wat goedkoper, wat niet slecht is, maar die 1Gbps vind ik te handig om af te slaan. Te meer omdat het toch via mijn vennootschap verloopt.

Met 3 kinderen is 1Gbps wel handig met die onnoemelijk grote updates van games tegenwoordig. Anders moeten die te lang wachten.
We verbruiken gemiddeld 1 a 1,5Tb per maand, wat tegenwoordig niet te zot is voor een huishouden dar het van streaming moet hebben.

Operatie ‘maak winkelen bij Auchan minder aantrekkelijk’: expert over opvallend voorstel van Jambon

En als die accijnzen wegvallen steken de fabricanten en supermarkten het verschil wss in hun zakken zodat de regering minder inkomsten heeft én de vlaming blijft de grens oversteken. :lol:

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd denk ik dat een Fairphone een nog betere keuze is vanuit economisch opzicht. Vervangen van een scherm en accu kan je zelf, in een wip, en voor een fractie van de kost bij een ander merk.

Als je echt goedkoop wilt eten, kom ik nogmaals terug bij de ravioli uit blik
1.15 EUR voor 800 gr eten.

Toevallig op deze post gekomen bij het zoeken achter Fairphone, en ik klikte even op de colruyt link voor die Ravioli, en die staat nu aan 2,5 euro.

Op 3 jaar tijd van 1,15 naar 2,5 euro. Opmerkelijk.

Toevallig op deze post gekomen bij het zoeken achter Fairphone, en ik klikte even op de colruyt link voor die Ravioli, en die staat nu aan 2,5 euro.

Is toch niet zo opmerkelijk?

Door de oorlog in Oekraïne zijn de graanprijzen en energieprijzen enorm gestegen; voor zo'n product de 2 grootste productiekosten. Door de droogte in Canada in 2021/2022 was er ook een slechte graanoogst waardoor die graanprijs ook enorm steeg. De logistieke en verpakkingskosten zijn ook enorm gestegen.
En bij zowel pasta als ook erna conserve bereiding met die pasta, is er veelal een vertraging tussen stijging grondstoffen en in de winkel door grote productie-volumes en beperkte productie-runs.

Zie bv dit artikel uit 2023:

En dat is na het pasta-tekort van 2022:

En is ook geleidelijk gegaan wanneer bepaalde kosten stegen en op die moment dan doorwogen op die productie-runs. Laten we de Ravioli van den Aldi nemen, sinds die site beter in waybackmachine zit ;)
In 2021 was die ook €1,15.
Tegen mei 2022 al gestegen naar €1,29.
Dan in juni 2023 naar €1,99.
In februari 2024 was de top €2,79.
Vanaf september 2024 dan gedaald naar €2,49 wat ook nog de huidige prijs is.

We zullen zien of de prijzen nog verder verlagen of niet.

Dat verklaart meteen de prijs van mijn Barilla spaghetti. Die is in een jaar of 2 toch ook sterk gestegen in prijs heb ik het gevoel.

Het ongelofelijke vind ik dat je aan € 3,12/kg zit voor eten.. als ge denkt dat u ravioli daarvoor gemaakt, ingeblikt, vervoerd en verkocht moet worden aan die prijs, en dat ze erop verdienen, da's toch maf :unsure:

Het ongelofelijke vind ik dat je aan € 3,12/kg zit voor eten.. als ge denkt dat u ravioli daarvoor gemaakt, ingeblikt, vervoerd en verkocht moet worden aan die prijs, en dat ze erop verdienen, da's toch maf :unsure:
Ik zou toch opletten met dat eten te noemen :unsure:

Als je de ingrediënten bekijkt, is dat toch niet zo ongelooflijk?

Everyday Ravioli in tomatensaus 800 g​

Ingrediënten
73,1 % saus [water,12,4 % half ingedikte tomatenpuree, gemodificeerd zetmeel, zout,suiker, zonnebloemolie, natuurlijk aroma (bevat SELDERIJ)], PASTA(griesmeel van harde TARWE, water), VULLING [kalkoenenseparatorvlees,paneermeel (TARWEbloem, zout), griesmeel van harde TARWE, wortelen,zout, zonnebloemolie, uien, kruiden en specerijen].Kalkoenenseparatorvlees bij bereiding: 4 % van het nettogewicht.
Het is 3/4 saus dat dan nog voornamelijk water is :P Dan nog wat pasta, groenten en de volle 32gr kalkoenenseparatorvlees. De ravioli is een deeg van gewoon bloem met wat zout en water; zonder ei. Dat allemaal dan nog eens in bulk aangekocht en gemaakt wordt.

