besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Moet eerlijk zijn, ik vind dat zuurdesembrood maar niets. Mijn vader bakt ook regelmatig brood. Ik eet dat wel, maar heb toch nog altijd liever dat sponsbrood van den aldi :(. En we moeten toch sterven van iets zeker... ik rook niet, ik drink niet, ik s*x ni.. euhm ja...

Waar ik wel even curieus naar ben, niet noodzakelijk om het zelf te maken (want als alleenstaande draai ik wat, zo 1 keer een was in de 2 weken... met misschien eens uitzonderlijk een extraatje of 2 (lakens ik denk aan u!!!!) om de paar maand als ik voldoende andere zaken heb om een apart wasje te vullen...). Wat is de mengverhouding voor dat wasmiddel dan exact (hoeveel javel, hoeveel natriumbicarobonaat, hoeveel citroen, etc...). En ik heb voorlopig nog altijd mijn waspoeder liggen dat ik 2 jaar geleden gekocht heb of zo... dus meh.

En wasverzachter gebruik ik voorlopig niet (is ook niet strikt noodzakelijk als je met regenwater wast)

Dit is bv zowat een basisrecept maar je kan ook gaan werken met enzymen en andere toevoegingen enz. Maar als je inderdaad weinig was hebt, dan is de vraag of het interessant is. Voor ons wel met jonge kinderen die naar een buitenschool gaan. De wasmachine draait minstens 3 keer per dag dus het vliegt erdoor.

En correctie die €1000 was voor alle schoonmaakproducten. Iets te enthousiast :rofl:

Dat brood van Aldi is trouwens niet slecht ze
Terzijde, maar als kind vond ik ook geen enkele pizza zo goed als de allergoedkoopste diepvriespizza. Het is met ouder te worden dat je meer smaken leert appreciëren. Als je natuurlijk nooit wat uitprobeert, zal dat niet gebeuren.

Waarmee ik niet de voedingssnob wil uithangen, maar als ik mensen hoor verkondigen dat zo de allergoedkoopste rommel, veelal met een eenheidssmaak van vooral suiker en zout, best lekker is of zelfs beter dan vers voedsel...dan vrees ik gewoon dat we de richting uitgaan van de VS waar men appartementen zonder keuken bouwt, en waar een groot deel van de bevolking nul verstand heeft van wat (gezonde) voeding net is. Ik denk dat iedereen wel eens kan genieten van wat infeite junkfood is, maar wanneer mensen niet meer erkennen dat het niet meer dan dat is, wordt dat IMO problematisch. Dan krijg je van die zaken zoals "instant mac & cheese" uit een doos als dagelijkse gezinsmaaltijd.

Waarmee ik maar wil zeggen, het is ok om te willen besparen, maar bij dingen zoals voeding doe je dat beter wel met een beetje basisinzicht. En dat basisinzicht is iets dat wij hier in België veelal nog hebben, maar het is niet gegarandeerd.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat iedereen wel eens kan genieten van wat infeite junkfood is, maar wanneer mensen niet meer erkennen dat het niet meer dan dat is, wordt dat IMO problematisch. Dan krijg je van die zaken zoals "instant mac & cheese" uit een doos als dagelijkse gezinsmaaltijd.
b75c1419dc39bd8a8b339c16f8b0ab74_9daadac638b1ca38fea4165f2d04df76.png

:drool::drool::drool::drool:

Terzijde, maar als kind vond ik ook geen enkele pizza zo goed als de allergoedkoopste diepvriespizza. Het is met ouder te worden dat je meer smaken leert appreciëren. Als je natuurlijk nooit wat uitprobeerd, zal dat niet gebeuren.

Waarmee ik niet de voedingssnob wil uithangen, maar als ik mensen hoor verkondigen dat zo de allergoedkoopste rommel, veelal met een eenheidssmaak van vooral suiker en zout, best lekker is of zelfs beter dan vers voedsel...dan vrees ik gewoon dat we de richting uitgaan van de VS waar men appartementen zonder keuken bouwt, en waar een groot deel van de bevolking nul verstand heeft van wat (gezonde) voeding net is.

Ik denk dat iedereen wel eens kan genieten van wat infeite junkfood is, maar wanneer mensen niet meer erkennen dat het niet meer dan dat is, wordt dat IMO problematisch. Dan krijg je van die zaken zoals "instant mac & cheese" uit een doos als dagelijkse gezinsmaaltijd.
Ja, dat klopt hoor, dat brood is ook niet beter dan vers gebakken brood bij de (meeste) bakkers. Maar je hebt ook niet altijd vers gebakken brood bij de bakker...
Mijn ouders bakken ook zelf brood. De ene keer is dat lekker, de andere keer niet.
Het is nu ook niet dat het "vers supermarktbrood" (dus niet de voorverpakte broden in plastic verpakking) junkfood zijn he.

