besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Een bon gebruiken om bvb bij coca cola 2+1 gratis te krijgen is nu niet echt een verlaging van uw levenskwaliteit he, net zoals solden folders lezen of uw spullen tweedehands verkopen.
Jama je moet daarna teruggaan en zeggen dat je uw geld terug wilt voor die 2 betaalden.
En als ze dan vragen om die +1 ook terug te geven 'waarom ik heb die niet betaald'

@Five-seveN maar het gaat niet om de kwaliteit van het product maar om levenskwaliteit.
En dat is een persoonlijk iets natuurlijk.

En Champagne en cola zero in dezelfde weegschaal leggen 😂
Moest er wereldwijd dezelfde hoeveelheid Champagne geproduceerd worden als cola zero zou het waarschijnlijk zelfs goedkoper zijn dan die cola zero. Anders geraken ze het aan de straatstenen niet kwijt. Ik zie het al voor mij, een permanent dronken samenleving door de gigantische hoeveelheden cheapo champagne.

@Five-seveN maar het gaat niet om de kwaliteit van het product maar om levenskwaliteit.

Moest er wereldwijd dezelfde hoeveelheid Champagne geproduceerd worden als cola zero zou het waarschijnlijk zelfs goedkoper zijn dan die cola zero. Anders geraken ze het aan de straatstenen niet kwijt. Ik zie het al voor mij, een permanent dronken samenleving door de gigantische hoeveelheden cheapo champagne.
Dat bestaat dat noemen ze cava

Dan nog is dat oud horloge van 250€ lager in kwaliteit dan een nieuw horloge van 350€. Want als het dat niet zou zijn, dan zou het ook 350€ kosten. De enige manier waarop je daar geld mee wint is als iets voor jou meer waard is dan de marktprijs. Maar dat is subjectief en bij definitie afwijkend van de norm, anders zouden ze hun prijzen wel opdrijven.
Neen, 'beter' is subjectief, omdat een aankoop steeds wordt afgewogen ten opzichte van verschillende criteria. En het gewicht dat iemand aan elk van die criteria geeft, is gewoon verschillend van persoon tot persoon.

Dan nog is dat oud horloge van 250€ lager in kwaliteit dan een nieuw horloge van 350€. Want als het dat niet zou zijn, dan zou het ook 350€ kosten. De enige manier waarop je daar geld mee wint is als iets voor jou meer waard is dan de marktprijs. Maar dat is subjectief en bij definitie afwijkend van de norm, anders zouden ze hun prijzen wel opdrijven.
Dat klopt uiteraard als een bus, want cirkelredenering.
Want als enkel prijs de determinerende factor is voor productkwaliteit en dus levenskwaliteit (want de marktprijs is allesbepalend en efficiënt), dan kan je per definitie niet besparen zonder in te boeten aan levenskwaliteit.

Gelukkig is prijs slechts af en toe gecorreleerd met kwaliteit en gaat het heel dikwijls om perceptie (al dan niet geleid door advertisement), waar je als individu van af kan wijken.

En zelfs al boet je in andere gevallen iets in aan kwaliteit, het prijsverschil kan u op andere vlakken meer gepercipieerde kwaliteit opleveren.

Bv. met mijn besparingen van vroeger door oudere wagens te kopen ipv nieuwere, heb ik nu +- 120k meer dan moest ik telkens een nieuwere wagen gekocht hebben.
Ik heb veel meer subjectief plezier nu aan de inkomsten uit die 120k (win for life van +- 400 netto per maand) , dan ik ooit uit de subjectieve meerwaarde van die nieuwere auto's zou gehad hebben, ook al zijn die oude auto's kwalitatief objectief minder.

Het gaat dus als het ware over "total cumulative life quality" van de aankoop (naar analogie van 'total lifetime cost of ownership') :)
Wat op korte termijn inboeten lijkt, kan op lange termijn net veel meer comfort en plezier opleveren.