Dat zijn ook dingen die los spotgoedkoop zijn hé. Allez, laat ons kijken naar de bodemprijzen van de spaghetti en voorgemaakte witte producten bolognese-saus:
Spaghetti aan €0,94/kg
Bolognesesaus aan €2,20/kg
Je betaalt al een premium voor de ravioli!

Dat zijn beide goedkope gerechten da ze waarschijnlijk met de goedkoopste "reststoffen" van groenten en vlees maken. Laat ons eens kijken om een soortgelijk gerecht zelf te maken met supermarktprijzen. Ik zal de ravioli als basis nemen:
Dit is dus 73,1% ofte 585gr saus. Wat uiteindelijk voornamelijk water is met 72gr tomatenpuree. Een potje van 70gr tomatenconcentraat is €0,25.
Dan nog 26.9% pasta ofte 215gr. Zie prijs hierboven, komt dus op €0.20.
Sinds we nog maar aan €0,45 zitten, kunnen we nekeer zot doen. Laat er ons nog 100gr spaghettigroenten bijdoen dat dus €0,47 is.
Oei, we zitten nog altijd onder €1. Laten we nog 100gr gehakt toevoegen, gelukkig staat het momenteel in promo dus €0,40.
Nu zitten we dus al aan een kilo, met meer en betere ingrediënten en aangekocht aan retail prijs en niet inkoop, aan €1,32. Laat ons met nog wat kruiden, water & elektriciteit het naar €1,56 brengen. Wat dus de helf is aan prijs/kg dan die ravioli.

En dat zijn supermarktprijzen hé, dus waar heel het productieproces+verpakking+vervoerd+verkoop ook al in de prijs van de ingrediënten verrekend zit.
Dus, als je goedkopere ingrediënten gebruikt (kalkoenseparatorvlees, groentenoverschot, ..) en deze inkoopt aan groothandelprijzen in bulk; dan kost dit echt niet veel.

Het is 3/4 saus dat dan nog voornamelijk water is :p Dan nog wat pasta, groenten en de volle 32gr kalkoenenseparatorvlees. De ravioli is een deeg van gewoon bloem met wat zout en water; zonder ei. Dat allemaal dan nog eens in bulk aangekocht en gemaakt wordt.

Dat zijn ook dingen die los spotgoedkoop zijn hé. Allez, laat ons kijken naar de bodemprijzen van de spaghetti en voorgemaakte witte producten bolognese-saus:
Spaghetti aan €0,94/kg

Dat zijn beide goedkope gerechten da ze waarschijnlijk met de goedkoopste "reststoffen" van groenten en vlees maken. Laat ons eens kijken om een soortgelijk gerecht zelf te maken met supermarktprijzen. Ik zal de ravioli als basis nemen:
Dit is dus 73,1% ofte 585gr saus. Wat uiteindelijk voornamelijk water is met 72gr tomatenpuree. Een potje van 70gr tomatenconcentraat is €0,25.
Sinds we nog maar aan €0,45 zitten, kunnen we nekeer zot doen. Laat er ons nog 100gr spaghettigroenten bijdoen dat dus €0,47 is.
Oei, we zitten nog altijd onder €1. Laten we nog 100gr gehakt toevoegen, gelukkig staat het momenteel in promo dus €0,40.
Nu zitten we dus al aan een kilo, met meer en betere ingrediënten en aangekocht aan retail prijs en niet inkoop, aan €1,32. Laat ons met nog wat kruiden, water & elektriciteit het naar €1,56 brengen. Wat dus de helf is aan prijs/kg dan die ravioli.

En dat zijn supermarktprijzen hé, dus waar heel het productieproces+verpakking+vervoerd+verkoop ook al in de prijs van de ingrediënten verrekend zit.
Dus, als je goedkopere ingrediënten gebruikt (kalkoenseparatorvlees, groentenoverschot, ..) en deze inkoopt aan groothandelprijzen in bulk; dan kost dit echt niet veel.
Ik ben het allemaal eens met die berekening hoor, ik vind het gewoon zot dat aan dat geld er een hoop boeren hun tijd ingestoken hebben om te groeien, oogsten, verwerken,... Afin, het gaat niet om de grote hoeveelheden, maar het is hallucinant hoe weinig die producten aan de basis maar kosten. Soit, ferm offtopic hier, maar goed.

