(excuses voor verdere off topic)
Wat een ethische keuze voor sokken is kan ik niet zeggen en ga ik nu ook geen opzoekwerk over doen.
Feit is wel dat er in de kledingindustrie veel zaken nog steeds niet helemaal zuiver zijn. Veel merken proberen wel hun imago op te poetsen en ethische codes te hanteren maar het is bij momenten onbegonnen werk om in de landen van productie alles deftig te op te volgen.
Spotgoedkope kledij kan onmogelijk van goede kwaliteit, duurzaam en met respect voor de arbeiders gemaakt en verkocht worden aan bodemprijzen aan de andere kant van de wereld.
Ik heb lang geleden eens wat kledij gekocht bij Zeeman en dat was de grootste brol ooit. Misschien is het ondertussen anders.
Ik koop veel, maar lang niet alles, bij AS Adventure. Ik weet dat zij als winkel dit aspect belangrijk vinden en dat ik niet zelf merk per merk hun etische charters moet uitpluizen.
Verder is het ook het ecologosche aspect dat mij wat stoort. Kopen, snel versleten, weggooien en andere goedkope brol in de plaats.
Niet iedereen heeft een groot budget en heeft veel keuze dus ik bergijp wel dat het voor veel mensen niet anders kan en ik veroordeel deze niet.
Maar als je kleding niet belangrijk vindt en je hebt genoeg budget (sorry Nijntje, je Porsche geeft het weg) koop dan wat betere kwaliteit, dat gaat zoiezo langer mee dus op het einde van de rit kost het evenveel en is beter voor de wereld.
En nogmaals, er is een heel grote budget gap tussen wit t-shirt van zeeman aan 5euro en Ralph Lauren van 120euro.
Dat laatste is inderdaad zijn geld niet waard.
Edit : Nog een voorbeeld van mezelf. Toen ik jonger was en veel kleiner budget had kocht ik mijn boxers bij H&M. Max 2jaar en deze waren versleten. Op een gegeven moment is budget wat gegroeid en overgeschakeld op Levis boxershorts. Iets duurder maar dikwijls in promo te vinden. Deze gaan gemiddeld bijna 5jaar (soms langer) mee en zitten comfortabeler. Dus minder afval.
Ik heb wel een aversie van de wegwerpmaatschappij moest het nog niet duidelijk zijn. En kledij staat op dat vlak mee bovenaan de lijst.
Tip : matching Porsche interieur sokken ;-)