besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Je moet maar eens kijken wat er allemaal in uw lasagne zit

AH lasagne Ingrediënten: water, 24% varkensvlees, durumtarwegriesmeel, groente (3,6% ui, 3,6% wortel), 6,3% tomatenconcentraat, melk, tarwebloem, gemodificeerd maïszetmeel, mageremelkpoeder, volle melk, zout, basilicum, plantaardige olie (koolzaad, kokos), knoflook, weipoeder, scharreleipoeder, specerijen, aardappelzetmeel, zuursel, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471]), stremsel, voedingszuur (citroenzuur [E330]).
Ik zie hier geen probleem eigenlijk.
Een echte Italiaan zou voor eeuwig blijven doordraaien in zijn graf.
Die vinden pizza met ananas ook niet kunnen, terwijl dit lekker is.
En van eten genieten is soms ook genieten van koken. Iets prefab uit de diepvries halen en in oven/microgolf steken is niet koken.
Ik ga niet akkoord met die stelling. Ze is puur subjectief en gewoon een individuele preferentie.

Ikzelf vind koken bv. oersaai, en van hetzelfde plezier alsof ik in de auto manueel mijn ruitewissers zou moeten bedienen met een hendel 'want dat kuist het raam beter'.
Prefab groenten uit de diepvries zijn in de meeste gevallen trouwens verser en bevatten meer vitaminen dan wat je in de winkel vindt. (tenzij je ze zelf van het veld trekt)

Gezond en goed eten heeft ook allerlei andere voordelen die ook op lange termijn zorgen voor minder uitgaven. Je maakt de fout door een comparatieve kostenvoordeelvergelijking te maken tussen zelfgemaakte lasagne en lasagne uit de diepvriesafdeling uit de winkel die per duizenden kilo's per dag van de band rolt.
Waarom mag ik dat niet vergelijken?
Ik heb nog nergens deftige studies gevonden die aantonen dat zelf koken gezonder is dan eten in de winkel/restaurant kopen.
Idem met bio eten.

Prefab groenten uit de diepvries zijn in de meeste gevallen trouwens verser en bevatten meer vitaminen dan wat je in de winkel vindt. (tenzij je ze zelf van het veld trekt)
Klopt, maar dat staat los van goedkoop prefabvoedsel met weinig voedzame ingrediënten.
Ik heb nog nergens deftige studies gevonden die aantonen dat zelf koken gezonder is dan eten in de winkel/restaurant kopen.
Idem met bio eten.
Maar nu trek je het veel breder open....
Eten op restaurant of een warme maaltijd in een bedrijfsrestaurant zal inderdaad niet ongezonder zijn dan wat je thuis klaar maakt.

Ook de slaatjes van 5 euro uit de supermarkt of de maaltijden aan 8 euro zullen je niet met gigantische tekorten opzadelen.

Maar de goedkope maaltijden van enkele euro per kg, die bevatten duidelijk minder van de ingrediënten die ons lichaam nodig heeft. En als je die veel en langdurig als enige voedzame maaltijd eet, zal dat op lange termijn zijn gevolgen hebben.

Het is gewoon EEN tip om te besparen, vind je die niet van toepassing op jouw situatie omdat je koken oersaai vindt: helemaal prima! Dan zou zelf koken je levenskwaliteit inderdaad aantasten.

Maar voor de mensen die wél graag koken maar er bvb geen tijd voor hebben tijdens de week, kan 3-4 gerechten koken in grotere hoeveelheid in het weekend en die invriezen wél een besparing betekenen als ze gewoon de klik maken elke ochtend een doosje uit de diepvries halen en dat in de koelkast zetten zodat ze 's avonds hun eigen kostje opwarmen ipv een plastieken bakje uit de supermarkt.

Ik zie hier geen probleem eigenlijk.

Die vinden pizza met ananas ook niet kunnen, terwijl dit lekker is.