Ik heb in de VS ook genoten van zaken zoals de "mac & cheese pizza", maar als je dan zag dat er het familiemenu was waar je voor $28 twee large pizza's kon krijgen en een liter cola, wat eigenlijk heel goedkoop is voor het aantal calorieën, is dat toch wat verontrustend.

Voor de mensen die we energiethreads niet lezen kan dit wel nuttige info zijn, vandaar efkes dubbelposten.

Ik heb in de VS ook genoten van zaken zoals de "mac & cheese pizza", maar als je dan zag dat er het familiemenu was waar je voor $28 twee large pizza's kon krijgen en een liter cola, wat eigenlijk heel goedkoop is voor het aantal calorieën, is dat toch wat verontrustend.
Ik denk dat iedereen er wel van kan genieten maar sinds de switch op vlak van voedsel hier in het huishouden kan ik het gewoon niet meer verteren. Of ik loop een dag rond met maagkrampen en een mottig gevoel. Ik lust nog steeds een goede portie friet of een goede portie kebab. Alleen met mate.

Relatief makkelijke en goedkope recepten vind je hier.
Ik maak hier ineens een paar kg van en vries die in in lasagnebakskes (4 euro voor 50 stuks) en warm ze dan op in de Airfryer. Ideaal voor wie alleen is of met 2 want verbruikt veel minder energie dan een oven voor een relatief klein volume.

's Morgens uit de diepvries halen en in de koelkast laten ontdooien= koelkast moet een miniklein beetje minder hard werken én de oven/airfryer moet minder lang verwarmen als het eten al ontdooit is.

Voor de mensen die we energiethreads niet lezen kan dit wel nuttige info zijn, vandaar efkes dubbelposten.
Wel een kanttekening: ventileren, ventileren, ventileren. Toen ik nog onderzoeker was en bezig was met de topic rond energiearmoede, kwam dit probleem vaak voor bij gezinnen die moeite hadden om hun energierekeningen te betalen: alles potdicht en stoken maar natuurlijk is dit een kweekvijver voor schimmels en allerlei andere problemen hetgeen u meer gaat kosten op vlak van gezondheid maar ook structurele werken in het pand zelf, dan de besparing die je ermee behaald.

Wel een kanttekening: ventileren, ventileren, ventileren. Toen ik nog onderzoeker was en bezig was met de topic rond energiearmoede, kwam dit probleem vaak voor bij gezinnen die moeite hadden om hun energierekeningen te betalen: alles potdicht en stoken maar natuurlijk is dit een kweekvijver voor schimmels en allerlei andere problemen hetgeen u meer gaat kosten op vlak van gezondheid maar ook structurele werken in het pand zelf, dan de besparing die je ermee behaald.
en vochtige lucht heeft een hogere warmtecapaciteit. Dus je steekt er ook meer warmte in om dat op te warmen.

en vochtige lucht heeft een hogere warmtecapaciteit. Dus je steekt er ook meer warmte in om dat op te warmen.
Dat klopt niet echt volgens mij?
Vochtige lucht heeft een hogere warmtecapaciteit dus kan meer warmte opslaan. Maar geeft ook sneller warmte af en voelt dus sneller warm aan.
Daarom dat 30 graden en vochtig zo verschrikkelijk is, en 30 graden en droog nog best oke...

Voor mensen met een tuin: composteer in je tuin
  1. Je reduceert er je hoeveelheid afval mee
  2. Je bekomt goedkope 'meststof' voor je tuin/gazon.
Combinatie van composthoop en kippen hier, al > 10 jaar dat we geen GFT container meer gebruiken. En voor er hier azijnpissers beginnen zeiken over het feit "Ja maar gij hebt een grote tuin en makkelijk spreken", ik composteerde ook in mijn vorig stadstuintje, dat was net geen 50m² groot.

Ik denk dat er vaak wordt aangeraden om geregeld toch eens alles open te zetten, zowel voor stookkosten als gezondheid, omdat je uiteraard zoals @w00tw00t zegt een hoop vochtigheid opstapelt door te ademen, douchen, koken, ... in een gesloten ruimte/huis.

Combinatie van composthoop en kippen hier, al > 10 jaar dat we geen GFT container meer gebruiken. En voor er hier azijnpissers beginnen zeiken over het feit "Ja maar gij hebt een grote tuin en makkelijk spreken", ik composteerde ook in mijn vorig stadstuintje, dat was net geen 50m² groot.
Volgens mij kan je wel van die kleinere "tonnen" vinden, of zelf maken, zodat je dat ook gewoon op je terras kan.

Dat klopt niet echt volgens mij?
Vochtige lucht heeft een hogere warmtecapaciteit dus kan meer warmte opslaan. Maar geeft ook sneller warmte af en voelt dus sneller warm aan.
Daarom dat 30 graden en vochtig zo verschrikkelijk is, en 30 graden en droog nog best oke...
Neen, volgens mij is het : 30 gr en vochtig = je kan moeilijker water/zweet verdampen (adiabatische koeling is super efficiënt) -> je kan minder warmte van je lichaam kwijt geraken => voelt minder comfortabel aan.

