Pieterjan94
Well-known member
Ik had begin dit jaar een voornemen gesteld:
Pieterjan94, ge wordt doodgesmeten met voucherplatformen (benefits@work, edenred, luminus,...), wie weet wat ge allemaal mist minne man! Bij iedere aankoop verplichtte ik mezelf te kijken of ik voor de specifieke webshop, of het product, een korting kon pakken via een voucher/code.
Begin januari was het miserabel weer en ik had nood aan bezigheidstherapie. Dus wat doet een rationeel mens dan? Al zijn kasticketten uit de Xtra-app en Albert Heijn-app exporteren om te analyseren hoeveel bananen hij op een jaar eet.
Volgens mijn vriendin: “veel”.
Volgens mij: “valt wel mee”.
Dus ik heb het objectief onderzocht. Na wat bliep bliep boep bleek dat ik ongeveer 85kg bananen per jaar koop, waarvan 95% door mezelf wordt opgegeten. Nog redelijk binnen de marges van het normale menselijke functioneren dus.
Later die dag stond ik in de Colruyt voor mijn gebruikelijke trosjes, toen ik plots besefte: ik neem nooit bananen van het onderste schap. Nog nooit zelfs naar gekeken. Prijsverschil: 70 cent per kilo goedkoper. Da’s 28 Belgische frank! Daar kon mijn bomma vroeger naar het schijnt een half huis mee kopen.
Dus ik twee zakken in de kar gezwierd voor een kwaliteitstest. Conclusie: die onderste-bak-bananen zijn volledig prima. 70 cent verschil op 85kg per jaar? Da’s toch weer mooi meegenomen voor exact dezelfde banaan, alleen met iets meer bukwerk. Perfect in lijn met mijn eerdere post: geen te zotte efforts doen, gewoon zien dat ge niks dwaas laat liggen PJ94!
Daardoor ook eens kritischer gekeken naar andere producten. De Yoplait Skyr die ik in industriële hoeveelheden kocht heb ik ondertussen vervangen door de goedkopere Boni-variant. Paprika’s, peren en tomaten zullen elders vast nóg goedkoper zijn, maar ik wil ook niet voor elk stuk fruit een logistieke operatie opzetten. De drogisterijzaken koop ik tegenwoordig op DeOnlineDrogisterij (hello you beautiful benefits@work-code).
Het blijft een typisch Belgisch fenomeen eigenlijk: jarenlang blind te veel betalen om daarna absurd trots te zijn op een besparing van een paar euro. Maar bon. Het bukken voor bananen alleen al is bijna 600 euro uitgespaard op 10 jaar.
Moraal van het verhaal: bukken dedju - vertel het gerust tegen uw partner.