Het is 3/4 saus dat dan nog voornamelijk water is :p Dan nog wat pasta, groenten en de volle 32gr kalkoenenseparatorvlees. De ravioli is een deeg van gewoon bloem met wat zout en water; zonder ei. Dat allemaal dan nog eens in bulk aangekocht en gemaakt wordt.

Spaghetti aan €0,94/kg

Dan lijkt mijn opmerking van gisteren, dat de prijsstijging van 1,15 euro naar 2,49 euro vrij opmerkelijk is, toch te kloppen ;)
Zeker omdat je vrij zotte dingen uitvoert met dat gehakt en de groentjes :crazy:

Dan lijkt mijn opmerking van gisteren, dat de prijsstijging van 1,15 euro naar 2,49 euro vrij opmerkelijk is, toch te kloppen ;)
Dan heb je duidelijk mijn antwoord erop niet gelezen :crazy:
De spaghetti uit mijn vorige post was €0,56/kg in 2021. Dan een tijd gewoon niet beschikbaar in de winkel (wegens te duur, zie artikel in eerste antwoord), dan gestegen naar €1,58/kg in 2023 en nu €0,94/kg.

Ligt nog altijd in lijn met dat antwoord hoor... Het is niet omdat de ingrediënten nu nog steeds spotgoedkoop zijn, dat ze toen niet nog niet goedkoper waren. En dan zit je nog met het effectief bereiden.

Dan heb je duidelijk mijn antwoord erop niet gelezen :crazy:
De spaghetti uit mijn vorige post was €0,56/kg in 2021. Dan een tijd gewoon niet beschikbaar in de winkel (wegens te duur, zie artikel in eerste antwoord), dan gestegen naar €1,58/kg in 2023 en nu €0,94/kg.

Ligt nog altijd in lijn met dat antwoord hoor... Het is niet omdat de ingrediënten nu nog steeds spotgoedkoop zijn, dat ze toen niet nog niet goedkoper waren. En dan zit je nog met het effectief bereiden.

Uiteraard heb ik dat gelezen, maar als je nu in 2025, met winkelprijzen en niet groothandelprijzen, op een productieprijs uitkomt die gelijkwaardig is aan de winkelprijs 3 jaar geleden, vind ik de 217% prijsstijging opmerkelijk, gelet op de marges die men heeft.

Als jij dat compleet normaal vindt, is dat jouw goed recht. Net zoals ik dat opmerkelijk mag vinden hoe prijzen op amper een paar jaren zo gigantisch stijgen, ongeacht de specifieke reden erachter. 217% blijft opmerkelijk op 3 jaar.

1,3 kilo spinazie: 2 eur bij een lokale boer. Kan je met een gezin van eten,
Patatje erbij en stukje kip: voor een paar eur pp een warme maaltijd.

Oké, geen fancy schotel, maar degelijk eten en goedkoop.

Eten duur? Ik denk er het mijne van,

Hoe meer voedsel bewerkt wordt hoe meer suikers en zouten en andere onzin er aan toegevoegd wordt. En er zitten nauwelijks vitamines in. Van suikers in voeding, vind je sneller iets lekker, ben je geneigd meer te eten en krijg je sneller honger. Ik word juist heel wantrouwend wanneer bewerkt voedsel goedkoop aangeboden wordt. Je betaalt voor elke bewerking voor de kosten van de bewerking + arbeidskosten + nog wat winst voor de maker.

Je kan beter verse producten kopen en die zelf verwerken&invriezen.

Een tip voor mensen met huisdieren met een dieet: dieetvoeding van overleden huisdieren wordt vaak tegen een zacht prijsje aangeboden of soms zelfs gratis weggegeven. Let wel op de houdbaarheidsdata.

En wees een beetje voorzichtig met het aangaan van verzekeringspakketten. De premie is misschien voordeliger maar zodra er uitbetaald moet worden door de ene verzekering, weet de andere verzekering hoe laat het is (bijv een arbeidsongeschilheidsverzekering en eentje voor de hypotheek: die kennis kan elkaar bijten).

1,3 kilo spinazie: 2 eur bij een lokale boer. Kan je met een gezin van eten,
Patatje erbij en stukje kip: voor een paar eur pp een warme maaltijd.

Oké, geen fancy schotel, maar degelijk eten en goedkoop.

Eten duur? Ik denk er het mijne van,

Spinazie als salade is trouwens ook heel lekker.

Terug
Bovenaan