Laatst bewerkt:

Ne touche pas à mon Veuve Cliquot!

Jawel dat kan je wel als je exact hetzelfde object voor geen moeite kunt krijgen voor een lagere prijs, no strings attached, dan heb je dus geld uitgespaard en niet ingeboet aan kwaliteit. Maar de tip "koop een ander object dat goedkoper is" valt daar dus niet onder.
Maar volgens jou mag je:

- geen alternatief kopen, ook al is dit in uw eigen perceptie gelijke kwaliteit (noch private label noch 2dehands, want de marktprijs dicteert dat het originele 'beter' is)
- niet actief zoeken naar goedkopere identieke producten, want dat kost tijd, en dus lagere levenskwaliteit
- niet het product gewoon weglaten, want ook dat is lagere levenskwaliteit

Wat blijft er dan nog over?

Ik heb een 2e hands voorhamer gekocht voor in de tuin. 5 euro op de rommelmarkt, in de hubo 40 euro... Kan ik eindelijk die palen in de grond rammen. 3/4 van mijn tuinhuis is semi gratis 2e hands gerief. Gardena gras machine op naft, 50 euro. Al mijn schoppen, harken, schoffels, 0. Mest strooier, 0.

Puzzels koop ik ook altijd 2e hands. Ipv 25 euro voor 1, 5 euro. En Facebook staat vol, veelal nog in de plastiek.

Veel zaken die 2e hands geen fluut kosten en 0% slechter zijn dan origineel. Mensen willen er gewoon van af.

Ik heb zo een lijstje van dingen die ik wil maar geen geld aan wil geven. Af en toe eens 10 min Facebook market place of 2e hands en pingeling.

Ik koop ook bepaalde dingen 2dehands. Zoals games die je vaak een week na release al voor een pak goedkoper hebt, fietsbrillen die nieuw 200€ kosten voor de helft van de prijs,..

Dat zijn zaken waar niets aan komt als je ze normaal gebruikt en dus heb je hetzelfde als het nieuw product maar voor veel goedkoper.

Nog eentje:
Zoek iemand die net beslist hebben dat ze geen kinderen meer willen. Als die in uw vriendenkring zitten, kan het best zijn dat je al die oude kleren mag lenen. Hier in de vriendenkring gaan zo'n dozen rond met oude kleren, ik denk niet dat mijn dochter al voor 100€ aan nieuwe kleren gehad heeft. En dat zijn dan vooral schoenen...

Hoe kan ik het beste besparen op mijn verwarmingskosten in de winter?

Mijn situatie:
- Huurwoning
- Gewone gasketel
- Geen vloerverwarming
- Geen zonnepannelen
- Thermostaat in de living beneden (niks fancy, gewoon temperatuur instellen)
- Beneden en boven radiators met zo'n simpele draaiknop van stand 1 tot stand 5.

De persoon die onderhoud doet van de gasketel zei me altijd om de knop aan de radiators vol open te zetten en de temperatuur te regelen met de thermostaat.

Maar ik zou precies toch graag wat willen besparen. Boven hoeft het namelijk niet zo warm te zijn.
Is het dan het best dat ik beneden (keuken/living) de radiatorknop op 5 zet, boven op 0 zet en dan temperatuur regel met thermostaat? Of is dit slecht voor de radiators boven?

Ben single vrouw, echt geen verstand van dit soort zaken 😀

Mijn situatie:
- Huurwoning
- Gewone gasketel
- Geen vloerverwarming
- Geen zonnepannelen
- Beneden en boven radiators met zo'n simpele draaiknop van stand 1 tot stand 5.

De persoon die onderhoud doet van de gasketel zei me altijd om de knop aan de radiators vol open te zetten en de temperatuur te regelen met de thermostaat.

Maar ik zou precies toch graag wat willen besparen. Boven hoeft het namelijk niet zo warm te zijn.
Is het dan het best dat ik beneden (keuken/living) de radiatorknop op 5 zet, boven op 0 zet en dan temperatuur regel met thermostaat? Of is dit slecht voor de radiators boven?