Ik denk dat er vaak wordt aangeraden om geregeld toch eens alles open te zetten, zowel voor stookkosten als gezondheid, omdat je uiteraard zoals @w00tw00t zegt een hoop vochtigheid opstapelt door te ademen, douchen, koken, ... in een gesloten ruimte/huis.
Absoluut, mijn opmerking was alleen een aanvulling

Neen, volgens mij is het : 30 gr en vochtig = je kan moeilijker water/zweet verdampen (adiabatische koeling is super efficiënt) -> je kan minder warmte van je lichaam kwijt geraken => voelt minder comfortabel aan.
Maar als je minder warmte van je lichaam kwam kwijt geraken, moet je ook minder verwarmen? Dus puur naar stookkosten zou vochtige lucht beter zijn?
Schimmel/onaangenaam gevoel/ ziektes/... Is natuurlijk een veel betere reden om wel te verluchten he...

Ivm een compostvat: als je een kleine tuin hebt, duurt het jaren eer die vol zit.

Ik kan puur tuinafval en gft tot een bepaald gewicht gratis wegbrengen naar het containerpark.
(Dit wordt niet aan huis opgehaald samen met de vuilzakken hier, dus deze tip geldt vooral voor de mensen die geen groencontainer buiten kunnen zetten ook)
Dus om de paar jaar breng ik wat zakken/emmers/... Compost weg naar het containerpark (want ik wil me ook niet bezig houden met compost vermengen in mijn tuin) en ook mijn gemaaid gras breng ik naar het containerpark op de dag dat ik heb gemaaid.

Ik heb een gft container voor mijn grasmaaisel. Binnenkort is er een robot waardoor ik dat niet meer heb. Dan is het enkel de haag die ik af en toe eens moet scheren. Niet problematisch zou ik zeggen.

Die meststof gebruik ik niet, aangezien mijn tuin de zogenaamde gekende woestenij is en het mij geen bal interesseert om daar een moestuin in te maken (bij ouders en grootouders was dat hetgeen waar ze elke morgen en avond in bezig waren... me no care nor need). Dus meerwaarde in dat geval is dan ook quasi nihil.

Daarnaast moet ik die stank van kippen niet hebben ;p. Zoveel eieren eet ik niet. En zoveel kost een ei als ik er eens 1 eet nu ook weer niet. Dus opnieuw, meh.

Met daarnaast het feit als je composteert dan doe je dat meestal in 2 bakken, zodanig dat je elk jaar kunt afwisselen van bak en die meststof die je vorig jaar hebt gecomposteert dan ook kunt uitrijden naar uw stuk. En opnieuw, voor mij is gras maaien en haag scheren al meer als genoeg brol voor de tuin. Als er een haag was die zijn eigen schoor, maar toch groen bleef, had ik die onmiddellijk gezet.

Dus de meerwaarde hiervan is voor de gemiddelde woestenijtuin beperkt.

Ik heb een gft container voor mijn grasmaaisel. Binnenkort is er een robot waardoor ik dat niet meer heb. Dan is het enkel de haag die ik af en toe eens moet scheren. Niet problematisch zou ik zeggen.

Die meststof gebruik ik niet, aangezien mijn tuin de zogenaamde gekende woestenij is en het mij geen bal interesseert om daar een moestuin in te maken (bij ouders en grootouders was dat hetgeen waar ze elke morgen en avond in bezig waren... me no care nor need). Dus meerwaarde in dat geval is dan ook quasi nihil.

Daarnaast moet ik die stank van kippen niet hebben ;p. Zoveel eieren eet ik niet. En zoveel kost een ei als ik er eens 1 eet nu ook weer niet. Dus opnieuw, meh.

Met daarnaast het feit als je composteert dan doe je dat meestal in 2 bakken, zodanig dat je elk jaar kunt afwisselen van bak en die meststof die je vorig jaar hebt gecomposteert dan ook kunt uitrijden naar uw stuk. En opnieuw, voor mij is gras maaien en haag scheren al meer als genoeg brol voor de tuin. Als er een haag was die zijn eigen schoor, maar toch groen bleef, had ik die onmiddellijk gezet.

Dus de meerwaarde hiervan is voor de gemiddelde woestenijtuin beperkt.
Je hebt echt geen twee bakken nodig
Het gaat hier over besparen, een GFT bak buiten zetten kost op heel wat plaatsen al aardig wat geld. Groenafval wegrijden naar het containerpark ook (en reken ook de verplaatsing nog maar eens in).
Dus voor jou niet interessant, voor anderen misschien wel.

Terug
Bovenaan