besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Is dat met een doorstromer echt nodig om dat op 60 graden te zetten. Zeker gelijk bij mij waar het al een 5 meter is van de cv ketel tot in de keuken. Dat water moet al even lopen eer dat pas warm wordt in de keuken. Bij mij staat zowel het warm water als de verwarming op 55 graden. De modelerende cv ketel zakt voor de verwarming al snel naar 40 graden. Die installateur had dat ook op 70 graden gezet en 80% vermogen. Ik heb die op 30% gezet. Die zei dan nog ge kunt daar 5 huizen mee verwarmen. Toen was gas nog iets meer dan 2 cent/kwh...

Is dat met een doorstromer echt nodig om dat op 60 graden te zetten. Zeker gelijk bij mij waar het al een 5 meter is van de cv ketel tot in de keuken. Dat water moet al even lopen eer dat pas warm wordt in de keuken. Bij mij staat zowel het warm water als de verwarming op 55 graden. De modelerende cv ketel zakt voor de verwarming al snel naar 40 graden. Die installateur had dat ook op 70 graden gezet en 80% vermogen. Ik heb die op 30% gezet. Die zei dan nog ge kunt daar 5 huizen mee verwarmen. Toen was gas nog iets meer dan 2 cent/kwh...
Wij hebben een doorstromer en het warm water voor sanitair staat al meer dan een jaar lager dan 60 graden, ondertussen zelfs op 40 graden (laagste stand). Nog steeds geen legionella (of salmonella :biglaugh:) opgelopen.

Ik ga het eens moeten opzoeken maar ik heb ooit in een project tegen een probleem aangelopen met een doorstromer en legionella.
Er zweeft ergens een norm/wetgeving rond die stelt dat je binnen de x aantal seconden y°C moet hebben aan het tappunt. Dit was voor douches in een kantoorgebouw. Normaal gezien zijn die wetgevingen nooit van toepassing op de residentiele sector.

edit gevonden denk ik.
Zelfs bij het voldoen aan de productie-eis van 60°C en een leidingsysteem <15m; is een doorstroomsysteem of warmtepompboiler niet conform indien er geen 70°C kan geproduceerd worden aan de kraan voor thermische desinfectie?
Dit is een correcte interpretatie. Men moet bij een warmtepomp dan andere oplossingen zoeken; zoals het voorzien van bijkomende elektrische verwarming.
Wie doucht hem nu ook met 70C° :p Is dus enkel voor een thermische desinfectie indien nodig.

Laatst bewerkt:
Toch niks nieuws onder de zon? Beetje kwalijk dat men dit weer wil verpakken als "schrijnend geval waarbij mensen op zoek ging naar alternatieve verwarming. I mean wtf, het was 17 graden.

Toch niks nieuws onder de zon? Beetje kwalijk dat men dit weer wil verpakken als "schrijnend geval waarbij mensen op zoek ging naar alternatieve verwarming. I mean wtf, het was 17 graden.

Dees is toch om te lachen hoop ik ? Of heb ik iets gemist ?

Het was dus zijn eerste winter in Europa. Van een gemiddelde minimumtemperatuur van 20 graden in Niger naar een dagenlange koudegolf

laag geschoold, laag inkomen en het koud hebben?
Het meisje met de zwavelstokjes in het echt :(
Voor de lage inkomens hebben we toch het sociaal tarief ? (Tenzij ze op mazout verwarmen natuurlijk)
Dramatisch uiteraard, ik kan me niet voorstellen hoe je leeft voor je zo'n beslissing maakt eerlijk gezegd.

Ik ben zowiezo altijd zuinig geweest, wat ik dit jaar wel meer doe is voorzichtig en traag rijden.
Ga echt niet meer op gaspedaal staan en hou wijzerke van toerenteller wel in de gaten.
vb: op autostrate rijd ik 110, flirt niet langer met de 120km/u.

Iemand https://www.foodello.be/ al gebruikt?

Moderne doorstromers en ketels hebben ook een automatische functie daarvoor. Het is een mythe voor die toestellen dat je die op 70gr moet zetten.

JUNKIE Zigbee Smart Radiator Thermostatische Valve Head & Draadloze ZigBee 3.0 Gateway Hub Starter Kit Compatibel Alexa Google Home Tuya Smart Life APP (Thermostatische Valve + Gateway), Wit https://amzn.eu/d/1WBY0KZ

@apzoeir ik heb deze nu in huis, de gateway moet je er wel bij bestellen.
Op deze manier kan ik via een app mijn radiatoren aan/uit zetten, wat voor jou ideaal zou zijn dacht ik?

Voor de mensen in co-ouderschap: perfect om de kinderkamers wel/niet mee te laten verwarmen! 💪

JUNKIE Zigbee Smart Radiator Thermostatische Valve Head & Draadloze ZigBee 3.0 Gateway Hub Starter Kit Compatibel Alexa Google Home Tuya Smart Life APP (Thermostatische Valve + Gateway), Wit https://amzn.eu/d/1WBY0KZ

@apzoeir ik heb deze nu in huis, de gateway moet je er wel bij bestellen.
Op deze manier kan ik via een app mijn radiatoren aan/uit zetten, wat voor jou ideaal zou zijn dacht ik?

Voor de mensen in co-ouderschap: perfect om de kinderkamers wel/niet mee te laten verwarmen! 💪
Thx voor de tip 🥰

Iemand https://www.foodello.be/ al gebruikt?

Zinvol als je anders ook merkproducten koopt. De moeite niet als je zelf al gewoon in de colruyt/aldi/lidl de huismerken koopt. Zoals bij alles: het is niet omdat het in korting staat dat het daarom goedkoper is dan het huismerk - of dat je het überhaupt nodig hebt ;)

Je kan u ook de vraag stellen waarom een kinderkamer verwarmd moet worden.

Omdat kindjes het graag warm hebben? Wij verwarmen de slaapkamers ook omdat we anders in 14-15 graden moeten slapen en die spelen daar ook.
In mijn nieuwbouw had ik boven geen verwarming aanstaan, maar daar was het sowieso 21 graden.

Terug
Bovenaan