besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Geen idee, ik ga niet "speciaal" naar Delhaize. De Aldi en Colruyt zijn net iets verder en zeker die Aldi is een zielige winkel met amper iets van verse groenten of fruit. Colruyt gebeurt soms wel eens maar uiteindelijk hebben ze gewoon meer zaken bij Delhaize. De kleine meerkost op vooral bereide zaken en allerhande merken die ik toch grotendeels niet koop neem ik erbij.

Allez ik snap je post gewoon niet, je snapt die "winkel klasse shit" niet, wat exact hetzelfde is als ik zei en begint dan over een Come a Casa lasagne. Ik heb nog nooit lasagne klaargemaakt in de winkel gekocht :unsure:
Misschien nog een van de betere besparingstips: maak zelf uw gerechten klaar ipv kant en klaar kopen: veel goedkoper en ook gezonder.

Zo'n bereide lasagne gaat nooit hetzelfde smaken als een zelfgemaakte verse. Leren koken (of een partner hebben die het kan) is dan ook een goede investering.

En volgens mij kan je voor sommige kant-en-klaar zaken zelfs moeilijk die prijs benaderen, wat wel al iets wil zeggen over de voedingswaarde.
Bwa, ik heb zeer regelmatig bij moeder/vriendin/kennissen dat iemand enthousiast de hele voormiddag appelcake of zoiets gemaakt heeft, van zelfgeplukte biologische 4 dagen gedroogde bloem (ben aan het overdrijven maar soms zit het er niet ver naast).

En dat ik daarna denk 'jah, die van de aldi is lekkerder en heb je letterlijk 1 minuut werk aan'.

Uiteraard zeg ik dat het superlekker is en knik instemmend als iedereen de verplichte 'zo maken ze dat niet in de supermarkt hééé' uit haalt :)

Vandaag naar de Hubo geweest achter pellets voor de komende winter..
Vroeger betaalde ik 3,59€ per zak, nu 8,99€ per zak met een folder erbij"de laagste prijs".
Bandieten zijn het. :(

Vroeger betaalde ik 3,59€ per zak, nu 8,99€ per zak met een folder erbij"de laagste prijs".

Je mag al blij zijn dat je er nog gevonden hebt want blijkbaar zijn ze ook alsmaar moeilijker te krijgen.

Nog chance dat dictator Janus niet aan de macht is, of het was 35.000 euro vortigheid taks op elke kg brandhout!!

Vraag en aanbod, je bent niet de enige die pellets wil opbranden om de stookkosten te drukken.

Ik ben ook zo een "watersnob". 🙈
Mijn kraanwater vind ik niet lekker, van elke supermarkt het thuismerk al een kans gegeven maar de blauwe spa is het enige water dat ik echt met smaak opdrink.
Montcalm van Delhaize al eens gekocht?
Is de enige die net als Spa een heel lage droogrest heeft en dus dicht in de buurt komt qua smaak. Staat soms aan 2+1 gratis of 25% korting.
Kraanwater heeft hier ook een onaangenaam bijsmaakje...

Freeway cola zero of Pepsi Max al geprobeerd? (ik ga precies Freeway ambassadeur moeten worden)
Die cola zero van Freeway vind ik ook het beste alternatief, was gewoon kwestie van even wennen na het overschakelen.

Montcalm nog niet, hun ander huismerk recent wel in grote flessen gekocht nadat ik zo een klein flesje had gedronken en dacht "dit is nog lekker, lijkt wat op spa!" Maar blijkbaar smaakt het ik grote flessen veel viezer zegt mijn hoofd. :unsure:

Montcalm nog niet, hun ander huismerk recent wel in grote flessen gekocht nadat ik zo een klein flesje had gedronken en dacht "dit is nog lekker, lijkt wat op spa!" Maar blijkbaar smaakt het ik grote flessen veel viezer zegt mijn hoofd. :unsure:
Zou zoiets dan niet iets voor u zijn ?

