besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Ik deel toch de mening van @Five-seveN omtrent die schade van niet verwarmen. Veel oude huizen hadden vroeger geen verwarming boven en die hadden ook geen schade. Men moet nu oik niet gaan doen alsof uw huis kapot gaat van 14 graden he. Verluchting is veel belangrijker dan temperatuur.
Is het probleem niet gewoon dat oude huizen tochtkoten waren en er veel nieuwere/nageïsoleerde huizen potdicht zijn waardoor je makkelijker schimmelvorming krijgt?

Ons huis bv. had met ons oud dak gewoon dunne asbestleien om het dak, en dus de gang, van buiten af te sluiten. Als er wat wind stond kon je de toch zo voelen. Er is ook nooit verwarmd boven volgens mij, aangezien twee van de vier kamers geen radiator hebben.

Is het probleem niet gewoon dat oude huizen tochtkoten waren en er veel nieuwere/nageïsoleerde huizen potdicht zijn waardoor je makkelijker schimmelvorming krijgt?

Ons huis bv. had met ons oud dak gewoon dunne asbestleien om het dak, en dus de gang, van buiten af te sluiten. Als er wat wind stond kon je de toch zo voelen. Er is ook nooit verwarmd boven volgens mij, aangezien twee van de vier kamers geen radiator hebben.
Ja maar nieuwe goed geïsoleerde huizen zouden toch van een goed ventilatiesysteem voorzien moeten worden. Terwijl veel mensen dat lijken te vergeten. Met goeie ventilatie ga je imo weinig kans op schimmelvorming hebben. Terwijl je bij warme temperaturen met te hoge luchtvochtigheid daar wel problemen mee kan krijgen.

Er zijn in de media (genre hln) wat berichten verschenen dat het 'gevaarlijk' kan zijn om ruimten niet voldoende te verwarmen, denk dat dat de mensen wat ongerust gemaakt heeft.

Ik ken in de familie niemand die boven verwarmd tenzij er kinderen zijn die studeren. Huis (250m²) dat ik gerenoveerd heb had 2 kachels om te verwarmen, that's it, en was geen tochtkot, ramen waren al eens vernieuwd bijvoorbeeld. Mensen zetten ook al eens een raam open vroeger denk ik.

Er zijn in de media (genre hln) wat berichten verschenen dat het 'gevaarlijk' kan zijn om ruimten niet voldoende te verwarmen, denk dat dat de mensen wat ongerust gemaakt heeft.

Ik ken in de familie niemand die boven verwarmd tenzij er kinderen zijn die studeren. Huis (250m²) dat ik gerenoveerd heb had 2 kachels om te verwarmen, that's it, en was geen tochtkot, ramen waren al eens vernieuwd bijvoorbeeld. Mensen zetten ook al eens een raam open vroeger denk ik.
Idem. Een "gewoon" huis dat niet modern geïsoleerd is heb ik door de koude nog geen schimmelproblemen weten krijgen. Dat moet daarom ook geen tochthuis zijn, er zijn nog wel wat gradaties tussen "tochtig krot" en "BEN-woning".

Het huis van mijn ouders bv is een vrijstaande woning gebouwd in 1990, sinds de bouw zijn er daar nooit geen speciale isolatiewerken aan gebeurd en daar is ook enkel de living en keuken verwarmd. De hal, heel het bovenste verdiep, zolder, berging, garage, dat werd toen en nu nog altijd nooit verwarmd en daar waren nooit schimmels. Idem in ons eigen huis, gebouwd in 1958 en wel wat geïsoleerd maar niet perfect (epc 204), ook hier wordt enkel de living en keuken verwarmd en er zijn hier ook geen schimmels op de bovenste verdiepen (terwijl het daar wel koud is). Maar je woont daar niet he. Zolang je leefruimte waar je vaak zit af en toe verlucht wordt is er geen probleem. Of als inderdaad alles volledig naar moderne normen wordt geïsoleerd en er dan geen of onvoldoende ventilatie wordt gezet, maar da's uzelf het wat aandoen.