Heb je de mogelijkheid om je thermostaat te regelen met een dag/weekprogramma? Of is het echt enkel de temperatuur (trek anders een foto van het toestel/zoek het type op).

Op zich is wat je doet al niet slecht, maar veel hangt ook af van hoe veel je thuis bent (hoeveel telewerk heb je? Werk je voltijds/deeltijds (halve dagen, onregelmatig werk,...?).

Is de badkamer boven? Wil je die ook 's ochtends warm hebben?

Mijn situatie:
- Huurwoning
- Gewone gasketel
- Geen vloerverwarming
- Geen zonnepannelen

Hier staat beneden alles ook open op 5 in de leefruimte.
De gang staat op 0, de slaapkamers draai ik rond 16u op 3 en terug helemaal toe als ik ga slapen.

Wat ik nu ga doen: thermostatische kranen op de slaapkamers boven zetten zodat ik met een app kan instellen wanneer ze op hoeveel graden moeten verwarmen. Is wel een investeringske, maar dat haal ik er aan huidige prijzen wel op 2-3j uit denk ik.

Ik heb van die mousse strips in mijn deur kaders beneden gehangen zodat ik daar geen extra warmte verlies, gezien aan allebei de deuren een radiator hangt.

Ik heb een thermostaat die ik instel met tijdszones en heb vorige winter goed gekeken wat wel of niet comfortabel aanvoelt. Ik heb echt regelmatig gespeeld met die tijdszones en de temperatuur. Zo moet het voor mij 's morgens warmer zijn dan overdag, dus gaat vanaf 8u de verwarming naar 19 graden (ik werk van thuis uit, bureau en zetel staan op minder dan 2m van een radiator. )

Dat is
Het eerste wat in me opkwam is: pipi doen tijdens het douchen, om niet de wc door te moeten trekken. Bespaart tamelijk veel water. Je moet wel goed richten natuurlijk.
is natuurlijk enkel een besparing als je dat nog niet doet eh.

Beetje harder duwen s ochtends dan :')

Ook wel grappig dat we 14 pagina's hebben over Coca Cola met als topic "besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten". Alsof uw leven geslaagd is met Coca Cola :')

To be honest heeft Coca cola of eender wel ander product of smaakjes voor mij weinig te maken met die doelstelling. Daar deel ik JanusDR z'n mening wel in dat het plezier uit andere hoeken komt.

(Ik vraag mij soms ook wel af wat sommige van ons jong gezin denken als we in de Lidl een kar huisproducten kopen en m'n vriendin aan de kassa zegt dat de 'x' weer duurder stond als vorige maand. Dit terwijl ik een screenshot van de Lidl app scan voor extra korting (die doen volgens wifi tracking gok ik). Dat terwijl ons gezinsinkomen, ik vermoed, toch wel de gemiddelde Delhaizeganger zal overstijgen. Niet dat het mij uitmaakt maar zou wel is graag een printout van de gedachten lezen)

Laatst bewerkt:
Heb je de mogelijkheid om je thermostaat te regelen met een dag/weekprogramma? Of is het echt enkel de temperatuur (trek anders een foto van het toestel/zoek het type op).

Op zich is wat je doet al niet slecht, maar veel hangt ook af van hoe veel je thuis bent (hoeveel telewerk heb je? Werk je voltijds/deeltijds (halve dagen, onregelmatig werk,...?).

Is de badkamer boven? Wil je die ook 's ochtends warm hebben?
Ik kan zo wel verschillende dingen instellen per dag of per week. Maar ik zet eigenlijk altijd gewoon de temperatuur hoger als ik thuis kom (heb precies niet zo'n vast schema. Soms overwerk, dan weer sporten 's avonds, maar dat is geen vast stramien).

Ik werk dus voltijds en ben ook echt van plan om altijd op kantoor te gaan werken. Dan bespaar ik toch al wat op gas en elektriciteit (zie dat anders ook niet zitten met de huidige prijzen en maar 1 loon).