En ik zou dan eens vragen of het niet mogelijk is voor een testcase, dus of je dat water effectief drinkbaar genoeg vindt tov spa.
Ik weet vb dat ik in Leuven of Brussel dat kraantjeswater echt niet moet hebben. Maar als er zo'n sipwel tussen staat dan is dat voor mij perfect drinkbaar.

Al kun je ook gewoon die smaak verbijten voor 2 maand en uiteindelijk past uw smaakpalet zich wel aan. Ik vind kraantjeswater gewoon zo'n handigheid omdat dat mij al dat gesleur van die drankflessen bespaart. (want geen wagen, dus moet dat dan te voet meesleuren... ook al is het maar een 800m of zo).

Dan ook blij dat ik dat van jongsafaan geleerd heb om dat te drinken...

Dan ook blij dat ik dat van jongsafaan geleerd heb om dat te drinken...
Het kraantjeswater van het huis waarin ik ben opgegroeid was super lekker! Smaakte naar.... Spa blauw. 😭

(En sipwell water smaakt vies!)

Misschien eens kijken om een sodastream in huis te halen eerder, frisdrank kost me 2x zoveel per maand als water. 😬

Het kraantjeswater van het huis waarin ik ben opgegroeid was super lekker! Smaakte naar.... Spa blauw. 😭

Misschien eens kijken om een sodastream in huis te halen eerder, frisdrank kost me 2x zoveel per maand als water. 😬
Pro-tip daarbij, de cartridges zelf vullen met een fles CO2 van de brouwer.

Ja bij mijn ouders ook. Maar kwam dan ook van een regionale bron... dat van waar ik nu woon smaakt anders maar is nog perfect drinkbaar.

Mijn oplossing voor frisdrank is el cheapo grenadine. Opnieuw gewoon om dat gezeul met flessen te besparen... voor 2€ kan ik bij wijze van spreken 6 flessen van 2l "frisdrank" maken. Maar opnieuw je moet dat dan een beetje gewend worden. Aan de andere kant, dat is het enigste dat ik bij mij thuis als frisdrank kreeg, behalve dat er op mijn verjaardag eens cola werd gekocht, of als ik op bezoek bij grootmoeder was dat zij dat in huis had... thuis was het water, thee of grenadine (en dan beperkt tot 1 glas per dag maximaal)

Aangezien de smaakjes van cola, sprite, fanta of oasis ofwel niet je dat zijn en op zijn eigen toch wel duur (zo goed als 5€...)

Ook een quizvraag voor u: kan een fabriek maar 1 product maken?

Is al genoeg aangetoond en ontkracht: ja, wordt in dezelfde fabriek gemaakt. Maar met een andere samenstelling.
Ik heb mijn eindwerk gemaakt in een fabriek.
Ja die maakten product X (gekend merk) en onder meer de aldi-variant. Op dezelfde productielijn. Maar alle ingrediënten waren gewoon anders. En ook al kost dat merkproduct het dubbele, ik koop dat merkproduct. Smaakverschil werd trouwens gecompenseerd door extra suiker.

Grote besparing op voeding heb je pas vooral als je tracht om zoveel mogelijk vers en seizoensgebonden te eten en zoveel mogelijk zelf te maken. Een diepvries kan vaak ook helpen. Skip fastfood en prefab voedsel. Uw darmen zullen uw dankbaar zijn.
We kopen grote zaken rijst, meel en allerlei granen in per 5kg. Daar kom je lang mee toe (buiten meel want we bakken bijna dagelijks ons brood). Suiker wordt hier zo goed als niet geconsumeerd. Grootste hoeveelheid suiker zit misschien in de 99% chocoladereep of af en toe de confituur/honing. Krantjeswater en melk van de boer of uit de winkel (geen frisdrank of alcohol). Havermelk maken we zelf. Gebruiken promoties in de bioplanet om bulk in te kopen betreft basisproducten. Op wasmiddel kan je zeer veel besparen als je leert om het zelf te maken en zo bijster moeilijk is het niet. Al die fancy schmancy schoonmaakproducten heb je vaak niet nodig. Azijn, javel, natriumcarbonaat, citroen, waterstofperoxide en bruine zeep is alles wat je nodig hebt en dat kost quasi niks. Aldi is soms goedkoper voor bepaalde bioproducten, Lidl ook. Probeer ook zo lokaal mogelijk te kopen via lokale initiatieven (vaak goedkoper dan in de winkel en je steunt de lokale landbouwers meer).