Ik ga niet akkoord met die stelling. Ze is puur subjectief en gewoon een individuele preferentie.

Ikzelf vind koken bv. oersaai, en van hetzelfde plezier alsof ik in de auto manueel mijn ruitewissers zou moeten bedienen met een hendel 'want dat kuist het raam beter'.

Idem met bio eten.
Prefab groenten? Was is dat? Ingevroren groenten is niet hetzelfde als prefab voedsel.
Zit je nu van alles door elkaar te mixen om uw gelijk te halen? Winkel prefab is vaak ongezonder dan zelfgemaakte maaltijden, ja.

Studies zijn er, je moet ze gewoon zoeken. Door zelf te koken ben je vaak bewuster over de ingrediënten die je gebruikt. Prefab voedsel zit vaak vol met vulmiddelen en smaakversterkers om de kosten te drukken en de smaak te verbeteren waardoor je o.a. teveel suiker, vet en zout binnenkrijgt. Maar laten we de discussie niet te ver doen afwijken. De topic gaat over besparen. Uiteindelijk merk ik het objectief in mijn portefeuille in de positieve zin zonder in te boeten aan kwaliteit en gezondheid.

Laatst bewerkt:
Indien je goedkoop wilt koken: er zijn meerdere boeken en ook blogs van mensen die zo goedkoop mogelijk proberen te koken. Je kan zelf zeer goedkoop gezond koken.

Vandaag naar de Hubo geweest achter pellets voor de komende winter..
Vroeger betaalde ik 3,59€ per zak, nu 8,99€ per zak met een folder erbij"de laagste prijs".
Bandieten zijn het. :(
Net 7,20 betaald bij een kleinschalige houtboer. Al de rest meer dan 9 of veelal: bestellen kan maar we weten de prijs nog niet en levering zal voor eind september ten allervroegste zijn

Dat een dikke vetlaag isolerend werkt, is een fabel, geen feit. 😣

Tenzij dat je bedoelt dat ik mezelf maar dood moet eten? Dat zou absoluut de beste maatregel zijn om mijn facturen te drukken!

En nu terug ontopic, al zullen weinig mensen er iets aan hebben vrees ik:
Vorige winter ben ik een fitness abonnement aangegaan dat best wat kost, maar met extra zaken als groepslessen inbegrepen in de prijs etc. Helaas niet in de buurt (maar wel dichter bij mijn werk waar ik dus niet meer werk ondertussen :unsure: ) dus 2 maand geleden heb ik uitgerekend dat de benzine om er meermaals per week naar toe te gaan, me bijna evenveel zou kosten als mijn abonnement zelf. Ik heb toen doorgegeven dat ik mijn abonnement niet wens te verlengen als het afloopt en ga er niet meer naar toe. Ik plaats daarvan wandel en fiets ik meerdere uren per week. Beetje zuur voor het abonnementsgeld dat ik wel nog moet betalen, maar soit.

Op wandelafstand is er een basic fit dus als het te koud wordt voor mij om nog wekelijks uren buiten actief te zijn, ga ik daar een abonnement nemen, maar met de iets extra duurdere optie waardoor je het maandelijks op kan zeggen. De koude wintermaanden ga ik daar dus gaan sporten (bespaart op verwarming en douche ook nog) en vanaf maart april terug de wandelschoenen aan!

Ik weet dat "neem geen fitness abonnement" al gepasseerd is, maar niet iedereen heeft de zelfdiscipline om het thuis maar te doen. Als het weer tegenvalt. 😬 En gaan sporten is een investering in je gezondheid en geeft ook andere voordelen zoals sociale contacten. Anders zou ik in de winter simpelweg niet meer buitenkomen.

Het wordt erg met de energierekening als een basic fit abo goedkoper is dan de kost om thuis te douchen.

Het wordt erg met de energierekening als een basic fit abo goedkoper is dan de kost om thuis te douchen.
Niet enkel douchen maar ook meerdere uren per sportdag dan de verwarming op nachttemperatuur laten he. Ik heb niet de mogelijkheid 8-10u/dag bij mijn werkgever te gaan zitten om op de kost van verwarming te besparen. 😉

Zelf brood bakken kost u:
+-60c aan stroom
+-15c aan afschrijving broodbakmachine
+- 40c aan ingrediënten
1,15€ dus
Een brood in Aldi: 1,19€
Proficiat, je hebt uren verspeeld en 4c bespaard!

Feeling personally attacked.
Op 's ochtends melk na, drink ik uitsluitend kraantjeswater als ik thuis ben.

Als er bezoek is ga ik iets halen om te drinken natuurlijk.
Hier hetzelfde hoor, al is het koffie in plaats van melk.
Zelf brood bakken kost u:
+-60c aan stroom
+-15c aan afschrijving broodbakmachine
+- 40c aan ingrediënten
1,15€ dus
Een brood in Aldi: 1,19€
Proficiat, je hebt uren verspeeld en 4c bespaard!
Ik denk niet dat een brood van Aldi voor iedereen onder "zonder in te boeten aan kwaliteit" valt.

Zelf kuisproducten maken in bulk kost weinig tijd maar kan u wel een mooie besparing opleveren. Zeker als je de basisingrediënten met ecocheques koopt. Dan hoeft je eigenlijk nooit meer wasmiddel, vaatwastabletten etc te kopen in de supermarkt.

Maar elke dag uren steken in het bakken van eigen brood, ook niet ;).

Dat brood van Aldi is trouwens niet slecht ze

Les goûts et les couleurs, ça se discute pas
Bv mensen met een BBQ met deksel en pizzasteen kunnen gerust na het bakken van vlees versgemaakt brood laten afbakken erop. Dan heb je geen verlies en versgebakken brood.

idem voor River Cola en dergelijke. IMO geen besparing zonder kwaliteitsverlies maar als die persoon het graag drinkt waarom niet.

Ik begin hier stevige "ik vertrek uit Vlaanderen" vibes te krijgen. Die man ging zijn eigen briketten maken uit de paardenmest, hij was er wel quasi voltijds mee bezig en het was een ranzig werkske. Maar hij bespaarde toch een paar euro!

Ik begin hier stevige "ik vertrek uit Vlaanderen" vibes te krijgen. Die man ging zijn eigen briketten maken uit de paardenmest, hij was er wel quasi voltijds mee bezig en het was een ranzig werkske. Maar hij bespaarde toch een paar euro!
Maar was dat niet eerder van te moeten omdat ze geen geld hadden voor hout te kopen noch hun mest te laten afvoeren/verwerken?

Nog een tip die wel al gepasseerd is maar ik nog eens wil benadrukken: uw maaltijden/drinken zelf meebrengen ipv te kopen door de dag in broodjeszaken/tankstations/....
Zeker in mijn werk kan ik ze niet op 1 hand tellen die over de middag op ne werf rap iets gaan halen of onderweg stoppen voor wat drinken, een snack,....
Dat kost eigenlijk handenvol geld, pas op, ik deed dat vroeger ook he, elke ochtend aan de bruno's stoppen voor ne croissant of 2 en een koffie, 5€ is niks dan. Ex-collega haalde elke morgen een belegd broodje en een fles frisdrank uit, door de dag ne red bill of 2: vlot 10€/dag, en dan klagen dat hij niks gespaard kreeg.

Maar elke dag uren steken in het bakken van eigen brood, ook niet ;).