Stond een tijdje geleden een interessant artikel over in de morgen: https://www.demorgen.be/beter-leven...gels-hou-je-schimmel-buiten-de-deur~be5a78b9/

Dat risico is niet in alle woningen even groot. Woningen die na 2006 zijn gebouwd, moeten uitgerust zijn met een ventilatiesysteem. Ook in oude, nauwelijks geïsoleerde woningen is het risico op vochtvorming doorgaans beperkt. Zeg niet ‘een tochtig krot’, maar ‘een woning met natuurlijke ventilatie’.

“Die woningen zijn zo lek als een zeef, waardoor de luchtkwaliteit er vaak goed is”, zegt expert bouwfysica Stijn Verbeke (VITO/EnergyVille en UAntwerpen). Problemen komen volgens Verbeke het vaakst voor in niet optimaal gerenoveerde woningen. Waar in oude huizen doorgaans de ramen de koudste plekken zijn waar vocht neerslaat – zonder al te veel problemen – zijn dat in niet doordacht gerenoveerde gebouwen vaak muren.

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, hier verbruiken we ook een goede 1000m³ per jaar maar het is wel 24/7 21°C door de isolatie.
Hier de afgelopen jaren zo'n 700 à 900m³ per jaar voor 24/7 constante 21.5-22°C.

Dan vind ik een verbruik van 6-7m³ per dag best wel hoog gezien de opofferingen die daarvoor gebracht worden. En dat is dan nog op dagen dat met buitentemperaturen van pakweg 5 à 10°C.

Hier de afgelopen jaren zo'n 700 à 900m³ per jaar voor 24/7 constante 21.5-22°C.

Dan vind ik een verbruik van 6-7m³ per dag best wel hoog gezien de opofferingen die daarvoor gebracht worden. En dat is dan nog op dagen dat met buitentemperaturen van pakweg 5 à 10°C.
Ge zou er van verschieten hoe rap een mens gewend raakt om te leven in binnen temperaturen van 18 graden. Die radiatoren geven ook nog stralingswarmte af die je ook voelt maar die je niet kan meten in luchttemperatuur. Ik zie dat helemaal niet als een opoffering ik denk geregeld het kan eigenlijk nog lager.

7 kuub per dag is echt wel laag voor een vrijstaande woning van 35 jaar oud waar niks aan gewijzigd is hoor, als het buiten 0-5 graden is.

Zelfs als ik meer zou gaan isoleren zie ik echt niet in waarom ik 24/7 22 graden zou stoken op gas in een huis. Geen enkele reden voor.

Ik zou trouwens de volledige balans wel eens willen zien tussen een vrijstaande BEN woning met vloerverwarming en geothermische putboring, boiler, thuisbatterij, zonnepanelen, eventuele zonneboiler, 30cm isolatie, ventilatiesysteem, regenwaterrecuperatie, onderhoud op al die systemen… en die kost daarvan op 30 jaar vergelijken met mijn nieuw combigaskacheltje van 3800 euro (wat ge ook zelf kunt zetten voor 1300 euro aankoopprijs) en al de rest van eind jaren 80. Volgens mij haalt ge het er nooit uit en betaalt ge u blauw aan allerlei tech stuff puur omdat de regering zo meer btw kan innen en meer werk kan creëren.

Laatst bewerkt:
Zelfs als ik meer zou gaan isoleren zie ik echt niet in waarom ik 24/7 22 graden zou stoken op gas in een huis. Geen enkele reden voor.
Hier een huis van 31 jaar oud met radiatoren, wel bijgeïsoleerd. Wij verbruiken evenveel gas door 24/7 op 21gr te stoken met lagere aanvoertemperatuur t.o.v. elke ochtend terug warm te stoken op hogere aanvoertemperatuur. Dus dan is er geen enkele reden om niet 24/7 te stoken. Altijd wakker worden/thuiskomen in een warm huis is echt wel een genot. Ik zou niet anders meer willen.