Vooral de mindset switch om veel zelf te maken is moeilijk maar eens de switch gemaakt is, is het automatisme en wil je niet meer terug. Je boet niet in aan kwaliteit, verre van maar je voelt het wel op een positieve manier in uw portefeuille.

Nog een gratis tip voor meer levenskwaliteit: minder pedant doen op online fora en eens wat meer buitenkomen. Bespaart je centiemen aan stroom, centiemen!

Mja, 'alles zelf maken' betwijfel ik ten zeerste dat dit zo dikwijls goedkoper is. Ik kan geen lasagne maken voor 2,5 euro , of pizza.

En er is ook zoiets als competitieve productiviteit bij al die tijd die je in dat ge-doe-het-zelf steekt. (Tenzij je er ook plezier uithaalt)

Mja, 'alles zelf maken' betwijfel ik ten zeerste dat dit zo dikwijls goedkoper is. Ik kan geen lasagne maken voor 2,5 euro , of pizza.

En er is ook zoiets als competitieve productiviteit bij al die tijd die je in dat ge-doe-het-zelf steekt. (Tenzij je er ook plezier uithaalt)
daarom, diy, moestuin, bakken is een goede tip als je dat graag doet want dan is het een goedkope hobby, maar dat doen om te besparen? meh

Je moet maar eens kijken wat er allemaal in uw lasagne zit

AH lasagne Ingrediënten: water, 24% varkensvlees, durumtarwegriesmeel, groente (3,6% ui, 3,6% wortel), 6,3% tomatenconcentraat, melk, tarwebloem, gemodificeerd maïszetmeel, mageremelkpoeder, volle melk, zout, basilicum, plantaardige olie (koolzaad, kokos), knoflook, weipoeder, scharreleipoeder, specerijen, aardappelzetmeel, zuursel, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471]), stremsel, voedingszuur (citroenzuur [E330]).

Een echte Italiaan zou voor eeuwig blijven doordraaien in zijn graf.

Je hebt voeding en je hebt voeding. Er is een groot verschil in kwaliteit op vlak van ingrediënten. En van eten genieten is soms ook genieten van koken. Iets prefab uit de diepvries halen en in oven/microgolf steken is niet koken. Gezond en goed eten heeft ook allerlei andere voordelen die ook op lange termijn zorgen voor minder uitgaven. Je maakt de fout door een comparatieve kostenvoordeelvergelijking te maken tussen zelfgemaakte lasagne en lasagne uit de diepvriesafdeling uit de winkel die per duizenden kilo's per dag van de band rolt. Dat is net hetzelfde als een hamburger uit de frituur te vergelijken met een hamburger uit een betere brasserie of restaurant. Als je natuurlijk eet om te eten, dan ga ik akkoord met uw redenering.

daarom, diy, moestuin, bakken is een goede tip als je dat graag doet want dan is het een goedkope hobby, maar dat doen om te besparen? meh
Je zou ervan verschieten. Tenzij je 24/7 werkt en hiervoor ieder uur uitbetaald krijgt. Je moet het uiteraard ook graag willen doen.
Om maar een voorbeeld te geven. Zelfgemaakt vloeibaar wasmiddel kost 1/8 van een merkproduct en het wast niet minder slecht + er zit geen microplastiek in. Paar liter is klaar op 10 min. Zeker als uw wasmachine regelmatig aanstaat is dit een nobrainer. Maar zoals je zegt, ieder zijn ding. Maar je gaat me uiteraard geen dingen zien doen waar ik weinig ervaring in heb tenzij puur uit interesse omdat het vanuit financieel standpunt helemaal niet rendabel is. Daar betaal ik iemand anders wel voor.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan