besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Idem. Gasketel is net aangeslaan voor een graadje extra. Ramen hebben wel een week opengestaan omdat we met ene met een snotvalling zaten en goed wilden ventileren.

Hoe zijn de thermostaten bij iedereen voor de winter ingesteld?

Bij ons:
's nachts: 17°C
Overdag in de week: uit
Overdag weekend: 19°C
's avonds: 20°C

- Voorverwarmen functie is uitgezet.
- Thermostaat gaat 1 uur voor slapen gaan al in nachtmodus, dus om 22u.
Wij hebben ongeveer gelijke setting, met dat verschil dat de badkamer apart verwarmd wordt op 22 graden 's ochtends.

Nacht zet ik wel volledig uit, we hebben voorverwarming.

Je kan toch perfect een gebouw op een lagere temperatuur verwarmen om schimmelkweek tegen te gaan?
De grootste katalysator voor vochtproblemen is slechte ventilatie en hoge luchtvochtigheid. Vanaf 15 graden vergroot de kans op schimmels gewoon.

De grootste katalysator voor vochtproblemen is slechte ventilatie en hoge luchtvochtigheid. Vanaf 15 graden vergroot de kans op schimmels gewoon.
Klopt, maar je woning hoeft daarom toch niet permanent boven de 15 graden te gaan?
Dat sommige kamers of hoeken bv s'nachts onder de 15 graden duiken wordt geen schimmelvlekken zolang ze overdag boven de 17 graden gaan en het vocht volledig kan opdrogen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Collega die 7000 euro moest bij betalen vroeg me hoe ik dat zo doe op "alles" besparen.
Tja, ze geeft bijna 180 euro per week uit in de colruyt voor 3.
Blijkbaar elke week oa dure zeep van +4 euro ipv die van de colruyt voor 60 cent ofzo. Toen ik zei dat dat 200 euro per jaar scheelt snapte ze 't ff ni zo goed.

Altijd vers vlees uit de frigo.
Toen ik zei dat hetzelfde vlees ook in de diepvries stak aan vaak véél goedkopere tarieven viel ze bijna van hare stoel.

Hoe kunnen mensen volwassen zijn en zo een dingen niet weten?
Ik doe dat al vanaf dag 1 en moet eigenlijk nergens naar kijken.

toen ze ter loops nog zei dat ze geregeld daarboven nog hello fresh doet werd ik semi-agressief

Laatst bewerkt:
In spanje is dat pure winst als ik het zo deze week goed gelezen heb🙈
Ze hebben het ZO goed voorgesteld dat je blijkbaar geen woning én geen kosten eraan hebt in Vlaanderen als je daar 4 maand blijft, en dan natuurlijk in je eentje want anders zou er geen winst te behalen zijn als je met een partner en/of kind(eren) zou gaan... :unsure:

Ze hebben het ZO goed voorgesteld dat je blijkbaar geen woning én geen kosten eraan hebt in Vlaanderen als je daar 4 maand blijft, en dan natuurlijk in je eentje want anders zou er geen winst te behalen zijn als je met een partner en/of kind(eren) zou gaan... :unsure:
Artikel is vooral geschreven met gepensioneerden in het achterhoofd. Die hebben meestal al een afbetaalde woning.

Kheb da net even op mollier diagram uitgezet. 0°C bij 90%RV (en dat is al hoog) opwarmen naar 15°C geeft u 33% RV (en dat is al laag)
vocht per persoon bijgerekend op 2.16 g/kg (65gr/25m³/h *1.2) en ge land op 54%RV bij 15°C

Koken, wassen en was laten drogen zijn dan denk ik wel de grote boosdoeners (en moeilijk berekenbaar) maar relatieve vochtigheid in de winter in een woning is zonder bovenstaande schromelijk overrated. Maar niets dat ge met een korte ventilatieperiode (venster even openzetten) kunt oplossen.

Wij moeten in de winter onze was binnen drogen en luchtbevochtigers opzetten omdat ons kot gewoon uitdroogt door de balansventilatie.

Artikel is vooral geschreven met gepensioneerden in het achterhoofd. Die hebben meestal al een afbetaalde woning.
En naast de afbetaalde woning moeten ze ook geen aansluitingskosten/leegstandtarief etc meer betalen, alles is he-le-maal gratis voor bejaarden! 🥳

En naast de afbetaalde woning moeten ze ook geen aansluitingskosten/leegstandtarief etc meer betalen, alles is he-le-maal gratis voor bejaarden! 🥳

Leegstandstarief?

Alle andere kosten blijven gelijk of je er nu woont of niet. Enige verschil is de veel lagere energiekosten.

Collega die 7000 euro moest bij betalen vroeg me hoe ik dat zo doe op "alles" besparen.
Tja, ze geeft bijna 180 euro per week uit in de colruyt voor 3.
Blijkbaar elke week oa dure zeep van +4 euro ipv die van de colruyt voor 60 cent ofzo. Toen ik zei dat dat 200 euro per jaar scheelt snapte ze 't ff ni zo goed.

Altijd vers vlees uit de frigo.
Toen ik zei dat hetzelfde vlees ook in de diepvries stak aan vaak véél goedkopere tarieven viel ze bijna van hare stoel.

Hoe kunnen mensen volwassen zijn en zo een dingen niet weten?
Ik doe dat al vanaf dag 1 en moet eigenlijk nergens naar kijken.

toen ze ter loops nog zei dat ze geregeld daarboven nog hello fresh doet werd ik semi-agressief
Maar alle @kay-gell , laat dat mens toch eens haar hart luchten. :unsure:

Ik geloof dat er toch nog veel te doen is aan de financieel geletterdheid van veel Belgen hoor. Zaaien naar de zak, sparen voor slechte tijden, zuinig zijn .... zijn precies begrippen die veel mensen niet meer kennen/vergeten zijn. Terwijl het volgens mij wel noodzakelijk zal zijn in de toekomstige samenleving, zeker met de klimaatuitdagingen. Imo zijn die zaken ook aan elkaar te linken. Wie zuinig is (als in zuinig zijn met beschikbare grondstoffen, niet zuinig zijn als in vrekkig) beperkt op die manier al een deel van zijn uitstoot.

Hier is de thermostaat ingesteld op 20 graden overdag, is deze ochtend dan ook aangesprongen want het was 19 graden.

Leegstandstarief?

Alle andere kosten blijven gelijk of je er nu woont of niet. Enige verschil is de veel lagere energiekosten.
Ik ken iemand die om de paar jaar een paar maand gaat rondreizen, die zegt alles op dan: telenet, leegstandtarief voor de woning, autoverzekering,...

Tip voor als de thermostaat een graadje lager staat en je hebt het koud. Even buiten gaan wandelen. Uw bloed circuleert en dan heb je het automatisch (te) warm als je terug binnen komt. Kan gecombineerd worden met een fitnessabonnement.

Terug
Bovenaan