Dat brood van Aldi is trouwens niet slecht ze
Uren? Zuurdesem brooddeeg maken is niet meer als kwartier handwerk voor het gehele proces. Al de rest is rijstijd en de tijd in de oven. Gemiddelde prijs voor een gewoon zuurdesem brood bij de bakker zit rond de €5/kg. Een Belg eet gemiddeld rond de 55kg brood per jaar. Ga uit van een zeer ruime kost van ong €1,5 gezien de huidige energieprijzen. Als je een grotere oven hebt dan kan je gerust 2 broden tegelijk bakken en daalt uw kost per brood met nog meer. Deel gaat de diepvriezer in. In een gewoon brood zit enkel water, gist, meel en zout. In een sponsbrood (n/o) uit de Aldi zit van alles en nog wat net zoals de in de kant en klare broodmixen. De kinderen vinden het geweldig om te doen en per jaar hebben op die manier minstens €700 extra over om iets anders mee te doen. Hetgeen niet opgegeten wordt, droogt op zonder te schimmelen (in tegenstelling tot het meeste winkel/bakkerbrood) en gaat daarna terug de oven in om croutons van te maken.

Zelf kuisproducten maken in bulk kost weinig tijd maar kan u wel een mooie besparing opleveren. Zeker als je de basisingrediënten met ecocheques koopt. Dan hoeft je eigenlijk nooit meer wasmiddel, vaatwastabletten etc te kopen in de supermarkt.
EDIT: Ik denk dat we op jaarbasis (gezin van 4) alleen al tegen de €1000 uitsparen op schoonmaakproducten alleen.

Laatst bewerkt:
Uren? Zuurdesem brooddeeg maken is niet meer als kwartier handwerk voor het gehele proces. Al de rest is rijstijd en de tijd in de oven. Gemiddelde prijs voor een gewoon zuurdesem brood bij de bakker zit rond de €5/kg. Een Belg eet gemiddeld rond de 55kg brood per jaar. Ga uit van een zeer ruime kost van ong €1,5 gezien de huidige energieprijzen. Als je een grotere oven hebt dan kan je gerust 2 broden tegelijk bakken en daalt uw kost per brood met nog meer. Deel gaat de diepvriezer in. In een gewoon brood zit enkel water, gist, meel en zout. In een sponsbrood uit de Aldi zit van alles en nog wat net zoals de in de kant en klare broodmixen. De kinderen vinden het geweldig om te doen en per jaar hebben op die manier minstens €700 extra over om iets anders mee te doen. Hetgeen niet opgegeten wordt, droogt op zonder te schimmelen (in tegenstelling tot het meeste winkelbrood) en gaat daarna terug de oven in om croutons van te maken.
Moet eerlijk zijn, ik vind dat zuurdesembrood maar niets. Mijn vader bakt ook regelmatig brood. Ik eet dat wel, maar heb toch nog altijd liever dat sponsbrood van den aldi :(. En we moeten toch sterven van iets zeker... ik rook niet, ik drink niet, ik s*x ni.. euhm ja...

Waar ik wel even curieus naar ben, niet noodzakelijk om het zelf te maken (want als alleenstaande draai ik wat, zo 1 keer een was in de 2 weken... met misschien eens uitzonderlijk een extraatje of 2 (lakens ik denk aan u!!!!) om de paar maand als ik voldoende andere zaken heb om een apart wasje te vullen...). Wat is de mengverhouding voor dat wasmiddel dan exact (hoeveel javel, hoeveel natriumbicarobonaat, hoeveel citroen, etc...). En ik heb voorlopig nog altijd mijn waspoeder liggen dat ik 2 jaar geleden gekocht heb of zo... dus meh.

En wasverzachter gebruik ik voorlopig niet (is ook niet strikt noodzakelijk als je met regenwater wast)

Daarnaast: ken uw verbruik aan producten. Ik verbruik tss 20 en 30 euro per jaar aan waspoeder van huismerken.
Weinig kans toe dat ik dan 1000 euro zal uitsparen. 🤣

En ik heb nog nooit wasverzachter gebruikt, heeft zelden een meerwaarde.

Voor de mensen die net als ik graag de droogkast gebruiken omdat alles dan zo heerlijk zacht is: ik doe de was er 20 minuten in en dan verder drogen aan het droogrek.

Terug
Bovenaan