Ik had gisteren nog een discussietje over wat het beste van de 2 is:
- Ofwel uw huis continue 24/7 draaien op 20°, uiteindelijk komen uw radiatoren dan in een soort evenwicht met de warmteverliezen, en in dit evenwicht gaat uw ketel en radiatoren op de laagste mogelijke temperatuur gaan draaien (vb. 45°) en dus behoorlijk koude rookgassen naar buiten sturen
- Ofwel om 22u uw thermostaat lager zetten naar vb 16°, dan om 14u uw thermostaat aan zetten op 20°, maar water van 45° zal dan niet warm genoeg zijn om uw huis op tijd warm te krijgen, dan ga je dus eerst 4 uur stoken op 55° met hetere uitlaatgassen en dan daarna terug 45° zodra de 20° bereikt is
Ik ben voorstander van het 2de, mijn tegenstander van het eerste. Hij zou zelfs zijn badkamer 24/7 op 22° laten "om condens tegen te gaan als je gaat douchen" waar het anders "meer zou verbruiken als die badkamer moet warmgestookt worden vanaf lagere temp".
Zou het eens moeten uitproberen natuurlijk. Maar energetisch gezien gaat een warmer huis ook meer warmteverliezen hebben, dus uw huis 20° snachts lekt veel meer warmte naar buiten dan een huis van 16° snachts. Dat lekverlies haal je imo niet in door overdag minder hard te moeten stoken, want het huis zal in die periode altijd een lagere temperatuur hebben dan 20° en dus altijd minder energie lekken. Tenzij die wat warmere rookgassen gedurende 4 uur warmstoken al het energieverlies gedurende die 14 uur extra verliezen gaan compenseren. Maar dat geloof ik niet.