Hier een huis van 31 jaar oud met radiatoren, wel bijgeïsoleerd. Wij verbruiken evenveel gas door 24/7 op 21gr te stoken met lagere aanvoertemperatuur t.o.v. elke ochtend terug warm te stoken op hogere aanvoertemperatuur. Dus dan is er geen enkele reden om niet 24/7 te stoken. Altijd wakker worden/thuiskomen in een warm huis is echt wel een genot. Ik zou niet anders meer willen.
Van welke temp kom je en op welke zit je nu kwa aanvoertemp?

Makkelijk zelf in te stellen?

Van welke temp kom je en op welke zit je nu kwa aanvoertemp?

Makkelijk zelf in te stellen?
We komen van 55-60°C aanvoertemp en zitten nu op 40-45°C aanvoertemp. Kan het niet exact zeggen omdat het een analoog metertje is op de ketel. Ik heb de aanvoertemp verlaagd totdat de ketel het hier net op temperatuur kon houden. Op onze ketel staan 2 draaiknoppen, één om de aanvoertemp van de cv in te stellen en één voor het sanitair warm water. Het was dus niet meer dan wat met die draaiknoppen spelen, zien of het huis op temperatuur blijft en het verbruik in het oog houden.

Komende dagen (vooral de nachten) zijn daar trouwens ideaal voor, want het gaat begin komende week stevig vriezen 's nachts (tot -7°C). Veel kouder wordt het niet vaak in België, dus als je ketel het met die buitentemperaturen binnen net op temperatuur kan houden, zit je goed.

Als je een modernere ketel hebt, best het vermogen ook terugschroeven om pendelen te voorkomen. Is spijtig genoeg niet mogelijk met onze oude gasketel uit 2005 (of toch niet via simpele draaiknoppen).

We komen van 55-60°C aanvoertemp en zitten nu op 40-45°C aanvoertemp. Kan het niet exact zeggen omdat het een analoog metertje is op de ketel. Ik heb de aanvoertemp verlaagd totdat de ketel het hier net op temperatuur kon houden. Op onze ketel staan 2 draaiknoppen, één om de aanvoertemp van de cv in te stellen en één voor het sanitair warm water. Het was dus niet meer dan wat met die draaiknoppen spelen, zien of het huis op temperatuur blijft en het verbruik in het oog houden.

Komende dagen (vooral de nachten) zijn daar trouwens ideaal voor, want het gaat begin komende week stevig vriezen 's nachts (tot -7°C). Veel kouder wordt het niet vaak in België, dus als je ketel het met die buitentemperaturen binnen net op temperatuur kan houden, zit je goed.

Als je een modernere ketel hebt, best het vermogen ook terugschroeven om pendelen te voorkomen. Is spijtig genoeg niet mogelijk met onze oude gasketel uit 2005 (of toch niet via simpele draaiknoppen).
Ik zit met een ketel van ongeveer 3 jaar oud, wel met externe boilervat van 200 liter.
Ik zit nu met volgend verbruik: https://ibb.co/XJY7HVB
Ik zal de handleiding van de ketel is gaan zoeken

Edit: 2 seconden naar de ketel kijken en zie dat de temperatuur op 75 graden ingesteld staat + zowel sanitair als verwarming gewoon op max.
Al is brengen naar 60 graden.

Laatst bewerkt:
Ik pas de aanvoertemperatuur gewoon af en toe aan in de ketel. Nu het vriest merk ik dat ik er met 50 graden niet meer kom, dus staat die nu op 60.
De temperatuur wijzigen is voor mij 1 minuut werk.

@Castil gevaarlijk, want dan zit je in de ideale broedzone voor legionella!! Ik zou kijken in de handleiding of je 1x per week een legionellarun kan activeren. Of anders er van af blijven

Laatst bewerkt:
Ik pas de aanvoertemperatuur gewoon af en toe aan in de ketel. Nu het vriest merk ik dat ik er met 50 graden niet meer kom, dus staat die nu op 60.
De temperatuur wijzigen is voor mij 1 minuut werk.