Badkamer is boven, maar dat is maar kleine douchekamer. Daar staat verwarming nu ook al nooit op.

Die radiotors boven zou ik dichtdraaien en alleen manueel opendraaien als daar iemand moet studeren ofzo. Beneden zou ik alleen in de ruimte waar de thermostaat staat de radiators dan volledig open zetten, de anderen zoals in de badkamer ook dicht of een timer-radiatorknop op zetten zodat die alleen maar smorgens open gaat. En met de winter dat er nu aan komt ga ik thermostaat wel wat lager zetten en warmere kledij aandoen en dekentjes in de zetel.

Alsook, als je beiden gaat werken zonder kids en smorgens normaal op minder dan een uur de deur uit bent, dan zou ik durven de thermostaat alleen actief laten zijn tussen 16u-20u en verder niet, eventueel smorgens om 7u30 via een timer in het stopcontact een warmeluchtblazertje zetten dat je na het omkleden dan uit zet. Ontbijt al voorbereiden de vorige dag. Als je echt geld wil besparen.
Thx voor de tips!

Hier staat beneden alles ook open op 5 in de leefruimte.
De gang staat op 0, de slaapkamers draai ik rond 16u op 3 en terug helemaal toe als ik ga slapen.

Wat ik nu ga doen: thermostatische kranen op de slaapkamers boven zetten zodat ik met een app kan instellen wanneer ze op hoeveel graden moeten verwarmen. Is wel een investeringske, maar dat haal ik er aan huidige prijzen wel op 2-3j uit denk ik.

Ik heb van die mousse strips in mijn deur kaders beneden gehangen zodat ik daar geen extra warmte verlies, gezien aan allebei de deuren een radiator hangt.

Ik heb een thermostaat die ik instel met tijdszones en heb vorige winter goed gekeken wat wel of niet comfortabel aanvoelt. Ik heb echt regelmatig gespeeld met die tijdszones en de temperatuur. Zo moet het voor mij 's morgens warmer zijn dan overdag, dus gaat vanaf 8u de verwarming naar 19 graden (ik werk van thuis uit, bureau en zetel staan op minder dan 2m van een radiator. )
Ik zit met een huurhuis natuurlijk, dus niet veel te zeggen in energiebesparende dingen zoals thermostatische kranen. Probeer zelf niets te vragen aan huisbaas. Laatste dat ik vroeg waren rookmelders omdat het verplicht was. Heb er 2 jaar op mogen wachten.

Mss toch eens werk maken om van't straat te geraken. Das ook al besparend, 't leven alleen is duur 😂

Bwa een volledig moestuintje neemt wat tijd in maar wat courgettes en tomaten kost niet veel buiten misschien een doorzichtig plastic afdakje fabriceren voor de tomaten. Nog wat water opvangen en wat mest...

Of plant want fruitbomen, kost ook niks als je kan wachten. Of bessen , kruiden, ...

Plant genoeg en zonder al te veel onderhoud en kosten zal er wel iets te eten zijn.

Het moeilijkste voor mij was het 'lekker' leren koken op het juiste moment en de gewoonte/cultuur die daarbij komt.

In dat aspect kan je ook gewoon patatten kopen bij de boer en 1001 manieren leren voor patatgerechten :D. Eten, thans de basis uitgesloten vlees, is m.i. echt heeeeel goedkoop als je kan koken. Van vlees verschiet ik altijd hoe belachelijk goedkoop een geplukte kip is. Hoe ze dat beest kunnen opgroeien, plukken, verpakken, koelen, verschepen voor 4,25€ (juni/2022 in Lidl 3,5€/kg op kasticket zie ik) is mij een raadsel.
Niet onderschatten hoeveel tijd het verwerken kost :p ik heb 60 kilo pruimen op de keukentafel liggen op dit moment :unsure:

Terug
Bovenaan