@Castil gevaarlijk, want dan zit je in de ideale broedzone voor legionella!! Ik zou kijken in de handleiding of je 1x per week een legionellarun kan activeren. Of anders er van af blijven
Boven de 55 graden sterft legionella af, dus 60 graden lijkt me oké.

Ik had gisteren nog een discussietje over wat het beste van de 2 is:

- Ofwel uw huis continue 24/7 draaien op 20°, uiteindelijk komen uw radiatoren dan in een soort evenwicht met de warmteverliezen, en in dit evenwicht gaat uw ketel en radiatoren op de laagste mogelijke temperatuur gaan draaien (vb. 45°) en dus behoorlijk koude rookgassen naar buiten sturen

- Ofwel om 22u uw thermostaat lager zetten naar vb 16°, dan om 14u uw thermostaat aan zetten op 20°, maar water van 45° zal dan niet warm genoeg zijn om uw huis op tijd warm te krijgen, dan ga je dus eerst 4 uur stoken op 55° met hetere uitlaatgassen en dan daarna terug 45° zodra de 20° bereikt is

Ik ben voorstander van het 2de, mijn tegenstander van het eerste. Hij zou zelfs zijn badkamer 24/7 op 22° laten "om condens tegen te gaan als je gaat douchen" waar het anders "meer zou verbruiken als die badkamer moet warmgestookt worden vanaf lagere temp".

Zou het eens moeten uitproberen natuurlijk. Maar energetisch gezien gaat een warmer huis ook meer warmteverliezen hebben, dus uw huis 20° snachts lekt veel meer warmte naar buiten dan een huis van 16° snachts. Dat lekverlies haal je imo niet in door overdag minder hard te moeten stoken, want het huis zal in die periode altijd een lagere temperatuur hebben dan 20° en dus altijd minder energie lekken. Tenzij die wat warmere rookgassen gedurende 4 uur warmstoken al het energieverlies gedurende die 14 uur extra verliezen gaan compenseren. Maar dat geloof ik niet.

Ik had gisteren nog een discussietje over wat het beste van de 2 is:

- Ofwel uw huis continue 24/7 draaien op 20°, uiteindelijk komen uw radiatoren dan in een soort evenwicht met de warmteverliezen, en in dit evenwicht gaat uw ketel en radiatoren op de laagste mogelijke temperatuur gaan draaien (vb. 45°) en dus behoorlijk koude rookgassen naar buiten sturen

- Ofwel om 22u uw thermostaat lager zetten naar vb 16°, dan om 14u uw thermostaat aan zetten op 20°, maar water van 45° zal dan niet warm genoeg zijn om uw huis op tijd warm te krijgen, dan ga je dus eerst 4 uur stoken op 55° met hetere uitlaatgassen en dan daarna terug 45° zodra de 20° bereikt is

Ik ben voorstander van het 2de, mijn tegenstander van het eerste. Hij zou zelfs zijn badkamer 24/7 op 22° laten "om condens tegen te gaan als je gaat douchen" waar het anders "meer zou verbruiken als die badkamer moet warmgestookt worden vanaf lagere temp".

Zou het eens moeten uitproberen natuurlijk. Maar energetisch gezien gaat een warmer huis ook meer warmteverliezen hebben, dus uw huis 20° snachts lekt veel meer warmte naar buiten dan een huis van 16° snachts. Dat lekverlies haal je imo niet in door overdag minder hard te moeten stoken, want het huis zal in die periode altijd een lagere temperatuur hebben dan 20° en dus altijd minder energie lekken. Tenzij die wat warmere rookgassen gedurende 4 uur warmstoken al het energieverlies gedurende die 14 uur extra verliezen gaan compenseren. Maar dat geloof ik niet.
Effe mezelf quoten:

Dikwijls lees ik de redenering dat een huis warm houden meer energie kost omdat een hogere delta zorgt voor meer warmteverlies. Dat is inderdaad logisch. Maar als je, door je aanvoertemperatuur zodanig te verlagen dat je het binnen net op temperatuur kan houden, veel zuiniger stookt, compenseer je dat hogere warmteverlies (behalve bij langere afwezigheid, maar dan spreek ik over dagen ipv uren). Of dat is althans mijn ervaring met de data die ik bijhield vorige winter. YMMV.

Effe mezelf quoten:
Is dat met vloerverwarming of met radiatoren? En compenseerde je dat ook als je ketel maar 6u per dag moet draaien of alleen als hij 16u per dag moet draaien?

Ik ga het alleszins zelf eens testen, vandaag stoken 16u-22u30 18.5 graden met max aanvoer 70 graden, dan opschrijven, en dan aan laten staan op 18.5 voor 24h aanvoer is tegen dan ongeveer 47 graden. Ik geloof nooit dat dit evenveel verbruikt of zelfs zuiniger is. Dat lees ik ook zo op diverse sites, dat dat meer verbruikt dus.

Ik verwacht zelfs dat hij minstens 50% extra en bijna het dubbel gaat verbruiken waardoor de win van het comfort het zeker niet waard zal blijken.

Bovendien is een 18.5 op 47 graden kouder dan een 18.5 op 70 graden omdat ge minder stralingswarmte voelt, dus “meer comfort” zou ik het niet helemaal noemen, tenzij je hem bovenop 3x langer draaien ook nog 0.5-1 graad hoger zet. Dan gaat het verbruik al helemaal de pan uit swingen.

Weersverwachting deze week is trouwens vrij continue dus ideaal voor testen en te delen.

Laatst bewerkt:
Is dat met vloerverwarming of met radiatoren? En compenseerde je dat ook als je ketel maar 6u per dag moet draaien of alleen als hij 16u per dag moet draaien?

Ik ga het alleszins zelf eens testen, vandaag stoken 16u-22u30 18.5 graden met max aanvoer 70 graden, dan opschrijven, en dan aan laten staan op 18.5 voor 24h aanvoer is tegen dan ongeveer 47 graden. Ik geloof nooit dat dit evenveel verbruikt of zelfs zuiniger is. Dat lees ik ook zo op diverse sites, dat dat meer verbruikt dus.

Ik verwacht zelfs dat hij minstens 50% extra en bijna het dubbel gaat verbruiken waardoor de win van het comfort het zeker niet waard zal blijken.

Bovendien is een 18.5 op 47 graden kouder dan een 18.5 op 70 graden omdat ge minder stralingswarmte voelt, dus “meer comfort” zou ik het niet helemaal noemen, tenzij je hem bovenop 3x langer draaien ook nog 0.5-1 graad hoger zet. Dan gaat het verbruik al helemaal de pan uit swingen.

Weersverwachting deze week is trouwens vrij continue dus ideaal voor testen en te delen.
Met radiatoren. We houden wel 21 graden aan op de thermostaat. Heb het vergeleken op dagen dat we niet thuiswerken, hoewel dat praktisch niet meer voorvalt nu. Dus dat betekende 's morgens verwarmen tot 21 graden tot we het huis uit gaan en 's avonds terug verwarmen tot 21 graden tot we gaan slapen vs 24/7 constante temperatuur.

Stralingswarmte hebben we hier constant met deze buitentemperaturen, omdat de ketel praktisch heel de dag verwarmt. We hebben de max. aanvoertemperatuur zo ingesteld dat deze het maar net warm kan houden met deze temperaturen. Bij ons is het comfort dus echt wel een stuk hoger. Echt zalig om wakker te worden/thuis te komen in een warm huis.

Hou ons op de hoogte met jouw bevindingen!

Huis constant op temperatuur houden zal sowieso meer verbruiken en lijkt mij een gevalletje reken je rijk comfortabel.
Heb je data die dit aantoont? Want ik heb het uitvoerig getest en hier bleek het niet zo te zijn. ;)
Nu ja, geloof wat je wil natuurlijk. Ik heb het hier getest om mij te baseren op data en deel dit met anderen om te helpen. Niemand verplicht je om mij te geloven, maar zomaar zeggen dat het BS is is niet nodig.

Terug
Bovenaan